S.S. Yongala wreck dive - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu S.S. Yongala wreck dive - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

S.S. Yongala wreck dive

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

21 December 2012 | Australië, Townsville

Maandag middag hebben we na een lekker ontbijtje op bed doorgebracht aan het zwembad op het dakterras. Dat was weer even heel wat anders dan in lekker warm zout water :p
Heerlijk in het zonnetje hebben we zitten bijkletsen!
Ook heb ik mijn logboek volledig bijgewerkt, wat een behoorlijk aantal duiken waren. Inmiddels heb ik al 45 duiken gemaakt sinds ik bij Remote Area Dive 1,5 maand geleden begonnen ben met de Divemaster cursus :)
Voordat Dave ’s avonds moest gaan werken hebben we lekker wraps gegeten.
De avond heb ik lekker op de bank door gebracht en mijn e-mails en facebook weer even up gedate!
Ook dinsdag hebben we een lekker rustig dagje gehad ;)
’s Middags zijn we even bij RAD langs geweest, toen ik binnen kwam vroegen ze gelijk of ik het weekend al wat gepland had! Ze hadden nog een plek over, dus ik ga weer duiken het weekend :D
Was al bang dat ik helemaal op zou drogen, haha!
Eigenlijk was ik daar voor Fabian, maar die was even weg. Terug thuis heb ik hem een smsje gestuurd want…Ik wilde heel graag het Yongala wrak duiken, iedereen adviseerde me om dit te doen voor de eerste regen valt, en dat kan nu ieder moment beginnen! Ook zou mijn eerst volgende duik mijn 100ste zijn, wat ik ook wel bijzonder vond om deze dan te maken op het bijzondere Yongala wrak!!
Het was behoorlijk kort dag maar ik had mijn zinnen er dus op gezet om deze week nog naar de Yongala te gaan :)
Een tijdje nadat ik het smsje had gestuurd belde Fabs me met het prachtige nieuws dat hij toevallig Donderdag vrij had!!! Wauw, unbelievable, het moest echt gewoon precies zo perfect uitkomen ;)
Helemaal happy sprong ik een gat in de lucht!
De dinsdag avond heb ik achter mijn lappie gezeten om me in te lezen over de Yongala :p

Woensdagmorgen had ik eindelijk het gevoel dat ik redelijk bijgekomen was van de afgelopen weken en begon ik met het schrijven van mijn verhaal erover!
Aan het begin van de middag zijn we naar RAD gelopen om daar onze uitrusting in te pakken voor de Yongala duik.
Fabian nodigde ons uit om die avond bij hem te slapen zodat we ’s morgens gezamenlijk konden vertrekken.
Davey moest eerst nog die avond werken, ik moest mijn verhaal nog afschrijven en Fabian had eerst nog zwembad sessie. Dus iedereen ging eerst zijn ding doen ;)
Om half 8 ging mijn foon en was het Fabs om te zeggen dat hij al klaar was…natuurlijk was ik dat nog niet, omdat we pas om 9 uur afgesproken hadden :O
No worries, hij ging wat eten en ik sprong snel onder de douche. Om half 9 stapte ik bij hem in de auto en reden we naar Fairy’s huis, waar hij verbleef omdat hun in Fiji waren!
Iedereen schijnt hier een behoorlijk huis te hebben, en het schijnt normaal te zijn om gewoon 2 dikke tv’s te hebben en oh ja…een zwembad in de tuin mag natuurlijk niet ontbreken!!
Voor de verandering had Fairy een baby python (slang), erg leuk en mooi beestje! Ja pap, deze durfde ik vast te houden ;)
Onder het genot van een verse mango heb ik samen met Fabian Cars 2 gekeken, lol!
Om half 12 belde Davy dat hij klaar was met werken en reden we terug naar de stad om hem daar op te halen. Terug bij Fairy’s place zijn we vrij snel gaan slapen want om 05.00uur ging de wekker!

Donderdag morgen werden we alle 3 wakker van de herrie die uit mijn wekker kwam!
Eigen schuld…beide zeiden ze voordat we gingen slapen, Mandy zet jou wekker maar dan worden we zeker wakker ;) wat dus ook het geval was!!
Fairy heeft een één piston echt koffie zetapparaat waar Dave zich op uitgeleefd heeft en voor ons alle 3 een heerlijke mocha koffie maakte! Dit smaakte perfect met een boterham met nutella ;)
Na het ontbijt stapte we in de auto op weg naar Steve, want ook hij wilde heel graag naar de Yongala, dus gingen we gezellig met z’n vieren!
Hij heeft een aantal jaar geleden de Yongala gedoken, maar dat was voor de massive cycloon van 2 jaar geleden. Hij was dan ook zeer benieuwd of het veel anders zou zijn.
Bij Steve aangekomen laadden we onze spullen over in zijn auto en reden we naar Ayr, een uurtje rijden richting het zuiden.
Daar aangekomen vonden we het duikcentrum Yongala Dive en begonnen we met het papierwerk en de financiële kant. Daarna kregen we onze Nitrox tanks (lucht met een hoger percentage zuurstof zodat je langer kunt blijven, makkelijk en kort uitgelegd ;) en bouwde we onze uitrusting op.
Toen iedereen klaar was kregen we een briefing, een zeer goeie uitgebreide briefing! Gegeven door een jongen die na 750 duiken op dit zelfde wrak nog steeds ontzettend enthousiast erover vertelde :D
Daarom is het zeer belangrijk om een goeie briefing te geven want iedereen was erna super excited om de duik te gaan maken!
Het Yongala wrak is 109 meter lang en 25 meter breed. Het diepste punt ligt op 28 meter en het hoogste deel op 14 meter.
Het wrak zonk in 1911 doordat ze in een mega cycloon terecht kwamen. Alle 122 passagiers aan boord verdronken met het schip en zijn tot op de dag van vandaag nog steeds aan boord van de SS Yongala. Het wrak werd pas in 1958 terug gevonden en geïdentificeerd als SS Yongala.
Het wrak is in zeer goede staat en om dit zo lang mogelijk zo te houden is het verboden om het wrak in te gaan. Toch zijn er veel onderdelen nog herkenbaar, als de wc’s, de keuken, de ankerketting, de masten, en de eerste klas badkuip!
Tijdens de briefing vertelde hij ook over al het prachtige marine leven dat op de Yongala leeft! Het Yongala wrak heeft de grootste diversiteit van leven op een plek van heel Australië.
Het wrak ligt in het midden van de oceaan en er is in de nabij omgeving dan ook niks anders voor het onderwater leven, vandaar de grote diversiteit!
Een ander gevolg omdat het in de open zee ligt is de sterke stroming die bijna altijd aanwezig is op het wrak. Nadat we alle safety regels hierover behandeld hadden was het tijd om te gaan :)
Met een safari busje reden we naar het strand waar de boot op ons stond te wachten. Hier kregen we een boot briefing en zette we koers richting The Big Blue Ocean!
Na een half uurtje legde ze de boot vast aan de mooring lijn en was het tijd om het water in te gaan. Het RAD team mocht als eerste het water in, wat erg goed was, omdat dan het leven nog niet weg gejaagd is door andere duikers :p
Aan de mooring line daalde we af de diepte in en werd langzaam enige contour van en het schip zichtbaar! Het was behoorlijk vol begroeid met verschillende koraal soorten en het was ongelofelijk hoeveel vis er overal was. Hele kleine, witte, zwarte, gele, iets grotere, napoleon vissen, papegaai vissen, vleermuisvissen, groupers van 20cm tot ruim 1,5 meter, fuseliers, trevally’s, makrelen, een grote groep barracuda’s en nog meer waarvan ik de naam niet weet!
Soms waren er zoveel visjes dat je het wrak nog niet meer zag! En ze waren helemaal niet bang voor duikers, ze zouden bijna gewoon tegen je aan zwemmen als je zelf niet aan de kant ging!!
Ook zagen we een reusachtige schildpad slapen in het wrak, z’on grote had ik nog nooit gezien, kolossaal!! En nog een schildpad die even heel ongeïnteresseerd tussen ons door kwam zwemmen :D
Na 57 minuten waren we dan toch echt door onze lucht heen en had ik een fantastische 100ste duik gemaakt!!!
Het schijnt zo te zijn dat je de honderdste duik naakt maakt…nou had ik toch gewoon de mazzel dat het kwallen seizoen is :p

Op de boot kregen we mini sandwiches, lekker vers fruit en een leuk verhaal van de duikgids over de geschiedenis van het wrak!!
Na een uur mochten we weer terug het water in! Inmiddels was het eb geworden en was er een verschil van 3,5 meter in de getijden waardoor de stroming behoorlijk aangesterkt was.
Met de eerste duik hadden we ontzettend veel mazzel kwa stroming, want die was er eigenlijk niet, wat zeldzaam is op de Yongala.
De stroming op de tweede duik, was voor hun doen nog niks, maar we moesten er toch behoorlijk tegenin klimmen! Het koste moeite om bij de 109 meter van de boot af te leggen. De terugweg daar tegenover was weer erg snel doordat we met de stroming mee gingen!
Ondanks dat was ook dit weer een mooie duik!! Was erg blij dat we 2 duiken op dit bijzondere schip maakten :)
Tijdens de tweede duik kwamen we 2 prachtige zeeslangen tegen; een Green olive seasnake en een banded seasnake. Eentje kwam recht voor mij langs omhoog zwemmen!
Ook was er een Marble ray, een rog van ruim een meter doorsnede die gezellig om ons heen bleef zwemmen!!
Door de moeite in de stroming waren we nu al na een kleine 50 minuutjes door onze luchtvoorraad heen en maakte we een einde aan deze tweede gave duik op de SS Yongala!
Nadat iedereen terug aan boord was vaarden we terug naar de kust en stapte we over in de safaribus die ons terug bracht naar de diveshop waar we verwelkomt werden met een lekkere lunch.
Daarna vulde we ons logboek en kregen we er een dikke vette Yongala stempel op!
Nadat we al onze uitrusting weer ingepakt hadden namen we afscheid van de crew en reden we terug naar Townsville. De middag hebben we bij Steve in de tuin gezeten met een heerlijk glaasje wijn! Wat erg gezellig was ;) Om de dag helemaal compleet te maken zijn we ’s avonds Thais gaan eten in de stad! Steve had al voor zichzelf eten gehaald, dus gingen we met z’n drieën.
Het was een leuke avond met lekker eten, perfecte afsluiting voor een prachtige dag!!
Fabs vroeg of we nog een nachtje bleven slapen, wat we wel gezellig vonden. We waren wel allemaal behoorlijk moe en zijn lekker vroeg gaan slapen!

Vrijdagmorgen moest Fabian om 09.00uur beginnen met werken, dus stonden we om half 8 op en aten we gezellig eerst ontbijt voordat we gingen. Ik had gezegd dat ik zou helpen met het inladen van de trailer voor het weekend, dus ging ik gelijk met hem mee naar RAD, nadat we Dave thuis hadden gebracht. Daar aangekomen begon ik met het vullen van de tanks. Fabian moest voor van alles op en neer rijden, maar inmiddels wist ik wel wat er allemaal moest gebeuren ;)
In de loop van de ochtend kwam Steve zijn uitrusting wassen en haalde hij lekkere koffie bij JAM Corner voor ons. Dave had ik gevraagd om de foto’s te komen brengen zodat we deze met z’n vieren konden bekijken!
Tegen lunchtijd hadden we alles in gepakt en in de trailer geladen. Hard genoeg gewerkt vond ik, tijd om nog wat uurtje achter mijn laptop door te brengen ;)
De middag heb ik gespendeerd aan het maken van een duikmap/plattegrond, wat onderdeel is voor mijn opleiding. Een paar weekenden geleden heb ik samen met Veronica een duikplek opgemeten en gegevens genoteerd. Hiervan moest ik nog een kaart maken, wat hopelijk goed gelukt is!
Dave moest ’s avonds weer gaan werken en ik heb een rondje gemaakt over de kerstmarkt die hier op het plein was. Maar het was niks bijzonders, dus was ik snel weer terug!
Nu is het inmiddels alweer tijd om naar bed te gaan.
Gelukkig hadden de Maya’s het mis…
en mag ik morgen weer terug naar het prachtige eiland en de heerlijke zee weer in!!

Wij wensen jullie allemaal alvast hele fijne kerstdagen toe!
En alle liefde, geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar!
…2013…is going to be an AWESOME year!

  • 21 December 2012 - 16:48

    Ans & Vasek:

    Hallo luitjes,

    Wat een mooi verhaal en wat hebben jullie weer een geweldige duiken gemaakt. Ik kan me er iets bij voorstellen en het doet me denken aan een duik die ik in Rhodos heb gemaakt op het vrachtschip de Chef Mecanicien Mijote die er in 1981 tijdens een storm gezonken is. Het vrak is 110 meter lang en als je er onder zwemt en je kijkt dan omhoog naar de boeg, voel je je net een klein visje die zo door het vrak verslonden wordt. Ik ben benieuwd naar jullie foto's en ben uitraard weer stik jaloers.

    By-the-way, ik ben gisteren naar de KNO arts geweest en heb nieuwe oordruppels gekregen. Moet over 6 weken terugkomen en hoop dan, dat mijn gaatje in het oor dicht is. Kan ik dan eindelijk aan mij DM cursus beginnen. pffffffff

    ... en ja ... jullie hebben de apocalyps overleefd, nu wij nog .....


    Wij wensen jullie prettige kerstdagen en een "goie roetsj " in het nieuw jaar.
    Doe het rustigaan en we skypen nog wel.

    Geetz en knuffels vanuit Baarlo


  • 22 December 2012 - 09:53

    Alda En Ard:

    Hallo Mandy en Dave,

    Wat hebben jullie al ontzettend veel gedaan in Australie.
    Uit jullie verhalen blijkt wel dat jullie het heel goed naar de zin hebben.
    We wensen jullie fijne kerstdagen en een geweldige jaarwisseling in het zonnige Down Under.
    Alle goeds voor 2013.

  • 22 December 2012 - 19:13

    Lennie:

    keep om going!!!!
    Fijne kerst en een gezellige jaarwisseling!
    2013 wordt jullie jaar, geniet ervan!

    Dikke kus, Lennie

  • 24 December 2012 - 17:35

    Anita En Louis:

    G'day mates

    wauw, dat zijn nog eens verhalen. als het duiken niets wordt kun je altijd nog schrijfster worden. wat een genot om dit alles te mogen lezen, en voor jullie om dit te mogen meemaken. en dan zo'n duik maken op je 100ste duik. kicken he meid. en nu weer een weekendje duiken. kijk maar uit dat je geen rimpels krijgt.

    wij wensen jullie hele fijne gezellige feestdagen en een kei te gek 2013.
    go for it and make it happened.

    we skype'en

    a very big hug and lot of kisses.

  • 27 December 2012 - 08:54

    John:

    Hoi,ik ben een beetje laat maar ik wil je allebei nog een gezond 2013 toe wensen ik hoop dat jullie ook fijne kerstdagen hebben gehad maar daar ga ik wel van uit,het weer zal daar altijd beter zijn dan hier alleen maar regen hier.nou geniet er van groetjes john.

  • 30 December 2012 - 15:00

    Leni Rutzerfeld:

    Geweldig wat jullie allemaal meemaken. Volgens mij ben je echt bevoorrecht als je zoiets kunt meemaken. Ook een succesvol en vooral gezond 2013.

  • 30 December 2012 - 15:20

    René En Liel:

    Wat geweldig weer um alles te laeze! Weej gaon zoe naor ut thermaalbead in Arcen, auk leuk, maar minder deep en gen wrak aanwezig, :-). Weej winse dich en Dave en geweldig oetind en un nog moeier begin van 2013!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 881
Totaal aantal bezoekers 79662

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: