Celebrate my birthday in Australia! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Celebrate my birthday in Australia! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Celebrate my birthday in Australia!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

09 Februari 2013 | Australië, Cairns

Hartelijk dank allemaal voor jullie felicitaties!!
Ik was inderdaad afgelopen donderdag jarig en heb een erg leuke dag gehad :)
Zeer bijzonder om hier in Australië mijn 27e verjaardag te kunnen vieren!

Donderdag morgen moest ik weer even zorgen dat alle 9 badkamertjes schoon werden. Als eerste werd ik door Emily van de receptie gefeliciteerd :) Leuk. Daarna kwam ik in de keuken een jongen tegen die hier ook een kamer heeft en me feliciteerde…’How the hell do you know that’ was mijn reactie :O
Davy had het iedereen verteld, dus iedereen die ik in de loop van de morgen tegenkwam feliciteerde me! Behalve Dave, die zei niks tijdens ons ontbijt :-/ Waarna ik me ben gaan douche om me klaar te maken voor onze trip naar Barron Falls vandaag. Scheen een behoorlijke waterval te zijn en dat vond ik wel leuk om op mijn verjaardag te gaan bezichtigen!
Na de douche terug in de keuken om mijn lunch in te pakken kwam Emily me halen en moest ik mee komen. Bij de receptie stond Dave met een overheerlijke chocolade taart vol met kaarsjes en begon iedereen voor me te zingen :) Sweet!!
Gezellig hebben we met iedereen een stukje taart gegeten voordat we gingen.
Het was tegen 10 uur toen we in de auto stapte om naar de Barron falls te rijden, een drie kwartiertjes later kwamen we aan in Kuranda village. Hier maakte we een korte plas pauze en keken we ff in het informatie centrum, waarna we nog een klein stukje moesten rijden om bij de waterval te komen. Hier parkeerde we de auto en was het een paar minuutjes lopen om daarna van een magisch uitzicht te genieten! Ondanks dat het stiekem een beetje tegenviel…Het heeft nog vrij weinig geregend ondanks dat het wet season is, wat dus ook wil zeggen dat er niet zoveel water stroomt dan op de meeste foto’s te zien is :-/ Toch was het mooi om te zien en hebben we hier lekker wat ananas zitten eten.
Met de auto zijn we een klein stukje terug gereden om naar het ‘Wright’s’ lookout point te gaan, dit was een mooi uitzicht over de vallei van Kuranda met dorpjes in het dal.
De falls en het uitzicht was zo goed als met de auto bereikbaar, terwijl ik in een folder had gelezen dat het beide een uurtje wandelen zou zijn, waar ik me dan ook op verheugd had!
Om toch wat te wandelen te vinden besloten we om een stuk terug te rijden naar Barron Gorge en om daar nog een wandeling te maken. Maar eerst moesten we nog even stoppen in Kuranda Village want hier had Dave een German Brätwurst kraam gezien waar hij een broodje van wilde :D
Er langs lag een souvenir winkeltje waar we een kijkje namen en erg leuke armbandjes zagen hangen, waarvan we er allebei eentje gekocht hebben. Heb ik mezelf toch verwend met een klein cadeautje en ben er super blij mee! Op het plein gingen we in het gras zitten en peuzelde Dave zijn bratwurst op!
Daarna stapte we weer in de auto en reden we naar Barron Gorge, hier lag een wandeling van een uur langs de Barron Creek. Deze wilde we gaan wandelen maar eerst was het tijd om te lunchen. We trokken onze schoenen uit en liepen door het water naar een van de rotsen in het midden van de creek en gingen daar lekker op zitten om onze sandwich op te eten, heerlijk!! Fantastische plek om te lunchen op je verjaardag :D
Nadat we onszelf opgeladen hadden met wat energie trokken we onze schoenen weer aan en bewandelden we de rotsachtige pad die langs de creek naar boven liep. Totdat we bij een kleine waterval uitkwamen, die staken we over en kwamen we uit bij een klein meertje en je niet meer verder kon. Onderweg hadden we een rots gezien waar je vanaf kon springen, hier wilde Dave graag terug naartoe ;) We zijn de terug weg begonnen over de rotsen langs het water, maar konden op een gegeven moment niet meer verder en moesten dus toch terug over de beschaafde pad.
Helaas had ik mijn zwemkleding in de auto laten liggen, dus ik was fotograaf tijdens Dave zijn sprongen :p Hier hebben we ons de rest van de middag vermaakt met een beetje zwemmen, lekker op een rots liggen, genieten van de vogels boven je en het water dat om je heen stroomt en een heerlijke druifje erbij! Enjoying my birthday!!
Tegen 5 uur zijn we terug naar JJ’s gereden waar ik als eerste onder de koude douche sprong. Hier is het standaard douche met alleen de koude kraan open…en zelfs die is niet echt koud!

Lekker opgefrist was het tijd voor een glaasje wijn, voor een bijzondere dag als vandaag hadden we speciaal flesje…Mango wijn! Deze hadden we vorige week bij een mango wijn boerderij gekocht. Hij smaakte erg goed, toch meer wijn dan mango smaak! We hadden de droge variant gekocht maar toch rook en smaakte hij lekker fruitig. Het was maar een klein flesje en dus ook vrij snel leeg…
Ook onze avondmaaltijd was door Davy in samenwerking met de receptie geregeld. Ze hadden een BBQ georganiseerd om mijn verjaardag te vieren…hoe cool is dat :D Er hadden zich zo’n 15 mensen van de backpackers opgegeven en Dave maakte voor ons allemaal lekkere salade en bbq worstjes met gebakken uitjes klaar! Gelukkig had hij ook nog een flesje wijn voor erbij geregeld :)
Nadat we allemaal gezellig gegeten hadden kwam er een schaaltje met aardbeien en warme chocolade saus op tafel….Wwhhaaa!!! JAMMIE!! Helaas was ik zo aardig om mijn toetje met mijn gezelschap te delen :p hihi!
Om het nog gekker te maken hadden ze van JJ’s ook nog een aardbeien slagroom bavarois voor na het eten…ppfff lijkt wel een echte verjaardag…veel te veel eten ;)
Het was een ontzettend gezellige avond! Heb van mijn verjaardag hier in Australië genoten!!
Mijn dag maakte ik helemaal compleet door om 01.00uur (bij jullie 16.00uur) met mam, pap en Dennis te skypen! Helemaal super om ze weer ff te zien! Het was erg gezellig en super leuk om weer ff bij te kunnen kletsen! Stiekem mis ik jullie toch wel een beetje :)
Daarom was het ook een geweldig cadeautje om van ze te horen dat ze me hier komen opzoeken tegen het einde van dit jaar <3 <3 …mocht ik besluiten langer te blijven!!

Vrijdag begon de dag rustig…fftjes wat badkamers poetsen en daarna nog ff terug op bedje liggen. Het was namelijk ruim 3 uur geweest toen ik ging slapen en ik stond al netjes om half 8 te poetsen!
’s Middags hebben we achter de laptop doorgebracht…Facebook, e-mail, waarbenjij, job seeking enz…
Voor die avond had ik Dave voorgesteld om naar Reef Teach te gaan. Dit was een presentatie over het GBR van ongeveer 2 uurtjes waar ik toch wel erg nieuwsgierig naar was.
Doordat we nu staff zijn bij JJ’s kregen we ook nog korting op de entree ;) Het begon om 18.30, maar ze hadden bij de boeking gevraagd of we 10 minuutjes eerder wilde komen, wat we natuurlijk netjes deden. Het was een soort klas lokaal, maar dan een erg leuk :p Vol met boeken over alles in de zee, heel veel schelpen en koralen, prachtige posters aan de muur en mooie foto’s die in een diavoorstelling voorbij kwamen. Er stond koffie, thee en een koekje waar we onszelf aan holpen, we kregen een map met wat papier in en mochten plaats nemen op een van de stoelen die opgesteld stonden. Er waren ongeveer 25 mensen voor de presentatie, waarvan wij 2 een andere vrouw en de rest was van de marine biologie school. Op het moment dat Gareth begon met zijn presentatie had hij mijn volledige aandacht en deze heeft hij weten te houden tot het einde door met veel passie en enthousiasme te vertellen over het GBR.
Hij leerde ons wat het rif nou eigenlijk is, dat een rif wordt opgebouwd door koralen en dat koralen allemaal kleine individuelen kwalletjes zijn en dat triljoenen samen het GBR vormen!! Dat een koraal wit van kleur is en dat het kleurrijke wat wij zien de algen zijn die zich in de kwalletjes nestelen.
Hij vertelde over de verschillende koraal soorten die er zijn en welke diertjes op welke koralen voorkomen, zodat we weten naar wat we moeten zoeken!
Van bijna alle koralen had hij een exemplaar die hij de klas rond liet gaan, wat erg interessant is omdat je ze normaal niet kunt aanraken als je ze onderwater tegenkomt!
Voor de pauze hebben we ook nog een aantal kwallen, zeesterren, zeekomkommers en schelpen behandeld. Vooral de zeekomkommer is een zeer bijzonder wezentjes. En zoals Gareth zei; ‘mocht je ooit een slechte dag hebben denk dan aan een zeekomkommer, want slechter dan hem kun je t niet hebben!’
Ik zal jullie even vertellen waarom… Een zeekomkommer kruipt de zandbodem af opzoek naar eten, wat bestaat uit de poep van alle vissen. Hij ademt door zijn anus en ‘spawns’ (vrijlating van zijn sperma) door zijn mond. Zijn enigste verdediging als hij zich bedreigd voelt is het uitspugen van zijn longen om daar zijn vijand mee af te schrikken. En dan heeft hij nog het probleem dat een beestje genaamd ‘Pearl fish’ graag in zijn kont woont, deze dringen tegen zijn wil in als hij ademt naar binnen omdat ze zich daar veilig voelen, en kunnen er met maximaal 5 wonen!!
So if you are ever having a shit day….think of this pour creature…and I bet you feel better!!
We hadden een korte pauze om een vers kopje koffie of thee te pakken met een koekje en gingen daarna verder met de vissen op het Great Barrier Reef. Wat ook weer zeer interessant was, hij begon met de kleine visjes, soorten en families en gingen door om te eindigen met de haai! Ondertussen kwamen we ook nog de schildpad tegen, wat ik zeer bijzonder vond van dit prachtige beest is dat hij voor zijn 15e verjaardag al 6 keer de wereld rond gezwommen heeft!!!
Het was inmiddels bijna 21.00uur toen hij zijn presentatie helaas afsloot. Allemaal kregen we een boekenleger mee waar zijn Facebook, Tripadvisor en e-mail adres opstaat voor alle vragen die je heb over de oceaan en de wereld die erin leeft!
Het was echt super gaaf!! Mega blij dat we geweest zijn, erg leuk, leerzaam en informatief!!
Na afloop nog ff met Gareth staan praten en heeft hij me nog wat tips gegeven over duikboten die evt. Divemasters zochten :) Goeie kerel!!
Daarna hadden we een vrij laat diner bij de Woolshed, de eerste keer met ons VIP staff pasje, wat wil zeggen dat we alle gerechten van het menu nu voor 5$ krijgen, mooi!
Erg enthousiast over Reef Teach liepen we naar huis toe om hem daarna op Facebook gelijk te liken :)

Vanmorgen (zaterdag) begon Dave zijn werk weekendje weer en stond hij om 7.00uur op. Ik wilde eigenlijk op staan om te gaan zwemmen, maar het regende…wat nu eigenlijk stom klinkt, want nat wordt je toch! Erg moe was ik wel, dus ben ik nog ff blijven liggen. De rest van de morgen en begin van de middag heb ik nog wat op internet zitten zoeken naar werk, mijn laatste optie is om horeca werk te gaan doen, maar ik geloof dat er toch iets van farm werk spoedig op mijn pad moet komen. Hoop houden en blijven zoeken! Ook kreeg ik vanmiddag een verrassend telefoontje van PADI Hans, de kerel uit Arnhem die regio manager van PADI Asia-Pacific is, ontmoet tijdens de Army week bij RAD. Erg aardige man en super leuk dat hij belde! Helaas vertelde ook hij dat werk als DM erg moeilijk is omdat ze voor een instructeur dezelfde loon moeten betalen! Hij had nog wat tips over Port Douglas en een e-mail adres van de PADI manager aan de west kust van Australië, kijken of daar wat zit! Thanks!
Dit heeft mijn hoop weer een beetje gevoed en blijf ik dus gewoon zoeken en alles proberen!!
Vandaag vierden ze het Chinees New Year, het is het jaar van de slang. In Cairns hadden ze vanmiddag om 16.00uur een parade en was er over de hele dag een festival georganiseerd. Hier zijn we gaan kijken en het was erg leuk! Zelfs Dave heeft besloten om een keer in China het nieuw jaar festival te willen mee maken :p
Er waren verschillende optredens de gehele dag en er stonden diverse kraampjes met Chinese souvenirs en Aziatisch eten. Om 19.00uur zijn we naar de Woolshed gegaan om daar te eten, Dave nam Kip Tandoori en ik ging vandaag voor de Steak met gravy, gestoomde groenten en een gepofte aardappel voor 6$!!
Na het eten gingen we weer terug om naar de laatste voorstelling te kijken en om 21.00uur staken ze vuurwerk af, wat erg leuk was om te zien!! Wel een beetje vreemd zo in Februari ;)

Happy Chinese New Year everyone!! The year of the Snake!

xxx





  • 10 Februari 2013 - 14:48

    Leni Rutzerfeld:

    Nog van harte proficiat met je verjaardag, leuk verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 79665

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: