Study week - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Study week - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Study week

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

30 November 2012 | Australië, Townsville

G’dayeveryone!
Hoe gaat het daar met jullie in het steeds kouder wordende Holland?!
Hier in het steeds warmer wordende Australië gaat het met ons prima :D

Het wordt hier nu zomer….overal acties en reclame over Summer-Sale, met de daarnaast de versieringen die ze overal aan het ophangen zijn voor kerstmis…een heel aparte combo!
De zomer hier gaat gepaard met het regenseizoen en een hele hoge luchtvochtigheid.Het is hier nu gemiddeld 33° overdag, ’s morgens en ’s avonds blijft het rond de 26° met een luchtvochtigheid die schommelt tussen de 50-75% op het moment. Regen hebben we eigenlijk nog niet gehad, wel waait het hier bijna altijd, maar moet zeggen dat dat ook wel aangenaam is ;) Iedereen hier heeft het erover, dat het zo ontzettend heet en benauwd gaat worden…dus ben benieuwd wat ons te wachten staat.

Mijn studie week is erg goed verlopen deze week…

Maandagmorgen ben ik eerst begonnen met laptop-tijd in het winkelcentrum, met onder andere het updaten van mijn verhaaltje voor jullie.
De middag heb ik lekker aan het zwembad in de zon mijn studie boek zitten lezen. Dave heeft film/serie zitten kijken en kwam me tussen door verblijden met wat meloen :)
Tegen het begin van de avond zijn we gaan eten, voor vandaag hadden we een soort bbq-worstjes met gebakken aardappeltjes en worteltjes…redelijk Hollands dacht ik zo!
Dave moest deze week iedere avond werken bij JAM corner, zoals dus ook deze avond. Ik ben met hem mee gelopen en heb in het centrum even mam gekletst, wat woorden uit het Engels vertaald en een aantal dingen opgezocht voor mijn studie. Daarna ben ik weer terug naar het hostel gelopen en heb ik daar de rest van de avond met een kopje thee aan het zwembad zitten studeren.
Tegen de tijd dat Dave terug was van een drukke werkavond, had ik mijn hoofd ook wel vol zitten voor vandaag en was het bedtijd.

Dinsdag morgen ben ik weer in het winkelcentrum begonnen omdat ik met jullie de foto’s van ons wilde delen via Facebook. Gisteravond kwamen er een aantal foto’s hiervan op mijn screensaver voorbij (mijn screensaver bestaat uit alle foto’s die op mijn laptop staan) en realiseerde ik me dat jullie deze nog helemaal niet gezien hadden. En aangezien ik ze zelf erg leuk vind wilde ik jullie er ook van laten genieten ;)
Tegen de middag is Dave naar het centrum gekomen en zijn we doorgelopen naar het strand. Aan het strand scheen ook een soort lagoon te zijn waar we wilde gaan kijken. Deze was helemaal in het noorden bovenaan de baai en wij zitten helemaal zuidelijk van de baai, dus dit was toch wel een drie kwartiertjes lopen. Het zag er wel erg leuk uit, een soort natuurlijk zwembad. Omringd door een grasheuvel wat erg aangenaam liggen was. Dave had zich voorgenomen om te gaan zwemmen, maar het was behoorlijk bewolkt die dag en het waaide nogal, dus dat heeft hij niet gedaan. Ik heb de middag met mijn neus in mijn boek gezeten. Het is allemaal erg interessant om te leren! Ben nu aangekomen bij het een na laatste hoofdstuk wat voornamelijk gaat over o.a. biologie, fotosynthese, stroming, getijden, het bestaan van koralen en mangroven. Erg leuk dus, maar ook best heavy stof :p
In de middag had Dave het gezien met kijken naar de zee en is hij terug naar het hostel gelopen om zich alvast gereed te maken voor het werk die avond. Ik ben nog ff gebleven en was op tijd terug om te gaan koken. Voor vandaag hadden we het makkelijk gehouden en hebben we de worstjes klein gesneden, paprika erbij en met twee zakjes noedels en was soja saus gemixt. Wat verrassend genoeg ook nog serieus erg lekker was!! Mede daarom en omdat de noedels en de worstjes erg cheap zijn hebben we besloten dit verrukkelijke gerechtje er zeker in te houden ;)
Davy ging weer lekker werken en ik bleef achter met mijn studie boekje en voor de variatie heb ik een filmpje gekeken over PADI risk management in verband met duiken! Leuk, interessant en veelal logisch, ‘common sence’!

Woensdag zijn we na het ontbijt naar het centrum gelopen voor de markt en hebben daar lekkere groentjes en fruit gekocht. In de winkel hebben we nog vlees en een fles ‘ranja’ gehaald en zo waren we weer voorzien voor de komende dagen.
Ik had mijn studie spulletjes meegenomen en ben naar het strand gelopen en Dave is terug naar het hostel gelopen en heeft zich daar de middag vermaakt.
Ik had mijn camera voor de verandering weer eens meegenomen en heb wat fotootjes gemaakt. Op het strand zaten Palm kaketoe’s, deze zijn bijna volledig zwart en best wel groot, erg gaaf :)
Ook heb ik weer een schildpad gezien, maar helaas was deze te snel weg voor een foto :(
Heerlijk op het gras aan de rotsen boven de zee heb ik de middag zitten leren. Inmiddels aangekomen bij het laatste hoofdstuk van mijn Divemaster Course Manual! Wat dan ook het meest heftigste hoofdstuk is en bestaat uit 70 bladzijdes! Wat o.a. gaat over; water relatie met geluid, kleur, temperatuur. Het verschil van druk, dichtheid, volume. Stikstof narcose, het bloedsomloopsysteem en opname van stikstof in het lichaam, decompressie aandoening, longoverdruk verwondingen, het gehoorsysteem en problemen ermee. De werking en bijzonderheden van de ademautomaat en alle andere onderdelen die je met duiken gebruikt en als laatste het berekenen van de stikstof opname in het lichaam en de duur tot een weer neutraal gehalte. Wat echt serieuze stof is en dus ook het meest belangrijke hoofdstuk van het hele boek!
Maar met een heerlijk zeebriesje, prachtig uitzicht om naar te staren en je stof te overdenken en af en toe een stukje verse ananas gaat dat best goed :)
Tegen het einde van de middag was het weer tijd om de keuken in te gaan. De bedoeling was de we krokante kip met aardappeltjes en wortels. Nou…de wortels waren goed…de aardappelen waren te gaar en de kip had Dave zelf gepaneerd maar dit was helaas niet zo’n succes :(
Misschien te Hollands….niet zo’n goed idee :p
De avond ben ik aan het zwembad gaan zitten met mijn boekie en is Dave gaan werken. Na een tijdje kwam het stel waar we afgelopen zondag ook het afscheidsfeest van gehad hebben langs met een 6-pack apple cider en kwamen ze me even afleiden ;) wat ik op zich wel als zeer welkom ervaarde na al de hele dag studeren!
Gezellig heb ik hier een hele tijd met hun zitten kletsen. In de loop van de avond kwamen er steeds meer mensen bij en na een tijdje ben ik toch weer terug in mijn boek gedoken. Ik wilde het voor volgende week graag af hebben…dus had een doel ;)
Toen Dave terug kwam van het werk was het inmiddels al een behoorlijk feestje aan het worden en heeft hij zich erbij gevoegd.
Nadat ik nog een tijdje met mijn theorie bezig ben geweest vielen m’n oogjes dicht en ben ik gaan slapen.

Dave bleek niet veel later, tegen 1uur ook te zijn gaan slapen. Maar die was er iets minder goed aan ’s morgens. Nadat ik drie keer in en uit de kamer was gelopen om te gaan douche en ontbijten was er nog steeds geen reactie, dus heb ik hem maar met rust gelaten. Een briefje achtergelaten met dat ik op het strand te vinden was en begonnen aan mijn wandelingetje er naartoe. Dit is toch wel een half uurtje lopen, wat wel lekker is als je de hele dag ‘zit’ te leren.
Dat is dus ook weer wat ik de rest van de dag gedaan heb :p
Ook het laatste hoofdstuk heb ik afgerond en nu was ik nog alle hoofdstukken een keer aan het doorlopen als refresher en het opschrijven van de belangrijke punten.
Ik had eigenlijk gepland om dit weekend het examen te doen zodat ik dat afgerond heb voordat we de army week in gaan. Maar vanmorgen tijdens mijn ontbijtje ging mijn telefoon en had ik Amanda van RAD eraan om te vragen of ik zin en tijd had om dit weekend mee op trip naar Pelorus te gaan als crew….Uhmm….JA ZEKER :D
Daarop vroeg ze ook of ik morgen dan alvast een paar uurtjes wilde komen om mee te helpen pakken, ja hoor, no worries!
Aan het einde van de donderdagavond had ik alle hoofdstukken naar tevredenheid herhaald voor mezelf. Alleen het laatste hoofdstuk nog…

Vrijdagmorgen had ik afgesproken om met mijn lieve broertje te skypen!! Het was al een behoorlijk poosje geleden dat ik hem gezien of gesproken had en aangezien ik de komende weken vrij remote ga leven vond ik dat het zeker de moeite waard was om te zorgen dat ik daarvoor om 7 uur in het winkelcentrum was!! Het was dan ook erg gezellig en leuk om elkaar te zien en bij te kletsen :D ook wel erg apart dat ik aan mijn ontbijtje zittende welterusten tegen hun zeg ;)
Tegen half 10 was ik bij RAD, erg blij om hier weer te zijn en iedereen weer te zien, nadat ik er de laatste 1,5 week nauwelijks geweest was!
Hier heb ik geholpen met het inladen van de trailer, het tellen van alle uitrusting voor de army week, heb een aantal knopen geleerd ;) met de catering geholpen en gezien hoe Fabian een regulator (ademautomaat) serviced, dus uit elkaar haalt en terug zet, fijn om te zien in het echt, dan alleen een plaatje in het boek!
Toen ik hem vertelde dat ik alle knowlegde reviews uit het boek gemaakt had, was zijn reactie gelijk….oehw…wanna do the exam?!! Met n big smile….
Uhmmm…ja heel graag eigenlijk, maar verstandig heb ik tegen hem gezegd dat ik het laatste hoofdstuk nog een keer wil bekijken omdat ik me daar nog niet helemaal zeker over voel.
Toen ik hem voordat ik ging vroeg of ik me nog ergens speciaal op moest voorbereiden voor dit weekend, vroeg hij of ik het vervelend vond om tegen publiek te praten… :-/ n beetje…
Nu mag ik dus dit weekend de briefing gaan geven voor de duik op AJ’s Rock, vlak voor het eiland, wat ook een onderdeel is van de DM Course.
Deze moet ik dus nog even gaan voorbereiden! Spannend!!

Om 3 uur ben ik terug naar het hostel gelopen, daar Dave aantreffende had hij al zijn spullen allemaal in gepakt. What…ja we gaan verhuizen ;)
Een van de managers bij JAM heeft een shared-appartment en heeft een kamer vrij, waar hij 160$ per week voor vraagt! We betalen nu wekelijks 240$, dus das wel de moeite waard. We hebben het nog niet gezien, maar dat hadden we van deze plek ook niet van te voren. We weten wel dat hun alles hebben kwa keuken spul en mogen gebruiken. Bank, tv en internet!! Een zwembad en tennisbaan op het dakterras. En pal langs het centrumplein aan de rivier liggend!!! Klinkt perfect :D
Dave gaat morgen alle spullen over verhuizen, dus ik heb vanmiddag ook al mijn spullen ingepakt en als ik dan zondag terug kom van Pelorus Island mag hij me komen halen om me naar ons nieuwe voorlopige ‘huis’ te brengen! Ben nu al zeer benieuwd :)

Tegen die tijd horen jullie weer van mij!
Nu ga ik nog ff mijn dive briefing voorbereiden en dan lekker slapen, want mijn wekkertje rammelt vannacht om 03.45uur!!!
On to a Dive weekend on Pelorus Island again! Very pumped about it!


  • 30 November 2012 - 12:22

    Dimphy:

    Jaa ik ben de eerste die reageert!
    Leuk om te horen dat het daar zo goed gaat, en dat jullie gaan verhuizen. Een kamer met internet! Dat is wel super handig lijkt mij.
    Dave, wanneer ga jij weer een verhaaltje typen?

    Groetjes Dimphy

  • 30 November 2012 - 16:02

    Ans & Vasek:

    Dave & Mandy,

    Wat cool dat jullie nieuwe huisvesting hebben gevonden, 't scheelt weer een paar dollar en nu kunnen we wellicht wat vaker skypen.

    Mandy, jij bent bijna klaar met je DM opleiding, ik wordt steeds jaloerser. Succes met je eerste briefing !!

    Ik zit nog steeds te klooien met mijn oor waardoor mijn DM opleiding wordt uitgesteld. Ga komende maandag weer terug naar de huisarts en laat me doorverwijzen naar de KNO arts. Het gaatje is niet dicht en er komt nog steeds bloed uit mijn oor. Het is nu bijna twee maanden geleden, begin me langzaam zorgen te maken of dit wellicht einde oefening is.

    Groetjes en XXXXXXXX van ons allemaal.


  • 30 November 2012 - 19:41

    Ine Martens:

    Hoi Dave en Mandy,


    wat weer een leuk verslag en heel veel succes met je examen en die arme Dave die moet maar veel werken als ik het zo lees, maar ja als de kamers daar zo duur zijn dan moet er wel geld binnen komen of niet soms ???? en de mannen zijn dan de kostwinners. (ha ha) Mandy een fijne week en good luck met je Dive briefing en de groetjes aan Dave.

  • 01 December 2012 - 14:40

    Theo, Colega Van Anita:

    Met veel plezier lees ik al je verslagenen volg je reis. Leuk dat je /jullie ,het daar zo leuk hebben en het goed gaat met julie. Is ook voor pa en ma een gerusstelling!!!
    Nog heeeeeeeel veel plezier gewenst en ik hoor , lees wel van jullie, of via Anita hoor ik ook wel hoe en wat. Duik ze scuba diver. Heb zelf ook verschillende duiken mogen maken maar helaas nog nooit daar.

    Groetjes, Theo, collega van Anita

  • 02 December 2012 - 09:51

    Ellen:

    Hee Mandy!!
    Erg leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben down under. Lijkt me wel lekker studeren in zo'n omgeving. Geven ze daar ook nog andere cursussen ;)? We hebben het gisteravond (sinterklaas) nog over jullie gehad en ik schaamde me dat ik al lang niet meer jullie verhalen gelezen. Maar ben nu weer helemaal bij!!! Veel groetjes uit Bree!


  • 02 December 2012 - 13:04

    Oma Gon:

    Hallo Mandy en Dave
    Louis en Anita brengen de verhalen die jij schrijft allemaal over, ze zijn gekopieerd van t begin
    tot en met November. Ik ben ze nu aan t lezen. Zo te zien/lezen gaat t jullie goed, ga zo door
    dan komen jullie er wel. Met mij gaat t rustig verder. Ik wens jullie veel gezondheid en veel geluk.
    Blijf schrijven het zijn leuke verhalen.

    liefs Oma

  • 06 December 2012 - 22:53

    Nelly&Leo:

    Hoi Mandy en Dave
    Det waas weer ein moei verhaol .
    Weej willen dich hiel vuul succes met dien examen winsen
    En geniet maar van de wermte want heej is 't kalt
    Morgen kriegen we 10 cm. Snieuw ,brrrrrrr....
    Ik heb enne verschrikkelijke hekel aan daen ozel.

    Hiel vuul groetjes oet Tegelen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 79520

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: