Op een onbewoond eiland... - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Op een onbewoond eiland... - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Op een onbewoond eiland...

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

19 December 2012 | Australië, Pelorus Island

Om mijn verslaving nat te houden besloot ik om gewoon nog een weekend op Pelorus Island te blijven en heerlijke duiken te maken :)
Gelukkig was er een Samsung oplader op het eiland zodat ik mijn foon kon opladen en daarmee Dave kon bellen om hem te laten weten dat ik 2 daagjes later pas thuis zou komen.

Nadat we de boot uitgezwaaid hadden maakte Steve en ik een steak sandwich klaar, want we hadden behoorlijk honger na al het harde werk van die ochtend! Ook hadden we nog een lekkere verse ananas die zeer zoet smaakte :)
We hadden beide besloten dat we wel een dutje verdient hadden, heerlijk relaxed en alleen op een prachtig eiland legde ik me neer in de hangmat uitkijkend over een verlaten strand en de prachtige strakke zee!!
Dit was echt fantastisch! Zo moe als ik was kon ik mijn ogen niet van dit onwerkelijk mooie uitzicht houden met de gedachten dat het nu op dit moment helemaal voor mij alleen was!!
Toch heb ik ook even heerlijk liggen dutten in de hangmat ;)

Rond 15.00uur hoorde Steve rond wandelen en vond ik ook wel dat het tijd was om even onze klusjes te doen. Eerst nog even een stukje ananas :p
Ik hield me bezig met het vullen van alle tanks voor het weekend terwijl Steve alle vuilnis moest verbranden. Ook zochten we takken bij elkaar voor het kampvuur en hadden we een nieuw tentje dat we op moesten zetten.
Na een kleine twee uurtjes waren we hier mee klaar en was het shower time :D Yeeh!!!!
Heerlijk om na een paar dagen weer wat zoet water over je lichaam te hebben en vooral je haren te kunnen wassen!!
We hadden zo’n kampeer douche, dus het was echt niet uitgebreid heerlijk een half uurtje douche hoor!! Zoveel voorraad aan water hadden we ook niet, dus alles insoppen, afspoelen, stiekem een beetje genieten en daarna weer snel de sproeier dicht draaien om water te sparen ;) Ongelofelijk hoe zacht haar eigenlijk behoort aan te voelen, haha!! Was het bijna vergeten.
Na de douche had ik de watermeloen die we hadden aangesneden en was ook deze erg lekker (hier zijn de watermeloenen zonder pit)!
Weer vond ik mijn weg naar de hangmat en heb ik liggen genieten van mijn vers gedouchte geur….haha…en de zonsondergang! Welke na een aantal dagen bewolking helemaal helder en mooi rood onder ging!!
Toen de zon onder was maakte Steve het kampvuur aan en hebben we onder het genot van een biertje en een beker rode wijn gezellig zitten kletsen!
Na een tijdje kregen we trek en begonnen we aan het eten, wat echt Australische bestond uit vlees en vlees! Ook hadden we lekker knoflook brood erbij, beetje variatie ;)
Het smaakte allemaal erg lekker met mijn beker rode wijn onder de prachtige sterrenhemel op een ‘onbewoond’ eiland…..echt vet!!
Vind het echt mega gaaf dat ik de kans kreeg om dit te kunnen doen!!!
Na mijn tot aan het randje gevulde beker rode wijn (was t laatste in de fles :p) geleegd te hebben was het bedje tijd en sliep ik heerlijk!!

’s Morgens rond half 8 werd ik zeer relaxed wakker zonder het geluid van crew die al allemaal rond wandelen!
Heerlijk uitgeslapen stonden we op ruimde onze slaapspullen op. Maakte we alles netjes voor onze gasten die snel zouden arriveren en maakte we een ontbijtje voor onszelf. We hadden nog wat brood, worstjes en Steve leerde me hoe ik een gepocheerd ei moet maken! Easy en lekker ;)
Net toen we wilde gaan zitten om het op te eten zagen we in de verte de boot aankomen!!
Iets eerder dan we verwacht hadden :O Snel aten we ons eten op en maakte we dat we op het strand kwamen om de mooring line te pakken en te helpen met het uitladen van de uitrusting.
Ook laadde we alle tanks en onze uitrusting weer terug op de boot. Ondertussen kregen onze gasten van Cinders (Kim) de briefing over het eiland en bouwde wij alle uitrusting op de boot op voor de eerste duik van het weekend.
Deze gingen we maken op ‘Dark side of the moon’. Ik bleef deze duik bij de snorkelaar die we hadden als surface watch. Mustard (Frank) had 3 personen die Discover Scuba Dive deden wat een proefduik is voor mensen die nog nooit gedoken hebben. De 2 Duitse meisjes gingen erg goed, maar de jongen die de proefduik ging maken durfde niet met zijn hoofd onder water. Bleek dat hij zelfs nog nooit gesnorkeld had, dus lieten we hem zijn uitrusting uittrekken en ging hij met mij mee snorkelen.
Ook dit liep niet helemaal vlekkeloos en duurde het even voordat hij durfde adem te halen door de snorkel.
Het was op zich best leuk om mee te snorkelen, ondanks dat je lang niet zoveel ziet als met duiken, waren mijn snorkelaars erg enthousiast over de gekleurde vissen en koraal dat ze zagen!
De tweede duik deze morgen gingen we maken op ‘Moon Pool’s’ en deze mocht ik de 3 funnies gidsen. Het was een geweldige duik van 58 minuten! We hebben ontzettend veel gezien, o.a. een Moari Wrasse, 2 schildpadden, verschillende zeesterren, een cowtail stingray, prachtige vleermuisvissen in een koraal grot, een scorpioenfish en nog veel meer prachtige vissen rondom de mooie koraal bommies in de zandvlaktes (moon pool’s)!!!
Na een kleine drie kwartiertjes kwamen we op mijn navigatie weer precies bij het anker terug! Mijn funnies hadden nog een ruime voorraad aan lucht, dus besloot ik om nog een rondje de andere kant op te maken. Helaas ging ik hier ergens met mijn navigatie de fout in en wist ik niet meer welke kant we op moesten terug naar de boot. Dus besloot ik terug naar de oppervlakte te gaan, mede omdat we op een uur zaten en dat de maximale duiktijd was. Bleek dat we een stukje terug moesten zwemmen naar de boot….maar goed, de duik was fantastisch ;)

Nadat iedereen terug aan boord was vaarden we terug naar Pelorus Island om daar als lunch lekkere nacho’s te eten. Maar van te voren moesten Steve en ik eerst nog even een swimm skill doen, Steve moest 800 meter zwemmen en ik de 400 meter…halverwege werden we de boot uit gegooid ;) en moesten we terug naar het kamp zwemmen! Waar de lunch op ons wachten ;)
De middag hadden we een beetje relax tijd.
En de afternoon dive gingen we maken op AJ’s Rock. Deze mocht ik weer met de funnies maken en dan mocht Soda de nachtduik met ze maken (omdat ik afgelopen week de nachtduiken gedaan had – fear deal).
Ook deze duik was heerlijk en weer ruim tegen het uur aan. Mustard vertelde me over een grot aan het einde van het rif, die we zijn gaan zoeken maar helaas niet vonden :(
Wel zagen we een aantal nudibranches, een grote pufferfish, een mooie blauwgestipte pijlstaartrog, een grote groep barracuda’s en ongelofelijk veel vissen!! Prachtig!!
Ook zagen we zeekomkommers ‘spawning’. Zeg maar hun sperma/eitjes afscheiden de open zee in om zich voor te planten ;) Heel erg bijzonder om te zien. Ze gaan dan rechtop ‘staan’, je ziet hoe ze kracht/energie opbouwen en dan hun ‘stofje’ vrij laten. Haha…beetje vreemd om zo te lezen denk ik! Voor de geïnteresseerde, hiervan staan filmpjes op YouTube.
Om het eentonig te houden vond ik weer netjes mijn weg terug naar de boot :p
Terug aan de oppervlakte kreeg ik van mijn funnies 3 prachtige WAUWS te horen!!! Wat een heel erg goed gevoel was als gids zijnde :D Het was ook een super gave duik, maar toch wel een klein complimentje voor mezelf dacht ik zo!
Iedereen bleef aan boord van de Coral Gypsy voor de nightdive en ik werd terug gebracht met de tender naar het eiland. Hier zorgde ik ervoor dat de tanks gevuld werden en vertelde ik Mustard over de duik. En hij zei dat het zeker een groot compliment voor mij was als je duikers zo boven komen na de duik!! Hihi Yeah :)
Tijdens onze maaltijd nadat de nachtduikers terug waren hebben we ontzettend zitten lachen om Australische verhalen over backpackers. We hadden 2 broers als gasten die nog wel eens lifters meenemen en er grapjes mee uit halen! Hilarisch om zo te horen….maar denk dat ik niet ga liften :p
De avond sloten Mustard, Soda en ik af met een drankje en gingen lekker slapen!

Zondagochtend werd ik om half 6 wakker en was het tijd om op te staan. Bruce (Greyman) en Soda gingen met de Advanced studenten de diepe duik maken voor het ontbijt. Mustard en ik zorgde dat het ontbijt klaar was toen ze terug kwamen.
Zo goed als alle spullen hadden we al klaar liggen om de boot in te laden. Helaas was de zee erg ruw en was het te gevaarlijk om door middel van de menselijke ketting de spullen aan boord te laden, dus we moesten de tender in laden en zo de spullen aan boord brengen, dit heeft een aantal ritjes gekost, maar uiteindelijk hebben we alles inclusief onszelf aan boord gekregen!
Klaar om te gaan duiken zette we koers naar de beschutte kant van het eiland en legde we de boot vast aan mooring lijn bij Hurt Locker.
Ik mocht deze weer maken met de funnies ;) Yeeh!! Hurt Locker vind ik een mooie dive site, dus genoot ik ontzettend van de duik! Op Mustard zijn aanwijzingen gingen we opzoek naar de grote anemoon met clownsvisjes. Deze was met de stroming mee, een duik moet je ALTIJD tegen de stroming in beginnen, omdat je anders grote kans hebt om te ver afgedreven te worden. Dus voorzichtig liet ik ons op mijn gevoel 25 meter mee drijven met de stroming, helaas nog geen nemo’s en draaide ik me om, om tegen de stroming de duik verder te maken.
Nadat we een stukje terug gezwommen hadden kwamen we bij een koraal rots waar aan de zijkant een prachtig grote anemoon op zat, boordevol met ontzettend mooie en grote clownsvisjes!! Geweldig om te zien :D super blij dat ik hem toch gevonden had!!
Ook de rest van de duik was erg mooi en zeer relaxed! Ook zagen we op de terug weg een Giant Clamb, deze is bijna 1 meter groot, bijzonder wezen!
Na een uurtje terug aan de oppervlakte waren de funnies weer helemaal happy :)
Voor de tweede duik werden de funnies op zichzelf eruit gestuurd. Ik moest voor Steve zijn Rescue skill slachtoffer spelen. Maar heej…ik kon toch nog wel gewoon een duikje maken! De laatste van mijn dikke twee weken duiken :D
Steve had hoofdpijn en wilde niet meer duiken, dus ging ik met Cinders en de proefduikers mee. Haha, kon ik toch nog een duikje maken….hoezo verslaafd….!!!
Het was erg leuk om te zien hoe goed onze proefduikers al door het water doken, zonder een brevet te hebben! Ook kwamen we weer bij de fantastische anemoon met haar clownsvisjes. Een clownsvisje is een van de weinige dieren die immuun is voor het gif van de anemoon. Ze leven dan ook hecht samen, de clownsvis zijn heel verdedigend over hun anemoon. Het zelfs zo dat de anemoon de clownsvis moet accepteren om bij haar te komen ‘wonen’, niet zomaar iedere clownsvis kan een anemoon binnen zwemmen!!
Na een half uur kwam er een einde aan de marathon duiken van afgelopen 2 weken!
Voordat we vertrokken naar het vaste land speelde ik nog even slachtoffer en moest Soda me komen redden! Gelukkig volbracht hij deze taak en kwam ik weer levend terug op de boot ;)


Op Lucinda aangekomen gingen onze gasten lunchen en laadde wij de boot op de trailer, spoelde hem af met vers water, tankte hem vol en laadde alle spullen over in de trailer. Ondertussen werden we verwend met een broodje hotdog en wat frietjes! Lekker :)
Tegen 15.00uur reden we aan terug naar Townsville. Onderweg stopte we bij een Pub en dronken Mustard, Soda en ik een drankje om het zeer gezellige weekend mee af te sluiten!!
Aangekomen bij RAD shop waren Cinders en Bruce bezig met de gasten en hun papieren. Steve en ik begonnen met het uitladen van de trailer. Na een dik uur door werken hadden we alles klaar en liepen we tegen half 7 de shop uit.
Ik met een hele dikke watermeloen onder mijn arm om Davy mee te verblijden ;)
Thuis aangekomen heb ik heerlijk genoten van een lange frisse douche en ben ik uitgeput op de bank beland. Dave was een drankje doen met zijn collega’s, dus hem heb ik voor het eerst weer gezien maandag morgen/middag toen hij me om half 1 ontbijt op bed kwam brengen, cutey!!

Ik heb zeer veel waardering voor iedereen die nog steeds mijn lange verhalen leest!!
Ik geniet er echt met volle 100% van! Het is fantastisch om zoveel te kunnen duiken en het waren echt geweldige dagen afgelopen weken op Pelorus Island!!!

Het volgende spannende avontuur staat al weer vlak voor de deur!!
Waarover jullie zeker weer snel kunnen lezen :D

Big hug and a lot of kisses from Australia

  • 23 December 2012 - 19:24

    Tonny:

    Hoi mandy en dave

    Wat weer een prachtige verhalen
    Ik geniet er iedere keer van
    En wat heerlijk dat het bij jullie zo,n mool weer is
    Hier heefr het bijna de hele dag geregend
    Het is vandaag zondag 23 dec. Als ik dit schrijf
    Wij frans en tonny wensen jullie vanuit t' ven
    Hele fijne gezellige en warme kerstdagen toe
    Liefs en een hele dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 79657

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: