Second trip as DM to Pelorus Island - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Second trip as DM to Pelorus Island - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Second trip as DM to Pelorus Island

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

06 December 2012 | Australië, Pelorus Island

Hi there everyone!!

Hoe gaat het in Nederland? Hebben jullie allemaal een leuke sinterklaas gehad??!
En hoe is t weer daar?? Hebben jullie al sneeuw? Bbrrr…moet er niet aan denken ;)

Inmiddels heb ik een hele drukke, maar erg leuke week achter de rug. Zo druk dat ik zelfs nog geen tijd gehad heb om jullie te vertellen over mijn afgelopen weekend op Pelorus Island.
Dus dat zal ik eerst eens even gaan doen en dan begin ik daarna over hoe deze week verlopen is. Al moet ik toegeven dat er zoveel gebeurt is deze week dat ik goed moet nadenken over wat er ook al weer in het weekend allemaal gebeurt is :p maar ik ga mijn best voor jullie doen om er weer een leuk verhaaltje van te maken!

Zaterdagnacht ging mijn wekker en ben ik onder de douche gesprongen, mijn tas had ik al zover klaar staan en dus ready to go…beneden aan de trap kwam ik erachter dat ik mijn slippers nog aan had :( beetje jammer, sprintje terug naar boven om mijn schoenen aan te trekken en daarna weer terug naar beneden, op weg naar RAD. Daar stond Steve oftewel Soda al te wachten bij de Patrol (waarschijnlijk heb ik dit eerder de JEEP genoemd, maar blijkt dus een Patrol te zijn, oeps foutje). Craig was gistermiddag al naar Lucinda (de haven) gereden, Stolks (weet z’n echte naam niet) reed met zijn eigen auto, dus het was alleen nog even wachten op Veronica aka Boat Girl. Met haar ben ik ook naar Bowen geweest. Erg leuk om weer op weekend met haar te gaan, was de vorige keer ook erg gezellig! Soda had ik een keertje vluchtig ontmoet maar kende ik verder nog niet. Toen Veronica er stapten we met z’n drieën de Patrol in en gingen we op weg naar Ingham. Na een gezellige trip met leuke gesprekken onderweg kwamen we na 1,5uur aan bij Lucinda. We parkeerde de auto naast de boot die nog in de bos achter de tractor stond. Craig was nog niet hier, wij begonnen vast met het overladen van alle spullen. We hadden al een aantal dingen bij voor de komende week met de Army trip. Stolks had een nieuwe toilet bij die ook mee naar het eiland ging. Deze is zolang voor de Army guys en na deze twee trippen wordt onze vervangen door deze nieuwe, waar ik erg blij om ben…want de huidige is…..uhm VIES….
Zeer netjes op schema hadden we alles overgeladen in de boot en lieten we deze te water. Aan de steiger wachtend op de fishbus met Fabian en de gasten heeft Craig ontbijt voor ons gehaald, wat er aangenaam was! Toen de fishbus arriveerde kwamen alle gasten aanboort en borgen we al hun persoonlijke spullen op de cabine. Na de bootbriefing van Craig waren we klaar om te gaan en zetten we koers naar Pelorus Island. Na een boottochtje van 25 minuten kwamen we daar aan en moesten we als eerste de toilet aan land brengen omdat deze was vastgebonden in de achteruitgang van de boot. Daarna vormde we met onze gasten weer een lijn vanaf de boot naar de kust om alle spullen van boord uit te laden. Op ons kamp aangekomen kregen ze een welkom briefing van Fabs (Fabian) met een koekje en wat vers fruit. Intussen ruimde wij alle spullen op en was het daarna tijd voor onze eerste duik van de dag.

De wetsuits hadden we al voor onze duikers klaar gelegd op het strand en zodra iedereen het aangetrokken had gingen we weer terug aan boord van de boot op weg naar de Divesite Hurt Locker. Deze duik mocht ik doen met Katrine, onze enige funny aan boord tijdens deze trip. Ik had op deze plek de eerste keer dat ik met RAD naar Pelorus ging ook gedoken, maar nu mocht ik hem zelf leiden. Katrine had allemaal nieuwe uitrusting waar ze voor de eerste keer mee ging duiken dus ze was erg blij dat we met z’n tweeën gingen, zodat ze op haar gemak kon wennen aan de uitrusting. Standaard procedure bij RAD is dat je aan het begin van je eerste duik een kleine refresher doet van de meest voorkomende skills. Toen Katrina er klaar voor was begonnen we aan onze afdaling en zocht ik op de bodem naar een zandvlakte om de skills te doen. Hier liet ik Katrina de skills; mask removal & replacement, regulator recovery, out of air scenario en pivoteren (buoyancy control) doen. Dit ging na een paar kleine reminders goed en konden we gaan genieten van de duik. Het was erg mooi en relaxed! Een aantal nudibranches gevonden die ik haar liet zien en prachtige vleermuisvissen die ons voorbij zwommen. Er stond een lichte stroming dus we werden een beetje afgedreven, maar we kwamen na 44 minuutjes duiken weer bij de boot terug.

De tweede duik voor de lunch mocht ik met de Advanced studenten gaan doen. Dit was voor hun de Naturalist duik. Tijdens je Advanced opleiding moet je 5 duiken maken van een bepaalde specialty. Bij RAD zijn deze 5; nachtduik, diepe duik, navigation dive, search and recovery dive en naturalist dive. De naturalist dive mocht ik met hun doen. Tijdens deze duik moeten ze zich bewust maken van de onderwater wereld en het verschil tussen vertebrates en invertebrares (met of zonder ruggengraat/skelet). Ze moeten van beide soorten 5 verschillende aanwijzen, wat hier absoluut geen probleem is want er is hier genoeg te zien ;) ze kregen slates mee onderwater waar verschillende soorten dieren opstaan die hier in het water leven, zodat ze onderwater kunnen kijken wat ze zien. Nadat ik (samen met Craig’s aanvulling) de briefing voor deze advanced duik gegeven had trokken we onze uitrusting aan en begon ik aan mijn eerste advanced guided dive! Dit was een erg mooie duik op de dive site genaamd Rescue Diver Site. We zagen onder andere een schildpad voorbij komen zwemmen en grote napoleon vis, 2 grote nudibranches die ik de heren heb laten zien en verder heel veel verschillende vissen en prachtige koraal soorten! Deze jongens waren erg vrij onderwater en hadden nog wel een de neiging om af te dwalen of een stuk langs de wand naar beneden te zakken, dus het was best goed opletten en zorgen dat ze bij me bleven. Ook was er eentje bij die het erg leuk vond om over onder te kijken en aan te raken, waar ik eigenlijk zeg maar op tegen ben! Het liefste had ik hem op z’n vingers getikt :p
Na 33 minuten kwamen we redelijk dicht bij de boot terug aan de oppervlakte en waren de jongens erg enthousiast over de duik en wat ze gezien hadden!! Wat best wel cool is om te horen als jij de duik geleid hebt :)

Zodra iedereen terug was van deze tweede duik zette we koers terug naar Pelorus Island en kregen we heerlijke fajitas als lunch! Iedereen had honger na de twee duiken die we gemaakt hadden, dus het ging er goed in ;) Na de lunch was er voor onze gasten relax tijd en lekker genieten van het eiland. Ik heb met Veronica bij de compressor gezeten en tanks gevuld, ondertussen genietend van het uitzicht en de heerlijke zon! Ook heb ik nog even gestudeerd op mijn briefing die ik die middag ging doen. Rond 16.00uur was het tijd om onze wetsuits weer aan te trekken en terug naar de boot te gaan. Hier maakte we allemaal onze uitrusting klaar en gaf Fabs mij de ‘mic’ voor de briefing over deze duik. Het was AJ’S Rock, deze plek had ik al een aantal keer gedoken en vond ik zelf tot nu toe een van de mooiste ;) enigszins zenuwachtig begon ik met de briefing. Een briefing bestaat uit 10punten van informatie die je moet vertellen gericht op de divesite die je gaat duiken. Dit is o.a. de naam van de site, de richting die je opgaat, hetgene dat je kunt tegenkomen aan bijzonder onderwaterleven, de gevaren die je tijdens deze duik zou kunnen tegenkomen, buddy teams samenstellen en wat je moet doen als je je buddy kwijt raakt. Dit ging redelijk goed, Fabian had wel nog wat kleine aanvullingen toen ik dacht dat ik alles gehad had, maar voor m’n gevoel was dit een best goede eerste keer :)

Ik mocht deze duik weer doen met Katrina onze funny en ook dit was weer een erg leuke duik! AJ’s Rock heeft erg mooi gekleurde koralen en veel verschillende visjes! Ook kwamen we weer 2 erg mooie vleermuisvissen tegen en zagen we paars olifanten koraal, wat er erg grappig uitziet omdat het net is alsof het allemaal olifanten slurfjes heeft ;) aan het einde van de duik schoot er nog even een stingray onder ons door! het is wel heel anders duiken als je gidst in plaats van zelf achter de gids aan gaan. Nu had ik het gevoel dat ik iets bijzonders moest vinden om haar te laten zien en vond het vooral lastig om ervoor te zorgen dat we de goeie kant op gingen en ook weer netjes bij de boot terug kwamen! Wat ook wel weer leuk is want nu duik ik op een hele andere manier, nu let ik op herkenningspunten als ik afdaal aan het begin van de duik en vind ik ook de punten die Fabian of Craig vertellen waarop ik de tour moet af te stellen ;)

Na deze afternoon dive bleven wij aan boord van de boot. Veronica bracht de open water cursisten terug naar het eiland. Mocht er nog iemand willen duiken van de crew waren ze terug gekomen met de tender, maar niemand kwam terug dus was het Fabian en ik voor de nachtduik. Zodra de zon onder ging trokken we onze uitrusting aan en ging Fabian met zijn advanced studenten en ging ik weer met Katrina op weg naar AJ’s Rock. Ook dit was weer een erg aangename duik! Er waren weer een aantal krabben die wegschoten tussen de koralen, een murene die ik vond en aan Katrina liet zien! Ik zag een papegaai vis die zijn slaapnestje aan het klaar maken was, deze vissen blazen een bel over hun hoofd in waarin ze slapen. Als je deze bel kapot maakt kan hij voor die nacht niet meer slapen! Heel apart!
Tegen het einde van de duik kwam er een prachtige schildpad op zijn gemakt aan ons voorbij zwemmen, een stukje zijn we met hem meegezwommen! Doordat hij verlicht werd door onze lamp en de achtergrond volledig zwart was, was dit echt magisch om te zien!!!
Om terug bij de boot te komen heb ik een beetje gefoetelt…doordat het donker is wordt je best wel gedesoriënteerd en ben ik achter de lamp van Fabian en zijn studenten aangezwommen terug naar de boot :p Tijdens de terugweg kwamen we dezelfde stingray van die middag weer tegen! En de les voor de volgende keer is; zorgen dat ik een kompas bij me heb.
Het was weer een prachtige sterrenhemel toen we terug aan de oppervlakte kwamen :D
Op de boot deden we al onze uitrusting af, laadde we de tanks en onszelf in de tender en kwamen we terug op het kamp en was het eten klaar! Voor vandaag hadden we spaghetti met knoflook brood wat erg goed smaakte! Ook hadden we erg mooie nieuwe verlichting de Stolks die middag aangelegd had. De avond hebben we aan het kampvuur gezeten met leuke verhalen en marshmallows. Tegen 22.00uur had ik het gezien en ben ik lekker gaan slapen in de hangmat! Deze keer is het niet gaan regen, dus werd ik daar ’s morgens wakker, heerlijk aan het strand hangend met uitzicht over de prachtige zee!!
Na genoten te hebben van een goed vullend ontbijt pakte we al onze spullen weer in en begonnen we met z’n alle om de boot weer in te laden. En deden de advanced duikers met Craig de diepe duik vanaf de boot. Daar lag altijd de Rainbow Princess vrij ondiep in het water, door het weer waarschijnlijk is het wrakje verschoven en naar 14 meter diepte afgezakt. Steve (Soda) en ik mochten tijdens de diepe duik aan boord blijven en wachten tot Craig klaar was met de diepe duik om daarna met ons de StressTest gaan doen!! De stresstest is een van de onderdelen die je moet volbrengen om te kunnen slagen voor je Divemaster Course. De stresstest wil zeggen dat je elkaars uitrusting (masker, BCD/tank en vinnen) uitwisselt onderwater terwijl je lucht deelt met 1 ademautomaat. Wat dus echt serieus stressen is!! Wachtende aan boord hadden we een beetje een systeem bedacht om dit te gaan doen en een beetje mentaal voorbereid, maar het is toch echt heel anders dan ik dacht. Je kunt het je helemaal niet voorstellen als je het nog nooit gedaan hebt! Maar we hebben hem goed gedaan en kunnen deze crazy test ook met een blauwe sticker afvinken :D
Nadat we aan de oppervlakte weer op adem waren gekomen zijn we weer naar de bodem gezonken om daar onze uitrusting weer terug te wisselen en even te gaan kijken bij de Rainbow Princess die nu op 14 meter lag ipv op 4 meter! Ja kon nog een beetje het spoor zien waar hij naar beneden gezakt was, ook kwam er een stingray onder het wrakje uitzwemmen, wat weer erg leuk was!!

De tweede duik voor deze morgen was een search & recovery dive voor de Advanced cursisten. Deze werd gedaan door Soda, waarvan ik vond dat hij het erg goed deed! Tijdens de briefing moesten ze knopen oefenen en mocht ik mee doen, want knopen…daar kan ik niks van! Tijdens de duik moesten ze een loodgordel bergen, met een ballon waar je via je alternatieve luchtbron lucht in laat. Dit vond ik erg leuk om te zien, deze duik heb ik niet gedaan tijdens mijn Advanced, dus ik had het nog nooit gezien. Nadat de oefeningen klaar waren gingen de cursisten hun duik maken en gingen Veronica en ik weer naar boven om uitleg van Fabian te krijgen over het maken van een map (plattegrond) van een divesite. Nadat het zo goed als duidelijk was begonnen we aan onze mapping dive! Nadat we ¼ van de oppervlakte in kaart gebracht hadden was Veronica door haar lucht heen en moesten we helaas stoppen en terug naar de oppervlakte gaan. Helaas was het ook te laat om nog een keer terug te gaan, dus dat zullen we nog een keer over moeten doen!
Nadat iedereen terug aan boord was en zijn duikuitrusting opgeruimd had zette we koers terug naar het vaste land.
Daar aangekomen gingen onze gasten met Fabian en Veronica lunchen en bleven Soda, Stolks, Craig en ik over om de spullen van de boot over te laden in de trailer, de boot te wassen (afspoelen), en vol te gooien met benzine en terug naar zijn stalling te brengen. Daarna hadden ook wij een goeie lunch verdient en reden we allemaal terug richting Townsville.

Bij RAD aangekomen begonnen we met het uitladen van de trailer, het wassen van de uitrusting, de swags afhalen en het voedsel opruimen. Daarna hebben we gelijk de trailer ingeladen voor de Poolsessie voor de dag erna.
Rond 16.00uur waren we helemaal klaar en waren de crew leden die meegaan op komende Army week ook aanwezig dus kon de briefing beginnen. Van Craig en Fairy (Tanya) kregen we de briefing over de CSR Army week. De maandag begon met poolsessies en dan dinsdag vertrekken naar Pelorus om daar de open water duiken te doen en dan donderdag weer terug komen. Deze Army groep bestaat uit 24 studenten, leuk aantal dus! Dit aantal wordt in verschillende groepen verdeelt om het zo smooth als mogelijk te laten verlopen! Het was een prima briefing, nu hadden we een idee wat er allemaal ging gebeuren, wat ik erg fijn vond, want dit was ik me al de hele week af aan t vragen ;)

Na de briefing heb ik Davy gebeld om me te komen oppikken, natuurlijk stond hij net op dat moment onder de douche en nam er dus niemand op :(
Een aantal keren proberen later kreeg ik hem gelukkig toch eraan en is hij me de weg komen wijzen naar ons nieuwe appartement, wat ontzettend goed bevalt!! Denk dat de meeste van jullie wel de foto’s van Dave op facebook hebben gezien ;)
Op het dakterras hebben we lekker noodles zitten eten en ben ik vrij snel daarna gaan slapen omdat ik maandagmorgen weer om 06.30uur bij RAD mocht zijn om de Army week te beginnen met de poolsessies. Morgen zal ik een verhaal voor jullie schrijven over hoe de Army week was want ik denk dat jullie nu wel weer even genoeg gelezen hebben!!

Xxx




  • 06 December 2012 - 20:04

    Hannie Janssen:

    Hoi Mandy
    Wat toch een prachtige verhalen en tof wat jij allemaal daar beleefd.
    Het is hier maar vies koud dus ik zou wat het weer betreft zo met je willen ruilen.
    He meid geniet er maar van en veel succes verder.
    Maybe tot ziens.
    groetjes
    Hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 79627

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: