Diving on the 'Outer Great Barrier Reef'!!! - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Diving on the 'Outer Great Barrier Reef'!!! - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Diving on the 'Outer Great Barrier Reef'!!!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

19 Maart 2013 | Australië, Port Douglas

Na een gezellige avond gister met Beth en Will bij een pub in Port Douglas waar we met Emily en Keith (receptionist bij JJ’s) wat gedronken en gegeten hebben, een heerlijke stukje Barramundi filet voor mij, heb ik heerlijk geslapen onder de sterrenhemel in mijn swag buiten op de campingplaats van Dougies! En vandaag was het dan eindelijk zover….duiken op het Outer Great Barrier Reef!!!
Met een catamaran genaamd Silversonic zette we vanmorgen om 8.30uur koers naar het Agincourt Ribbon Reefs, een gedeelte aan de buiten/oceaan kant van het Great Barrier Reef. Dit duurde met deze catamaran 1,5uur. Voor veel boten is dit te ver varen, wat het dus minder toegankelijk maakt voor ‘alle’ boten en daardoor het rif beter bewaard blijft en dus ook een van de mooiste plekken op het Great Barrier Reef moet zijn. Jullie kunnen je dus wel een klein beetje voorstellen hoe ONTZETTEND veel zin ik hierin had!!!

Aan boord mochten we eerst de standaard papieren invullen en kregen we een lekker ontbijtje wat bestond uit belegde focaccia broodjes en muffins. Halverwege de tocht naar het rif kregen we op het duikplatform onze uitrusting aangewezen en kregen we een stingersuit, vinnen en een masker. Daarna kregen we een algemene duikbriefing om alles weer even opgehelderd te hebben voor iedereen, met name gericht op de uitrusting, luchtvoorraad, signalen en ‘lost buddy procedure’.
Na deze briefing hadden we nog een kwartiertje voordat we aanlegde op onze eerste duiksite van deze prachtige zonnige dag en ging ik op het voordek staan om hiervan te genieten. Redelijk onverwachts maakte de kapitein een wijziging in de koers en ging ‘links af’. Waar ik erg blij om was zodra ik door had waarom hij van koers veranderde….DOLFIJNEN!!! Yeeh, een hele groep dolfijnen zwom voor en om onze boot heen. Vrolijk sprongen ze boven het water uit alsof ze net zo blij waren om mij te zien als ik was om hun te zien :D Ongelooflijk mooie beesten!! Helaas lag mijn camera binnen en was ik bang als ik deze zou gaan halen ze weg zouden zijn als ik terug kwam…na een tijdje ben ik toch snel naar binnen gerend en waren ze er gelukkig nog om voor me te poseren ;) En is het me ook nog gelukt om deze fantastische wezen op de foto te krijgen!
Na dit geweldige optreden kon mij dag al niet meer stuk!!

Aangekomen bij het eerste rif van vandaag mochten wij als gebrevetteerde duikers ons als eerste klaar maken en daarna gingen de introductie duikers (Will, vriend van Beth) en de snorkelaars het water in.
Onder het aantrekken van onze uitrusting kregen we een briefing over de divesite die Nursery Pinnacle genaamd was. Beth was een beetje zenuwachtig omdat dit haar eerste duik was nadat ze 2 maanden geleden haar brevet gehaald had. Ik stond te springen om weer het water in te gaan, mijn kieuwen begonnen al langzaam uit te drogen…. :p
Het was een erg mooie duik, we maakte drie rondes om de pinnacle die op 20 meter diepte begon en ongeveer een meter onder de oppervlakte ophield. Hij was vol begroeid met prachtige harde en zachte koralen, hier en daar vonden we een anemoon waar de schattige clownsvisjes in leven. Om de pinnacle leven duizenden kleine glasvisjes in grote groepen waar je, zeg maar, doorheen kunt zwemmen. Leuk om te zien hoe ze zich verplaatsen als ze je voelen aankomen. Ook hongen hier groepen Sweetlips, Barracuda’s en nog een aantal soorten vis omheen. Genoeg dus om na 3 rondes nog niet uitgekeken te zijn! Toch namen we een afslag na de derde ronde en zwommen over een koraaltuin heen niet ver naast de pinnacle, ook hier was het erg mooi, kleurrijk en levendig met een hoop verschillende visjes.
Na precies 45 minuten, wat onze maximale duiktijd was, kwamen we weer terug boven bij de boot. En waren Beth en ik helemaal happy! Ook haar zenuwen had ze overwonnen en verheugde we ons alweer op de volgende duik ;)
Will kwamen we op het duikplatform tegen toen we onze uitrusting uitdeden, helaas was hij in paniek geraakt door het ademen onder water en had hij zijn introductie duik niet afgemaakt… :(
We hadden nog een kwartiertje voordat we vertrokken naar de volgende divesite, de hoogste tijd dus om snel terug het water in te gaan om nog even te snorkelen met z’n drieën!
Op het signaal van de hoorn gingen we terug aan boord en vertrokken we naar de tweede site van vandaag.

Deze was Turtle Bay genaamd en hier gingen we een driftduik maken. Terug op het duikplatform kregen we ook over deze site weer een briefing terwijl we ons klaar maakte. En zodra de kapitein het teken gaf sprongen we om de beurt van de boot af terwijl deze nog langzaam vooruit dreef. Het voordeel hiervan is dat we een langere afstand kunnen afleggen omdat we nu op een andere plek het water in gaan dan waar de boot ligt. Dit rif begon met een scheef aflopende ‘muur’, wij bleven rond de 16 meter, maar je kon hem de blauwe diepe in zien gaan, who knows hoe diep het daar is! Ook op dit rif groeide weer prachtige koralen, meer harde koralen dan op de eerste site en veel paarse kleuren. Ook zaten hier overal kerstboomkokerwormen op de koralen (die van Avatar!), deze vind ik erg leuk, vooral om ze te laten weg ‘ploppen’ als je te dicht in de buurt komt. Verder zagen we ongelooflijk veel clownsvisjes :) een grote pufferfish (die zich opblaast als hij bang is), een giant clam en een triggerfish, ook deze vissen zijn erg bijzonder, mooi van kleuren en zeer verdedigend over hun territorium. Mocht je hier te dicht in de buurt komen word je serieus door deze vis aangevallen! Zijn territorium is piramide vormig, dus beter om iets naar boven te gaan dan eromheen proberen te zwemmen ;)
Gelukkig hadden we een goeie gids en nam ze rustig de tijd voor ons, we zaten allemaal ruim in onze luchtvoorraad en eindigde deze duik met 53 minuten!

Terug aan boord waren wij de laatste die langs het lunchbuffet kwamen en het zag er zeer goed uit! Brood, salade, pasta, garnalen, vers fruit, rijst, vegatarische curry en een biefmix. Het smaakte allemaal erg lekker. Gelukkig riepen ze om dat we nog voor een laatste ronde mochten komen voordat ze het gingen opruimen want ik wilde nog wel wat van die heerlijke garnalen en verse ananas!!
Zodra we onze lekker opgesmuld hadden en we ons achterover wilde zetten ging de hoorn en was dat het teken voor alweer onze derde duik, druk schema hoor :p

Ook de derde duik maakte we als een drift op het rif genaamd Kindergarden en het was dan ook een prachtige koraal tuin waar we tussendoor zwommen. We zwommen tussen koraal ‘rotsen’ van ruim 3 meter hoog en 3 meter doorsnede, deze koralen zijn een paar honderd jaar oud, aangezien ze maar een centimeter of 10 per jaar groeien! Ook rondom deze koralen leefde weer ongelooflijk veel verschillende soorten en prachtig gekleurde vissen. En om de dag helemaal geweldig af te sluiten zagen we drie haaien in deze derde duik! De eerste lag rustig op de bodem en zwom langzaam om ons heen toen we voorbij kwamen, natuurlijk probeerde ik voorzichtig dichterbij te komen om zijn mooie ogen te bekijken :)
Deze prachtige witpunt rifhaai was ongeveer 2,5 meter groot, de tweede zwom op zijn gemak aan ons voorbij en was zo’n 1,5 meter. Vlak voordat er een einde aan deze wereldse duik kwam vonden we er een van bijna 4 meter! Deze lag tussen twee koraalrotsen in, in een ondiep deel van het rif, met een hoop snorkelaars nieuwsgierig aan de wateroppervlakte, die in mijn ogen ‘sitting ducks’ waren ;)
Bewijs dat deze rif haai vriendelijk is! Voorzichtig kon ik bij deze nog iets dichterbij komen dan de eerste en hem goed bekijken, hij voelde dat ik hem stiekem van achter beslopen had en draaide zich om, om even te kijken wat er aan de hand was om daarna weer rustig te gaan liggen! Amazing!!
Hiermee sloten we onze laatste duik af en deden we op het platform weer al onze uitrusting uit. Gek genoeg had Mandy het natuurlijk weer koud en maakte ik snel mijn weg naar het dek aan de voorkant om daar lekker op te warmen in de zon, onderweg bij de bar kreeg ik een warme kop thee die erg lekker was. In het zonnetje op weg terug naar Port Douglas vulde Beth en ik onze logboeken in en tekende we deze als buddy’s van elkaar af. Will baalde ervan dat hij de duik niet kon maken, maar het ondanks dat gelukkig toch ook een leuke dag gehad.
Beth had omdat ze personeel bij JJ’s is gratis drank bonnen gekregen en dronken we op het dek een biertje en een wijntje met wat toastjes en kaas die ze serveerde. Zoals Beth zei; ‘We should make this our standard Sunday activity!’ Helemaal mee eens, heb echt ongelooflijk genoten van de geweldige dag!!
Helaas was hij veel te snel voorbij en namen we terug in de haven afscheid van de crew en bedankte ik Kim onze Divemaster/gids voor de duiken die ze met ons gemaakt had.

Terug bij de auto hoefde ik van Beth en Will nog geen definitief afscheid te nemen omdat ze besloten hadden om gedeelte mijn planning voor morgen te delen en elkaar bij Davies Creek in Mareeba, Tablelands weer te treffen! Gezellig :)

Om deze wereldse dag mooi af te sluiten ging ik me langs de marina in het gras zitten om naar de zonsondergang te kijken! Beautiful!
Hier heb ik ook even mijn logboek vol geschreven met de duiken die we gemaakt hadden en las ik van Beth een lief bedankje dat ze erin geschreven had toen ze mijn duiken aftekende, Sweety ;)
Inmiddels zit ik nu op 127 duiken en kijk ik weer met net zoveel zin uit naar de volgende als wat ik naar de afgelopen 127 duiken heb uitgekeken.
Toen de lucht donker werd en de muggen me kwamen lastig vallen ben ik naar de andere kant van Port Douglas gereden om daar weer op de zelfde plek aan het strand te gaan slapen.

Morgen vertrek ik dus naar Mareeba en van de dorpen in de Tablelands van Queensland. Deze Tablelands hebben verschillende nationale parken met wandelroutes, creek, watervallen en camping plekken. Hier kan ik me waarschijnlijk wel een aantal dagen vermaken.
Ook ga ik morgen nog ff rondbellen en kijken voor werk in een van deze boerendorpen, fingers crossed!

Vol zin om de volgende bestemming te gaan ontdekken ging ik snel slapen! Weltrusten allemaal xxx

En tot de volgende internet stop weer…waarschijnlijk bij de Mac in Mareeba ;)



  • 19 Maart 2013 - 18:20

    Louis En Anita:

    Hey mate
    Geweldig hoe je het duiken beschrijft en hoe je er na uit gekeken hebt. Ik zou bang zijn voor de haai, maar jij gaat er nog dichter bij, knap hoor. Gelukkig was dit een vriendelijk haai :D
    Leuk om te lezen hoe graag je duikt, denk dat je in je vorige leven zeemeermin bent geweest :)
    moet wel haast, toch?
    Ik vind het geweldig knap wat jij allemaal onderneemt en hoe je je dingen regeld, super knap.
    We lezen je verhalen met heel veel plezier en genieten er erg van.
    keep on writing girl, we will keep on reading.

    enjoy your trip

    love you
    xxx

  • 20 Maart 2013 - 08:39

    John:

    hey mandy,wat een belevenissen het wordt zo langzaam een boek jou verhalen,ik krijg er gewoon zin in om ook daar naar toe te komen haha.toen je schreef over de dolfijnen dacht ik prachtig om te zien heerlijk vrije dolfijnen,alleen die haai dat zal toch wel spannend zijn geweest.ook hoe je verteld dat je op een mooie plek gaat zitten om de zons onder gang te zien dat noemen ze nou vrijheid,als ik je verhalen lees dan stel ik me het helemaal voor en denk geweldig dat ze dit allemaal mee maakt,ik denk ook dat er maar weinig zijn die dit gedaan zouden hebben en er ook zo voor gaan als ji dat doet.je verhalen laten mij ook mee genieten van de vrijheid die je voelt,ik ben nooit jaloers geweest in mijn leven maar nu ben ik het wel.
    alleen die haai ik denk dat ik heel snel was gaan zwemmen hihi,ook hoe je verteld dat je steeds verder rijd dan kan ik me dat goed voorstellen,alles is nieuw alles wat je ziet heb je nog nooit gezien geweldig.alleen denk ik dan zo alleen,dan moet je sterk zijn en dat ben je dat bewijs je toch maar weer,maarja toen je op jonge leeftijd bij me werkte straalde je dat al uit,mandy ga zo door geniet er van met volle teugen.en wat betreft nederland alleen maar klote weer,daar wordt ik ook niet gelukkig van,maarja dan lees ik toch jou verhalen,nou we horen wel weer van jou. geniet gr john.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 79660

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: