Volunteering on the Falla Sailing Tour - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Volunteering on the Falla Sailing Tour - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Volunteering on the Falla Sailing Tour

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

13 Februari 2013 | Australië, Cairns

Leeve minse in Limburg!

Hebben jullie de carnaval allemaal netjes overleefd??!! Hoop dat jullie een paar leuke dagen gehad hebben en er nu weer voor een jaar tegenaan kunnen ;)
Ik zal stiekem toegeven dat ik best wel blij ben dat ik het heb morgen missen…
Al vind ik de pakjes en schmink wel altijd erg mooi!
Mijn carnavals dagen zagen er iets anders uit…

Afgelopen zondag ben ik ’s morgens vol goeie moed opgestaan om te gaan zwemmen! Dave moest zijn poets klusjes doen, dus ik nam een appeltje mee voor onderweg en ben aangelopen naar de esplanade, toen ik bijna daar was begon het te regenen :O Snel legde ik mijn spullen en kleren onder een afdakje neer en sprong in het water. Zeer bijzonder om in de (warme) regen te zwemmen! Het duurde niet heel lang en de lucht klaarde weer mooi op, wat prachtig uitzicht over de zee gaf en een mooie regenboog! Het was gelukkig niet zo druk als de vorige keer en kon lekker een aantal baantje trekken. Ik was nu dan ook ruim anderhalf uur eerder dan vorige week, alle kinderen liggen waarschijnlijk nog te slapen :p
Tegen 9 uur was ik uitgezwommen en ben ik ff in de zon op een bankje gaan liggen, het gras was helaas nat, maar deze bankjes hebben een golf vorm die best aangenaam ligt!
Toen de lucht weer begon te betrekken ben ik terug richting JJ’s gelopen, halverwege viel het er behoorlijk uit en zocht ik een schuilplekje onder een van de overdekte picknick plekjes langs de esplanade.
Er was een water ski race bezig op de zee, dus had ik ook nog een leuk uitzicht terwijl ik stond de wachten tot de regen minder werd ;)
Behoorlijk droog kwam ik na een tijdje thuis aan, Dave was nog bezig met poetsen en ik ben op bed gaan liggen, was toch wel een beetje moe…
Om half 12 maakte Dave me wakker dat we de bus moesten hebben voor naar Rusty’s te gaan om onze fruit voorraad voor de week weer in te slaan! We hadden weer een aantal tassen gevuld met lekkers toen we naar buiten liepen!
Helaas hadden we er iets te lang over gedaan waardoor we de laatste bus gemist hadden naar huis toe. In de middag rijd er geen bus en moesten we dus lopen. Niet zo’n ramp opzich, maar het fruit werd na een tijdje toch behoorlijk zwaar!
Na een flinke wandeling had ik behoorlijk honger, aangezien ik nog niet echt ontbijt gehad had, maakte ik me een lekkere sandwich met kaas, sla, komkommer, paprika, rode ui en een gebakken eitje, jammie!
De middag hebben we relaxed bij JJ’s doorgebracht en tegen het einde van de middag ben ik lekker een stuk langs de kust gaan rennen. Nadat ik fris gedoucht was namen we de bus naar de stad en aten we bij de Woolshed, ik nam schnitzel met kaas overbakken en Dave nam een gewone schnitzel. Toen we dit lekker opgepeuzeld hadden wandelden we terug naar huis toe.

Maandagmorgen begon mijn poetsweekje weer en was het daarna ook tijd om te wassen! Dave was van plan om vandaag rond te gaan met zijn cv voor horeca werk, maar helaas waren zijn broek en blouse erg gekreukt en moest hij ze eerst wassen om ze fatsoenlijk te kunnen strijken! Hij besloot daarom om het te verschuiven naar morgen en konden we dus iets anders ‘leuks’ gaan doen. We besloten om de wandeling vanuit Crystal Cascades naar Lake Morris te gaan lopen.
Voordat we aanreden, nadat ik klaar was met poetsen en we onze tas ingepakt hadden, maakte ik nog snel even een paar telefoontjes naar boeren waar ik het nummer van op internet gevonden had. Eentje had de boerderij verkocht, eentje misschien vanaf volgende week, dus moest ik dan maar weer terug bellen. En de derde was de betreffende persoon niet aanwezig en kon ik vanmiddag na 3 uur nog een keer bellen. Hmmm…okay :(
Na ongeveer een half uur rijden parkeerde we de auto bij Crystal Cascades en begonnen we aan de walking track van een uur naar Lake Morris…en daarna dus ook weer een uur terug. De wandeling was in drie delen verdeeld, waarvan 2 delen met ‘makkelijke’ gradatie en het eerste deel als ‘moeilijk’. Waarvan wij dachten dat we er wel fit genoeg voor waren :p
We hebben over de heen weg 2 uur gelopen en het eerste deel was behoorlijk pittig!! Heb ging bijna alleen maar bergop, over alleen maar boomstronken met een temperatuur van 32°! Het was zweten geblazen ;) halverwege de wandeling kwamen we boven op een uitzicht punt waar we tussen de bergen op Cairns en de kust lijn uit keken, erg mooi!
Dave had tijdens het eerste stuk al een aantal keer gezegd dat hij hem niet ging aflopen als het zo doorging! Maar na een pauze en lekkere meloen kreeg ik hem toch weer mee naar het tweede deel van de wandeling, want ik was wel erg benieuwd naar Lake Morris en wilde graag de wandeling aflopen. Het tweede deel was een stuk makkelijker, maar ook hier waren een paar bergen en dalen waarbij Dave zich bijna omgedraaid had. Na een zware, maar leuke 2 uur wandelen kwamen we aan bij Lake Morris en hadden we er een prachtig uitzicht over! De kiosk was gesloten maar je kon wel gratis koffie of thee pakken :) cool! Op een picknick bankje met uitzicht over Lake Morris aten we onze boterham en dronken we de koffie, gezelli!
Toen we weer wat energie opgeladen hadden begonnen we rustig aan de terug weg. Bij de kiosk hadden we een poster zien hangen van de noten die we onderweg tegen gekomen waren, hier stond op dat ze eetbaar zijn, dus raapten we er op de terug weg een aantal op om thuis te kijken of ze lekker zijn. We zagen al een lekker salade voor ons met geroosterde nootjes die we zelf gevonden hadden ;)
We verzamelde een hele zak vol, want stel dat ze wel lekker zijn…dan zou je deze wandeling nog een keer moeten maken :O Zag Dave niet zitten, dus namen we een behoorlijke voorraad mee! Tijdens onze noten expeditie liep er plots een grote varaan tegen de boom langs ons naar boven! Heel erg gaaf :) Maar goed dat ik net mijn camera in de tas gedaan had… :( gelukkig heb ik hem er toch nog op kunnen krijgen! Super cool, we hebben tijdens bijna iedere wandeling wel iets gaafs, wilds gezien tot nu toe!
De terug weg ging een stuk makkelijk, maar ook hier was het laatste stuk (heen weg eerste stuk) het zwaarste, alleen maar bergafwaarts laat je benen trillen!
Tegen 4 uur waren we terug bij Crystal Cascadas, trots dat we deze wandeling volbracht hadden!! Met Dave een blik van ‘nooit meer’ in zijn ogen!! gelukkig had hij zwemkleding bij en kon hij afkoelen in de crystal creek!! Hier hebben nog ff lekker zitten relaxen.
Ik was bijna vergeten om de boer terug te bellen, dus dat heb ik daar nog ff gedaan, maar helaas had deze zijn team compleet en dus niemand nodig.
Naar de watervallen starend, hierover nadenkend besloot ik om het nog tot vrijdag te geven, als ik dan nog niks gevonden heb, gaan we zaterdag verder met rondreizen naar het noorden. Dave was erg blij dit te horen, want hij kan niet wachten om weer verder te gaan en in zijn swag te mogen slapen ;)
Ook ik heb veel zin om verder te reizen en meer van dit tot nu toe fantastisch mooie land te zien!! Maar ook zal er ergens een keer geld verdient moeten worden…en graag voordat mijn voorraadje op is! Dus we gaan dan wel verder reizen, maar ondertussen blijf ik gewoon volop doorzoeken naar werk en zodra een boer ons nodig heeft gaan we daar naartoe. Happy dit besloten te hebben genoot ik nog van het mooi uitzicht over de cascades!!
Dave had zijn onderwatercamera meegenomen en was van alles aan het proberen, lol!
Tegen half 6 verzamelde we onze spullen en reden we terug naar JJ’s, waar we aan de kook gingen. We hadden spullen gekocht voor nasi, nu dat we inmiddels wel bijna ieder gerecht bij de Woolshed gehad hebben. Na zo’n stoere wandeling als vandaag ging de nasi er prima in en was hij ook nog erg lekker!
Ik had afgelopen week op een advertentie als vrijwilliger op een boot gereageerd en moest die maandag avond even terug bellen of ik voor dinsdag mee kon. En jaa…ik kon mee!! Ik zou met een aantal klusjes op de boot moeten helpen in ruil dat ik daarvoor gratis mee mocht, snorkelen op het GBR! Krijg er dan wel niks voor betaald, maar wel een leuke manier om toch het Great Barrier Reef vanuit Cairns gezien te hebben zonder er geld voor te hoeven uitgeven :p
Een klein maartje aan dit uitstapje was dat ik nu mijn poets kwarweitjes erg vroeg moest doen. Alle schoonmaak spullen stalde ik dus neer in ons halletje omdat morgenvroeg om half 6 de receptie nog niet open is! En daarna snel naar bed dus want het wordt een lang dagje….zzzz

Dinsdag stond ik om 5.15uur op en begon ik met het schoonmaken van de badkamers, het was nog donker buiten en helaas te bewolkt om een mooie zonsopgang te zien. Rustig wakker wordend tijdens het poetsen was ik om half 7 klaar. Om 7 uur vertrok de bus die me zou afzetten in de haven, dus ik had nog een half uurtje om me op te frissen, om te kleden en te ontbijten. Blij dat ik niet helemaal naar de haven hoefde te lopen stapte ik met mijn boterham in de hand in de bus. Netjes op tijd kwam ik in de haven aan en zocht ik naar Falla, het zeilschip uit 1956 waar ik op mee zou gaan! Erg indrukwekkend, zo oud. Doug de schipper en Cassie de duik instructrice kwamen ook net aanlopen en stelde ik mezelf voor. Het eerste wat ik mocht doen was de plastic hoes van de zeilen afhalen, waardoor ik boven over het dak heen moest lopen. Interessante opgave, want ik kon niet over het dak zelf lopen, alleen over de buizen die het dak ondersteunde! Gelukkig ging het allemaal goed :p
Daarna kreeg ik een kopje koffie en waren we eigenlijk al klaar met de voorbereidingen!! We zouden voor die dag 10 gasten aan boord krijgen op een boot waar en maximaal 40 op kunnen, lekker relaxed dus! Uiteindelijk hadden we maar 7 passagiers aan boord en vertrokken we om 8.40uur richting het GBR. Het was ongeveer 2 uur varen voordat we bij Upola Reef aankwamen, gelukkig werd de lucht wel steeds blauwer! Het regende toen we Cairns verlieten. Ik vroeg onze gasten voor een kopje koffie of thee, maar ze waren allemaal tevreden op dat moment en mocht ik verder van de tocht genieten. Voordat we het rif bereikte kregen we van Doug een kleine presentatie over het koraal op het rif. Erg leuk om te horen, vooral na de Reef Teach van vorige week! Maar wel cool dat hij dit doet, goed om de mensen te leren wat ze zien.
Aangekomen op Upola Reef gaf Doug een briefing over hoe te snorkelen en welke richting ze op moesten zwemmen. Ik stond bij de trap waar iedereen erin sprong en hield ze allemaal in de gaten. Safety observer! Er was een meisje behoorlijk angstig en zij ging aan een boei met Cassie mee. Er waren geen duikers vandaag. Nadat iedereen op zijn gemak op het water dobberde mocht ik van Doug ook het water in, Yeeh!!!
Het was de eerste keer dat ik zonder wetsuit het water in ging en het was heerlijk!! Perfecte temperatuur en prachtig blauw! Het is dan wel ‘stinger’ seizoen, maar deze komen alleen langs de kust voor en niet op de open zee bij het GBR, dus het was behoorlijk veilig om lekker in je zwemkleding te kunnen zwemmen.
Vanuit de boot zag Doug een schildpad en zwom ik natuurlijk die richting op. En ja hoor, ik vond hem! Relaxed op de zeebodem rustend bleef hij op zijn gemak liggen zodat iedereen hem kon komen bekijken. Na dit mooie beestje een tijdje bekeken te hebben zwom ik verder over het mooie koraal met prachtige visjes. Ik vond het erg leuk om naar beneden te duiken en zo toch redelijk dichtbij te kunnen komen en alles te bekijken. Mijn nieuwe snorkel is fantastisch, thanks again Davy!
Op mijn gevoel na ongeveer een half uur zwom ik terug naar de boot omdat ik moest helpen met de lunch, maar dit had Doug inmiddels al allemaal klaar! Hij riep iedereen terug aan boord en zei tegen mij dat ik snel een bordje voor mezelf moest maken. Ohw, cool, ik eerst en dan de gasten :O Daarna droeg hij me op om mijn bordje in de schaduw te zetten en terug het water in te gaan, want eten kun je altijd nog!! Hoe vet, coole kapitein! Ook hij sprong het water in en hebben we gesnorkeld terwijl de rest van de lunch genoot. Er waren wat koralen afgebroken, maar nog niet afgestorven en volgens Doug groeien deze verder als je ze in een holletje in het zand plaatste, dus dit hebben we een hele tijd gedaan. Best cool, ik heb koraal her geplant! Ook zagen we weer een schildpad, een anemoon met clownsvisjes, kerstmiskokerwormen (van Avatar), heel veel Giant Clams, grote papegaaivissen, een blauwe zeester en nog veel meer!! Ik genoot er met volle teugen van, geweldig!
Toen iedereen klaar met eten was kwamen we terug aan boord en was ook de afwas al gedaan en mocht ik lekker mijn lunch op eten terwijl we naar de volgende plek vaarden.
Dit was Upola Cay, dit is een zandbank die met eb boven water ligt en met vloed kun je er nog op staan. Doug bracht ons met de tender er naartoe, ook ik mocht weer mee :) Het was erg gaaf om midden in de oceaan op een zandbank te staan, alsof in een zwembad, heerlijk!
Daarna gingen we voor nog een uur snorkelen op het rif er langs, deze keer kreeg ik supervisie over de gasten. En moest ik met de boei zwemmen om het meisje mee te voeren. Ze was nog steeds behoorlijk angstig en raakte op de zandbodem in paniek omdat ze door de stroming naar het diepe gedreven werd! Dus hield ik haar goed in de gaten en probeerde ik haar leuke dingetjes onder water te laten zien en kon ik haar over sommige vissen vertellen wat ik bij Reef Teach geleerd had :D
Ook hier zagen we verschillende clams, rabbitfish, unicornfish en we zagen stingrays die zich in de zand aan het ingraven waren! Het was een prachtige plek, mooi koraal, veel vis en ongelooflijk helder water!!
Doug kwam nog een keertje kijken of alles onder controle was en zei me iedereen terug naar de boot te brengen over een minuutje of 10, okay! Nog even genoten we van het prachtige leven onder ons en lieten we ons met de stroming mee terug drijven naar ons schip.
Helaas was het feest al bijna afgelopen, de zeilen werden door de heren aan boord gehesen en zette we koers terug naar Cairns. Onderweg bracht Cassie een schaal fruit, lekker! Halverwege kwam er een schaal met cakes rond, die helaas door de golven op de grond belandde, nadat iedereen er gelukkig wel al een gehad had :p En als laatste voordat we de haven in vaarde kregen we van Doug een verhaal over de geschiedenis van de Falla uit 1956 onder het genot van een glaasje wijn en een kaas schaal! Erg leuk en bijzonder om de geschiedenis van het schip te horen en dat je daarmee gewoon even een uitstapje hebt gemaakt, nadat het al bijna 2 keer gezonken was en weer helemaal hersteld is. Dat het vroeger gebruikt is om parels mee te zoeken en dat het origineel gebouwd was uit een stuk hout! Awesome! Tijdens dit verhaal werden we ingehaald door alle dikke boten die ook terug de haven in kwamen, op deze boten stonden een hoop mensen die foto’s maakte van onze boot. Grappig zei Doug, want ik zie van jullie niemand een foto van hun boot maken ;)
Terug in de haven bedankten we iedereen voor hun komst, ze hadden het allemaal erg naar hun zin gehad! En moesten wij nog opruimen, ik deed weer het zeil terug over de zeilen, wat nog meer een kunst was dan het eraf halen! Toen ik hiermee klaar was, waren alle andere klusjes ook klaar en was het dat wat ik moest doen! Wauw, geweldige dag gehad voor zo weinig werk!
Doug was erg aardig en tevreden en vroeg of ik donderdag weer wilde komen :)
Hij bood me zelfs aan dat ik op zijn boot mocht slapen zolang ik hier in Cairns was om mijn accommodatie kosten te besparen, geweldig, ongelooflijk aardig zeg!
Aangezien we gister besloten hadden om zaterdag verder te gaan vond ik het niet nodig om zijn aanbod te gebruiken, maar wilde ik wel graag donderdag nog een keer mee! Hiervoor moest ik hem woensdag avond weer ff bellen ter bevestiging.
Daarna ben ik met 2 heren die als gast aan boord waren mee gegaan het centrum in. Hun zijn bezig met een pub ‘The Inn’, die waarschijnlijk volgende week op gaat. Hij ligt precies tegenover de Woolshed en rond 19.00uur komen daar alle Lorikeets (die jullie in de camper hadden pap) aan vliegen om bescherming te zoeken in de boom die op dat plein staat voordat alle vleermuizen over vliegen! Ze nodigde me uit om hier naar te komen kijken, wat ik natuurlijk wel interessant vind! Het was erg gaaf om te zien, helaas wel bewolkt, maar de vleermuizen zijn echt impressieve! Ze hebben een spanwijdte van ruim een meter!! Gezellig kreeg ik een glaasje wijn ingeschonken en probeerde ik ze op de foto te krijgen, wat erg lastig was.
Cassie zou ook nog komen, maar van haar kreeg ik een berichtje dat ze het niet ging halen :(
Om half 8 moest ik de bus halen omdat Dave met een lekkere salade op me zat te wachten. Van de heren nam ik afscheid en kreeg ik van een van hen zijn e-mail en adres voor als ik in west Australia een slaap plek nodig had! Top, Thanks mate.
Rennend naar de bus was ik precies optijd :p En had Dave de salade al helemaal klaar! Gezellig aten we samen en vertelde we elkaar wat we gedaan hadden.
Daarna kreeg ik een inzinking en was mijn energie op na deze geweldige dag….truste

Woensdag was een rust dagje. Nadat ik s morgens de badkamers gepoetst had ben ik in het gras gaan liggen en heb ik lekker een dutje gedaan. Helaas begon het te druppen en ben ik terug naar JJ’s gelopen waar ik The Life of Pi verder ben gaan lezen, heb m bijna uit!
Ook heb ik de plattegrond van North Queensland bestudeerd en de plaatsen uitgepuzzeld die we graag willen zien, soort plan van aanpak dus over de weg die we af gaan leggen…de rest zien we onderweg wel ;) North Queensland is ontzettend mooi en heeft veel dat we graag willen zien, dus denk dat we hier langer rond hangen dan we denken…mits het weer goed blijft natuurlijk!
Tegen het einde van de middag ben ik een rondje gaan rennen en daarna hebben we lekker nog een keertje nasi gegeten!
En nu snel slapen want ik mag morgen weer mee op de boot!! Yeeh, heb er kei veel zin in!!

Foto's doe ik spoedig oploaden. xxx

• 13 Februari 2013 - 15:56

Theo:

Mandy Mandy wat een verhalen allemaal. Hoe krijg je het op papier gezet. Toen wij vorig jaar in Australie waren waren we blij dat we enkele regels hadden geschreven en jij denderd maar voort.
    Wel heel leuk om de verhalen te lezen. Als ik met je kon ruilen ?? Maar helaas het is niet zo.
    Heel heel veel plezier nog en.............vergeet je niet om naar de Blue Mountains ter gaan want die heb ik in jouw verhalen nog niet gehoord.
    Wel doen het is echt de moeite waard. Ask your daddy !!!!

Groeten Theo

• 20 Februari 2013 - 14:56

Nelly:

Ha maedje.
    Alles good met dich en dich geniets nog steeds met volle teugen.
    Jammer det 't Zoé moeilijk is um werk te vinden,net wie heej Dink ik.
    Knap van dich um allemaal die verhaolen op peper ( mail ) te kriegen.
    Maar weej laezen ze gaer.ik Bin bliej det ze d'n laptop weer klaor hebs.
    Hoven we niks te missen.
    Geniet van al 't moeis en succes met werk zeuken geit vast Waal lukken.
    Gruuskes en knoevels oet Tegelen

• 20 Februari 2013 - 22:28

Leni Rutzerfeld:

Wederom een leuk verslag, ik geniet van je verhalen!