Diving with Davy on Pelorus Island - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Diving with Davy on Pelorus Island - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Diving with Davy on Pelorus Island

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

10 December 2012 | Australië, Pelorus Island

Door de herrie uit mijn telefoon werd ik om 03.30uur wakker gemaakt! Ik had het geluid weer veranderd omdat ik bang ben aan het geluid te wennen en me dus te verslapen… wat echt een ramp zou zijn!!
Gelukkig is het me toch nog iedere keer gelukt om netjes optijd op te staan :)
Dave kon nog even blijven liggen want die hoeft zich ‘pas’ om 06.00uur te melden bij RAD. Hij was wel mooi op tijd terug van het werk gisteren, zodat hij toch zijn uurtjes slaap heeft!
Bij RAD aankomend stond Rat al te wachten, samen hebben we even op Mustard (oftewel Frank) staan wachten, die precies om 04.30uur kwam aan rijden. Hij is ipv Craig de skipper dit weekend. En sharkgirl rijdt de Fishbus met gasten, we gingen dus met z’n drieën op weg naar Lucinda. De trailer stond al helemaal klaar dus we konden gelijk vertrekken. Rat reed met zijn eigen auto, omdat hij voor werk beschikbaar moest blijven, wat in mijn ogen vrij lastig is op een onbewoond eiland :p
Ik ging met Mustard mee in de Patrol, dit was een erg gezellige rit, mijn eerste trip met Mustard begon erg goed! Hij had een hoop te vertellen en vroeg van alles over mij. Ook had ik voor hem natuurlijk een hoop vragen over zijn duikervaring, wat ik altijd erg interessant vind om van iedereen te horen ;)
Hij was erg jaloers dat ik op de Canarische eilanden gedoken had! En hij wilde heel graag een keer een witte kerst meemaken! Haha grappig, ik niet :p en was erg jaloers op dat hij in Samoa en Nieuw Papua Guinea gedoken had!
De 2 uur durende rit naar Lucinda vloog dus zo voorbij! Daar aangekomen laadde we alle spullen van de trailer over in de boot en lieten we de Coral Gypsy te water. Bij de steiger legde we aan om onze gasten voor dit weekend te ontvangen.
We hadden geen tanks aan boord, dus konden we nog een uitrusting opbouwen en waren we dan ook erg vroeg klaar. Tijd voor een ontbijtje! Bij de haven ligt een tankstation met cafe/pub, hier hebben we een bacon & egg roll gegeten, wat prima smaakte en de kop koffie erbij was ook zeer aangenaam.
Na het ontbijt hebben we nog ruim 45 minuten op de fishbus moeten wachten, er waren 2 gasten iets te laat vandaar een kleine vertraging. Toen ze arriveerde kregen ze de welkoms/boot briefing van Rat en vertrokken we snel naar Pelorus Island. De zee was iets wilder dan we verwacht hadden en het was dan ook een mooi kunstwerk van Mustard om te golven zoveel mogelijk te ontwijken!

Op Pelorus Island stond Fabian al op ons te wachten, hij is na de Army week daar gebleven en was natuurlijk mega blij om weer mensen te zien ;) na 2 nachten op een onbewoond eiland!!
Door met onze gasten weer een lijn te voren brachten we alle tassen en swags aan land en zorgde we dat er voldoende tanks aan boord kwamen voor de eerste 2 duiken van vandaag. Fabian gaf onze gasten de eiland brief en wij zorgde dat alle uitrusting netjes opgebouwd was toen ze terug aan boord van de Coral Gypsy kwamen.
Onze eerste duik gingen we maken vlak voor Orpheus Island, genaamd Iris Point. Dit was voor mij een nieuwe duik plek, wat ik erg leuk vond omdat we vaak dezelfde sites doen! I like musterd ;)
Musterd ging met de 4 snorkelaars, Fabian met zijn Open Water student en toen hadden we nog 3 Divemasters over voor 4 funny divers! Ruim voldoende aan crew aan boord :p
Ik ging samen met Dave deze duik maken. Geleerd van de vorige keer heb ik gelijk netjes mijn kompas omgedaan om mijn navigatie skills te oefenen en ons netjes bij de boot terug te brengen!
Als eerste moest Dave de 4 refresh skills doen, zoals iedere andere duiker tijdens de eerste duik. Daarna gingen we lekker door het gebied ‘toeren’! Het was een erg geslaagde duik, als gids zijnde was het me gelukt om veel bijzondere dingen te vinden en Dave te laten zien :D o.a. een krokodilvis, deze zijn erg gecamoufleerd, dus lastig te spotten, een groene murene, een blauw gespikkelde pijlstaartrog die verscholen lag onder een bommy (koraalrots), wrattenslakjes en al dit tussen de prachtige koraal tuinen en de vrolijke vissen die er rond zwemmen! Na een driekwartiertjes kwamen we terug bij de boot en was Dave happy met zijn eerste duik hier op de Palm Island Group.
De Palm Island Group bestaat uit 17 eilanden. Great Palm Island is het grootste opvolgend door Orpheus en daarna Pelorus.
Tijdens de oppervlakte interval voordat we begonnen aan de tweede duik op Hurt Locker gingen Sharkgirl en ik eerst de skill Tread Water doen. 15 minuten watertrappelen met een loodgordel om waar 3 kilo aanzat en om het leuk te maken kregen we voor de laatste 5 minuten er nog 3 kilo (2 x 1,5) bij die we boven water moesten houden!! Vandaar de naam van deze divesite; Hurt Locker, hier worden de meeste zwem skills gedaan, ook de 800meter heb ik hier gezwommen!
Deze duik ging David ook met ons mee en werd dus buddy met Dave. Hij heeft zijn instructeurs brevet maar doet ander werk. Hij vroeg hoe mijn navigatie skills waren, om de druk er nog even lekker op te leggen :p
Deze duik had ik nudibranch geluk! Ik vond er verschillende, een ervan had ik zelf ook nog nooit eerder gezien, erg leuk! Ook vond ik weer een blauw gespikkelde pijlstaartrog onder een rots verscholen, hier heeft Dave een erg goeie foto van kunnen maken! En 2 grote kreeften kwam ik tegen, deze zitten meestal verscholen tussen de rotsen, je ziet dan van die grote voelsprieten uitsteken, erg leuk ;)
Netjes op een paar meter afstand kwamen we langs de boot weer terug aan de oppervlakte en kreeg ik van David een compliment over mijn nudibranch –finding skill- leuk!! Beide heren hadden genoten van de duik!

Nadat iedereen weer terug aan boord was zette we de koers terug naar Pelorus Island want iedereen was hongerig! Ik ging met de eerste lading in de tender mee terug en begon met het opwarmen van het nacho mengsel. Gelukkig een makkelijke lunch die snel klaar was! Heerlijk stil was iedereen tevreden met zijn bordje eten :)
Na het eten zorgde ik dat alles netjes opgeruimd was en vroeg ik Fabs of dat ik ff met Dave een stuk het bos in mocht wandelen…mocht ook nog :p haha! No worries! Omdat we maar een cursist aan boord hadden was het echt een ontzettend relaxed weekend en hoefde we tussen de duiken door weinig te doen.
Met de camera gingen we op pad door het bos richting de top. Maar ja een onbewoond eiland he, dus Make your own pad! Een erg leuke uitdaging! Het is er behoorlijk dicht begroeid, zit vol met grote spinnenwebben en de grond is bezaaid met losse bladeren en op sommige stukken liggen een hoop rotsen waarbij je moet uitkijken dat ze niet los liggen als je erop gaat staan! Het was een erg leuke klauter tour :D we moesten om 16.00uur weer terug zijn voor de afternoon dive, waardoor we niet genoeg tijd hadden om tot op de top te komen.
Onderweg hebben we een bidsprinkhaan gezien, deze was erg grappig!

Voor de duik zorgde we eerst dat we tanks voor de afternoon en night dive aan boord hadden, deze brachten we met de tender naar de Coral Gypsy. Tijdens het uitladen was Dave het water in gesprongen en naar de boot gezwommen omdat hij dacht dat we hem vergeten waren!! Haha lol, dacht ie dat we zonder hem gingen duiken :p Nou is het maar een stukje zwemmen, dus no drama’s there!
Ik ging als eerste het water in om een referentie lijn te leggen voor de CESA oefening die Fabs met zijn OWC moest doen. Gelijk toen ik het water raakte voelde ik dat ik door de stroming weg geduwd werd en was het erg lastig om weer terug bij de boot te komen! Met de loodgordel van de CESA lijn op mijn buik en Dave en David bij me daalde we af naar de bodem opzoek naar 6 meter diepte waar ik de loodgordel op de bodem liet landen. Vanuit hier begonnen we de duik tegen de stroming wat helaas de andere kant op was dan AJ’S Rock, waar we deze duik eigenlijk op gepland hadden. AJ’s Rock vind ik zelf een erg mooie dive site, dus vond het wel jammer dat ik hun deze niet kon laten zien! Nu doken we tussen AJ’s Rock en Scuba School in, wat voor mij ook de eerste keer was. Vlak bij de bodem blijvend was het best goed te doen om tegen de stroming in te zwemmen, we hebben zelfs weer een aantal nudibranches gevonden en we hadden een erg vriendelijke Angelfish / keizervis die gezellig bij ons bleef zwemmen! Ook dit stuk had helaas wel weer verschillende stukken met dood koraal.
2 jaar geleden is hier een mega grote cycloon Yasi geweest, die heel veel verwoest heeft! Sharkgirl is een aantal jaar geleden al bij RAD geweest voor haar DMC en dat was voor Yasi, ze vertelde dan ook dat alles er heel anders uitzag nu, het eiland zelf en de divesites! Gelukkig is het nu langzaam weer een beetje aan het bijkomen!
Na ongeveer 25 minuten tegen de stroming in gezwommen te hebben draaide we ons om en dreven we lekker relaxed met de stroming mee terug naar de boot! Precies bij de CESA lijn die ik gelegd hadden kwamen we terug aan de oppervlakte :)

Tijdens de oppervlakte interval op de boot genoten we van de zonsondergang. Deze ging erg rood onder, maar verdween een stuk boven de zee achter een wolkendek, het leek erop dat we regen zouden krijgen die nacht.
Deze nachtduik mocht ik gidsen en Rat ging achteraan om te zorgen dat onze 3 funnies netjes bij ons bleven. Allemaal hadden we ze voorzien van een zaklamp, een back-up en we hadden van die glow staafjes voor aan de tanks te hangen. Iedereen had een blauwe en ik had een oranje, goed herkenbaar dus! Ook kreeg ik de zaklamp van Fabian, wat echt fantastisch was, veel beter en groter licht dan de mijne geeft!
Van Fairy heb ik uitrusting te leen omdat we alle schoolspullen nodig hadden voor de Army Guys. Weet niet of ik dit al verteld had, maar ik heb haar reserve ademautomaat en BCD in gebruik, wat echt heel fijn duiken is :D Beetje jammer eigenlijk, want nu dat ze me zo verwennen met goeie uitrusting wil ik heel graag mijn eigen uitrusting hebben ipv schoolmateriaal te huren!! Wat erg lastig is omdat het voor behoorlijk wat extra bagage zorgt en om jullie een ideetje te geven; een ademautomaat kost min. 1000 euro!
Gelukkig was de stroming zo goed als verdwenen en konden we lekker op AJ’s Rock duiken!
Dave had zijn zinnen gezet op het zien van een koraalduivel, wetende dat deze hier altijd zit deed ik mijn best om hem voor Dave te vinden, wat me natuurlijk ook gelukt is :p Er sierlijk hong deze Lionfish klaar om gefotografeerd te worden!
Verder heb ik mijn funnies kunnen verblijden met een blauw gestipte zeester, een grote pufferfish, een rode nudibranch van wel 20 cm groot, waarvan ik eigenlijk denk dat het een Spanish Dancer is! Dit is een zeer bijzonder diertje, deze zweeft als een Spaanse danseres door de zee (wilde lucht schrijven haha) heen. Nou zat deze tegen een koraal bommie aan, dus zijn dans kunsten heb ik helaas nog niet mogen bewonderen!
Ook hebben we een Epaulette Shark gezien, hij zwom vlak voor ons, maar schoot helaas onder een rots toen hij merkte dat wij achter hem aan kwamen! Erg mooi en schattig beestje :D Helaas geen foto van, dus ff google mam ;)
Vanuit het donker kwam een Bullray van ruim een meter doorsnede recht op me afzwemmen…magisch moment!! Vlak voor me bedacht hij zich en draaide af naar rechts en zwom van ons weg!
En om mee af te sluiten zagen we vlak voordat we terug naar de oppervlakte gingen een kleine witpunt rifhaai voorbij zwemmen!
Het was echt een fantastische nachtduik!! Het is geweldig leuk om zulke duiken te gidsen en de reactie van iedereen te horen als je boven komt! Absolutely love it!!

Op Pelorus Island had Mustard heerlijk vers gemaakte echte Australische Irish Stew voor ons gemaakt!
Het smaakte heerlijk, iedereen genoot er weer van gezellig om het kampvuur zittend.
Na het eten gingen Dave en ik met Fabian op slangen jacht! Vorige week had hij er een gevonden en de dag dat hij hier alleen was had hij nog een andere, grotere gevonden. Die wilde ik eigenlijk wel graag zien…helaas want we hebben er geen gevonden :(
Wel hebben we naar de prachtige sterrenhemel staan kijken, ongelofelijk zoveel!!
Terug bij het kampvuur heb ik Dave de zak marshmallows overhandigd, hier zat hij al de hele week op te wachten!! Aan een stokje geprikt boven het vuur geroosterd zijn ze erg lekker :p
Langzaam droop iedereen af naar bed en was ik verrassend genoeg niet echt moe :O Normaal ben ik een van de eerste die gaat slapen, bij de warmte van het vuur vallen me de ogen meestal zo dicht!
Fabian had al 2 keer een vallende ster gezien, dus ik heb een tijdje naar boven zitten staren, maar helaas ook deze heb ik geen gezien.
Voordat ik naar bed ging had ik nog een tegenvallertje!!! Als ik ga slapen moet ik altijd eerst naar de wc, het pad dat naar de toilet leid zit dan ALTIJD vol met King Tods, grote gele padden! Deze blijven gewoon rustig zitten totdat je er bijna op gaat staan. Nu had ik mijn camera bij me om er een foto van maken….ja hoor…je raad het al…..GEEN pad te vinden!!! Echt niet normaal, stom verbaasd heb ik het halve bos afgezocht, maar geen gevonden :(
Ondanks dat heb ik gelukkig wel lekker geslapen! En zoals ik al gedacht had heeft het ook wat geregend in het midden van de nacht.

’s Morgens om 5.45uur werd ik wakker en ben ik samen met de rest van de crew langzaam opgestaan om te beginnen aan het ontbijt. Mustard had natuurlijk weer iets anders in de planning dan hoe het normaal zou gaan! We maakte wentelteefjes (brood in ei gesopt en dan gebakken) hierop deden we roodfruit (wat gedeeltelijk geplet was tot jam), gebakken spek en maple syrup (ahornsiroop). Had er zo mijn twijfels over toen ik het zag maar het was verrassend lekker!
Nadat iedereen ontbeten had begonnen we met het inladen van de boot, alle swags en persoonlijke tassen aan boord. Daarna volle tanks voor de twee duiken en de rest lieten we op het eiland omdat we hier terug gingen komen voor de lunch.
De zee was op sommige plekken redelijk ruw, waardoor we de plek die we in gedachten hadden te gaan duiken moesten wijzigen. We kwamen uit vlakbij de eerste plek van gisteren. Hier sprong ik met een deel als eerste het water in en merkte we gelijk dat er een stevige stroming stond. De ladder die in het water hong werd gewoon half omhoog geduwd door de stroming! Mustard besloot om er een driftduik van te maken :D exciting!
Met z’n alle hongen we aan de paspoort lijn achter de boot en vaarden we tegen de stroming in langs Orpheus Island op om bij Hazard Bay te beginnen met de drift en dan te eindigen bij Iris Point aan de bovenkant van het eiland. Ik kreeg een boei mee zodat ze aan de oppervlakte kunnen zien dat er duikers zitten! Dit was de eerste keer dat ik een driftduik deed gidsen, beetje spannend dus.
Het eerste gedeelte hebben we ons met de stroming mee laten drijven, zonder je vinnen te gebruiken drijf je dan gewoon vooruit, wat erg lekker is! Op het moment dat je wilt stoppen om iets te bekijken moet je dan wel tegen de stroming in zwemmen ;) Dit zijn we na een tijdje ook gaan doen omdat we anders veel te snel bij ons eind punt zouden zijn. Onderweg zagen we nog een baby en een slapende Lionfish, ook zagen we een hele mooie schelp met verschillende kleuren!!
Voor mijn gevoel waren we al een behoorlijk stuk afgedreven en ik had eigenlijk verwacht dat we verder zouden zijn dan de bedoeling was, maar guess what….precies op Irish Point gaf ik het teken om op te stijgen en kwamen we perfect bij de boot uit!! Mega happy :D

Voor deze oppervlakte interval had Mustard ons naar Yanks Jetty gebracht op Orpheus Island. Hier legde we de boot aan de steiger en konden we het eiland op wandelen! Super leuk, blij dat ik mijn camera bij had! I like Mustard! Deze man maakt het echt leuk, hij deed zijn best om naar plekken te gaan die ook voor mijn nieuw waren!!
Na een stukje wandelen en een paar fotootjes was het tijd om voor de laatste keer het water in te gaan!
Iedereen lag er al in, Dave en ik zijn er als laatste in gesprongen. Op advies van Mustard zijn we van het eiland afgezwommen, hier moest iets van een wrak liggen. Nadat we 10 meter bereikt hadden was er weinig leven meer en niks van een wrak te bekennen, dus besloot ik een patroon terug te zwemmen naar een geringere diepte om daar het onderwaterleven te bekijken. Goeie keus want hier kwamen we 2 bijzonder mooie nudibranches tegen, weer andere dan wat ik tot nu toe gezien had!! Het zijn echt interessante en mooie wezentjes :D Voor al het onderwaterleven zijn het ook een van de giftigste die er leven!
Langs de kust kwamen we honderden doopvontsschelpen/Giant Clambs tegen! Ook deze zijn erg mooi! Iedere is anders van grote en kleur, erg bijzondere kleuren combi’s
Na een mega relaxte 52 minuten kwamen er aan de laatste duik van dit weekend een einde!!
Iedereen weer terug aan boord op weg naar lunch, het is verrassend hoe hongerig je van duiken wordt!
De divemasters zorgde ervoor dat alle uitrusting aan boord van de Coral Gypsy kwam en dat we alle tanks gevuld hadden om mee terug te nemen voor de pool sessie van de komende Army week.
Intussen had Mustard de lunch voor ons klaar. Een heerlijk broodje met hamburger, kaas, gebakken ei, salade en saus!! Ging er prima in :) als toetje hadden we nog lekker wat TamTams en brownies!!
Everyone happy :D
Tijd om terug naar het vaste land te gaan. Als laatste ging ik met Mustard, Fabs en Sharkgirl met de Tender aan boord van de Coral Gypsy. Onderweg zagen we nog een schildpadje die ons ‘haije’ kwam zeggen tijdens zijn adem teug aan de oppervlakte ;)

Na een klein half uurtje kwamen we terug bij Lucinda, hier legde we de boot aan en namen we afscheid van onze gasten die door Sharkgirl met de Fishbus terug naar Townsville gebracht werden.
Wij reden de boot met de tractor het water uit, spoelde deze af, tankte hem vol en laadde alle spullen over in de trailer. Nadat we de trailer vast gebonden hadden, die echt overladen was reden we aan naar huis. Onderweg stopte Mustard bij de bottle shop en kregen we wat lekkers te drinken van hem!! Vodka met Guave, verrassend lekker ;)
Tegen half 6 kwamen we aan bij RAD en was het een behoorlijke trailer die uitgeladen moest worden en een hoop uitrusting die gespoeld moest worden!
Fairy was gister jarig geweest, nadat we alles klaar hadden zongen we voor haar een liedje en kregen allemaal een stukje mega lekkere chocotaart!!
Voor de komende Army week kregen we weer een mooie planning mee en hierop stond dat ik morgen (Maandag/vandaag) vrij was :O hmm lekker, wel vroeg op om een entree ticket bij de Army te halen, maar daarna kon ik lekker uitrusten. Dinsdagavond na de poolsessie weer vertrekken naar Pelorus Island en dan ben ik vrijdag tegen de avond weer terug! Mooi weekje voor de boeg weer :)

Tegen 19.00uur was ik terug in ons appartement en genoot ik van de douche. We hadden geen eten in huis dus leek het me wel gezellig om Fish & Chips te gaan halen en deze hebben we lekker aan het strand op zitten eten! Mooie afsluiter van een super leuk, gezellig, lay back en leerzaam weekend!!

Steeds meer verslaafd wordt ik aan het duiken en heb ik alweer zin om terug naar het eiland te gaan en in het heerlijke water te springen opzoek naar bijzondere wezentjes die daar leven!!



  • 14 December 2012 - 18:00

    Anita En Louis:

    G'day spetters.

    het is weer een waanzinnig verhaal om te mogen lezen. wat jullie allemaal meemaken en beleven.
    geweldig. hier doen we het voor toch. denk dat Dave de duiken net zo machtig vind als jij.
    wat een verscheidenheid aan diertjes tref je aan onder water. geweldig om te zien. enne...jullie zien die ook nog in het echt.

    je begint je draai als dive-master al aardig onder de knie(water) te krijgen, meid. dat beloofd wat voor de toekomst. heb begrepen dat je nu weer met de army-boys aan het duiken bent, en dat je het weekend op het eiland blijft. whaaaaaaaaaaaaaaaa op een onbewoond eiland. het moet niet gekker worden met je.

    ben nu alweer benieuwd naar jullie verhalen en fotoos.
    have lot of fun you two en live your dream, you desirve it.

    G'day the Schourtjes

  • 22 December 2012 - 00:05

    Leni Rutzerfeld:

    Fantastisch verhaal en prachtige foto's.

  • 22 December 2012 - 00:06

    Leni Rutzerfeld:

    Fantastisch verhaal en prachtige foto's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 79623

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: