Another weekend diving on Pelorus Island! - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Another weekend diving on Pelorus Island! - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Another weekend diving on Pelorus Island!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

27 December 2012 | Australië, Townsville

Lieve mensen!

Hopelijk hebben jullie allemaal een fijne en gezellige kerst gehad in het herfstachtige Holland…jammer dat jullie geen witte kerst hadden!
De kerst hier was gezellig, bijzonder en een beetje vreemd :)
Maar voordat jullie hierover meer te lezen krijgen ga ik jullie eerst vertellen over het weekend voor kerst….wat ik alweer op Pelorus Island heb doorgebracht ;)

Zaterdagmorgen kostte het me toch een beetje moeite om weer om half 4 op te staan. Een uurtje later waren Craig, Rat, Fabian en ik bij RAD, stapte we de Patrol in en reden we naar Lucinda.
Onderweg heb ik nog ff mijn oogjes dicht gehad…en zagen we onderweg weer een mooie zonsopkomst!
Aangekomen op Lucinda wilde we de tractor startte om de boot te verplaatsen maar helaas wilde deze niet starten :( Nou moet ik zeggen dat ik daar niet heel verrast door was, hij ziet d’r echt niet uit! Nog nooit zo’n verroeste tractor gezien, vol met gaten.
Terwijl Craig probeerde de tractor te fixen begonnen wij met het overladen van de uitrusting, dit was een beetje meer lopen omdat we de boot niet konden verplaatsen.
Nadat we alles overgeladen hadden begonnen we met het opbouwen van de scuba-gear en hadden we gelukkig ook de tractor aan de praat gekregen!
Mooi op tijd hadden we de boot in het water klaar liggen om onze gasten te ontvangen.
Na de welkoms briefing van Craig vaarden we naar Pelorus Island. Hier legde we de boot vast aan de mooring lijn en vormde we een menselijke ketting om alle spullen aan land te brengen.
Op het eiland gaf Fabian zijn eiland briefing…”Welcome to my office guys!”…
Iedereen zocht zich een tentje uit, legde er hun spullen in en daarna was het tijd om ons in een wetsuit te hijsen voor de eerste duik van het weekend!
De boot zette koers naar de dive site Coral Gardens, helaas moest ik deze duik als surface watch aan boord blijven omdat Craig het water in ging voor de rescue cursus. Jammer want dit was een dive site waar ik nog niet geweest was :(
Voor de tweede duik maakte Craig het zich er makkelijk vanaf en doken we op Scuba School vlak voor het eiland.
Ik maakte deze duik met de 3 funnies die we hadden. Het was een jongen, zijn vriend deed de Open water cursus. Een moeder, haar zoon deed de Open water cursus, en een vader en zijn zoon en dochter deden de Open water cursus. Buiten dit hadden we nog 2 Open Water studenten en 2 Rescue diver cursisten aan boord.
Op de bodem aan het begin van de duik kwamen we een aantal voorwerpen tegen, leken op een soort standbeelden en kooien. Blijkt dat deze door de James Cook universiteit geplaatst worden voor onderzoek. De James Cook universiteit voor Marine Biologie die hier in Townsville schijnt een van de beste ter wereld te zijn. Ik heb dan ook al ontzettend veel mensen ontmoet die in deze branche studeren. Toen we na een mooie en relaxte duik weer terug aan de oppervlakte kwamen vroeg David (de jongen) of ik ook Marine biologie studeerde….hmm No, but I would love to :D

Na de tweede duik werden we in groepjes met de tender naar het eiland gebracht. Ik zat in de eerste tocht en begon met het klaar maken van de lunch. We kregen wraps met Beef Fajitas, wat easy is omdat het alleen maar opgewarmd hoeft te worden :p
Iedereen genoot van de lunch en hoefde we gelukkig bijna niks weg te gooien omdat het zo goed als op was! Na de lunch hadden we allemaal relax tijd tot 16.00uur, deze heb ik lekker op het strand door gebracht met Fabian en Amanda (Bickie). Genieten van het prachtige uitzicht, gezellig kletsen en ondertussen de compressor in de gaten houden om alle tanks weer te vullen voor de avond duiken.
Om 16.00uur begonnen we met het laadden van de tanks in de tender en brachten Rat en ik deze naar de boot. Hier bouwde we voor iedereen weer de uitrusting op, reed Rat terug om de gasten te halen en bleef ik aan boord van de Coral Gypsy. Lekker in het zonnetje zittend had ik zo in slaap kunnen vallen ;)

Voor de middag duik sprong ik als eerste het water in om voor Fabian en zijn Open Water studenten een CESA lijn op 6 meter diepte te leggen. Daarna ging ik met Rat en de funnies mee, de rescue divers hadden nu ook een fun duik dus waren we in totaal met 5 duikers, Rat en ik. Ook nu stond er helaas op AJ’s Rock weer stroming waardoor we onze duik naar het zuiden moesten beginnen, tegen de stroming in. Wat erg jammer was omdat het mooie gedeelte van AJ’s Rock naar het noorden ligt! Wel was het een erg relaxte duik omdat ik eigenlijk niet echt op hoefde te letten nu ;) Onderweg kwam ik een bijzondere schelp tegen waar een heremietkreeft in leefde en zagen we een mooie koraalduivel tussen de bommies hangen! Na 52 minuten kwamen we via de mooring lijn weer terug bij de boot.
Voor de nachtduik hadden we maar 2 geïnteresseerde, David de funduiker en een van de rescue duikers (weet haar naam niet meer). Fabian maakte deze duik en wilde Rat of mij als Divemaster mee hebben.
Ik wilde graag deze duik maken, maar had al meerdere nachtduiken gemaakt, dus gaf ik Rat de keus. Bleek dat hij ook al erg veel nachtduiken gemaakt had en mocht ik deze duik van hem maken :)
She’s always keen to go diving!! Zei Fabian :p
Deze duik was erg aangenaam vanwege de kleine groep en zagen we weer fantastische wezens!!
Onderweg kwam ik de blauw gestipte zeester weer tegen, ik zag 2 prachtige, grote zee-egels, allebei verschillend van kleur en dikte van de stekels, 1ste keer dat ik deze zee-egels zag!
Ook kwamen we weer de bijzondere Spanisch Lobster (ook wel slipper lobster of Moreton Bay Bug) tegen, die ik ook in mijn eerste nachtduik gezien had! We zagen een heel apart diertje, dat leek op een schorpioenvis, maar deze was wit met bruin gevlekt, niet de kleuren van een schorpioenvis. Wel een erg mooi beestje!
En als laatste om de duik helemaal geweldig te maken kwam er een fantastische kreeft (crayfish), van ruim 50 cm voorbij lopen. Hij heeft een groene, met crème, wit en zwarte staart en rondom zijn hoofd en tentakels is hij roze van kleur!! Erg leuk om deze te zien lopen, meestal zitten ze verscholen in hun holletje en zie je alleen hun hoofd en tentakels. Nu liep hij gezellig over het koraal heen opzoek naar zijn grotje terwijl hij onderweg nog struikelde over een baby krokodil vis die lag te slapen onder de zand!! Amazing :) :) :)
En zoals standaard maar nog steeds zeer fascinerend staarden we weer naar de prachtige sterrenhemel bij terug komst aan de oppervlakte.

Terug op het eiland had Amanda heerlijke spaghetti met knoflook brood voor ons klaar gemaakt. Met z’n alle genoten we hiervan rondom het kampvuur.
Tijdens het afwassen en weggooien van de resten van het eten kwamen we een redelijk grote slang tegen in de goot! Denk dat hij toch wel een meter lang was, maar ongeveer een centimeter dik. Fabian wilde hem pakken, maar hij schoot ervan door voordat hij de kans kreeg!
Gezellige verhalen werden rondom het kampvuur verteld onder het genot van de marshmallows natuurlijk ;)
Totally klaar voor mijn slaap gingen we bijna allemaal rond 22.00uur naar bed. Een paar bleven nog zitten bij het kampvuur, deze heb ik niet meer gehoord nadat ik ben gaan liggen, mijn ogen dicht deed en heerlijk in slaap gevallen ben!

’s Morgens werd ik om 06.25uur wakker iedereen om mij heen van de crew was al op en had al hun spullen al opgeruimd…waar ik natuurlijk helemaal niks van gehoord heb :(
Mijn vraag wat ik kon doen om mee te helpen het ontbijt klaar te maken werd beantwoord met; Poached Eggs! Oh jeeh…voor zoveel mensen nadat ik het al 1 keer geprobeerd had :O
Gelukkig kwam Craig me helpen en maakten we samen ‘Sexy Eggs’, zoals hij ze noemde ;)
Na het traditionele ontbijt bestaande uit; toast, bacon, sausages, poached eggs and baked beans, pakte we alle spullen weer in om terug op de boot te laadden. Ondertussen begon het iets te regenen.
Gelukkig was het met inlaadden weer droog, maar nadat we alles aan boord hadden begon het weer ontzettend te regenen!! En het eerste wat me te binnen schoot was; we zijn precies op tijd naar de Yongala geweest :D
Door het weer was het even zoeken naar een plek waar we konden duiken, omdat de kanaal tussen Pelorus en Orpheus Island precies in de regenbui lag, er hong een ontzettend donkere wolk tussen de eilanden. Omdraaien dus! De beschutte kant van het eiland bracht ons naar Hurt Locker. Hier viste ik de boei uit het water om de boot aan de mooring lijn vast te leggen.

De 1e duik deze morgen ging ik maken met Amanda en de 3 open water kinderen. Als eerste moesten we de CESA skill doen, Amanda deed deze met de eerste en de laatste en ik mocht het ‘middelste’ kind mee naar beneden nemen om de oefening te doen, wat goed ging!! Dit vond ik met de open water cursus de stomste en moeilijkste oefening. Je moet 6 meter naar boven zwemmen terwijl je een ademteug hebt die je de hele weg moet uitademen door een ‘aaahhhh’ geluid te maken!
Na deze oefening gingen we de duik maken en mochten pap en mam voor het eerst met hun kinderen mee duiken! Dit was erg leuk om te zien. De vader was echt aan het genieten van het zien van zijn kinderen onder water!
Na een tijdje kwamen we bij de prachtige anemoon uit met de mooie, grote clownsvisjes in! Moet toch echt nog een keer de camera meenemen, want ze zijn echt mooi! Vlak voor deze anemoon zag ik er nog een, een grote bol anemoon met wat kleine anemoon visjes in! Ook deze vond ik ontzettend mooi, helaas zwom ik achteraan de groep en hoopte ik dat ze hem gezien hadden, want ik kon ze niet terug roepen. Om de duik op Hurt Locker weer compleet te maken sloten we af met de Giant Clamb. De moeder van de kinderen had hun hiervoor gewaarschuwd, dat ze niet hun hand in de mond van een Giant Clamb moesten steken, hier had ze over gedroomd!! Gelukkig hielden de kids netjes hun handen bij zich ;)
Terug aan de oppervlakte waren kids en folks blij met deze duik!

Na de oppervlakte interval gingen we een driftduik maken omdat er behoorlijk wat stroming stond. Ik kreeg David en de 3 vers geslaagde Open Water duikers. Met een markerboei aan de oppervlakte, die ik met een lijn meevoerde, dreven we heerlijk rustig op de stroming mee.
Het zicht was niet fantastisch en 2 van de nieuwe open waters hadden nogal de neiging om langs de wand de diepte in te gaan, dus ik moest ze behoorlijk goed in de gaten houden!!
De rest van de crew hebben allemaal een honker, waarmee je zeer duidelijk de aandacht van de duikers vraagt! Helaas heb ik geen geluid om de aandacht te trekken en moet ik er dus naartoe zwemmen of wachten totdat ze naar me kijken, soms erg lastig!!
Onderweg kwam ik een kleine anemoon tegen waar twee clownsvisjes in zaten met verschillende kleuren, eentje was oranje en de andere donkerrood. Ook zagen we een kleine blauw gestipte pijlstaartrog, cute!!
Tegen de 40 minuten duiktijd aan waren we in het redelijk ondiepe en was ik plotseling alle 3 de open waters kwijt, had ik alleen David nog bij me! We zochten even onderwater, zoals de regel zegt, 1 minuut en daarna zijn we naar de oppervlakte terug gekeerd, waar we ze gelukkig weer alle 3 terug vonden!! Alle 3 de groepen kwamen terug bij elkaar en klommen we terug op de boot die ons kwam oppikken :)
En toen hadden we de laatste duik voor dit weekend alweer gehad!
Iedereen brak zijn uitrusting af en stopte alles weer terug in de tassen. Alles netjes opgeruimd zette we koers terug naar Lucinda.

Hier ging ik Amanda helpen met de lunch terwijl de heren probeerde de tractor te starten. We hadden hotdogs voor lunch en erg hongerige gasten die ze allemaal op aten, waardoor de crew helaas langs de Mac moest op de terug weg. Maar eerst moesten we de boot wassen, alle spullen terug overladen in de trailer en de boot vol tanken. Nadat we dit allemaal gedaan had wilde Craig de tractor maken zodat hij de volgende keer wel gewoon zou starten, helaas nam dit behoorlijk wat tijd in beslag en moesten we wachten. In de auto heb ik met Fabs zitten kletsen terwijl Craig en Rat met de tractor bezig waren. Uiteindelijk lukte het ook nog, voor tijdelijk gok ik :p Maar goed we konden eindelijk naar huis rijden toen het inmiddels al 15.00uur was. Onderweg stopte we bij de Mac waar we allemaal een menu namen en een heerlijke koffie, die ontzettend goed smaakte :) Hier hebben ze bij alle MC Donalds een MacCafe! Dat hebben wij volgens mij niet?! We genoten van onze lunch en koffie terwijl we door reden terug naar huis.
Iets na 5 uur waren we terug bij RAD en begonnen we met het uitladen van de trailer, we waren met 5 personen dus het ging gelukkig redelijk snel.
Om kwart voor 7 liepen we allemaal de deur uit om thuis te gaan douche en hadden we afgesproken om daarna in de stad wat te gaan drinken!!

Terug thuis sprong ik gelijk onder een lekker verfrissende douche! Er was niemand thuis want ze hadden van JAM Corner een kerstmis feestje.
Na een uurtje was ik er klaar voor en kwam Fabian mij ophalen, van Rat hadden we een smsje gekregen in welke pub hij zat. Hier dronken we een drankje en kwam Craig ook binnen lopen.
Inmiddels hadden we allemaal toch wel trek en reden we naar The Strand en gingen we Seaview binnen. Hier hebben ze verschillende corners waar je eten kunt bestellen. We bestelde 2 pizza’s die we met z’n vieren deelde, eentje met salami, worst en olijven en de andere met kip, kaas, yoghurt en mint die ik bijzonder lekker vond! Halverwege de avond kwam Amanda ook nog gezellig erbij zitten en hebben we een erg leuke avond gehad, gezellig wat gedronken als afsluiter van het weekend!!
Om 23.00uur gingen ze sluiten en besloten ze om naar de Madcow te gaan. Met deze kroeg had ik al een eerdere ervaring die ik niet zeer geslaagd vond, daarbij begonnen Craig en Rat behoorlijk zat te worden, wat ik ook niet zo’n geslaagd idee vond, dus besloot ik om naar huis te gaan. Fabian ging ook niet mee en bracht mij naar huis toe.
Dave was ook net thuis van zijn kerstmis feestje dus konden we nog ff bijkletsen voordat we gingen slapen.
Het weekend alweer voorbij, waarschijnlijk de laatste duiken van dit jaar met de kerst vlak voor de deur…

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 79631

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: