Exploring the Tablelands - Reisverslag uit Tableland, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Exploring the Tablelands - Reisverslag uit Tableland, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Exploring the Tablelands

Door: mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

27 Maart 2013 | Australië, Tableland

Mijn trip door de Tablelands van Queenland begon maandag morgen met een autorit van ongeveer een uur naar Mareeba via Mount Molly, hier was onderweg een mooi lookout point over de kustlijn van Far North Queensland. Lekker met de raam open en heerlijk muziek van Roxette, Savage Garden, Phil Collins en natuurlijk mijn R&B nummers uit de speakers, reed ik naar Mareeba. Daar maakte ik een stop bij het uitzendbureau waar ik mijn gegevens weer achter liet voor farm werk en bij de Mac, maar hier deed helaas de internet het niet, wat behoorlijk balen was want nu kon ik mijn verhaal over het GBR nog niet uploaded, maar dus ook niet voor werk kijken. Wel had ik nog een aantal telefoon nummers van boeren die ik al eerder gebeld had en belde hun dus nog maar een keertje. Helaas kreeg ik weer van allemaal te horen dat ze momenteel voorzien waren.
Oke, jammer, maar dan gaan ik maar gewoon genieten van de omgeving ;)
Eerst nog even naar de supermarkt om wat brood en houdbaar eten te halen. Daarna sms’te ik Beth dat ik naar Davies Creek reed en kreeg ik bericht terug dat hun ook onderweg waren.
Het was een hobbelige ‘unsealed’ weg ernaartoe, maar gelukkig met matige snelheid goed te doen met mijn auto. Op de parkeer/camping plaats zette ik mijn auto neer en verkende de plek, wachtend op Beth en Will. Na een paar minuutjes hoorde ik mijn naam en hadden ze me gevonden :) gezellig.
In hun auto reden we nog een stukje verder naar boven om naar de Davies Falls te gaan kijken. Die erg mooi en spectaculair waren! Er liep een circuit wandelroute die Will en ik graag wilde lopen, Beth had nog niks gegeten, had het erg warm en besloot om dezelfde weg terug naar de auto te lopen en daar op ons te wachten. Het was een mooie route door alweer een prachtig stuk nationaal park!
Beth en Will besloten om daarna verder te rijden aangezien Will maar een weekje de tijd had om hier de omgeving te ontdekken. Ik bleef lekker daar en at een boterham en watermeloen aan het water van Davies Creek. Het was erg aangenaam hier en las hier de rest van de middag lekker mijn boekje; Written in Bone.
Verder naar boven toe waren nog verschillende kampeer plekken en vanuit daar gingen ook nog 2 wandelroutes, eentje van 3-4uur en de andere moest 6-7 uur voor gerekend worden. Ik besloot om voor de 3-4uur te gaan, deze wilde ik dinsdagmorgen gaan lopen en dat had ik ook tegen Beth verteld, omdat ik het toch wel een beetje spannend vind om dat helemaal alleen te doen. Wel zo prettig om te weten dat iemand verwacht van je te horen dat je terug bent ;)
Later op de middag besloot ik om vast naar boven te rijden om daar te slapen en dus vroeg in de morgen te kunnen beginnen aan de wandeling. Rustig reed ik over de ‘unsealed’ weg naar boven voorbij de plek waar we gestopt waren voor de waterval, hier werd de weg steeds ruiger. Ik passeerde de eerste kampeerplek en wilde verder rijden omdat de wandelroute bij camping plek 3 begon, maar hier ging de weg steil in een bocht naar boven en lagen er behoorlijk wat rotsen over de weg verspreid. Na grote twijfel besloot ik om het niet te doen…misschien verstandig of ik ben een watje… :p
Ik stopte bij de eerste campingplek om hier een kijkje te nemen, hier was buiten en hok wat als wc functioneerde helemaal niks. Een beetje teleurgesteld reed ik maar weer terug naar de algemene camping plek om daar te slapen en dan morgen weer verder te rijden, aangezien ik hier de wandelroutes niet kon doen.
Terug daar aangekomen kwam de man die daar zijn kamper had staan naar me toe om te vragen of ik een kopje thee wilde. Aardig, ja lekker. Gezellig aan de kruidenthee met honing bij een prachtig uitzicht over Davies Creek heb ik hier een hele tijd met deze bijzondere man zitten praten. Deze man was 50, altijd hard gewerkt en besloot 2 jaar geleden te stoppen, zijn huis te verkopen en leefde sinds dien in zijn kamper. Hier heeft hij een groot bed in, een koelkast en zonpanelen op het dak die hem 24 uur per dag van stroom voorzien! Hij had behoorlijk wat rond getrokken maar vond Davies Creek toch wel de mooiste plek en ‘woonde’ hier dan ook al een aardig lange tijd!! Hij was serieus ‘back to nature’ en was zeer gelukkig om zo samen een met moeder natuur te zijn ;) We dronken dan ook biologische thee met teatree honing, wat overigens erg lekker was!
Ook hield hij van het organische goedje wat ze ‘wiet’ noemen en hier vermaakte hij zich de rest van de avond mee, ik trok me terug in mijn ‘huis’ en las nog even wat in mijn boek voordat ik in slaap viel.

Dinsdagmorgen at ik lekker aan het water van Davies Creek mijn ontbijtje en stapte ik daarna op mijn gemak in de auto om verder te rijden naar Emerald Falls. Volgens de vaste bewoner van Davies Creek was de weg naar de wandelroutes met een gewone auto toegankelijk, hij had deze ook gereden met zijn kamper, maar toch besloot ik om hier niet alleen aan te beginnen.
Een paar kilometer terug richting Mareeba was de afslag naar Emerald Falls, dit was weer een ‘unsealed’ weg van 9 kilometer, spannend. Je hebt geen flauw idee waar je naartoe gaat en of de weg wel toegankelijk is voor jou en zo niet of je dan wel om kunt draaien :O Op het moment dat ik ergens het aantal kilometers zie staan die ik moet gaan rijden, check ik wel altijd de meterstand in de auto, zodat ik weet hoever het nog is. De weg begon erg goed, werd tegen het einde erg hobbelig en had een paar behoorlijke hellingen en steile afdalingen, ook een aantal beekje die ik over moest waar een beetje water over de weg liep. Gelukkig ging het allemaal goed! Het enige echte spannende was de steile, hobbelige afdaling…die ik straks terug op moest… ;)
Voor mijn gevoel kwam ik uit in de middle of nowhere, waar ik mijn auto parkeerde en op verkenning ging. Langs de open picknick plek liep de Emerald Creek waar ik een kijkje nam en daarna de wandelroute van een kilometer naar de waterval liep. Onderweg waren er een aantal dreigende de wolken die me toch wel een beetje zenuwachtig maakte voor de terug rit :O Gelukkig klaarde het weer op en was het heerlijk zonnig toen ik bij het uitzicht punt kwam. Een smal pad leidde om het hek heen naar de rotsen die uitzicht gaven op de Emerald Falls, hier ben ik me lekker gaan zitten, terwijl ik genoot van het fantastische uitzicht at ik me een heerlijke mango. Geweldig was dat ik hier in de middle of nowhere internet bereik had en zo het thuis front kon verblijden met een actuele foto ;)
Na een tijdje wandelde ik terug naar de auto om aan de spannende terug weg te beginnen. met een beetje stoere moed lukte het me om de helling goed op te komen en ging de rest van de weg ook prima!
Terug in Mareeba deed de internet van de Mac het nu gelukkig wel en vond ik ook nog een mooie advertentie voor Farmwork in Tolga, een dorp vlak voor Atherton. Hier stuurde ik gelijk een mail op en besloot ik om ze te bellen zodra ik daar ik de buurt was.
Nadat ik alle internet zaakjes afgehandeld had stapte ik weer terug in mijn auto en reed ik richting Atherton. In het dorpje Tolga, hier vlak vond ik de afslag richting Lake Tinaroo waar ik naartoe wilde. Voordat ik hier naartoe reed belde ik eerste het nummer bij de advertentie in de hoop op goed bericht. Een vriendelijke vrouw kreeg ik aan de lijn en vertelde ze me dat alle banen voor de dames al vervuld waren en dat ze mannen nodig had :O Ohw no, en ik had zo gehoopt dat dit zou lukken! Op deze reactie zei ze dat ze ging kijken wat ze voor me kon beteken en moest ik haar die avond nog een keer terug bellen :) wat me positieve hoop gaf!
Een kwartiertje later kwam ik aan bij Lake Tinaroo en nam ik een kijkje in het toeristische deel, waarna ik door reed naar de eerste camping plek aan het meer genaamd Platypus Camp. Helaas vond ik geen platypus, maar was het wel een magische plek die over het meer uitkeek en een prachtige zonsondergang bracht!
Deze camping plek mocht eigenlijk alleen gebruikt worden als je vooraf telefonische geboekt had. Maar net zoals bij Davies Creek was er niemand omdat het low season is. Ik nam het risico om niet te reserveren, ik had tenslotte ook niet echt een kampeer plek nodig omdat ik in de auto sliep. Mijn telefoon had hier gewoon bereik dus mocht het nodig zijn kon ik altijd nog bellen voor een reservering. Tijdens de zonsondergang vlogen er verschillende vogels over het meer en zaten er verschillende Kookaburra’s langs me te ‘lachen’. Liggend in mijn auto met de achterklep open had ik een perfect uitzicht en genoot ik er ontzettend van! Halverwege de avond kreeg ik telefoon van het uitzendbureau, ze dacht dat ik met nog iemand reisde, dus helaas, maar ze zou morgen terug bellen omdat ze misschien nog wat had! Soo…uit het niets misschien zelfs keus nu :O
Zoals afgesproken belde in ook de vrouw in Tolga terug. Ze zei dat ze morgen met de boer zou praten en dan zou ze morgen avond meer weten, dus kon ik haar dan weer terug bellen. Ff geduld hebben dus.
Die nacht sliep ik heerlijk aan dit prachtige meer en voelde ik meer zeer op mijn gemak in deze natuurlijke omgeving.

Woensdag morgen at ik een boterham met jam en een nectarine voordat ik met de auto verder om het meer reed naar camping plaats Downhill. Ook dit was weer een prachtige rustgevende plek, hier stonden 3 caravans, maar behoorlijk van elkaar gescheiden zodat het leek of iedereen als enige was.
Vanuit hier liep een wandelroute naar de volgende plek Kauri Camp. Het was ongeveer een uurtje lopen door erg mooi regenwoud en kwam ik weer verschillende vogels en vlinders onderweg tegen. Overal in de struiken ritselde t, maar helaas is alles sneller weg dan dat ik ze gespot heb!
Ook Kauri Camp was zoals de andere delen van Lake Tinaroo prachtig! Hier at ik me een appel aan het water en maakte een praatje met een van de kampeerders op deze plek.
Vanuit hier liep er een wandelroute langs Kauri Creek die zou overgaan in een wandelroute van 5 km. Vol goeie moed begon ik hier aan en was het stuk langs de creek net een paradijs!
Daarna ging de wandelroute verder het regenwoud in en kwam ik na zo’n 20 minuutjes lopen bij een mega boomstam die dwars over de pad gevallen was, er groeide alweer een hoop erop en omheen, wat me de indruk gaf dat deze er al langer lag en er dus al langere tijd niemand meer gelopen had. Met weinig hoop klom ik half op de boomstam om te kijken of ik een pad kon zien die erachter verder liep, maar het zag allemaal dicht begroeid uit. Inmiddels hadden een paar bloedzuigers hun weg naar mijn schoenen gevonden en besloot ik om niet langer te blijven staan daar en weer terug te lopen.
Na een 1,5 uur lopen kwam ik weer terug op Downhill camp bij mijn auto. Deze verplaatste ik naar een mooie plek bij het water, deur open om te luchten. Strandlaken legde ik voor de auto op het gras neer en hier heb ik de rest van de middag en het begin van de avond heerlijk in mijn spannende boekje zitten lezen. Later op de middag ging mijn telefoon en was het het uitzendbureau in Mareeba, ze hadden een avocado boer gevonden die op zoek was naar een persoon met auto, that’s me! Yeeh :)
19,95 per uur, full time, 40$ per week voor accommodatie en beginnen per 1 April! Klinkt goed dacht ik zo. We spraken af dat ik donderdagmiddag aan zou komen om wat papier werk in te vullen.
Ff afwachten wat de vrouw in Tolga die avond te bieden had, maar al helemaal happy dat ik nu dan toch eindelijk farm werk gevonden had en dus een begin heb om voor mijn 2e visum in aanmerking te komen!
Later die avond belde ik Gina, de vrouw in Tolga. Ze had werk voor me gevonden, iets met planten, waarvoor ik wel goed Engels moest spreken, maar zo te horen kon ik dat wel zei ze. Hiervoor kreeg ik 22$ per uur, maar omdat zij als eigenaresse van een lodge/backpackers voor mij werk regelde moest ik minimaal 3 maanden werken en in haar lodge verblijven. Om deze 3 mnd te garanderen moest ik 250$ deposit betalen en vroeg ze 150$ in de week voor accommodatie, maar dan moest ik wel in mijn auto slapen en zelf de benzine betalen, voor een bed in een van de kamers vroeg ze 210$.
Mijn eerste gedachte was, pff das veel geld, maar om haar niet gelijk af te kappen maakte we een afspraak dat ik morgen langs kwam. Nu kon ik er nog een nachtje over denken en dan morgen een van de 2 afbellen.

Voordat ik Lake Tinaroo verliet at ik nog een lekker ontbijtje aan het water. Terug in Tolga belde ik eerst het uitzendbureau om nog wat meer informatie over hun vacature te krijgen en besloot ik voor die te gaan. Deze had zeker voor 5 weken werken en misschien daarna nog meer, dat zit me een stuk prettiger dan dat ik perse 3 maanden moet blijven omdat het me anders 250$ kost! Deze betaald dan wel minder per uur, maar gezien het verschil aan kosten voor accommodatie verdien in nog 40$ per week meer! Dus we gaan voor de avocado farm in Mareeba!
Ik cancelde mijn afspraak met Gina en bedankte haar voor de moeite.
Waarna ik de auto startte en terug naar Mareeba reed. Hier kocht ik me bij de bakkerij een pizza broodje en ging in het park zitten om deze daar op te eten en als verslaafde weer een stuk verder in mijn boek te lezen! Halverwege de middag stapte ik het uitzendbureau binnen om de papieren te regelen. Op dat moment ging de telefoon en was het mijn toekomstige baas :p Hij vroeg of ik ff langs kon komen om kennis te maken. Het was een kleine 10 minuutjes rijden vanuit het centrum, gelukkig niet helemaal in middle of nowhere! Flavio Fletrin is de boer waar ik avocado’s voor ga plukken en pakken, aardige man. Hij heeft 2 andere mensen bij hem werken en een meisje wat ik ga vervangen. Haar kamer kan ik intrekken en heeft keuken en badkamer voor zijn personeel bij de kamers. Klinkt prima. Maandag 1 april beginnen dus we spraken af dat ik zondag avond zou komen om vanaf dan in te trekken in de kamer.
Happy en vol positieve energie reed ik van zijn erf af om spoedig terug te komen om wat centjes te gaan verdienen!!
Na ff te prakkezeren over wat ik de komende week nog ging doen dan, besloot ik om JJ’s te bellen of ze nog hulp nodig hadden. Ze had nog een cleaner voor het komende weekend nodig, wat dus betekende dat ik daar de komende week gratis kon overnachten. Het paasweekend zou ik met Grey (prince harry) en een vriend gaan kamperen in Cape York met zijn 4wd, dus dat kwam perfect uit! See you tomorrow then :)
Er waren nog wel een aantal plekken in het zuiden van de tablelands die ik graag wilde zien, maar hier kom ik toch langs als ik richting Darwin vertrek, dus besloot ik deze te bewaren voor dan.
Ik reed alvast halverwege terug richting Cairns om bij Kuranda Village te stoppen en daar te kijken of de Barron Falls door de regen groter was geworden sinds dat ik deze op mijn verjaardag bezocht had, maar dat was niet zo, toch nog steeds mooi. Een stukje terug was Speewah in Barron Gorge national park, hier was een kampeer plek waar ik mijn auto parkeerde voor de nacht. Er stond een andere auto/kamper langs me die ik ging vragen voor een lucifer om mijn muggen ‘ding’ aan te steken, bleken het Nederlanders te zijn, lol.

Vrijdagmorgen wilde ik een wandelroute gaan wandelen vanuit de camping plek door Barron Gorge National Park. Het had al wat geregend, maar de zon probeerde ertussen door te gaan, dus ik gokte het erop. Na een driekwartiertjes was ik weer terug bij de auto omdat de regen me weg joeg, het zit me niet echt mee met wandelen :( Al was het stukje dat ik gelopen heb wel in een prachtige natuur!
Voordat ik terug naar Cairns reed maakte ik nog een stop in Kuranda Village, omdat ik eigenlijk het dorpje zelf nog helemaal niet gezien had, alleen de waterval. Het was echt een toeristisch dorpje, met een hoop kraampjes die allemaal leuke souvenirtjes verkochten. Inmiddels was het lunchtijd en kocht ik bij de bakkerij een home made Australian pie, gevuld met steak, bacon, uion and cheese, super lekker! Op een bankje, op het plein in het midden van het dorpje las ik mijn boek ‘written in bone’ uit. Nu dat ik het wist hoe t afliep kon ik rustig naar Cairns rijden. Toch vreemd dat ik op de een of andere manier weer terug in Cairns uitkom. Zal wel zo moeten zijn…
Inmiddels was het gaan regenen en ben ik lekker op mijn bed gaan liggen en heb ik een film op de laptop gekeken. De laatste film die ik gezien had was in Townsville en nu het regende had ik hier echt zin in!

Na lekker geslapen te hebben stond ik zaterdag om 7 uur bij de receptie om aan mijn poets karweitje te beginnen. ik moest nu ook de kamers doen, maar dit waren er maar 2, easy done!
Ook de rest van de dag was zeer easy going, gezellig met Beth bij gekletst. Will had ze die morgen naar het vliegveld gebracht, zijn week was al om.
Ook het poetsen zondagmorgen ging prima en weer maar 3 bedden! Prima werk voor een week gratis slapen ;)
Nadat ik mijn werk gedaan had ben ik naar de stad gegaan om te shoppen voor een cadeautje en fruit & veggies te kopen bij Rusty’s market.
Voor ’s avonds hadden Beth en ik ons zelf getrakteerd op een fles wijn! Ik had een heerlijke Yalumba, Pinot Grigio uit South Australia en Beth iets met bubbels..! Jullie begrijpen wel dat we een gezellig avondje hadden :D

Die avond kwamen we op het idee om nachos te maken, dus maandag naar de winkel en voor de lunch at ik met Jordan en Beth erg lekkere nachos! Ook dit had ik in Townsville voor het laatst gehad, dus was weer genieten! ’s Middags besloot ik een poging te wagen om mijn hangmat, die ik van de Falla mocht hebben, op te hangen. Tegen verwachting in lukte dit ook nog! And guess what…hier heb ik de rest van de dag met een nieuw boekje door gebracht! Vakantie of wat :p
En nu dat ik toch weer terug was besloot ik om Doug van de Falla te smsen of hij hulp kon gebruiken op de trip deze week. Was hij erg blij mee en zo bevond ik me dinsdagmorgen weer terug in de haven van Cairns. Want ja, als je toch niks beters te doen hebt, ga je toch gewoon nog een keertje naar het Great Barrier Reef! Het was weer een leuke dag, met als minpuntje dat we 20-25knots aan wind hadden wat een behoorlijke partij golven veroorzaakte en dus ook een paar zieke aan boord :(
Wat ook weer betekende dat we mega veel lunch over hadden, met pijn in mijn hart gooide ik een deel weg. Maar besloot ik de hele mik die over was mee naar huis te nemen en de hele schaal pasta salade om deze aan Jordan te geven die voor die avond een bbq at the backpackers organiseerde.
Na een bedankje van Doug en mijn JA antwoord op de vraag of ik donderdag weer kwam ging ik terug naar JJ’s. Jordan was blij met mijn toevoeging aan zijn bbq en mocht ik als ruil mee eten, goeie deal hey.

En dan is het vandaag alweer woensdag, mijn week in JJ’s al half om. Vanmorgen ben ik gezellig met Beth ff het centrum in geweest, de middag las ik in de hangmat mijn volgende boek ‘Fallen’ en bezorgde ik jullie weer een mega lang verhaal :p
Ook kreeg Beth vandaag te horen dat de nieuwe shuttle bus driver haar dienst het weekend over wilde nemen, dus ze gaat gezellig mee kamperen komende weekend!! Whoehoe :D
Hier heb ik erg veel zin in! Ben erg benieuwd hoe het is om een track met 4wd te rijden, hoop dat we helemaal naar The Tip kunnen! Maar verwacht dat we daar te weinig tijd voor hebben omdat ik zondag weer enigszins optijd terug moet zijn om naar ‘mijn werk’ te rijden. Hoe dan ook wordt het zeker gaaf om een van de ‘remote area’s’ van Australie te bezoeken!!
Eerst ga ik morgen, denk deze keer toch echt voor het laatst, met de Falla mee voor nog een dagje op het Great Barrier Reef!
En dan worden we vrijdagmorgen opgepikt door Greg en zijn vriend en begint het 4wd kampeer weekend!! Excited!

Als we dan zondag in de loop van de middag alweer terug zijn bij JJ’s, is het mijn spullen pakken en dan naar Mareeba rijden. Mijn huisje voor de komende weken bekijken en dan maandag morgen beginnen met werken. Mijn mise en place heb ik al klaar, Beth haar films heb ik gekopieerd en een aantal boeken verzameld zodat ik me daar voorlopig niet hoef te vervelen in de avonden na een dagje hard werken.
En natuurlijk zal ik jullie in geuren en kleuren vertellen hoe het kampeer weekend verlopen is!
Tot gauw weer! Dikke knuffel

  • 27 Maart 2013 - 18:10

    Anita En Louis:

    g'day mate

    wat waer ein verhaol. en wats dich allemaol mei maks. super. ik vind t waanzinnig knap wie ze t allemaol veur elkaar kriegs. chapeau.
    leuk desse waer mei meugs op de Falla. t is tog hendig asse wat vrinde hess.

    we wunse dig ein kei tof weekend met de 4wd naor t ooteinde van aussie-land. asse good kieks kinsse
    papoa-guinea zeen. wie vet is det.

    en naotuurlik hiel veul succes met dien job on the farm. t begin veur de verlenging van dien visum isder.
    spetter have fun and enjoy your ride.

    weej zeen os
    xxx

  • 27 Maart 2013 - 19:40

    Leo & Nelly:

    Ha meid.
    Zoé te laeze is alles good met dich.
    En eindelijk werk gevonden wat dich de meugelijkheid bied det ze
    Langer Meugs blieven.maar Iers nog ein leuk weekend en dan aan de slaag.
    Nou Mandy vuul succes met dien job.
    En hiel vuul groetjes oet Tegelen

  • 30 Maart 2013 - 23:16

    John:

    hoi mandy,ik moest er even voor gaan zitten zo lang was je verhaal maar het was weer spannend hoor,het lijkt me waanzinig zo steeds op een andere plaats en vooral zo op campings altijd leuk.als ik het lees dan ga je gewoon mee in jou belevenissen ik denk dan ze rijd daar gewoon alleen rond dat moet je maar durven nou mandy petje af maarja je krijgt er ook wat voor terug een hoop levens ervaring en avonturen die je nooit vergeet.en wat helemaal mooi is dat je werk hebt voor je visum te verlengen om je droom voort te zetten.nou wij hebben morgen pasen dat wordt weer lekker een eitje pellen,en de zomertijd gaat weer in hier met -3 graden ongeloofelijk.nou mandy blijf gezond en blijf genieten en vooral veel plezier met je nieuwe baan.ik ben trots op jou. gr john.

  • 05 April 2013 - 10:32

    John:

    hoi harde werker ik ga er van uit dat je maandag bent begonnen op je werk,dus ik wilde je nog even veel plezier wensen op je nieuw werk hoop dat het goed bevalt. nou groetjes john.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 748
Totaal aantal bezoekers 79644

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: