Life at the Melon farm - Reisverslag uit Katherine, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Life at the Melon farm - Reisverslag uit Katherine, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Life at the Melon farm

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

22 Juni 2013 | Australië, Katherine

G’day lieve familie en vrienden thuis in Nederland!

Hoe gaat het met jullie? Ik hoop dat jullie al een beetje lekker van het zomerse weer kunnen genieten :)
Op verzoek van een zeer dierbare vriendin ga ik weer een verhaal voor jullie schrijven, hoop dat het jullie amuseert!

Inmiddels leef ik al een maand op de meloenen farm genaamd King Producers en moet zeggen dat het me redelijk goed bevalt.
Mijn vorige verhaal eindigde ik met dat ik 2 meiden in Katherine op ging halen en mijn collega’s zouden worden, een van hen besloot om niet te komen, met de andere meid genaamd Mellory werk ik iedere dag samen. Omdat het andere meisje afviel mochten we een jongen uitzoeken die voor ons de dozen op de pallets zou stekken. Mellory en ik dachten beide aan dezelfde jongen en gingen hem die maandag verrassen door hem deze job te geven! Hij is Sweeds en zijn naam is Joakim. Beide leefde Mellory en Joakim al ruim 4 weken in de camping Springvale en waren ze opzoek naar werk, dus ze waren beide net als ik mega blij nu eindelijk werk te hebben!
Al heb ik denk ik dan wel echt een beetje geluk gehad om maar 2 dagen hier te zijn en niet 4 weken om werk te vinden.
Alle 3 hebben we onze eigen kamer en leven we samen met de andere mensen die hier voor de watermeloenen werken.
Iedereen is erg aardig en dan ook vaak gezellig om in de lunch en na het werk met iedereen ff te kletsen.
De eerste week hebben we volop gewerkt, we begonnen dinsdag met het pakken van de meloenen in dozen. We pakken dezelfde maat bij elkaar en dezelfde kleur, zo goed als mogelijk is. We pakken z’on 6 verschillende maten, o.a. 7 meloenen in een doos, 8,9,10,11 of 12 meloenen in een doos. Joakim moet deze dozen stickeren, de inhoud erop schrijven en ze bij maat op de pallets plaatsen. Zo werken we als een machine samen om alle Rock melons (Guadeloupe meloenen) ingepakt te krijgen klaar om naar de supermarkt gebracht te worden. De Woolworths (supermarkt) in Katherine verkoopt de meloenen die wij ingepakt hebben :) lol
In de eerste week hebben we ook 3 dagen ‘her planting’ gedaan. Zo konden we meer uren maken en dit werk moest iemand doen…het was niet echt plezant werk. We moesten alle rijen afgaan waar de machine de zaadjes voor de meloenenplant geplant had om te controleren of er een plantje uitgekomen was en zo niet dan moesten we een nieuw zaadje planten.
Het waren 48 rijen die we moesten doen, de rijen zijn 300 meter lang en iedere 40 cm moet er een zaadje geplant zijn. Ik was blij om uren te kunnen maken maar dit werk is echt mega slecht voor je rug!
Na een aantal dagen begonnen we ook met het plukken van de meloenen in de morgen. Zodat we die dan in de middag konden inpakken, ook weer om ons volle dagen te kunnen geven.
Met een tractor rijden we langs de rijen met meloenenplanten, de tractor heeft een arm waar een lopende band over loopt. Wij lopen met 6 man, ieder 1 rij planten, achter de lopende band aan en plukken de meloenen die rijp zijn en leggen deze op de band. Op de aanhanger van de tractor staat iemand om de meloenen van de band te pakken en ze in een grote bak te plaatsen.
De meloenen zijn rijp als de steel van de meloen afkomt zonder kracht te zetten. Het is vrij duidelijk wanneer ze nog niet rijp zijn want dan komen ze gewoon nog niet van de steel af, het nadeel is dat je bijna iedere meloen moet checken omdat het lastig te zien is. Soms kun je het zien aan de kleur van de meloen, maar niet altijd, dus je moet voor zo ongeveer iedere meloen bukken om te checken of hij rijp is! Op een gemiddelde morgen plukken we 10 tot 12 bakken met meloenen. Ik schat dat een bak 1kubke meter inhoud heeft (zeg je dat zo? De bak is 1h, 1b, 1l meter)
Dat zijn behoorlijk wat meloenen die we dan na de lunch inpakken.
Helaas groeien de meloen niet zoals ze gehoopt hadden en gingen onze uren na de eerste week alleen maar meer achteruit. De tweede week kregen we vrijdag en zaterdag vrij omdat er nog niks te plukken/pakken was. Omdat we ervanuit gingen dat we spoedig meer werk zouden krijgen besloten we optimaal van deze dagen te genieten in de hoop dat we in de toekomst geen vrije dagen meer krijgen, want we willen allemaal graag werken en geld verdienen!
Om ons een beetje op te vrolijken kregen we van Steve geld om een fles vodka te kopen want volgens hem was watermeloen gevuld met vodka een erg goeie optie voor als je de dag erna vrij bent ;)
Het was minder lekker dan ik gedacht had maar het was een gezellige avond, helaas moest de rest gewoon werken dus waren we maar met z’n drieën.
Gelukkig waren we er die vrijdag morgen allemaal redelijk goed aan en reden we naar Edith Falls, ik was hier al geweest met Beth, maar het was zeker de moeite waard om nog eens te bezoeken. Hier brachten we de middag door, zwemmend in het heerlijke water rondom de waterval, genieten van onze meegebrachte lunch en de prachtige zon en omgeving!
Ook zaterdag was een erg leuke dag en bezochten we Mataranka en Bitter Springs, z’on 80km het binnenland in. De bitter springs was erg leuk, niet super warm maar aangenaam en midden in de natuur! Het leek een beetje op een kanaal met wat stroming die je van begin tot eind dreef en dan kon je terug naar het begin punt lopen. Boven het water waren overal mega spinnenwebben met behoorlijke grote spinnen in, bijzonder om hier onderdoor te zwemmen.
Na dit heerlijk relaxte weekend begonnen we weer vol goeie moed met werken in de hoop dat het nu drukken zou worden. Helaas viel dit enigszins tegen en hadden we een paar halve dagen die week en zaterdag morgen na een uurtje op het veld besloot de boer dat de meloenen nog niet rijp genoeg waren en gaf iedereen het weekend vrij.
In eerste instantie baalde ik ongelofelijk veel, zo blijft er weinig over van de 3 maanden non stop werken :( en hij beloofd we iedere keer dat we het echt druk gaan krijgen, maar ik was nu even mijn hoop verloren. Steve baalde met ons mee en je kon echt aan hem merken dat hij het erg vervelend vond dat hij ons niet de uren kon geven die hij ons beloofde. Hij stelde voor dat we het weekend naar Darwin konden gaan om toch plezier te hebben ipv op de farm te blijven hangen, hij zou ons de tank met benzine sponseren! Sweet :D Erg aardig van hem. Het duurde even voordat het Darwin idee met enthousiast gemaakt had, maar na een tijdje was mijn balen over en hadden we allemaal zin in een party weekend! Eva, een van de meisje die voor de watermeloenen werkt had het weekend vrij en we vroegen of ze met ons mee wilde. Met z’n vieren gingen we op pad nadat we onze spullen gepakt hadden. In Katherine kwamen we vrienden van Mellory en Joakim tegen en ging Jannis ook met ons mee.
Het was een zeer geslaagd weekend, ontzettend veel gelachen en lol gehad!!!
Toen we in Darwin aankwamen gingen we eerst naar de electro shop om een externe harde schijf te kopen. Ik had er al een van 1TB, maar die is vol met films en foto’s, dus heb ik er nu maar een gekocht van 2TB zodat ik voorlopig even vooruit kan ;) gelukkig waren ze in de aanbieding.
We zochten een backpackers en vonden er gelukkig een waar ze nog plaats hadden voor 5 personen, wel verdeeld over 3 kamers, dat was het beste wat we konden vinden. Het is hoog seizoen in Darwin, dus bijna alles was vol.
We aten die avond gezellig met z’n 5e bij Monsoons, ik had een heerlijk pizza met salami, scampi’s, spinazie en feta kaas. En een fles wijn samen met Mellory die ook zeer goed smaakte!
De jongens hadden een fles vodka gekocht en sap dus we hadden een indrink feestje in hun kamer in de backpackers :p Later die avond struinde we de straat af naar goeie muziek en vonden een bar genaamd “Ducks Nuts” waar het erg gezellig was. We eindige in Monsoons die in een club veranderen later op de avond en danste totdat we pijn in onze voetjes hadden :) voordat we onze weg terug naar de backpackers vonden maakte we nog een laatste stop bij de döner shop.
Na een zeer geslaagde avond moesten we helaas al om 10uur uitchecken. Eva was al weg voordat wij uitgecheckt waren en verraste ons met een heerlijke koffie.
We liepen nog wat rond in het centrum en bezochten een markt in een van de dorpjes rondom Darwin City wat erg leuk was. Hier kochten Mellory, Joakim en ik hetzelfde armbandje voor het Rock Melon Team :) lol
Na nog een kleine wandeling over het strand genietend van de prachtige zee werd het tijd om terug naar Katherine te rijden. We moesten Jannis nog naar ‘huis’ brengen en we waren behoorlijk wat later terug dan we gedacht hadden. Terug op de farm vond ik tussen mijn deur een briefje waarop stond dat we de dag erna ook vrij hadden! Hier was ik even heel erg boos om, had even gebeld dacht ik, dan hadden we langer in Darwin kunnen blijven :(
Ondanks het slechte nieuws bij terug komst hebben we een mega leuk, gezellig en awesome weekend gehad!!
Vorige week was een erg slechte week kwa uren, omdat de meloenen zo slecht groeide besloot de boer om om de anderste dag te plukken wat ons op 3 dagen werk bracht.
Ook deze week was het nog om en om, maar gelukkig al veel meer te plukken, dus dagen van 10uur. En op de vrije dagen kon Steve ons 3 uurtjes werk geven waarin we de dozen moesten vouwen en tappen waar we de meloenen in inpakken. Erg saai werk, maar gelukkig kregen we een paar uurtje werk.
Om ons nog een beetje meer te matsen hoeven we deze weken dat we weinig uren maken geen huur te betalen! Scheelt ons iedere week toch weer $50, wat al mega cheap is :p
Inmiddels heb ik ook geleerd om in een ‘forklift’ te rijden, weet het nederlandse woord er niet voor, maar het is een wagen(tje) waarmee je pallets oplaad en verplaatst. Erg leuk om te doen! Ik heb alleen nog maar met lege pallets en bakken gereden, vind het nog een beetje eng om een volgeladen pallet met meloenen te verplaatsen…maar dat komt nog wel denk ik ;)
Vanaf komende week zijn de andere velden met meloenen als het goed is klaar om ook geplukt te worden en vanaf dan moet het volle bak werken worden zoals Steve ons beloofd. Ik hoop echt dat hij gelijk krijgt want ik wil graag de komende 10 weken volop werken en geld verdienen om mijn reizen voort te zetten in September. Ondanks dat we al meer vrije dagen gehad hebben dan wat hij ons in eerste instantie beloofde, geloof ik er toch in dat we de komende weken veel uren kunnen gaan draaien. De meloenen hadden gewoon langer nodig om te rijpen dan ze gedacht hadden…
Wel kan ik jullie vertellen dat ondanks dat ik liever veel gewerkt had ik mijn vrije tijd goed benut heb en ervan genoten heb. Ik heb een plek gevonden voor mijn hangmat waar ik heerlijk in kan relaxen! Mellory heeft zich er vorige week ook een gekocht en zo hebben we ‘Club M’ gecreëerd :p
Op Steve zijn naam kunnen we bij de videotheek in dorp DVD’s huren, dus we hebben al behoorlijk wat films gekeken. Ik ben weer begonnen met rennen, wat me erg goed bevalt. Helaas is het wel steeds het zelfde stuk weg wat ik ren omdat er niks anders te rennen valt hier! Maar iedere keer sneller terug dan de keer daarvoor geeft goeie energie ;) En een van de vorige bewoners heeft zijn mountainbike achter gelaten, waar ik nu met veel plezier gebruik van maak.
Met deze combi van sport en relax kom ik prima mijn tijd door hier!
…en oh ja…ik werk ook wel hoor :p deze week gaan we over de 40 uur heen, dus das niet heel slecht.
Om het nog wat gezelliger te maken hier op de farm hebben we Sunday night diners opgezet. Ierdere zondag maakt iemand voor de hele club eten klaar. En het was tot nu toe nog iedere keer heerlijk en erg gezellig! Vooral een erg leuk vooruitzicht om naar uit te kijken als je de hele week volop aan het werk bent. De eerste week heeft het Italiaanse koppel risotto met zeevruchten gemaakt en als dessert eigengemaakte Tiramisu, JAMMIE! De tweede week heeft een collega oorspronkelijk uit Hong Kong verse Sushi voor ons gemaakt, wat verrukkelijk lekker was!
En vorige week heeft het Rock Melon Team Mexicaanse nacho’s gemaakt met gehakt, bonen, maïs, sla, salsa, tomaat, guacumole, lente-ui, sour creme en kaas. Wat, al zeg ik het zelf, ook erg lekker was. Niet zo bijzonder als de vorige eigen gemaakte gerechten, maar toch lekker.
Afgelopen zondag was Eva jarig en hadden we een zeer geslaagde BBQ. Wij hadden die dag vrij en namen haar mee naar Litchfield NP, waar we een heerlijke dag hadden zwemmend onder de watervallen, amazing!! Toen we ’s avonds terug kwamen had Christoff voor alles gezorgd, de hele BBQ stond klaar met tafels en stoelen en ze hadden voor een mooi kampvuur gezorgd, op mijn idee ;)
Het eten van de BBQ was erg lekker samen met de fles rode wijn die we daarvoor gereserveerd hadden en ook de chocolade verjaardagtaart was verrukkelijk. Weer een erg leuke zondag!
Komende zondag maken de andere 2 Chineese meisjes Chinees eten klaar, ben erg benieuwd. Hoeveel het zal lijken op de Chinees die ik van thuis ken. Ze vroegen ons of we allemaal spicy konden eten, dus dat word interessant :)
Zoals jullie lezen is het farm leven lang zo slecht nog niet ;) ik heb erg leuke mensen om me heen en ik heb verschillende dingen te doen in mijn vrije uren. Maar hoop vanaf volgende week toch wel 60 uur te mogen werken! Waarschijnlijk mis ik dan na een paar weken de vrije dagen waar ik nu stiekem niet zo blij mee ben, maar ik weet dat het voor een zeer goed doel is en maar voor 2 maanden, dus dat moet goed te doen zijn.
Morgen (zaterdag) hebben we nog vrij en als het goed is voorlopig de laatste voor de komende weken. Lekker relaxen en genieten morgen dus om er vanaf zondag vol goeie moed tegenaan te kunnen.
Over een tijdje zal ik jullie weer up daten over hoe het gaat en of dat ik helemaal gaar ben van de mega veel uren dat ik meloenen aan het inpakken ben ;)
Hoop dat jullie het weer leuk vonden om iets vanuit Australië te horen en dat met jullie alles goed gaat!

Veel liefs
Xx


Ps. Voor de lieve mensen thuis in ‘aardbeienland’…
Afgelopen week hadden we in de supermarkt een aanbieding; 250gram aardbeien voor $1,98!!
Wat mega cheap is, normaal vragen ze $9,98 voor een bakje van 500gram :O
Jullie raden natuurlijk al dat ik gelijk 3 bakjes gekocht heb :p Heerlijk!!

  • 22 Juni 2013 - 05:05

    John:

    hoi mandy,het was weer een mooi verhaal,ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt,ik hoop voor jou dat je nog wat uren kunt in halen zodat je finanzieel nog wat kunt verdienen,maar dat lukt jou wel,nou blijf gezond en je weet het blijf ook vol op genieten groeten john.

  • 22 Juni 2013 - 08:31

    Johan En Simone:

    heerlijk, zaterdagmorgen ipv de krant bij het ontbijt jou verhaal lezen. Gisteren zei ik nog tegen Anita dat het lang geleden was dat we een verhaal van je hebben gelezen en prompt vandaagvolgt er ene. Meis ik hoop dat die meloenen goed gaan groeien zodat jij je uurtjes kan maken. Geniet vooral. Lfs van ons

  • 22 Juni 2013 - 10:30

    Lennie:

    Ja, ja, ja, daar is het verhaaltje dan weer!!! Jippy, ik ben er blij mee. Fijn om te lezen dat alles goed gaat! Laat dat zonnetje maar lekker schijnen zodat die meloenen snel klaar zijn! Kun jij lekker je centjes verdienen. Hier alles goed, gewoontjes, gaat allemaal zijn gangetje!

    Ga jij maar naar je meloenen. ga ik weer naar mijn aardbeitjes!!!

    Lief dat je zo snel een verhaaltje geschreven hebt, thanks daarvoor!

    Dikke kus!

  • 22 Juni 2013 - 12:36

    Alda En Ard:

    Hallo mandy,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    De meloenen gaan wel groeien en de tijd die je extra overhad heb je toch leuk besteed.
    Werk ze en geniet van alles.


  • 23 Juni 2013 - 16:40

    Louis & Anita:

    Hey meiske, leuk om naar n lange periode weer n verhaal van je te kunnen lezen. Lig lui op de bank mnet n heerlijke latte en n likeurtje koekje en snoepje te genieten. Buiten lijkt t herfst, wind en soms regen :'(
    Leuk dat je je vrije tijd goed ingevuld krijgt, super. En blijf lekker rennen kunnen we dat in december gezellig met z'n allen Doen in Ausie :-) Wie weet ergens n wedstrijdje :-)
    Inmiddels rijpen de aardbeitjes aan mijn struikje ook en ze smaken ook nog lekker, lol.
    We duimen voor je dat je de komende weken heel veel kunt werken, zodat je n voorraadje centjes kunt aan leggen :-)
    Heel veel knffels van ons XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 79502

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: