3. Singing Humpback Whales! - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu 3. Singing Humpback Whales! - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

3. Singing Humpback Whales!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

24 September 2013 | Australië, Exmouth


Lieve leezers,

Het is weer tijd voor een verhaaltje, want we hebben weer een aantal geweldige dagen achter de rug. Helaas heb ik nog niet het geluk gehad om ergens internet te vinden om deze verhalen voor jullie daadwerkelijk up te daten, maar dat hoop ik spoedig te kunnen doen.
Op het moment zit ik in Coral Bay in de keuken van Coral Bay Caravan Park en het is hier behoorlijk winderig en dus bbrrrr…koud!! Ik zit hier met een dikke sweater, lange broek en een must op dit verhaal te schrijven!! En mensen hier hebben me net verteld dat het in Perth nog veel kouder en zelfs behoorlijk nat is, dus NEE daar wil ik niet naartoe :( We proberen het zolang mogelijk uit te stellen om in Perth te komen, maar helaas moet ik er over 8 dagen zijn om mijn paspoort te verlengen. Hopelijk hebben we een beetje geluk met het weer…

Een paar dagen geleden, zaterdag (14-09), we stonden op in de morgen en ontdekten dat er regendruppels op de ruit te vinden waren :O Shit het regende serieus! Waar kwam dat vandaan??
In paniek pakte we zo snel als mogelijk onze spullen in om snel deze wolken achter ons te laten in de hoop weer zon te vinden. En gelukkig werd de lucht na een tijdje rijden alweer wat blauwer.
Het was een paar honderd kilometer rijden naar Exmouth, onderweg maakte we een stop bij een Roadhouse voor benzine, een plaspauze en een koffie met ontbijtje.
In Exmouth maakte we onze eerste stop bij het informatie centrum, hier besteedde we ruim een uur om alles te bekijken, leuke souvenirs en de trips die ze aanboden. Eva wilde graag de tour doen met Whale Sharks, wat alleen snorkelen was en ik wilde graag duiken. We verzamelden hierover diverse folders om er op ons gemak in te kijken. Het weer voor de komende dagen was erg ruw en zou over 2 dagen beter worden, dus ze raadde ons aan om dan de trip te doen. Dit was voor ons prima, want dan konden we de komende dagen in Cape Range National Park door brengen en daarna terug komen in het centrum voor de duik/snorkel trips.
Cape Range NP is aan de west kust van de Shire of Exmouth en schijnt prachtig te zijn met geweldige snorkel baaien. In dit NP zijn een aantal kampeer plekken maar die waren voor die dag allemaal vol geboekt. En de dame van het info centrum raadde ons dan ook aan om te zorgen dat we er morgenvroeg als een van de eerste waren om ons te verzekeren van een plek.
Er was een caravan park een stukje voor Cape Range NP waar we besloten die nacht te slapen.
Voordat we hiernaartoe reden bezochten we eerst het centrum van Exmouth, wat bestond uit een straat met een klein pleintje waar z’on 10 winkeltjes om heen lagen, erg knus, met alles wat je nodig hebt.
In de supermarkt kochten we spullen voor spaghetti en keken we uit naar een echte maaltijd!
Ik wandelde een van de duikcentrums binnen om hun te vragen voor de duik in de Navy Pier, wat een van de werelds mooiste kant duiken ter wereld moet zijn!! In Townsville hadden we me hier al over verteld, dat ik dit zeker moest doen als ik hier in Exmouth was. Dus vol zin om weer het water in te plonzen vroeg ik voor de Navy Pier…. Helaas, mevrouw, deze is 10 dagen gesloten wegens Navy trainingen!!! WHATTT!!!! Your kidding, right….deze 3 dagen dat ik in Exmouth ben moet de stomme Navy training doen, ik kon het niet geloven!! :( Me very sad :(

Onderweg naar het caravanpark maakte we een stop bij het Jurabi Turtle Centre, hier was een mooie stent gemaakt over het leven van een schildpad. In het seizoen komen de schildpadden hier het strand op om hun eitjes te leggen en is het een beschermd gebied, waar je wel een kijkje mag nemen met respect voor het gebied. Helaas waren wij natuurlijk buiten het seizoen, maar was het wel een erg mooi strand om even over te wandelen.
Een stukje verderop maakte we een stop bij de vuurtoren van Exmouth en hadden we een mooi uitzicht over de kust voor ons. De golven waren behoorlijk ruw en de kite surfer op het water leek zich behoorlijk te vermaken.
Het was behoorlijk winderig en we keken allemaal erg uit na een heerlijke warme douche, aangezien we deze al een aantal dagen niet gehad hadden ;) Dus we stapten terug in de auto en we reden naar Yardie Homestead Caravan Park.
Deze was helaas redelijk prijzig en moesten we voor 3 personen kamperen met een tent $42 betalen! Volgende keer maar eens proberen om de derde persoon te verbergen :p
Max en Jacob hadden hier al eerder ingecheckt en hun zagen we gelijk alweer lopen. Wij vermaakte ons het eerste uur onder de heerlijk warme douche en kwamen er lekker verfrist uit om gezellig met z’n alle spaghetti te gaan eten. Mallory en Max maakte het klaar en het smaakte verrukkelijk, heerlijk om weer verse groente en warm te eten! Sinds we Katherine verlaten hebben, hebben we ons niet de moeite genomen om echt warm te koken. Met een lekkere fles rode wijn erbij hadden we een erg gezellige avond.

Zondag morgen stonden we redelijk vroeg op omdat we optijd bij het ranger station voor Cape Range NP moesten zijn om een plek te krijgen. Het was maar een paar minuutjes rijden vanaf het caravan park waar wij verbleven en we stonden dan ook om 10 minuten voor 8 in de rij voor het NP. om 8 uur zou het ranger station open gaan. Hier moest je de entree voor het NP betalen, wat $11 per auto is en hier moesten we onze overnachtingen ook boeken. Er waren 5 auto’s voor ons en de jongens gelijk achter ons. Toen we eindelijk aan de beurt waren kwam de dame ons vertellen dat we de allerlaatste kampeerplek voor die avond kregen en dat het park dan alweer volgeboekt was!! Super lucky :D
We vroegen of de plek groot genoeg was voor 2 auto’s omdat we samen met de jongens waren en dat was gelukkig (voor hun) het geval.
We betaalden de entree en ze vertelden waar we naartoe moesten voor de kampeer plek, hier reden we als eerste naartoe om te betalen. Het was $7 pp voor een plek met toilet.
Onze eerste bestemming was Yarie Creek, de enige creek in Cape Range waar het hele jaar door water in staat. Hier waren 2 wandelingen, eentje van 45 minuten en die ging over in een van 1,5uur. Het was een leuke route over de bergen aan de klif rand langs de creek, helaas konden we nergens naar beneden om in de gorge te wandelen. Onderweg over de bergen zagen we 2 Emu’s lopen, een soort struisvogels, alleen steken deze hun hoofd niet in de zand. Super leuk om deze beesten van redelijk dichtbij in het wild te zien!
Na zo’n anderhalf uur kwamen we weer terug bij de auto en hadden we een leuke wandeling gemaakt. Onze volgende stop was bij het informatie centrum omdat ze ons verteld hadden dat dit erg mooi en informatief was en hier hadden ze gelijk in. Het was een erg mooi opgezet info centrum met veel informatie over het prachtige leven in de oceaan.
Hier liepen we een tijdje rond om alles op ons gemak te bekijken en daarna hadden we bij de auto wat crackers voor lunch.
We besloten om de volgende wandeling voor de volgende morgen te bewaren en nu het redelijk warm in de middag was te gaan snorkelen.

Turquoise Bay was absolutely stunning!!
Dit was een van de beroemde baaien waar iedereen het over heeft zodra je Exmouth zegt, dus hier wilden wij natuurlijk wel even gaan kijken. Het was behoorlijk winderig, dus ik besloot om eerst te gaan kijken voordat ik me mijn bikini aantrok.
Het water voelde erg koud en de wind was erg fris, dus ik hield het bij lekker op het strand liggen en genieten van het geweldige uitzicht over het heldere blauw/groene water van Turquoise bay. Het water was zo helder dat je het rif vanaf de kant kon zien.
Langzaam begon ik in de zon een beetje op te warmen en kreeg ik behoorlijk de kriebels. Mandy, hoe kun je hier nou op het strand liggen met zo’n prachtig water en rif voor je neus! Ja idd, niet dus!! En ik vond mijn weg terug naar de auto om mijn zwemspullen te pakken. Ik haalde alles uit de kattenbak om bij mijn koffer te kunnen waar mijn duik hemd in zat, in de hoop dat ik het zo iets warmer zou hebben.
En zo liep ik met snorkel en vinnen in de hand vol goeie moed toch het water in… en het was heerlijk om weer naar het onderwater leven te kunnen kijken!! Beautiful!
Het water was niet zo koud als ik gedacht had en kon ik het gelukkig toch een tijdje uithouden.
Lang genoeg om een prachtige white tip reef shark van 3 meter voorbij te kunnen zien zwemmen, erg mooi wezen! Een stukje verder kwam ik een schildpad tegen die lekker op zijn gemak voor me uitzwom en om het 3 op een rij te maken vond een black tip reef shark het ook leuk om even ‘hallo’ te komen zeggen!! Natuurlijk zag ik ook heel veel verschillende soorten kleurrijke visjes!
Zo super blij dat ik besloten had om het water in te gaan liep ik er weer uit om de rest te vertellen dat ze toch ook echt het water in moesten!
Zodra zo hoorden dat ik haaien en schildpadden gezien had gingen Mal en Eva zich ook omkleden.
In de tussentijd was ik weer een beetje opgedroogd en ging ik weer met hun terug. Ook nu zag ik een schildpad, maar het was een babytje, super schattig! Helaas was hij weg voordat de andere twee hem konden zien en zo ging het ook met de black tip reef shark die voorbij zwom.
Maar ik was super blij dat ik ze gezien had en kon niet wachten om weer te gaan duiken!
De rest van de middag genoten we van de zon, het prachtige uitzicht en probeerde ik het laatste deel van de Hunger Games uit te lezen. Hier had ik erg veel moeite mee, de eerste twee delen vond ik leuk om te lezen, maar dit laatste deel vind ik niks.
Voordat de zon onderging zorgde we dat we op onze kampeer plek waren, waar we onze tentjes opzette. Ik was binnen no-time klaar met mijn swag en ging tegen de auto op de grond zitten en las daar dan eindelijk de laatste paar bladzijdes van de Hunger Games deel 3.
Mallory is bezig met deel 2, ze vond deel 1 helemaal geweldig, dus ik ben erg benieuwd wat zij van deel 3 vind.
Die avond speelden we met z’n vijven een spelletje dat een persoon iets of iemand moet zijn en dat alle anderen het moeten raden door vragen te stellen waar alleen ‘ja’ of ‘nee’ op geantwoord mag worden. Dit was erg lache met categorieën als dieren, food, muzikanten, junk food, iets van ons (wat we bij ons hadden in de auto’s).

Maandag (16-09) morgen sliepen we in tot 8 uur omdat de batterij van mijn telefoon leeg was, was mijn alarm om 7 uur niet afgegaan. Maar we hebben geen haast, dus No Worries.
We maakte ons koffie en ontbijtje en propte daarna weer al onze spullen in de auto.
Deze morgen deden we de wandeling in de Mandu Mandu Gorge wat zo’n 2 uur zou duren.
De wandeling begon over kiezel stenen in de gorge waar helaas geen water in stond, na een tijdje tussen de rode rots wanden gelopen te hebben moesten we hierover omhoog klimmen, wat redelijk pittig was. Boven op de rotsen hadden we een mooi uitzicht over de een deel van Cape Range NP en de oceaan met zijn prachtige blauw/groene kleur.
Het was lekker om te wandelen, maar de wandeling zelf was niet bijzonder en we waren dan ook met een uurtje weer terug bij de auto.
Na de prachtige tracks die we in Karijini NP gedaan hebben denk dat het lastig word om dat te overtreffen. Maar hier hadden we zee en in Karijini NP niet, dus in de auto op naar het strand!
We gingen naar Mandu Beach North, hier lag een deel van het rif boven water omdat het eb was. Max was erg fantatiek en stond al met zijn snorkel klaar om het water in te gaan, de rest vond het prima om neer te ploffen en lekker te niksen. Ik liep een stuk met max mee om foto’s te maken en onderweg kwamen we een super groot vogel nest tegen op het kiezelstrand. Er lagen 2 eieren in en mama zee arend cirkelde over ons heen om ervoor te zorgen dat we niet te dichtbij kwamen. Super cool!
Het snorkelen hier was niet bijzonder en we besloten dan ook al snel om naar het volgende strand te gaan wat Lakeside genaamd was. Dit was vlakbij het informatie centrum en dus op onze weg naar de uitgang. Het was Lakeside genaamd omdat er een klein meertje langs was.
De zee was werkelijk prachtig, zo ongelofelijk helder water met heerlijk wit zand!! Paradise!
De jongens rende gelijk het water in voor een snorkel en de drie meiden liepen lekker een stuk over het zand door het water en ontdekten een hoop leven in het ondiepe water. We zagen verschillende zeesterren, zee-egels, zeekomkommers en we vonden 2 grote naaktslakken op hun gemak rondkruipen en het aller gaafste was dat ik een octopus vond!! Een meter vanaf het strand zat hij tegen een kleine rots onderwater gekropen, super cool! Helaas voelde hij dat we naar hem keken en veranderde hij van kleur zodat hij volledig gecamoufleerd met de rots was en wij hem niet meer zagen :(
Zo liepen we een tijdje over het strand rond en was het super leuk om vanalles te vinden!
Tegen 2 uur was het langzaam tijd om te gaan en maakte we een laatste stop bij het info centre voordat we Cape Range NP verlieten.
Bye Bye, prachtig mooi park met het prachtige Ningaloo Reef voor de kust!

Onderweg terug naar het centrum van Exmouth maakte we een stop bij SS Mildura Wreck. Dit wrak is voor de kust van Exmouth gezonken en is met lage getijden zoals toen wij er waren bijna geheel boven het water uit te zien. Het lag zo’n 30 meter van het strand af en je kon het behoorlijk goed zien. Het was erg verroest, dus je kon niet echt onderdelen zien, maar de wilde golven die erover heen sloegen waren gaaf om te zien.
Terug in het centrum gingen we naar het informatie centrum om onze trip voor de dag erna te boeken. We hadden allemaal besloten om de Whale Shark tour te doen en op deze boot had ik ook de mogelijkheid om een duik te doen, dus dan hadden we alles samen, toppie!
De dame vertelde ons dat ze de trip net definitief gemaakt hadden en ze boekte ons in.
Voor de zekerheid vroeg ik hier nog een keer voor de Navy Pier, maar werd ik nogmaals teleur gesteld :(
Oke dan maar gezellig met de rest mee om Whale sharks te zien, kan slechter, dacht ik zo!
Deze trip koste $225 en voor $55 had ik er een duik bij. Niet erg goedkoop, maar de Whale shark toers schijnen in het hoog seizoen bijna 2 keer zo duur te zijn!
Nadat alles geregeld was voor de trip staken we de straat over om daar een overnachting in het caravan park te boeken. Hier kregen Mallory en ik een kampeer plek voor $32 wat we door 3 konden delen. Scheelt ons toch weer een tientje ;)
We parkeerde de auto op onze slaapplek en wandelde het centrum in. Hier vonden we Eva in de supermarkt en namen we een kijkje in de winkel die tweedehands wetsuits verkocht, $10!! Daar konden we ze natuurlijk niet voor laten hangen, das een koopje, en we liepen dus alle 3 met ons ‘nieuwe’ wetsuit de deur uit! We gingen daarna met z’n drieën gezellig bij de Blue Lips eten want we hadden trek in Fish & Chips, en ze waren ook nog lekker!
Terug in het caravan park namen we een douche en vonden we in de douche 1 stroompunt, gelukkig heb ik een verleng kabel met 6 contacten in en konden we toch al onze elektronica opladen voor de grote dag morgen!
De douchekop hing erg laag en ik moest door de knieën gaan om mijn haren te wassen, erg oncomfortabel.
Nadat alles opgeladen was kroop ik lekker in mijn swag om in een nieuw boek te beginnen ‘The Search’ van Nora Roberts.

Dinsdag (17-09) ging mijn wekker en was het tijd om ons klaar te maken voor onze Whale Shark trip. We moesten om 7.20uur bij het informatie centrum zijn. We pakten onze tentjes weer in en maakte alles klaar wat we mee moesten nemen en reden daarna het caravan park uit. We wilde na de trip vandaag Exmouth verlaten en op een gratis plek overnachten, dus we moesten die morgen van het park af en ik parkeerde de auto bij het info centrum.
We stonden hier even te wachten en toen kwam er een jongeman op ons aflopen. Helaas kwam hij ons vertellen dat de skipper ziek was en de boot dus niet ging vandaag!! Serieus!! We hebben niet echt geluk hey! De volgende dag ging hij ook niet vanwege het weer, dus we konden of ons geld terug krijgen of overstappen op de andere organisatie die wel ging vandaag. We wilden heel graag gaan, maar we wilde eigenlijk niet bij betalen. We reden naar deze winkel toe om te kijken wat onze optie waren. Hun vroegen $330 voor de Whale Shark tour en konden het ons geven voor $300, wat betekende dat we alsnog $75 moesten bij betalen. En het was niet mogelijk om op deze boot een duik te doen. Dus voor mij was het afgeschreven, ik vond het veelste duur en wilde graag duiken. Gelukkig gingen ze met een andere boot uit voor een duik trip en koste me dit maar $185 voor 2 duiken. Toen was de keus voor mij zo gemaakt! Eva en Jacob gingen toch de Whale Sharks doen en betaalden dat extra deel bij! Mallory twijfelde, maar besloot toch om met mij mee te gaan duiken, wat erg goed voor haar was omdat ze na haar Open Water cursus niet meer gedoken had en dat was al bijna een jaar geleden.
Eva en Jacob vertrokken met de andere groep en wij kregen onze uitrusting voor de duik. We waren met een groepje van 6 duikers, lekker knus dus.
Voordat we vertrokken kregen we een introductie briefing van onze Divemaster en stapten we in het busje om naar de haven/jetty te rijden wat zo’n 40 minuutjes duurde.
Daar was het behoorlijk koud, er stond een stevige wind en ik was blij dat ik de trui van Mallory aan mocht, want ik had er natuurlijk geen mee genomen.
We stapten op een grotere zodaic speciaal ingericht op duiken, erg mooi bootje! En het coole was dat we een vrouwelijke skipper hadden!!
Aan boord kregen we een safety briefing over de boot en daarna vaarden we de jetty uit terwijl onze gids/DM een briefing over de duik gaf.

De zee was redelijk ruw, maar leek toch rustiger te zijn dan de eerste dagen dat we in Exmouth waren. Na een half uurtje ongeveer kwamen we aan op onze eerste dive site genaamd ‘Christmas Gally’.
We begonnen met het aantrekken van onze wet suits en daarna met het aandoen van de overige uitrusting. Zodra we klaar waren konden we via een achterwaartse koprol het water in gaan. En het water was zéér verfrissend! We begonnen de afdaling aan de ankerlijn, het voelde heerlijk om weer onder water te gaan. Mallory had problemen met haar masker en kreeg van onze DM een ander, ze vond het weer enigszins akelig en het duurde dan even voordat ze zich op haar gemak voelde om af te dalen. Dit was haar eerste duik nadat ze in Thailand haar Open Water brevet gehaald had, dus weer even spannend. De rest van de groep hong beneden boven de bodem lekker op en neer te deinen op de golven van het water. Een aantal minuten later was de groep weer samen en begonnen we aan de duik, de stroming was redelijk sterk, maar door de deining in het water erg verwarrend omdat hij je continu vooruit en weer terug achteruit zuigt.
We zagen niet echt iets bijzonders, maar veel soorten kleurrijke visjes, veel zeesterren en grote! Het koraal was helaas niet echt kleurrijk, maar hoe dan ook ik zit onderwater en das goed!
Na 40 minuten was de helft van de groep door hun lucht heen en werden we gelukkig opgesplitst en konden we nog een rondje extra maken, want ik wilde natuurlijk nog niet naar boven :p
Nog 14 minuten onderwater en toen kwam er een einde aan deze duik. Terug aan de oppervlakte moesten we een stukje zwemmen naar de boot, maar onderweg genoten we van een Humpback Whale die met zijn zij-vin/pectoral op het water sloeg, super gaaf!!!
Terug op de boot was het tijd voor een break voordat we de tweede duik gingen doen en deed een doos met koekjes zich de ronde, lekker met een warme beker thee om hopelijk weer een beetje op tempratuur te komen.
Helaas werden de golven Mal te veel en werd ze weer zeeziek :(
Om haar/ons even af te leiden zwom er een kleine (3 meter) Hammerhead haai voorbij! Nog nooit eerder gezien, dus super, mega vet!!
Onze DM had zijn vinnen al aan om bij hem in het water te springen. De skipper zei als er meerder waren die met de Hammerhead wilde zwemmen zich NU klaar moesten maken. Yes, I’ll go!! En met spoed trok ik mijn spullen weer aan. Aan de kant van de boot stonden we klaar om het water in te gaan, we draaien een paar rondjes, maar hij was helaas verdwenen…en na een tijdje zoeken gaven we op :(

Een uur na onze eerste duik kregen we een briefing over duik #2 genaamd Centrald. Dit is soms een poets station voor Manta Ray’s zei hij, dus met wat geluk konden we deze geweldige beesten misschien zien..
We trokken onze uitrusting weer aan en kregen van de Canadese skipper een geweldige tip om een beetje op te warmen; een kopje met warm water (wat ze hebben voor koffie of thee) in je wetsuit schudden, dat houd je een beetje lekker warm!
Nadat iedereen in het water lag, dompelde ik er ook in, als laatste om zolang mogelijk warm te blijven ;)
Maar de allerlaatste was Mal, ze was nog niet zeker of ze wilde gaan omdat ze zich behoorlijk beroerd voelde door de zeeziekte.
Een andere Divemaster bood aan om met haar te gaan en zo kreeg ze een privé duik :)
Ik ging lekker met onze Franse DM en onze groep van 5 personen mee.
We tuurde in de verte voor Manta Rays maar hadden helaas niet het geluk om ze te zien. Wel zagen we 2 mega grote Groupers/Potato Cods van zo’n 2 meter op zijn gemak voorbij komen. En hoorde we het prachtige gezang van de Humpback Whales!! Dat was super gaaf om te horen, het klinkt als een soort koeien onderwater, heel bijzonder. Het was super luid halverwege de duik en onze DM ging naar boven om te kijken of onze skipper ze aan de oppervlakte kon zien zodat we ernaartoe konden zwemmen, maar helaas zag ze niks. Wij doken verder en genoten van het gezing onder water!
Ook Mal had een super leuke duik gehad en ik was erg blij dat ze over haar angst heen was en nu zeer zeker weer gaat duiken. Ook zij zelf was super blij dat ze gekozen had om met mij mee te gaan duiken ipv met Eva mee te gaan voor de Whalesharks.
Terug op de boot deden we al onze uitrusting weer uit en trokken we warme kleren aan om met een kopje thee op te warmen terwijl we terug vaarde naar de jetty.
Hier kregen we allemaal een biertje om te proosten op de verjaardag van een van de duikers. Terug op land laadde we al de spullen weer terug in de kar en kregen we onze lunch, een heerlijke broodje met kaas, kip en salade. Deze peuzelden we op terwijl we terug naar het centrum reden.
Terug bij Exmouth Diving Centre laadde we weer alle spullen uit en moesten we vreemd genoeg onze uitrusting zelf uitspoelen, het was allemaal van hun geleend dus ik vond eigenlijk dat dit niet hoefde, wij betalen voor deze trip en niet om hun spullen te wassen. Maar goed, iedereen deed het netjes.
In de winkel vulde we ons logboek in en kregen we een mooie stempel.

Het duurde nog zo’n anderhalf uur voordat Eva en Jacob terug zouden komen dus wij gingen naar het informatie centrum om het verschil van de tour te regelen, Mal en ik kregen ieder $40 terug en de andere 2 moesten $75 bij betalen.
Nadat we dit geregeld hadden reden we weer terug naar het diving centre om Eva op te pikken en gooide we ook gelijk te tank weer vol.
Bij het info centrum stonden Jacob en Max al op ons te wachten en reden we samen Exmouth uit op weg naar het volgende avontuur.

To be continued…

Thanks voor het lezen allemaal en weer hartstikke bedankt voor alle leuke reactie!! Ben er kei blij mee :)

  • 24 September 2013 - 14:25

    Lennie:

    Go,Girl,go!
    Keep writing!
    Enjoy, kisses from me!

  • 17 Oktober 2013 - 22:50

    Anita:

    2 verhalen op 1 avond, yehhh.
    Morgen de volgende verhalen, voel me schukdig dat ik zo ver achter lig.
    Kusjes en thankx voor je gweldige verhalen.

  • 21 Oktober 2013 - 21:09

    Tonny :

    Ook ik was achter met lezen ben vandaag pas begonnen aan de verhalen van september
    schandalig he maar had er even geen puf voor om gezondheids reden maar nu ben ik aan het vierde
    verhaal en heb er weer de plaatjes bijgehaald via internet. Geweldig wat jullie allemaal zien en wat jullie allemaal doen. Ga weer snel verder heb weer verschillende plaatsen waar jullie zijn of zijn geweest opgeschreven die ga in nu weer opzoeken en met jullie mee genieten van de mooie plekken.
    Mandy ga lekker door met schrijven ik ga door met lezen want ik zag dat er weer verschillende verhalen binnen gekomen zijn. De boeken die ik bij de byb gehaald heb moeten even blijven liggen want de verhalen van jouw vind ik veel spannender. dikke knuffel Tonny

  • 21 Oktober 2013 - 21:09

    Tonny :

    Ook ik was achter met lezen ben vandaag pas begonnen aan de verhalen van september
    schandalig he maar had er even geen puf voor om gezondheids reden maar nu ben ik aan het vierde
    verhaal en heb er weer de plaatjes bijgehaald via internet. Geweldig wat jullie allemaal zien en wat jullie allemaal doen. Ga weer snel verder heb weer verschillende plaatsen waar jullie zijn of zijn geweest opgeschreven die ga in nu weer opzoeken en met jullie mee genieten van de mooie plekken.
    Mandy ga lekker door met schrijven ik ga door met lezen want ik zag dat er weer verschillende verhalen binnen gekomen zijn. De boeken die ik bij de byb gehaald heb moeten even blijven liggen want de verhalen van jouw vind ik veel spannender. dikke knuffel Tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 79524

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: