Diving & Safari trip with Remote Area Divers - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Diving & Safari trip with Remote Area Divers - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Diving & Safari trip with Remote Area Divers

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

05 November 2012 | Australië, Pelorus Island

Hee lieve lezers!

Ik ben na een AWESOME weekend weer terug in de bewoonde wereld! Zal jullie eens even vertellen hoe ontzettend gaaf het was…

Zaterdagmorgen ging om half 5 mijn wekkertje, heb ik me gedoucht, m’n spullen gepakt en beneden nog even een kopje koffie met een boterham genomen. Om 05.30uur ben ik aangelopen richting Remote Area Divers voor een weekend Diving & Safari Trip!
Toen ik aankwam was er al een andere persoon en Dan met zijn dochter. Dan is in opleiding voor instructeur. Binnen in de duikwinkel wachten totdat we compleet waren, kregen we een ontbijtpakketje mee en vertrokken we met 10 personen in de Fishbus (een busje met vissen op de buitenkant gedrukt) richting Lucinda in Ingham, een plaatsje naast Townsville. Het was ruim 1,5uur rijden, onderweg stopte we bij de Mac voor een kop koffie. Aangekomen bij de haven Lucinda stond de ‘Coral Gypsy’ met de RAD crew aanboord al op ons te wachten. Het is een hele andere boot dan de mooie fancy boten waar ik al vaker op gezeten heb. Dit vond ik meer een Amazone ranger boot :p
Nadat we al onze spullen aanboord gebracht hadden kregen van Craig (de eigenaar) een boot briefing, startte hij de motor en begon het Safari weekend!

Na een lekker tochtje met redelijk wat vaart stopte we na ongeveer een half uurtje tussen twee eilanden in en legde we daar de boot vast om te gaan duiken :)
De flessen stonden al helemaal klaar voor gebruik. Met z’n alle trokken we de wetsuits aan en kregen we de briefing voor de eerste duik van dit weekend. Er waren 3 Open Water cursisten aan boord, 4 Advanced cursisten en 3 (inclusief ikzelf) ‘funnies’ – duikers die gewoon voor de fun duiken maken ;)
Voor onze eerste duik kregen we ‘Greyman’ (dit is zijn bijnaam, weet zijn echte niet) als gids en is Carlos mijn buddy voor dit weekend. Een man uit Sydney die op vakantie is.
Na de afdaling op de bodem aangekomen moesten we eerst een paar oefeningen te doen om op te frissen, waaronder het verwijderen van je ademautomaat en deze weer terug vinden, het vol laten lopen van je masker en deze weer klaren – leeg blazen en een oefening voor het gebruiken van de alternatieve luchtvoorziening van je buddy voor het geval dat er iets met je eigen lucht is. Vond het erg goed dat ze dit standaard bij de eerste duik doen!
Dit was zo gebeurt en konden we gaan genieten, het zicht was niet echt optimaal, maar we hebben een cuddlefish (een soort inktvis-zeekat) gezien, die van kleur en huidstructuur veranderd. Heel erg gaaf hoe ze dit doen :D
Ook hebben we een aantal Nudibranches (slakjes) gezien variërend van 1 tot 10 cm groot!! Super leuke beestjes. Verder zaten er verschillende vissoorten, maar was het koraal hier niet echt kleurvol en waren er delen dood koraal. Wel kregen we onderweg een vriendje; een sharksucker! Dit is een vis die zich op de huid van oa een haai, schildpad op andere grote vissen vast zuigt en zo hun dode huidcellen/schubben opeet. Dus een win-win situatie voor beide vissen :p Cool hoe er systeem in het onderwaterleven zit!
Onze nieuwe vriend probeerde zich op ons vast te zuigen, hij was erg geïnteresseerd in een duikerster die voor ons zwom, probeerde haar wetsuit en vinnen, maar bleef niet vast zitten :p
Na 38 minuten kwamen we terug aan de oppervlakte en zat onze eerste duik er alweer op.

Terug aan boord kregen we wat water en een stuk bananen cake, erg lekker!
En kreeg ik van Craig te horen dat ik mijn wetsuit verkeerd om aan had :O
Oh nee…echt een blonde actie!! Dit was dus wel een prachtige actie om mijn bijnaam uit te maken! Voor iedereen die bij hun Divemaster/Instructeur gaat worden verzinnen ze een bijnaam! Deze krijg je aan de hand van iets dat je tijdens een van je eerste tripjes doet of zegt. Nou is dit dus mijn blunder…
Er kwamen een aantal namen voorbij zoals; wetsuit, reverse en maddog (het merk van het wetsuit dat ik aan had). Hij moest er nog even over nadenken!
Onze flessen verwisselde we gelijk zodat deze klaar stonden voor de volgende duik. Deze maakte we na een oppervlakte interval van 1,15uur.
Deze keer kregen we Dan als gids mee en was het ook weer een zeer aangename duik! Wel had ik bij deze duik mijn Hood - muts op gedaan en was de tempratuur een stuk prettiger. In de verte hebben we een schildpad zien zwemmen! Helaas was hij te snel weg en hebben we m niet van dichtbij kunnen zien.
Na een snelle 20 minuutjes waren we alweer terug bij de boot en zei Dan tegen ons dat we met z’n drieën onder de boot konden blijven om wat rond te kijken en dat hij naar boven ging. Prima, want ik wilde echt nog niet naar boven ;)
Onder de boot waren een aantal mooie rotsen begroeid met koraal en kleine inhammen onder de rotsen waar het vol zat met diverse vissen! Ook hier kwamen we weer een aantal nudibranches tegen en een Pufferfish, dat is er zo een die zich opblaast ;)
Hier hebben we ons dus nog een aantal minuten erg goed vermaakt!

Nadat iedereen weer terug aan boord was vaarde we naar het eiland; Pelorus Island! Aan de andere kant op het eiland schijnt een man te wonen, maar verder is het helemaal onbewoond :D
De boot kon zo dicht aan de kust komen dat ze we tot aan ons middel in het water kwamen te staan toen we eruit sprongen, we hadden allemaal ons wetsuit nog aan dus, no worries!
Er was geen strand, maar rotsen en koraal, dus we moesten ook allemaal onze duikschoenen aan. Door middel van een menselijke ketting brachten we alle spullen vanuit de boot aan land. Ook de lege flessen gingen aan land, want daar hebben ze een compressor staan om ze weer te vullen. De verder uitrusting bleef allemaal aan boord, omdat we alleen vanuit de boot gaan duiken en niet vanaf het land. Het eiland bestond voor het grootste deel uit oerwoud. Aan de rand hiervan vlakbij de kust was ons kamp. Hier stonden een stuk of 10 tentjes overal tussen de bomen waarvan we er ons allemaal een mochten uitzoeken om vanavond in te slapen. Iedereen kreeg een ‘swag’ om op te slapen, dit is een soort slaapzak, maar dan met matras en kussen ineen.
Verder stond er een fornuis/bbq, tafels en stoelen voor iedereen. Hier kregen we onze lunch geserveerd; nachos met een soort chili, die we zelf konden aan kleden met zure room, guacamole, kaas en wat salade. Het smaakte erg goed. Wel werden we lastig gevallen door een groot insect, hij lijkt op een vlieg, maar dan groter en hij steekt. Hier vlogen er ontzettend veel van. Wel vliegen deze laag bij de grond, dus als je je voeten op stoel lag was je ervan af :)
Craig gaf me Bushman spray tegen de insecten en dit werkt super goed! Het enige dat werkt zei hij. De beesten vlogen nu wel om me heen, maar kwamen niet meer op me zitten!! Prachtig spul dus!
Na de lunch hadden we relax tijd en ben ik een stukje gaan lopen, al kon ik niet echt heel veel kanten op. Voelde met net een Robinson :p
De twee instructeurs in opleiding stonden bij de compressor flessen te vullen, met een prachtig uitzicht over de zee, kan dit niet heel vervelend werk zijn!
Bij hun heb ik een tijdje staan praten over hoe hun het ervaarde, Greyman doet dit werk al 30 jaar en het gaat echt niet vervelen zei die! Hij zei; kijk om je heen, hoe kun je dit nou moe worden :D Exactly what I was thinking!!
Ook heb ik een hoop tips en suggesties van ze kregen voor het vervolg van onze reis na de opleiding! Erg leuke ideeën en tips hadden ze!!
Daarna heb ik nog even met Fabian – mijn duikinstructeur staan praten over wat ze zoal moeten doen op een weekend trip en over zijn achtergrond in duiken, hij komt uit Parijs en woont nu inmiddels al 3 jaar in Townsville!
Om de rest van de relax tijd optimaal te benutten ben ik in de hangmat die er hong gaan liggen!! Mis mijn eigen best wel, dus was helemaal blij dat er hier een hong! Met uitzicht over de zee is dit de ultieme relaxing place!!

Om 16.00uur was het weer tijd om kopje onder te gaan ;)
Onze wetsuits hingen allemaal aan de ‘wetsuit tree’, deze trokken we ons weer aan en stapten we in de Tender (een klein bootje) die ons naar de Coral Gypsy bracht. Aan boord van de boot trokken we onze uitrusting weer aan en gingen we een duik maken vanuit de boot vlak voor het eiland. Deze keer had ik de onderwater camera van Dave bij me, de eerste keer dat ik onderwater foto’s ga maken! Deze duik was ontzettend mooi!! Super mooi koraal, ontzettend veel verschillende soorten en prachtige kleuren! Ook zat het er vol met visjes, overal :D we hebben veel veersterren gezien, verschillende soorten zeekommers, een koraalduivel en een nog veel meer! Echt een amazing dive! Love it!!!!
Ik heb ontzettend veel foto’s gemaakt, wat voor m’n gevoel best goed ging, vond het eigenlijk ook wel erg leuk om te doen! Nu hopen dat er ook een aantal gelukt zijn ;)
Na 40 minuten kwamen we terug aan boord en hebben we genoten van een prachtige zonsondergang! Waarna we weer het water in sprongen om op deze prachtige plek een nacht duik te gaan maken.
Ook deze was erg leuk! Helaas had ik heb wel best koud nu :(
Het leuke van ’s nachts duiken is dat de visjes van overdag tegen of op het koraal liggen te slapen en dat andere visjes tot leven komen en op jacht gaan. Tijdens deze duik heb ik een kleine kreeft gezien, een schorpioenvis, een slapende Leopard Shark!!! En een heremiet kreeft ;) hiervan heb ik ook weer erg genoten!

Na deze nachtduik was het boven water ook best koud en was ik blij dat ik een lange broek meegenomen had, terug op Pelorus Island heb ik me snel droge kleren aangedaan en was de tempratuur prima om nog in een hemdje te zitten. Ze hadden een kampvuur gemaakt waarbij we hebben zitten genieten van de Irish Stew die we als avondeten kregen. Ik zat langs Craig (de eigenaar) waar ik de hele avond mee heb zitten praten. Hele aardige man, maar lastige te verstaan door zijn Australische accent, dus ik moet erg goed opletten! We hebben het over mijn duik achtergrond gehad en de zijne, hij doet dit al 10 jaar!! Klinkt echt fantastisch! Verder hebben we het gehad over mijn Nikon, deze had ik tijdens het duiken op tafel laten liggen en hij heeft er even mee zitten spelen, zei die :) waardoor ik nu dus toch mooie foto’s van de zonsondergang heb!!
Reizen was ook een leuk onderwerp, waar we allebei erg dol op zijn :)
Hij vertelde dat toen hij nog jong en naïef was, hij zich voorgenomen had om alle landen van de wereld te gaan bereizen. Nu iets wijzer en wetende dat het er wel erg veel zijn! Heeft hij besloten om het alfabet af te reizen. Voor iedere letter een land bereizen, klinkt me als een erg leuk project in de oren!!
Nu had hij zelf al een aantal jaren geen echte vakantie meer gehad, maar hey, ieder weekend een tripje als deze voor werk, hoe slecht kun je het hebben :O
In de loop van de avond kwam hij aan met marshmallows, deze had ik nog nooit gegeten! Maar hoe leuk is het om ze op een stokje te prikken en in het vuur te verwarmen, en hoe lekker zijn ze dan om op te eten :D kei leuk!!
Ze keken me allemaal wel erg vreemd aan omdat ik dit nog nooit eerder gedaan had.
Het was een heerlijke avond onder een prachtige sterrenhemel, zoveel had ik er nog nooit gezien! Unbelievable beautiful!!
Voordat ik ging slapen bracht ik nog eerst even een bezoek aan de het bijzondere ‘shit hole’ dat we wc noemen. Onderweg hiernaartoe hoorde ik iets lopen en scheen ik met mijn zaklamp in die richting. Zat daar een gele kikker van ruim 15 cm groot. “En we bleven elkaar maar aanstaren….”
Bij de wc aangekomen, moet ik toch ff zeggen dat het een bijzondere ervaring is om zo midden in het oerwoud plassen. Wil ik de deksel van de bril optillen zit er een redelijk grote spin op! Deze probeer ik weg te jagen, maar die heeft er niet zoveel zin in en blijft leuk om de zijkant van de pot zitten. Oke dan maar, scherp de spin in de gaten houdend probeer ik toch maar te plassen :)
Nadat met dit gelukt was ben ik m’n tentje in gekropen, terwijl ik ging zitten voelde ik een spinnendraad over mijn hoofd heen. Hmm dacht ik…zal er eentje in m’n tent zitten dan…en ja hoor! 3 keer zo groot als die ik net op de wc ontmoet had! Schat een centimeter of 7 groot.
Vond het niet zo’n strak om hem zelf op te pakken, wetende dat Fabian zijn vriendin (een van de 3 funnies) nog op was en zij een Wild life bioloog is. Liep ik als een sissie terug naar het kampvuur om te vragen of ze me wilde komen redden :p Maar natuurlijk kwam ze me helpen, no worries! Met gemak leidde ze de spin naar buiten en kon ik lekker gaan slapen :)

Het was behoorlijk warm, maar heb toch verrassend goed geslapen. Volgens mij was ik als een van de laatste om 07.00uur op. Precies toen het ontbijt klaar was, we kregen toast met sausage, spek, ei en witte bonen in tomatensaus!
Bijzonder maar goed te eten ontbijt. Nadat iedereen gegeten pakte we alle spullen weer in en was het tijd om onze wetsuits weer aan te doen!
Door middel van de menselijke ketting zorgde we dat alle spullen weer terug aan boord van Coral Gypsy kwamen.
Daarna stapte we zelf aan boord een vaarde we een klein stukje naar het zuiden van het eiland om te gaan duiken.
Deze keer ging Craig zelf ook mee duiken met de Advanced studenten om een diepe duik te gaan maken. Wij als funnies mochten deze keer op eigen gelegenheid gaan duiken. Bij ingaan van het water kwamen we bij een wrak-je en vanuit daar moesten we naar het zuiden zwemmen met de koraalwand aan onze linkerhand en halverwege omdraaien en dan zo weer terug naar het noorden zwemmen, moet wel lukken dus!
Het wrak-je was een klein een persoons bootje, wel grappig! Het koraal tijdens deze duik was ook weer bijzonder mooi en kleurrijk!! Heel veel verschillende visjes, veersterren en slakken hebben we gezien. Ook stond er een boom – the black coral tree, deze zat vol met vis, erg leuk om een boom onderwater te zien die vol zit met vissen, haha! Tussen een rotsspleet kwamen we een hele grote vleermuisvis tegen, helaas zoefde hij er gelijk vandoor toen hij ons aanvoelde komen! In weer een andere rotsspleet zagen we weer een slapende Leopard haai. Na een heerlijke duik kwamen we na 45 minuten weer netjes als geplant terug bij de boot.
Aan boord verwisselde we weer gelijk onze fles voor een volle en hadden we een oppervlakte interval van 1,5uur voordat we onze laatste duik gingen maken.
Tijdens deze interval moesten de twee in opleiding voor instructeur 800 meter gaan zwemmen met masker,snorkel en vinnen. Dit is ook een onderdeel voor de Divemaster cursus en als ik wilde kon ik met hun meegaan zei Craig! Goed idee vond ik, mijn eerste onderdeel ;)
De precieze tijd weet ik niet, maar we waren binnen 14 minuten terug. Yeez, best een behoorlijk stuk zwemmen zeg, 800 meter!
Ik zwom met 2 klerenkasten die in het leger gezeten hadden, dus ik moest wel ff doorzwemmen om ze bij te houden ;P maar moet zeggen dat het me best goed af ging!
Door deze opdracht te volbrengen heb ik mijn eerste blauwe sticker verdient!!! Yeah!!
In de shop hebben hun een bord hangen met alle onderdelen van de DM opleiding en iedere keer als je er een voldaan hebt krijg je een blauwe sticker. Als je alle onderdelen volbracht hebt ben je geslaagd!!

Na dit stukje exercise was het tijd voor onze laatste duik van deze trip :) :(
Deze ging Greyman weer met ons mee, gezellig ;)
Dit was ook weer een adembenemende duik!! Prachtige koraaltuinen en pinnacles vol met kleurrijke schattige visjes!! Ook weer veel veersterren en veel verschillende kleuren schelpen, waarvan een mega grote!! Denk wel bijna een meter groot, super gaaf!! Wist niet dat ze zo groot konden worden. Onderweg kwamen we ook een kreeft tegen tussen een rotsspleet verscholen. Ook deze was huge en rose!! Een prachtige duik om mee af te sluiten!!
In totaal heb ik ruim 250 foto’s gemaakt, dus ben erg benieuwd wat daarvan gelukt is!!

Terug aan boord ruimde we alle duikuitrusting op en hadden we even tijd om in de zon wat op te drogen voordat we aan de terug vaart begonnen.
Inmiddels had Craig besloten dat mijn bijnaam ‘Maddog Mandy’ gaat worden! Best een stoere naam vond hij, waar ik trots op mocht zijn :p

Terug aangekomen op het vast land pakte we onze tassen en reden we met de fishbus naar een plekje bij een BBQ, hier kregen we als lunch een broodje met hamburger, met kaas, paprika, salade en BBQ-sauce. Smaakte prima!
Deze tijd hebben we gebruikt om onze logboeken in te vullen en te laten ondertekenen.
Het was tegen 15.00uur toen we terug de bus in gingen en terug naar Townsville reden. Onderweg hebben we nog een pitstop gemaakt bij de Frosty Mango – een ijssalon net zoals wij clevers hebben! Hier heb ik genoten van een bolletje tiramisu ijs :) erg lekker!
Terug bij de duikshop aangekomen hebben we nog wat uitrusting bekeken die hun verkopen. Jammer dat het allemaal zo duur is :( maar mooi spul hebben ze zeker! Achter waren ze bezig met opruimen, ben even gaan vragen of ik moest helpen, maar dat hoefde nog niet :) heb nog even staan praten en wat tips gekregen van Craig voor het zoeken van een baantje. En daarna heb ik afscheid genomen en ben ik terug naar huis gelopen. Om snel deze week ergens weer terug te komen! Het was echt een ontzettend gaaf weekend! Het heeft me een goeie indruk gegeven van wat hun doen en het heeft me heel veel zin gegeven om bij hun de Divemaster opleiding te volgen!!

Terug bij het hostel was Dave niet thuis en ben ik een tweede sleutel gaan vragen bij de receptie. Na 2 dagen was het heerlijk om hier gelijk onder de douche te kunnen springen! Daarna zijn we samen gezellig de macaroni die we nog hadden gaan eten. Met een flesje wijn erbij om te vieren dat Dave waarschijnlijk al werk heeft en ik…ja gewoon helemaal happy ben :D
Na het eten zijn we de foto’s gaan kijken en wonder boven wonder zijn deze ook nog verrassend goed!! Voordat het mijn eerste x was dat ik foto’s maak onderwater moet ik zeggen dat ik er toch wel een beetje trots op ben!
Zo kunnen jullie er ook wat van genieten :)

Uitkijkende naar de volgende trip die ik ga maken met Remote Area Divers als Divemaster, viel ik na een indrukwekkend en toch wel een beetje vermoeiend weekend met gemak in slaap…


  • 05 November 2012 - 09:35

    Lennie:

    Wauw, ik ben de eerste die reageert vandaag! Jippy! Wat een mooi verhaal weer zeg! Heerlijk om te lezen! Geweldig om te weten dat je het zo goed naar je zin hebt! Geniet ervan en blijf schijven! Dikke kus voor jullie!

  • 05 November 2012 - 09:39

    Peter De Man:

    Wat een prachtige avontuur van jullie beiden.

    En heb veel bewondering voor Mandy met haar duiken.
    Ik denk dat ik het niet zou durven.

    Nog heel veel fijne avonturen gewenst.

    Peter de Man.

  • 05 November 2012 - 10:24

    Ron En Mayke:

    Hoi Mandy,

    wij genieten met volle teugen van je prachtige reisverhalen. Aangezien we zelf 2 sportduikers zijn en in Australie op onder andere het Barrier Reef (Bait Reef) gedoken hebben, is het super om jou ervaringen te lezen. Wij hopen voor je dat je uiteindelijk dive instructor word, aan je enthousiasme te lezen heeft Australie er dan weer een HELE GOEIE bij!! Blijf ons aub verwennen met je toffe verslagen van jullie superreis en geniet van elke minuut van dat fantastische land! Have fun!!

    Groetjes Ron en Mayke
    (collega van je pa).

  • 05 November 2012 - 15:16

    Wilma Bessem:

    Knap hoor dat je het allemaal onthoudt en het zo vertelt alsof we er zelf bij zijn. Heb veel bewondering voor je dat je dat toch allemaal vantevoren uitgzocht hebt voordat je aan deze trip begon, chapeau !

  • 05 November 2012 - 17:25

    Lilian:

    Ik zit alleen maar te lezen en naar de foto,s te kijken...vergeet helemaal om wat te schrijven..ben zo onder de indruk..!!
    Wat hebben jullie het toch heerlijk...en geniet er nog samen van.

    Lieve groetjes van Rob en Lilian...xxx

  • 05 November 2012 - 18:21

    Vasek & Ans:

    Hee ‘Maddog Mandy’,

    Wat heb jij een fantastisch weekend achter de rug zeg. Wat een stel mooie duiken. Ik moet nog helaas even wachten met mijn Dive Master opleiding. Heb toch een gaatje in het trommelvlies en deze moet nog eerst helen. Maar dat komt wel goed.

    Blijk lekker veel schrijven over jullie ervaringen.


    Groetjes uit Baarlo .... xxxxx

  • 07 November 2012 - 14:27

    Veronique:

    Mooi verhaal Mandy, ik lees ze iedere keer weer met plezier!

    Alleen die spinnen....brrr, krijg er hier al de kriebels van! Je beschijft die duiken toch iedere keer erg mooi, zou bijna zelf willen gaan duiken.

    Fijn dat je je helemaal happy voelt daar, hoop dat je nog veel mooie tripjes mag maken en je natuurlijk ook nog veel verhaaltjes mag schrijven.

    Veel succes met je opleiding en heel veel plezier samen!!
    Liefs! X

  • 08 November 2012 - 22:27

    John:

    Hoi Mandy.
    Ik lees je verhalen en denk wat moeten die genieten,dit zijn de dingen in je leven die je nooit meer zult vergeten.ik blijf je volgen je maakt er mooie verhalen van zo dat wij goed op de hoogte blijven,ech te gek.
    Geniet maar verder.Groetjes john je ouwe werkgever.

  • 11 November 2012 - 14:47

    Leni Rutzerfeld:

    Hoi Mandy,
    Je kent mij wel niet maar ik heb je fantastisch verhaal gelezen van je duikervaringen.
    Wat kun jij goed vertellen. Ik heb genoten ervan. Als je het niet erg vind zou ik het leuk vinden om je te volgen met je mooie verhalen. Heel veel succes verder!
    Leni Rutzerfeld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 79653

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: