Second Army week with Remote Area Dive - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Second Army week with Remote Area Dive - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Second Army week with Remote Area Dive

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

19 December 2012 | Australië, Pelorus Island

Lieve lezers daar in het koude Holland!
Hoe gaat het met jullie? Allemaal gezellig en knus het huis gedecoreerd met kerst versieringen?!
Hier rijden ze ’s avonds de straten van Townsville door om de overmatige lichtjes parade te bewonderen die mensen in hun tuin opbouwen voor deze feestdagen!!
Mensen maken er hier dan ook echt een sport van! Ze hebben een heel dorp in hun tuin opgebouwd en lichtjes val wat erg goed lijkt op een waterval :O en nog veel meer van die gekke dingen!!
Ik vind het toch nog steeds heel vreemd dat het volgende week al kerst is, terwijl het hier gewoon echt bloedheet is met 36°!!

Sinds mijn laatste verhaal, het weekend met Davey op Pelorus Island, is er inmiddels alweer ruim een week voorbij. Een week lijkt heel kort, maar er is weer zovéél gebeurt, dat ik mijn verhaal ga opdelen in de Army week en het afgelopen weekend ;) Ik hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om te lezen!!
Het gaat voornamelijk over duiken…maar ja…That’s what I came to do…and I absolutely love it!!!

Vorige week maandag moest ik om 06.30uur bij RAD zijn en zijn we met 10 man RAD crew naar Lavarack Barracks, de militaire basis in Townsville gereden. Hier moesten we weer een entree bewijs halen en reden we naar de afdeling van 3CSR. Hier kregen we een grote zaal voor de welkom briefing die we gaven aan onze studenten voor deze week. Deze keer hadden we een gemixte groep; in totaal hadden we 30 personen, 19 Open Water studenten, 5 Advanced Studenten en 6 Fun Divers.
Nadat Fairy ons in de briefing voorgesteld had, gingen Soda, Spoon, Sharkgirl en ik Maddog alvast naar het zwembad om daar de uitrusting uit te laden en klaar te legen voor de eerste Open Water cursisten.
Daarna reden Sharkgirl en ik met Fairy weer terug naar Townsville. Sharkgirl moest ’s middags de poolsessie doen en had dus de morgen vrij, ik had de hele dag vrij ;)
Heerlijk, maar ook wel een beetje raar, na zoveel dagen bezig te zijn geweest wist ik eigenlijk niet wat ik moest doen met mijn vrije tijd :O dus heb ik besloten toen ik om 08.30uur weer thuis was om terug naar bed te gaan!! Behoorlijk moe heb ik lekker tot 12.30uur geslapen!
De middag hebben we aan t zwembad doorgebracht, en helaas heeft de laptop het niet overleefd…. :(
Inmiddels heeft Davey zich alweer een nieuwe uitgezocht ;)
De maandag avond heb ik op de bank voor de tv doorgebracht, dit was al eeuwen geleden, maar moet toegeven dat het best goed beviel ;) Ik mis de tv absoluut niet en ben het liefste de hele tijd buiten, maar na een aantal drukke dagen is het toch wel lekker om gewoon even nutteloos naar een simpel programma als The Big Bang Theorie te kijken! Lol

Dinsdag morgen was ik met de rest van de crew weer bij RAD. Ik had eigenlijk de middag poolsessie, maar Spoon moest in de shop mannen werk doen, dus moest ik ruilen en mocht ik de ochtend poolsessie doen met Bickie (Amanda), Sharkgirl (Ramona) en Warthog (Dan).
Gister waren ze behoorlijk ver gekomen met de skills en waren er nog maar 3 over voor vandaag. De CESA, deze demonstreerde Amanda en de Giant Stride en FreeFlow van de automaat, deze 2 mocht ik demonstreren :) wat erg goed ging voor mijn gevoel en als feedback ook door Amanda bevestigd werd!!
Om wat tijd te doden deden we nog wat fun rondjes onderwater, maakte we een koprol en de handstand in het water, erg grappig! Ook lieten we de studenten een race doen waarbij ze naar de andere kant van het zwembad moesten zwemmen (onderwater) daar zat iemand op hun te wachten waarmee ze van masker wisselde en die persoon zwom dan weer naar de andere kant enz. Dit was erg leuk en goed om ze te laten wennen aan het onderwater zijnde!!
Tegen lunch tijd werden de groepen opgehaald en gewisseld. Fairy kwam mij ophalen en wij laadde al een deel van de uitrusting incl. de mijne in om de middag al naar Lucinda te rijden. Terug bij de shop had ik behoorlijke honger en ben ik eerst naar de buurvrouw gelopen om daar een heerlijke homemade meat pie te halen en een ice coffee, delicious!!
In de shop stond iedereen klaar om naar Lucinda te rijden, ik ging met Sharkgirl bij Soda in de auto. Wat zeer aangenaam was want deze heeft Airco en muziek!!
Onderweg zijn we bij de BP gestopt voor chippies en een blikje RedBull. Aangekomen bij Lucinda hadden we van 3 auto’s voorraad die in de boot geladen moest worden! Halverwege de middag waren we klaar en zette we koers naar Pelorus Island. We waren met 9 man crew; Craig, Fairy, Budgie, PADI Hans, Jess, Bob, Sharkgirl, Soda en ik. Genoeg personen om de boot uit te laden en gelukkig was het nog licht, dus het ging een heel stuk makkelijker dan de eerste week!
Tijdens het uitladen kwam ik erachter dat PADI Hans uit Nederland kwam!! Hij vroeg waar ik vandaan kwam, toen ik Nederland zei begon hij Nederlands tegen mij te praten, erg genoeg moest ik er serieus even over nadenken hoe ik ook alweer Hollands (ipv Venloos) moest praten :O
Axel (Jason) en zijn zoon, ook onderdeel van de crew, waren al op het eiland, hadden hun eigen boot!
Het uitladen verliep soepel en was ook redelijk snel gedaan!!
De avond zaten we met de hele crew gezellig bij het kampvuur, genoten we van een lekkere BBQ en lachte we ons scheef door de maffe verhalen en film karakters die Jess en Hans nadeden, hilarisch :D

Woensdag morgen arriveerde de eerste helft van de 3CSR groep rond 07.30uur op Pelorus Island.
Nadat de eiland briefing brachten ze hun spullen naar hun kamp en begonnen we met ons klaar te maken voor de eerste duik!
De eerste duik ging ik met Fabian en de Advanced groep mee om hun Navigatie duik te maken. De Advanced groep bestond uit 5 personen, dus moest ik de buddy zijn van de 5e. Als eerste moesten we een vierkant op de kompas lopen op het strand. In het water begonnen we als eerste met de 4 refresh skills, een aantal hadden te weinig lood bij zich, dus moest ik wat van mijn lood aan hun geven.
Na de skills moesten we het vierkant onderwater op kompas zwemmen en daarna maakte we een toer door het water op Scuba School. Het zicht was niet echt denderend. Wel kwamen we een mooie half in het zand verscholen pijlstaartrog tegen, deze bleef rustig liggen en wij zwommen er op ons gemak overheen en konden hem zo goed bekijken :)
Mijn tweede duik deze ochtend ging ik maken met Greyman (Bruce) en de funnies. Toen we op de boot zaten begon het plots te regenen, best heftig maar na 5 minuten was het weer over! We vaarden met de boot naar het noorden van het eiland en legde de boot aan de mooringline bij de divesite Batcaves. Yeeh weer een nieuwe plek voor mij! Bruce leidde de duik en ik mocht zorgen dat alle 6 de funnies voor mij bij elkaar bleven. Het zicht was helaas nog steeds niet heel goed, er waren behoorlijk wat koraal bommies, maar niet heel veel kleur. Na een half uurtjes was een van de lady – army guys door haar lucht voorraad heen en ging ik met haar terug naar de oppervlakte. We moesten een stukje naar de boot zwemmen, tijd voor een babbeltje ;) gezellig!

Terug op Pelorus aangekomen was de lunch al zo goed als klaar. We hadden nu van alles ongeveer 2x zoveel omdat we vorige week met een gerecht iets te weinig hadden! Guess what….nu hadden we dus mega veel over!!! :( wat dus allemaal weggooit werd…waar ik helemaal niet vrolijk van wordt!!
We hadden ook behoorlijk veel crew aan boord, waardoor we de duiken dus zeg maar moesten delen…en ik voor de rest van middag vrije tijd had. Totdat ze besloten om de Rainbow Princess (het wrakje hier vlak voor het kamp) terug naar het ondiepe te brengen. Ze lag eerst op 4 meter diepte, vorige week was ze afgezakt naar een diepte van 16 meter. Craig wilde haar graag terug hebben op een diepte van 10 meter en verankert zodat ze niet weer zou afzakken.
Hier ging een heel proces aan vooraf, we moesten drijfvermogen regelen, genoeg touwen verzamelen en een systeem hoe we dit gingen doen. We gingen met 5 personen; Dan, Monty, Spoon, Amanda en ik naar de Rainbow Princess. Hier maakte we touwen met de twee boeien vast aan de voor en achterkant van de boot. We hadden een extra fles met lucht waarmee we de boeien (hele grote banden) wilde opblazen. Dit hadden we allemaal in elkaar gezet toen we er tijdens het opblazen achter kwamen dat het ventiel kapot was en de lucht dus langs de band ging ipv erin :O
A Big Failed Mission!! Helaas…maar we waren twijfelachtig of het zou werken, als het ventiel het gedaan had, had het zeker gewerkt. Was gaaf geweest, om te zien hoe een wrakje door het water zweeft!!
Om het gewicht dat we mee naar beneden hadden genomen terug boven te krijgen deed Dan zijn vinnen uit en ‘rende’ hij over de zandbodem terug naar boven. Dit was erg grappig om te zien, net moon walking ;) Voordat we het wrak verlieten kwam een grote Pufferfish ons gedag zeggen en bijna terug aan de oppervlakte zwom er een blauw gestippelde pijlstaartrog op zijn gemak onder ons door! Wat de duik dan toch weer een leuk tintje gaf ;)
Mijn vierde duik van vandaag werd de nachtduik op AJ’s Rock met Fabian en de Advanced groep. Na zonsondergang gingen we het water in, we daalde af langs de mooringlijn. Er stond een behoorlijke stroming, wat het zicht helaas ook iets verminderde. Op de bodem aangekomen sprong de clip van mijn buddy zijn loodgordel af, big OEPS!! Snel trok ik Fabian aan zijn vin en hield ik mijn buddy vast gedrukt tegen de zandbodem, want als hij zijn lood los zou laten zou hij als een ballonnetje naar boven vliegen, wat NIET goed is!!! Ik hield Fabian en mijn buddy tegen de zandbodem aangedrukt terwijl Fabian het met pijn en moeite voor elkaar kreeg om de clip weer vast aan de gordel te maken! We lagen inmiddels zo goed als onderste boven in de zand en hadden een behoorlijke zandstorm veroorzaakt, maar het was gelukt…pppffff!!!
De duik zelf was een behoorlijke rush hour!! Door de stroming en doordat het hun eerste nachtduik was, was het erg rommelig en zanderig :-/ Het mooiste van de duik was toen ik met mijn gezicht door het wateroppervlakte terug in de lucht kwam en een prachtige sterrenhemel boven me zag! Truly Amazing!
Terug op het eiland was er weer een heerlijk diner klaar gemaakt door de rest van de crew.
Nadat we hiervan genoten hadden, gingen de Army guys gelukkig redelijk vroeg terug naar hun kamp, nog ff hebben we zitten kletsen, maar iedereen was erg moe en zijn we lekker gaan slapen.

Donderdag morgen ging ik weer mee op de boot voor de duiken met de funnies. De eerste duik maakten we op Hurt Locker, dit was mijn eerste duik met een groter aantal funnies, 6 personen. Heel relaxed met een langzaam tempo leidde ik duik en draaide me regelmatig om, om te checken of ik ze nog alle 6 had. Gelukkig was dit iedere keer het geval, soms wat in de verte, maar ik kon ze iedere keer zien :)
Halverwege kwamen er een sterke stroming om de hoek, wat ons best wat moeite kostte om eruit te komen en langzaam zwommen we weer terug richting de boot. Na een duik van 43 minuutjes kwamen we precies bij het anker van de boot terug! Perfecte navigatie ;) Hierover kreeg ik van een van de duiker een complimentje, wat ik zeer waardeerde, als Army guy is hij er waarschijnlijk beter in als ik!
Terug op de boot hadden we een uurtje oppervlakte interval met water, fruit en een koekje. Dit noemen ze hier ‘smokies’ als in een korte sigaretten pauze….okay??!!
De tweede duik deze ochtend was erg gaaf! We maakte een drift duik vanaf cupcake aan de zuidkant van het eiland en driften helemaal terug naar het kamp halverwege de oostkust. Dit was heel erg gaaf om te doen!! Vond het ook wel een beetje spannend om deze duik te mogen gidsen, maar het ging helemaal perfect! Na 55 minuten heerlijk mee liften op de stroming kwamen we precies voor het kamp terug aan de oppervlakte! Mijn duikers waren erg enthousiast en hadden genoten van de duik! Top :)

Terug op het kamp was zeer aangenaam de lunch weer klaar. Na de lunch had ik de middag vrij, lekker relaxen dus! Ook heb ik mijn logboek even bijgewerkt, moet het nu echt bij houden, want ik maak zoveel duiken dat ik soms al vergeten ben wat ik gezien had!! Helaas was ik door mijn logboek blaadjes heen, dus heb ik het op een kladje geschreven om het thuis over te schrijven.
De rest van de middag heb ik gezellig met Jess(ica) en Ramona (sharkgirl) zitten kletsen. Twee super lieve meiden, waarbij ik het erg naar mijn zin had!!
Ook heb ik een tijdje met Hans zitten praten. Hij is Asia pacific regio manager van PADI. 23 jaar geleden is hij uit Nederland vertrokken (oorspronkelijk uit Arnhem), hij heeft in Zuid-America gewoond, 6 jaar in Thailand, hij heeft in Guam en Palau (Micronesia) gewoond en nu sinds 2 jaar woont hij in Cairns. Unbelievable…he is really living the dream!!! Super gaaf :D
We houden contact zei hij na ons gesprek…uhmm…JAZEKER!!
Voor de nachtduik werd ik weer gevraagd, iedereen van de crew was moe en had geen zin om te gaan, dus ja hoor, Mandy wilt wel weer het water in!! Mijn huid begon alweer te droog aan te voelen, haha!!
Deze keer ging ik de nachtduik maken met Monty (Gordon) en de nieuw gebrevetteerde Open Water duikers. Er was een meisje bij die een beetje moeite met het klaren van haar oren, dus daalde ik met haar het laatste af langs de lijn en deden we het erg rustig aan. De duik ging redelijk relaxed, Monty had hier nog niet zoveel gedoken en bleef behoorlijk ondiep, waardoor de mooie bommies die iets dieper liggen miste. Toch hebben we ons 40 minuutjes vermaakt voordat we weer terug aan de oppervlakte kwamen. We liepen terug het strand op en ruimde onze uitrusting op en genoten weer van een lekkere maaltijd bij het kampvuur.
De Army guys hadden triviant voor bereid en wij als RAD crew waren een van de groepen. Het was best gezellig, maar ik wist nergens een antwoord op omdat het voornamelijk met Australië te maken had en ik was mega moe, moest m’n best doen om wakker te blijven! Uiteindelijk hebben we als RAD crew wel gewonnen :D En mochten we daarna lekker gaan slapen!

Vrijdagmorgen was het alweer de dag van vertrek, tijd dus om alles in te pakken…wat behoorlijk veel was! De boot moest drie keer op en neer varen om alle spullen, gasten en crew terug op het vaste land te krijgen. Ondertussen dat de boot onderweg was moesten wij de wc omruilen. Onze oude verbrandde ze en de nieuwe die eerst voor de Army weken was brachten ze nu naar onze wc. De ‘shit’ werd ook in de fik gestoken, lekker door geroerd tot alles goed verbrand was en dan omgegooid. Een zeer smakelijk klusje wat ze SATAN noemen! Erg begrijpelijk….bahbah!
Nadat alles klaar was sprong de crew bij de derde rit aan boord en namen Steve (Soda) en ik afscheid van iedereen want wij bleven op het eiland om gezellig met Mustard (Frank) het komende weekend ook nog te duiken als crew zijnde!!
Yeeh…kreeg ik toch nog een keer de kans om (zo goed als) alleen op het eiland te mogen verblijven!!!
Hierover vertel ik jullie lieve lezertjes in het volgende verhaal ;)

Hopelijk hebben jullie hier weer van genoten en hebben jullie al zin in mijn volgende verhaal want het was echt een super gaaf weekend!!!!

Luve ya


  • 19 December 2012 - 17:33

    Ans & Vasek:


    Zo .....

    Wat een mooi verhaal weer en als je zo doorgaat
    heb je zo je 1000 duiken bij elkaar. Fantastisch.

    greetzzzzz uit Baarlo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 79658

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: