Up to Cape Tribulation and back to Mossman Gorge - Reisverslag uit Mossman Gorge, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Up to Cape Tribulation and back to Mossman Gorge - Reisverslag uit Mossman Gorge, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Up to Cape Tribulation and back to Mossman Gorge

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

16 Maart 2013 | Australië, Mossman Gorge

Inmiddels zijn er alweer een paar leuke dagen met veel belevenissen voorbij, dus is het weer tijd om jullie hiermee te vermaken!
Ik hoorde dat jullie alweer sneeuw hebben :O Niet normaal zoveel dit jaar, maar goed dat ik deze winter uitgekozen heb om te gaan dan :p Ik hoop voor jullie dat het snel lente wordt en de bloemetjes voor jullie gaan bloeien en de vogeltjes zingen!
Om het er even lekker in te wrijven zit ik hier lekker aan het strand op een bankje mijn verhaal aan jullie te typen ;)

Woensdag morgen werd ik uitgerust in mijn auto wakker, ben ik opgestaan en besloot ik om eerst de wandeling te doen nu het droog was. Met mijn rugzak ging ik op pad. Het was een zeer spannende wandeling, door de wind en regen van afgelopen dagen waren er behoorlijk wat bomen omgewaaid en was het erg drassig. Ook leek het erop dat hier niet heel veel gewandeld werd aangezien ik soms tussen de begroeiing door moest kruipen! Zo had ik dus uiteindelijk ook alleen maar dood lopende paden en moest ik via dezelfde weg weer terug. Na anderhalf uur kwam ik terug bij de weg en begon het mega hard te regen, mooie tijd om lekker onder een warme douche te gaan dus! Al is de regen hier ook warm, maar toch ;)
Na de douche was het tijd voor mijn ontbijtje wat vandaag bestond uit noodles aangevuld met wortel! Smaakte prima, zelfs als ontbijt! Daarna heb ik mijn thermoskan met heet water gevuld voor een kopje thee later op de dag, mijn koelelementen uit het vriesvak gehaald en terug in mijn koelbox gedaan en heb ik me uitgecheckt bij de receptie. Dit was allemaal vrij casual en had ik net zo goed niet kunnen doen. Ze vroeg niet eens mijn naam ofzo, nou was ik ook wel de enige op de camping plek.
Mijn eerste stop die morgen was Thornthon Beach, hier rende een grote krab (10cm) voor me weg toen ik (in mijn gedachte als eerste, die dag) het strand op liep. Erg lag een mooi klein, groen begroeid eilandje voor de kust.
Daarna reed ik verder door naar boven voor mijn volgende stop; de Marrdja Boardwalk. Een wandelroute door het Daintree National Park, erg mooi! Delen liepen door het regenwoud en ook weer stukken waar je door de mangrove liep met water om je heen. Interessante bordjes staan er onderweg met informatie over de vegetatie, de vruchten die er groeien, de dieren die er leven en de impact van het weer op het regenwoud.
Na een klein uurtje kwam ik weer terug bij mijn auto en reed ik door naar Noah Beach. Dit was officieel alleen bereikbaar via de camping die eraan ligt en die was gesloten. Dus heb ik mijn auto voor het hek geparkeerd en ben er langs gelopen om toch bij het strand uit te komen. Lekker met de blote voeten liep ik hier alsof ik de enige op de wereld was ;)
Na dit ook weer mooie strand was het tijd voor weer een Boardwalk door het Daintree National Park, deze keer Dubuji genaamd en was ook weer genieten! Aan het einde van deze wandelroute liep je Myall Beach op. Hier stond een bord bij waar op stond; “You are now leaving The Daintree Rainforest World Heritage Area and entering The Great Barrier Reef Marine Park World Heritage Area”
Hoe vet is dat, je loopt hier dus letterlijk vanuit het regenwoud het Great Barrier Reef gebied op :D Werelds!!!
Heerlijk ook weer hier even van het strand genoten om daarna door te rijden naar het meest noordelijkste puntje dat ik kan gaan met mijn auto! (het ultieme noordelijk punt van Queensland is alleen met 4WD bereikbaar)
Met redelijke spoed liep ik de boardwandeling naar het lookout point van Cape Tribulation, de wolken zagen er behoorlijk dreigend uit! Cape Tribulation is de plaats waar Captian James Cook als eerste aan land kwam nadat hij zijn schip Endavour op het Great Barrier Reef gevaren had!
Door deze gedachte was het uitzicht bijzonder, helaas kon ik door de bewolking het rif niet zien. Op een heldere zonnige dag kun je vanuit dit punt het rif zien!
Ik had iets te lang genoten van het uitzicht en werd zeiknat door een royale stortbui op de terug weg!! In plaats van kletsnat de auto in te gaan ben ik naar de wc’s gelopen om daar wat op te drogen en te wachten tot het wat minder regent. Dit duurde even, maar nu kwam ik wel enigszins droger in de auto aan. Nu kwam mijn warm water goed van pas en ben ik me achter in de auto gaan liggen met mijn boekje en een lekker kopje thee. Het begon ook weer hard te regen, dus voorlopig zat ik hier prima.
Gelukkig werd het na een tijdje wel weer droog en benutte ik deze tijd om snel toch nog even het strand van Cape Tribulation op te lopen voordat ik weer terug naar beneden reed.
Ik wilde bij The Daintree Ice Company een ijsje gaan eten, maar helaas sloot deze om 5uur en was het nu half 6 :( Omdat ik het ijsje niet wilde missen besloot ik om hier nog een nachtje te blijven en ik wist toch de weg naar de camping plaats :p

Donderdagmorgen begon de dag droog en met een heldere lucht, wat veel goeds beloofde en me positieve energie gaf voor weer een nieuwe avontuurlijke dag!
Met mijn noodles ontbijtje opschoot reed ik naar Cow Bay om het hier op een boomstam met prachtig uitzicht lekker op te eten! Blij dat de zon weer vrolijk scheen liep ik van de ene naar de andere kant van de baai. Op de parkeerplaats zat een prachtige Kookaburra vogel zijn aparte lach voor me te zingen :) moet je eigenlijk ff op YouTube opzoeken, zeer bijzonder!
Ik vond het nog erg vroeg voor een ijsje en besloot om nog een stukje verder terug te rijden en bij de Jindalba boardwalk de Long Loop Walking Track te wandelen. Dit was 2,7km, maar wel ‘difficult’ en voor ervaren wandelaars. Nou het was even een test, maar ik behoor bij deze onder de ervaren wandelaars ;)
Blij dat ik mijn wandelschoenen aangetrokken had, want door de regen van afgelopen was het erg modderig en door de gevallen bladeren soms ook glad. Het begon met een vrij steile klim naar boven en de boomstam over de pad was mijn test. Om hierover heen te komen moest ik de camera in mijn rugzak doen en me dan op de glijdende bladeren afzetten om over de boomstam te klimmen. Hierbij liep ik mijn Daintree Rainforest wond op doordat ik achter een van de doornen van een plant bleef hangen, Ahw!
Regenwoud planten zijn erg gevaarlijk, het lijken allemaal gewoon varens, palmen enzovoorts, maar als je goed kijkt hebben ze bijna allemaal haakjes en stekels!
Maar goed, ik doorstond de test en begon de wandeling, deze bleef interessant en spannend. Gelukkig waren er oranje bordjes die me de weg leidde want het pad was niet echt duidelijk en dus ook zeer avontuurlijk :) Ook waren er onderweg beekjes die ik over moest steken, sommige ondiep, sommige knie hoogte, balancerend over een boomstam. Maar wel een prachtige omgeving!! Nu had ik ook echt het gevoel dat ik door het Daintree Rainforest liep, fantastisch!
Na een kleine 2 uurtjes kwam ik terug in de bewoonde wereld , ik zag weer een aantal wolkjes aan de lucht verschijnen en besloot om nog een klein stukje terug te rijden naar het Alexandra Lookout Point om hiervan een foto te maken voordat het weer helemaal bewolkt zou worden.
Daarna moest ik weer een stukje naar het noorden om bij The Daintree Icecream Company mijn wel verdiende ijsje te gaan eten. Hier verkochten ze bekers met 4 bollen ijs voor $6. Elke dat hadden ze andere smaken van fruit die ze zelf oogsten en ijs van deden maken. Ik kreeg vandaag Mango, Blueberry, Wattleseed en Pineapple. Ze waren allemaal erg lekker en nog met stukjes fruit erin!
In de mooie tuin waar de ijskraam in lag at ik lekker mijn ijsje op en reed ik daarna terug naar de ferry om de Daintree rivier weer over te steken.

Weer terug aan de andere kant van de Daintree Rivier stopte ik weer bij de Croc cruise om te kijken of de volgende tour ging om nog een keer opzoek te gaan naar krokodillen, had ik tenslotte al voor betaald en ik was hier nu toch :p
De tour van 13.00uur ging en kon ik mee, yeah! Ze belde voor me naar de tour die vanuit Daintree Village ging en meldde dat hun tour van 3.30uur ook ging, dus ook daar kon ik met mee. Goh, lucky today!
Het was nog vloed, wat het iets moeilijker maakte om de crocs te spotten, maar ook nu zagen we weer 2 kleintje op een boomstronk liggen en een grote van 4 meter langs de ferry half op de kant liggen! Super vet!! Een vrouwtje liep enigszins in de buurt met haar hond en wij gebaarde dat ze weg moest gaan, snel stopte ze haar hondje terug in de auto en nieuwsgierig kwam ze daarna zelf toch kijken, haha lol!
Deze keer had ik een andere gids en deze deed ook een andere route, dus ook weer genoten van deze cruise :)
Ik bedankte de gids en de vriendelijk mevrouw in de stand en reed naar Daintree Village. Hier melde ik me voor de croc tour van half 4, bij het zien van mijn pasje boekte ze me in en had ik zo dus 3 cruises voor $25, geld goed besteed hey ;)
Ik had nog zo’n drie kwartier voor de cruise ging en bezocht een gallery in het centrum die vol hing met gereedschap van vroeger. Wachtend aan het water at ik me wat bij een mooi landschap.
Voor deze tocht had ik weer dezelfde gids als mijn allereerste tocht, Jan, een Duitser die op zijn 5e naar Australië verhuist is en hier nu zijn eigen land en boerderij heeft!
Het was een mooie tocht door een prachtig gebied en met veel mazzel zagen we de ogen en neus van een 2 meter grote krokodil. Het beste wat hij tot nu toe met alle tochten van die dag gezien had.
Terug bij de boatramp nam ik weer plaats op het picknick bankje omdat de lucht eruit zag of dat het een mooie zonsondergang zou worden. Dus maakte ik het mezelf gemakkelijk en las hier mijn boekje om daarna te veel foto’s te maken van de prachtige zonsondergang die het werd!! Doordat hij over het water van de Daintree Rivier scheen was het een mooie weerspiegeling!
Na de prachtige kleuren van de zon werd de lucht donker en reed ik mijn auto terug de dorpje in wat bestaat uit een hoofdstraat. Hier parkeerde ik de auto om te gaan slapen.
Op dat moment klopte een man op mijn raam en vroeg of ik een bestemming had. Nou, ik wilde hier eigenlijk gaan slapen :O Hij was van de camping tegenover en had liever niet dat mensen op de parkeerplaats sliepen dus hij wees me de weg naar zijn kampeerplek en liet aan mij de keus of ik wilde betalen of niet. Dat vond ik erg aardig van hem! En onder een mooie sterrenhemel viel ik relaxed in slaap.

Om op mijn centjes een beetje te kunnen besparen besloot ik om geen gebruik van zijn faciliteiten te maken en vond ik dat ik zo niet hoefde te gaan betalen omdat ik er alleen maar mijn auto geparkeerd had. Met een dankbaar maar toch ook een beetje raar gevoel reed ik tegen 7uur van zijn terrein af.
Misleid door de heldere sterrenhemel van afgelopen nacht was het toch erg bewolkt op deze vrijdag morgen. Bij een mistige rivier at ik mijn ontbijtje voordat ik terug reed naar Mossman Gorge.
Op de weg ernaartoe werd de lucht alleen maar blauwer en scheen het zonnetje heerlijk toen ik in Mossman aankwam :)
Bij de entree naar Mossman Gorge kocht ik ‘weer’ een kaartje en vroeg voor de zekerheid of de brug open was. Gelukkig was deze weer open en stapte ik vol zin en nieuwsgierigheid in de shuttle bus. Als eerste liep ik over de gemaakte looppad/brug naar het uitkijk punt over de gorge, wat erg mooi was! Daarna liep ik door om vanaf de brug ook een bijzonder mooi uitzicht te hebben. Ik besloot om eerst de grote (2km) wandeling na de brug te doen en daarna de kleine (800m). Ook deze wandeling door het zuidelijke deel van Daintree National Park was erg mooi en leuk om te doen. Onderweg door het mooie regenwoud kwam ik weer een prachtige vijgenboom tegen, die enorm was en zeer bijzonder gevormde wortels had. Ook was er een geweldig punt bij een creek waar ik me even ben gaan zitten. Dit was echt een idyllisch plekje, midden in het regenwoud een klein watervalletje wat uitkwam in een klein pooltje en omgeven was door prachtige groene natuur!
Genietend van deze wandelroute kwam er na anderhalf uur weer een einde aan en liep ik door naar de korte wandeling en de 3 lookout points over de gorge, wat ook weer mooi was. Deze wandelroute kwam terug bij de parkeerplaats en de wc’s, hier trok ik mijn bikini aan en wandelde weer terug naar het gedeelte van de gorge waar je mocht zwemmen.
Inmiddels was het lunch tijd en had ik behoorlijk honger, dus at ik eerst wat voordat ik het water in ging. Uhm…half het water in ging, het was echt héél erg koud :O Tot halverwege heb ik even lekker in het water gestaan en de visjes bekeken die om me heen zwommen om daarna snel weer lekker in de zon te gaan liggen. Met mijn boekje en een fantastisch uitzicht ben ik hier de middag goed door gekomen!
Tegen 4 uur had ik het gezien (en mijn boekje uit) en nam ik de shuttle terug. In de auto pakte ik mijn douche spullen en maakte ik hier gebruik van de gratis voorziening om te kunnen douchen na een duik in het water, toppie!
Lekker fris terug in de auto twijfelde ik even of ik hier in Mossman zou blijven die nacht, maar besloot toch om terug te rijden naar Port Douglas, de stad/dorp Mossman zelf gaf me een niet zo prettig gevoel.

Terug in Port Douglas was ik blij dat ik na 4 dagen weer mobiel bereik had en het thuisfront weer even op de hoogte kon brengen ;)
De auto parkeerde ik weer op dezelfde plek aan het strand en ook nu stond er weer een andere Van waar mensen in sliepen, wat wel een prettig gevoel gaf.

Vanmorgen (zaterdag) liep ik het strand op om een mooie, heldere zonsopgang te zien, wat een erg warme dag beloofd! Met mijn folders, Lonely Planet en kladblok ben ik hier op het strand gaan liggen om een route/planning te maken voor de komende week. Vanaf maandag gaat mijn trip verder naar het binnenland om de Tablelands met zijn National Parks van Queensland te bezoeken.
Hier ga ik mijn laatste poging wagen om werk te vinden in deze staat, mocht dat niet lukken dan rij ik na komende week via Northern Territory door naar Western Australia. Waar ik erg nieuwsgierig naar ben en erg veel zin in heb om dat te gaan ontdekken! Ook ga ik daar dan natuurlijk verder met het zoeken van farm werk, ergens zal toch iets moeten zijn ;)
Vanmiddag heb ik met in Dougies Camping/backpackers ingecheckt en slaap ik hier vannacht voor $14 op hun camping plek in mijn swag. Lekker vooruit zicht om buiten te slapen en een plek waar mijn auto veilig staat. Ook deze backpacker heeft weer een kleine bieb, dus mijn uitgelezen Vampire Dairies heb ik ingeruild voor een nieuw boek, ‘Written in Bone’ een triller, klinkt erg spannend :) Later op de middag komen Beth en haar vriend (beste vriend vanuit Whales, is hier op bezoek!) ook hier naartoe en dan gaan we samen wat eten vanavond en morgen met de Silversonic een tocht maken naar het Great Barrier Reef om daar 3 duiken te maken op het Outer Reef!! Schijnt een van de mooiste delen van het GBR te zijn, dus heb er MEGA veel zin in!!!

Nu ga ik even internet kopen zodat ik jullie al mijn verhalen kan uploaden, hoop dat jullie er net zo van genieten als ik!!!

xxx



  • 16 Maart 2013 - 13:08

    Anita & Louis:

    Hoi meid

    wat weer een belevenis en wat heerlijk om je verhalen te lezen. we zijn echt jalours op je.
    ook goed te lezen dat het organiseren/regelen je goed afgaat. goed bezig girl...

    wij wensen je heel veel duikplezier in het GBR. geniet ervan. het schijnt echt amazing te zijn.
    we horen en lezen het wel.

    love you.

    xxx

  • 16 Maart 2013 - 16:42

    Will:

    Hoi mandy,

    Werkelijk fantastisch wat jij allemaal onderneemt.!!
    Het is een droom van vele maar jij maakt het waar.
    Een ervaring om nooit meer te vergeten.
    En wat heb je een leuke manier van vertellen. Ik geniet er van om je verhalen te lezen.
    Pas goed op jezelf.

    Groetjes
    Will Boom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 79657

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: