Army week with Remote Area Dive - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Army week with Remote Area Dive - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Army week with Remote Area Dive

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

07 December 2012 | Australië, Pelorus Island

Aangezien dat het bij jullie in Holland sneeuwt zou ik zeggen; neem een warme kop chocomel, ga achter het raam bij de verwarming zitten en neem de tijd want het is weer een behoorlijk verhaal geworden!!

Vanmiddag was ik lekker aan het zwembad gaan zitten boven op het dak nadat ik heerlijk tot 10.00uur uitgeslapen en was ik begonnen aan een verhaal over afgelopen week. Dave lag lekker in het zwembad :) na een tijdje moest ik naar de wc en toen ik terug kwam had Dave onweer op zijn gezicht staan. Een windvlaag had zijn laptop van het ligbed afgeblazen en was in het zwembad terecht gekomen!!! Pfff….fucking hell hey!! Dat is echt onbeschrijfelijk k*t!!!
Hadden we ook nog geen rijst in huis, dus die ben ik snel gaan halen. Nu ligt ie in een bak met rijst om zo hopelijk alle vocht eruit te trekken! En dan hoop ik echt heel hard dat hij het na het weekend goed drogen weer doet!!!

Bij deze ga ik als nog proberen om mijn verhaal over afgelopen week voor jullie klaar te krijgen voordat ik vannacht weer voor een nieuw weekend naar Pelorus Island vertrek!

Deze week hadden we een contract met de 2RAR afdeling van het leger in Townsville om hun groep bestaande uit 24 heren Open Water Divers te maken!
Afgelopen maandag morgen moesten we als crew ons om 06.30uur melden bij RAD. Fairy, Bickie, Fabian, Frodo, Sharkgirl, Soda en ik vertrokken naar de militaire basis van Townsville om daar om 07.00uur Saltmarsh, de CO van onze groep te ontmoeten en de groep een welkom briefing te geven. Erg gaaf om een militaire basis op te mogen, is gewoon een eigen dorp op zichzelf! En overal zie je militairen trainen/sporten!
Voor de briefing hadden we de uitrusting bij het zwembad uitgeladen en netjes voor ze uitgestald, erg groot wedstrijd zwembad!
Tijdens de briefing werden we allemaal voorgesteld, moesten ze al het papierwerk invullen en werd de groep in tweeën gedeeld. De eerste groep van 12 begon met de theorie en gingen met Bickie terug naar RAD. De andere 12 gingen met Fabian, Sharkgirl, Soda en mij mee naar het zwembad om daar hun zwembad skills te gaan doen. Fabian demonstreerde alle skills en daarna moesten alle studenten deze skill zelf doen, we hadden alle 4 drie personen die we moesten beoordelen of ze de skill naar behoren uitvoerde. Dit ging allemaal behoorlijk soepel, gelukkig dat het allemaal leger daredevils zijn, weinig angst hebben en dus alles gewoon doen zoals je vraagt!!
Netjes op schema tegen lunch tijd hadden we alle skills voldaan en was het wachten tot de andere groep met onze lunch arriveerde. Na ruim anderhalf uur onder water hadden we allemaal ook behoorlijke honger!

Onze eerste groep ging met de fishbus terug naar RAD om daar hun theorie te doen, wij aten snel onze lunch op en regelde dat de nieuwe groep allemaal hun uitrusting bij elkaar had. Op het moment dat ze in het water hun masker op zette waren er twee heren die dachten dat hun hoofd niet zo groot was en trokken hun masker band kapot. Helaas hadden we alle overige uitrusting al met de fishbus meegegeven en hadden we dus geen extra maskers meer. Sharkgirl had nog een reserve en voor de andere persoon moest ik helaas mijn masker op offeren. Het eerste onderdeel van de skills heb ik dus moeten skippen, voor het tweede deel kwam Sharkgirl het water uit en kreeg ik haar masker om alsnog voor het tweede deel mee te kunnen :)
De groep had er iets meer moeite mee, ondanks dat ze al theorie gehad hadden en dus enigszins wisten wat ze gingen doen, tegenover de eerste groep die morgen. Tegen het einde van de middag had ook deze groep al hun skills volbracht en pakte we alle spullen weer terug in de trailer en reden we terug naar RAD.

Onderweg kreeg Fabian telefoon vanuit RAD dat de planning behoorlijk anders gelopen was dan de bedoeling, 1 crewlid was ziek geworden en een andere was gewoon niet gekomen! Dus nu mocht ik even snel gaan douche, mijn spullen pakken en die maandagavond al vertrekken naar Pelorus Island ipv dinsdagochtend zoals gepland! Uhmm…ja, oke dan ;) Thuis kwam Dave de deur voor me open maken en viel ik gelijk met de wijziging naar binnen! Snelle douche, spullen gepakt, lekkere wrap die Dave net klaar had snel gegeten en weer terug naar RAD! Daar aangekomen had ook Steve (soda) dezelfde wijziging als ik gekregen en gingen we samen met zijn dikke 4wheel drive op weg naar Lucinda, nadat we eerst naar zijn huis gegaan waren voor een snelle douche en zijn spullen. Mega auto en een zeer royale hut!!! Ook daar is het leger dus goed voor :p
Behoorlijk moe is het me toch gelukt om met verschillende gespreksonderwerpen Soda en mezelf wakker te houden voor de 1,5uur durende rit!
Daar aangekomen zaten Craig, Fairy en Frodo op ons te wachten, de hele boot hadden ze vol geladen met zo goed als alles wat we nodig hadden voor de komende dagen. Wij hadden in de trailer alle uitrusting voor te duiken die we nog aan boord moesten laden en daarna zette we in het pik donker, inmiddels was het ruim 22.00uur, koers naar Pelorus Island.
Daar aangekomen lag er een klein bootje aan onze mooring, dus konden we ons niet vast leggen! Pfff…weer n opstopping!! We hebben eerst hem los moeten maken, toen ons zelf vast moeten en daarna hem weer achter aan onze boot vast moeten maken, een heel karwij dus!! Daarna kreeg ik eten mee en moest ik dat klaar gaan maken. Ook dit was een uitdaging want ik had de apparatuur op het eiland nog nooit gebruikt! Ook had ik nog geen licht, behalve mijn zaklampje en had ik geen bestek om het vlees om te draaien, dit heb ik gedaan met 2 deksels! Haha, behoorlijk improviseren dus ;p
Toen ik dit klaar had ben ik gaan helpen met uitladen, gelukkig deden we alleen wat echt nodig was! Iedereen had het eigenlijk wel behoorlijk gehad voor vandaag! Gelukkig was mijn steak mooi med/rare gebakken en kreeg ik ervan Craig een compliment over :D
Na een zeer vermoeiende dag lagen we om 01.00uur in onze swag en viel ik direct in slaap!

Dinsdagmorgen stonden we rond zonsopkomst weer op….pfff, das echt vroeg!! En begonnen we gelijk met het uitladen van de rest van de boot. Dit moest behoorlijk snel gebeuren want de eerste groep Army guys moesten worden opgehaald met de boot rond 7.30uur. Er was zoveel uit te laden dat we dit niet helemaal op schema gered hebben. Nadat de boot vertrok om hun te halen zorgde wij ervoor dat we alle duikuitrusting netjes voor ze uitgesteld hadden bij aankomst op het eiland. Daar kregen ze van Fairy een welkom briefing en mochten ze als eerste hun eigen kamp gaan opbouwen. Wat ons weer iets meer tijd gaf om de rest van de spullen op te ruimen ;) Het was echt ongelofelijk veel sjouw werk!! Eigenlijk niet leuk meer, mijn hadden deden zeer!! Maar het was dan ook allemaal echt zwaar spul!
De tweede groep kreeg bij aankomst dezelfde briefing en vanaf nu werd de groep opgedeeld in 3 groepen van 8 personen. De eerste 2 groepen maakte zich klaar om te beginnen met de eerste duik, deze werden gedaan door Bickie, Fabs, Sharkgirl en Frodo. Hier was ik erg blij om zodat ik (wij) nog even konden uitrusten…nou ja, er was nog genoeg op te ruimen.
De derde groep kreeg Fairy als instructeur en mij als Divemaster. Deze eerste duik gingen we maken op AJ’s Rock vanuit het eiland (het water in lopend). Als eerste moesten ze beginnen met een aantal skills die ze ook al in het zwembad gedaan hadden. Dat wil dus zeggen dat ze geen demonstratie meer krijgen, maar dat ze ze zo moeten kunnen doen. Ik kreeg 4 studenten die ik de oefeningen moest laten doen en Fairy deed de andere 4. Dit vond ik erg leuk om te doen ;) Leuk om zelf met de cursisten bezig te zijn, dan alleen maar kijken zoals in het zwembad!
Na de oefeningen gingen we voor een duik en moest ik achteraan zwemmen om te zorgen dat de groep en de buddy’s netjes bij elkaar bleven. Het was een behoorlijke zandstorm! Omdat ze nog moeten oefenen met hun drijfvermogen waaien ze met hun vinnen alle zand van de bodem waardoor ik dus vrij weinig meer zag ;)
Terug aan de oppervlakte bevestigde Fairy dat ook zij vond dat ik een erg ‘solid’ duiker was! Haar man had dit over mij tegen haar gezegd nadat hij me afgelopen weekend had zien duiken, wat volgens haar behoorlijk wat was omdat hij meestal niks zei :) En na mijn eerste duik met haar vond ook zij dat ik het goed deed! Happy face :D

Terug op het kamp aangekomen zorgde we met de crew dat de lunch op tafel kwam. Iedereen had honger dus dat ging er prima in, we hadden salade met kip en ham.
Na de lunch gingen de eerste 2 groepen weer het water in voor hun tweede duik. In die tijd heb ik lekker zitten rusten met Fairy bij alle spullen en wat zitten kletsen met een aantal uit onze groep. Rond de na middag gingen wij voor de tweede duik het water in. Deze keer gingen we vanuit het eiland richting Scuba school. Ook nu begonnen we weer met een aantal skills met opvolgend de duik, die erg leuk was, we kwamen een napoleon vis tegen en een erg grote schildpad die sharksuckers op zijn buik had!! Onze cursisten waren dan ook erg enthousiast toen we terug aan de oppervlakte kwamen ;)
Als extra upselling hadden we als optie om een nachtduik te maken met de cursisten die ze dan konden gebruiken als onderdeel voor hun advanced :) Hier was behoorlijk wat animo voor dus moesten we ipv alleen woensdagavond ook die dinsdagavond al een nachtduik doen. Deze werd gedaan door Fabs en Bickie en zorgde wij voor het avondeten wat Irish stew was.
Ook dit was weer een zeer geslaagde maaltijd voor alle hongerige duikers!
Na het eten trokken de Army boys zich redelijk snel terug naar hun kamp. Aan het kampvuur namen we met de crew de woensdag alvast een beetje door en gingen we daarna snel lekker slapen!!

Woensdagmorgen werd ik rond 6.00uur wakker door de crew die om me heen opstond. We hadden alle swags langs elkaar liggen, wat wel een goeie wekker voor me is!
Voor het ontbijt hadden we verschillende cereal soorten, zoals Kellogg’s en hoefde we verder alleen toast te roosteren, ipv het normale ontbijt wat we in het weekend hebben!
Na het ontbijt begonnen de eerste 2 groepen weer met hun eerste duik voor die dag. In de nacht was onze tender op de rotsen omgeslagen!! Craig ging proberen deze te fixen, wat hem uiteindelijk gelukt is!!
Maar daardoor veranderde onze derde duik van een bootduik naar nog een kantduik op AJ’s Rock. Deze begonnen we met navigatie skills. Nadat ze de oefeningen gedaan moest ik Fabs de kompassen gaan brengen, die was bij de referentielijn bezig met oefeningen. Daarna moest ik Fairy en onze groep weer terug vinden, wat me helaas onderwater niet gelukt was, nou was het water wel behoorlijk troebel dus ik kon ook niet ver kijken. Vanuit de oppervlakte zag ik hun bubbels en kwam ik zo weer bij ze terug! Tijdens de duik kwamen we twee erg grote nudibranches tegen die gezellig achter elkaar aan kropen, super cute!

Onze groep ging pas na de lunch weer duiken dus deden we voor de lunch de resterende hoofdstukken theorie behandelen en maakten de jongens hun examen! Voor de lunch van vandaag hadden we hotdogs!!
Voor de vierde open water duik gingen we weer naar de divesite Scuba School. Hier begonnen we als eerste met de skill CESA (Controlled Emergency Safety Ascent), hiervoor moest ik een referentielijn plaatsen op 6 meter diepte en deden Fairy en ik om de beurt de oefeningen met onze cursisten. Daarna mocht ik de duik gidsen. Halverwege nam Fairy het weer over omdat we naar de Rainbow Princess gingen die afgezakt was naar 14 meter diepte. Ik had nu wel een kompas bij me wat het een stukje makkelijker maakt om de weg terug te vinden ;)
Weer terug op het kamp aangekomen was Fabian bezig met het laatste deel theorie voor zijn cursisten. Hier ben ik bij gaan zitten en heb ik ondertussen mijn eigen logboek weer even bij gewerkt, want het gaat wel erg snel zo met de duiken :D
Intussen dat ik hier mee bezig was is Fairy met Soda voor de vijfde duik met de boot gegaan…hmm jammer dat ik deze gemist hebt! Maar we moeten natuurlijk wel eerlijk delen wat betreft het aantal duiken ;)
Fabs en Bickie gingen weer met de jongens voor de nachtduik, wat nogal een opgave was omdat er zoveel wilde dat we met alle hands aan dek maar net genoeg zaklampen hadden!!
Intussen zorgde wij voor de spaghetti voor de avond en hongen we onze kampeer douche op om even lekker het zout af te spoelen! Waar vooral mijn oren en haren erg blij mee waren!!
De avond verliep ongeveer als de vorige, lekker gegeten, afwas gedaan, met de crew bij het kampvuur de dag en de komende doorspreken onder het genot van een biertje (iedereen dan behalve ik) Hier vielen me de ogen al bijna dicht en werd het dus tijd om te gaan slapen!
Oh ja, we hadden wel nog twee bijzondere dingen…Fabian vond een kleine slang! Een zwart/grijze wurgslang van ongeveer 35cm, erg leuk! En heeft hij me een groene mier laten eten :O Dit is z’on bushman geval van wat kun je eten als je geen voedsel meer hebt…nou Green Ants dus!!

Ook donderdag morgen waren we weer erg vroeg op. Bickie liep achter met haar duiken en moest dus met haar groep de vijfde duik voor de Open water cursus die ochtend als vroege duik maken. Zij lag dus om 06.00uur al in het water, toen wij opstonden :O
Om 07.00uur hadden we het ontbijt weer klaar staan en moest ik Vegemite proberen, echt iets Australisch voor op de boterham. Het is zwart smeer spul voor op je toast. Het smaakt best zout, maar is niet echt vies. Schijnt wel zo te zijn als je het ruim besmeerd…wat de meeste buitenlanders doen :p
Na het ontbijt ruimde we alle spullen op en verzamelde we alles aan de water kant om terug de boot op te laden. Gelukkig gaan we dit weekend en komende week weer duiken dus hoefde we niet alles mee terug te nemen! Fabian blijft op het eiland totdat wij zaterdag weer terug komen. In eerste instantie mocht ik met hem daar blijven, wat ik ontzettend gaaf had gevonden! Alleen op een onbewoond eiland!!! Maar helaas wijzigde de plannen en moest ik mee terug :(
Zodra we alles aanboort hadden geladen ging de groep die niet de diepe duik ging maken mee terug naar Lucinda.

De groep die zich wel opgegeven had voor de diepe duik maakte zich klaar om het water in te gaan. Ook deze duik kunnen ze gebruiken als onderdeel voor hun Advanced cursus. 5 jongens gingen met Bickie en Soda mee en de andere 5 gingen met Fabian en mij mee.
Tijdens de afdaling naar diepte kwamen we een zeetong tegen die over de grond wegschoot toen we erover heen zwommen. Op 26 meter diepte aangekomen gingen we in een kringetje op onze knieën zitten en moesten de jongens een aantal oefeningen doen.
Op grotere diepte neemt je lichaam meer stikstof op waardoor je stikstofnarcose kunt krijgen, op welke diepte dit gebeurt is voor iedere persoon anders. Je voelt je dan een beetje alsof je gedronken hebt, kunt niet meer helemaal helder denken, alles is leuk en je kunt gekke dingen gaan doen. Door weer naar geringere diepte op te stijgen verdwijnt dit gevoel doordat het stikstof gehalte in je lichaam weer afneemt.
Ik heb dit nog nooit gehad en had het voor deze duik ook nog nooit bij andere gezien. Nu was er een van de jongens die het kreeg, hij zat kei hard te lachen, wat erg grappig was om te zien en te horen! Hij moest met zijn vingers van 10 naar 0 terug tellen, maar dit lukte hem niet. Heel apart en grappig om te zien :)
Netjes en beheerst deden de jongens hun safety stop op 5 meter voor 3 minuten en bleef ik vlak boven hun hangen om te zorgen dat er niemand per ongeluk ongecontroleerd naar de oppervlakte vloog!
Terug aan de oppervlakte was dit een mooie afsluit duik voor een erg leerzaam en leuke week duiken met de Army guys!

Erg blij was ik met alle spierballen in deze groep :D want deze waren erg behulpzaam met de spullen terug aan boord sjouwen! Van Fabian namen we afscheid en vaarden ook wij terug naar Lucinda. Daar laadde we weer alle spullen van de boot af de trailer in. En reden Bickie en ik met Soda mee terug naar RAD in Townsville. Onderweg hebben we gelunched bij McDonalds en een Magnum Ego als toetje gegeten, erg lekker!!
Terug bij RAD was Fairy bijna klaar met het papierwerk van de jongens en begonnen wij met het uitladen van de trailer en het wassen van alle uitrusting. De tweede trailer die terug kwam had ook nog uitrusting bij die we moesten spoelen waar we rond 15.00uur mee klaar waren!
Iedereen was erg blij toen we klaar waren en allemaal erg toe aan een douche ;)
We spraken af dat Sharkgirl en ik vrijdagmiddag om 15.00uur terug kwamen om de trailer voor het weekend in te pakken. Daarna namen we afscheid en liep ik naar het appartement nadat ik Dave gebeld had dat ik eraan kwam.
Nu dat de week voorbij was kwam alle moeheid eruit en ben ik lekker onder de douche gaan zitten!
Toen ik er weer helemaal schoon en fris onderuit kwam had Dave de nacho’s klaar en hebben we die lekker op het dakterras op zitten eten!
Hij moest die avond gaan werken en ik heb heerlijk relaxed op de bank gehangen en voor het eerst in maanden tv gekeken!
Blij dat ik die avond heerlijk kon gaan slapen kostte het me met een luchtvochtigheid van 83% ook nog moeite om in slaap te vallen!
Toch is dit gelukt en heb ik lekker uitgeslapen tot 10.00uur!
In onze nieuwe woning hebben we een tosti apparaat dus die heb ik me vanmorgen eentje gemaakt! Daarna ben ik lekker aan het zwembad gaan liggen waarvan jullie het einde al weten…

Om 15.00uur was ik bij RAD en maakte ik kennis met RAT (weet zijn echte naam niet meer) een Divemaster die al ruim een jaar klaar is met zijn cursus en dit weekend mee gaat. Hij had al zo goed als alle uitrusting ingepakt, ook de catering was al gedaan, dus deze hoefde we alleen maar in te laden. De yellow-box met papierwerk heb ik in orde gemaakt en toen hoefde we alleen nog maar de swags op te maken en op te rollen. Net na 17.00uur waren we helemaal klaar! Terug bij het appartement zat Dave al aan het eten omdat hij nog even moet werken vanavond. En ben ik voor mezelf gaan koken, we hadden nog aardappelen, kip en paprika wat ik bij elkaar in de pan gegooid heb en ook nog goed smaakte!
En het is me uiteindelijk ook nog gelukt om mijn verhaal voor jullie af te krijgen!!! Yeeh :D
Nu is het 21.30uur en dus bedtijd, want vannacht moet ik me weer om 04.30uur bij RAD melden om het weekend weer door te brengen op Pelorus Island!
Davy helemaal happy dat ook hij nu eens mee mag! Ben benieuwd wat hij ervan vind :)
Ik heb er in ieder geval weer helemaal zin! Kan niet wachten om weer het water in te mogen :D

Hopelijk hebben jullie er weer van genoten, ik waardeer het echt ontzettend dat jullie de tijd nemen om mijn verhalen te lezen!!

Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend toe! Geniet van de sneeuw…bbrrrr!!
Tot na het weekend weer.
xxx


  • 07 December 2012 - 15:45

    Will Boom:

    Hoi Mandy en Dave

    Wat hebben jullie het naar je zin en wat genieten jullie met volle teugen!!
    En wij genieten hier van jullie verhalen.
    Hopelijk komt het met de laptop van Dave in orde . Hebben wij ook weer iets geleerd om hem in een rijstbadje te leggen . Ik bedoel natuurlijk de laptop en niet Dave !!!!!!!
    Groetjes
    Will.

  • 07 December 2012 - 22:45

    Louis & Anita:

    Wat weer een kei leuk verhaal, we hebben er van genoten met uitzicht op onze witte tuin een lekker bakje sterrenmunt thee en ja hoor, brokken speculaas :D
    "nudibranches" hebben we ff moeten opzoeken (google) idd kei mooie beestjes.
    T is wel hard werken het leven van n duikinstructeur, als ik dat zo allemaal lees. Je wordt net zo gespierd als de mannen van de army :D
    We duimen dat de laptop van Dave het weer doet na t weekend :( echt balen.
    N super weekend en enjoy, ook voor Dave.
    Wij kijken alweer uit naar the next story.

    gr xxx hvj the schourtjes

    ps.oma vond het kei kikke dat ze een kaart van je gekregen heeft. super meid.

  • 10 December 2012 - 09:09

    John:

    Hoi Hoi wat een verhaal weer maar wel leuk om te lezen,nou hier is het kl weer dan zou ik liever bij jullie zitten,ik zou dan niet mijn laptop mee nemen (grapje) zo zie je maar je maakt de gekste dingen mee als je er later aan terug denkt lach je er om ik hoop wel dat hij het nog doet zal duimen.je vertelt de belevenissen erg mooi net of ik een boek lees(nou lees ik nooit boeken)blijf het te gek vinden dat je deze stap hebt gemaakt dit zal je nooit meer iemand af pakken.ik blijf je volgen.groetjes john de frietboer.

  • 11 December 2012 - 22:24

    Leni Rutzerfeld:

    Alweer zo'n mooi verhaal, ik heb genoten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 79505

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: