Alweer een maand van huis! - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Alweer een maand van huis! - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Alweer een maand van huis!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

16 November 2012 | Australië, Townsville

Het is alweer tijd om jullie daar in Holland weer even up te daten. Ondanks dat we nu zo’n beetje hier ‘leven’ is het bij lange na niet saai of eentonig… zal jullie even vertellen wat we deze week weer allemaal mee gemaakt hebben;

Maandag begon voor Dave met een speurtocht om mijn paraplu terug te krijgen ;) dit heeft wat tijd aan een behoorlijke wandeling gekost, maar hij is terug!
In het winkelcentrum was ik al gaan zitten bij ons tafeltje waar we internet en stroom hebben :) Nadat Dave weer in het bezit van de paraplu was kwam hij hier ook naartoe en hebben we de rest van de morgen/middag besteed aan de cursus RSA. Responsable service of Alcohol. Deze certificaat moet je hebben om hier in de horeca alcohol te mogen serveren. Helaas kost dit ook weer geld, maar goed, is nodig en met een beetje mazzel krijgen we een deel via de Australische belasting terug! Maar uitgebreid hey!! Das echt niet normaal :(
Je krijgt de hele geschiedenis over alcohol, hoeveel % de meest voorkomende drankjes hebben enz…sommige delen waren wel leuk om te lezen, maar veel ook wel een beetje overdreven vond ik. Na hier zo goed als de hele dag aan besteed te hebben waren we allebei net over de helft!! Gelukkig mag je hier 30 dagen over doen ;)
Tegen het einde van de middag zijn we naar de winkel gegaan en begonnen we aan het avondeten. Davy had zijn eerste werkdag :D dus moesten we een beetje op tijd eten!
Om 18.00uur moest hij beginnen met zijn eerste shift hier in Australie, leuk man!!
Ik heb de avond besteed met het doen van de was…mijn verhaaltje over Bowen geschreven en de Emergency First Responce video heb ik nog ff door gekeken want hier had ik dinsdag de cursus voor bij RAD.
Netjes om assepoester tijd ben ik gaan slapen. Dave was na een erg leuke eerste werkdag nog een flesje wijn gaan drinken met zijn (onze) nieuwe collega’s en vond rond 01.00uur zijn weg weer terug naar huis.

Dinsdag morgen heb ik Davy met een resterend alcoholpercentage in bed achter gelaten :p en was ik om 09.00uur bij RAD voor de EFR cursus. Deze cursus had ik in Nederland afgelopen zomer nog gedaan, dus het was nog vrij vers. Helaas moest ik hem opnieuw doen omdat hij niet aan de Australische eisen voldoet en die heb ik natuurlijk wel nodig om voor Divemaster te kunnen slagen….
De cursus werd gegeven door Amanda van RAD, zij deed het erg leuk, maakte het zo dat je aandacht er wel bij bleef!
Het is dus zo dat RAD een First Aid afdeling heeft, gewoon algemeen, niet specifiek op duiken gericht, maar voor iedereen. Er zaten verschillende cursisten die dit voor hun werk deden, net zoals wij thuis voor BHV gaan.
In de middag pauze ben ik samen met Fabian koffie bij JAM corner gaan halen en een Home Made MeatPie, bij een vrouwtje die een klein winkeltje direct naast RAD heeft. Net op tijd was ik terug voor het tweede deel van de cursus. Deze begon met een filmpje, in het donker dus heb ik mijn overheerlijke taart op zitten eten. Ik kon niet zien wat ik at, maar het was echt super lekker :D ook de koffie, ik had Mocha koffie gekregen van Fabian, was erg lekker. Als je hier zwarte koffie besteld, zoals wij hem thuis meestal drinken, kijken ze je aan of dat je niet goed wijs bent!! Ze drinken hier allemaal fancy koffie’s, als latte machiato, mocha, en dan met witte chocolade, hazelnoot en nog een hoop andere dingen die ze eraan toevoegen!
Ook het tweede deel van de cursus was, net zoals het eerste deel, een filmpje, vragen, praktijk gedeelte en leuk!
Net voor 15.00uur waren we klaar en was ik geslaagd met 0 fouten!

Vandaag was mijn eerste werkdag en ook ik moest om 18.00uur beginnen. Dus toen ik terug kwam van RAD ben ik gaan douche en zijn we aan het eten begonnen.
Mijn eerste werkdag was ook zeer goed bevallen! Kieran, een van de twee managers is een erg aardige Engelse kerel! Het was een redelijke drukke avond, maar verliep erg lekker. Zoals al eerder door Dave verteld zien de gerechten er echt super lekker uit!! Sommige drankjes zijn nieuw en even wennen, maar je wordt erg vriendelijk geholpen als je een van je collega’s of de manager vraagt. ‘Youalrightdoll?’ was Kieran zijn zinnetje als hij me voorbij liep :)
Tegen het einde van de avond nadat al onze gasten tevreden vertrokken waren moesten we gaan poesten, incl. het vegen en dweilen van de vloer en het poetsen van de wc….yeah…daar tegenover stond wel dat ik een klein stukje taartje heb mogen proeven die over was! Ze hebben hier een hele vitrine vol met verschillende taarten die ze allemaal zelf maken! Deze worden ’s avonds met folie afgedekt. Mits het stuk nog de moeite waard is natuurlijk…anders kun je het opeten ;p hmmm jammie!
At midnight was ik klaar met werken en viel ik na een vermoeide maar erg leuke dag snel in slaap! Dave was al in dromenland.

Woensdag morgen(nacht) zijn we om 05.00uur opgestaan om naar de Solar Eclips te gaan kijken. Het was al redelijk licht, wat betekende dat de zon gelukkig al hoog genoeg stond om de zonsverduistering te kunnen zien!! We zijn naar de haven gelopen en hebben daar een plekje uitgezocht met goed zicht op de zon. Gister heeft Dave de hele stad afgezocht naar een brilletje om door te kijken, maar deze waren al overal uitverkocht! Gelukkig hebben we beide een vrij donkere zonnebril en hebben we t daarmee gedaan. Met de polarisatie filter op de camera kom ik ook nog redelijke foto’s ervan maken. Tegen mijn verwachting in eigenlijk!!
De eclips was erg gaaf om te zien!! Gelukkig hadden we geen bewolking, dus we konden het echt volledig zien :) Super gaaf!!!
Terug thuis aankomend zijn we tosti’s gaan maken, lekker in de pan bruin gebakken en daarna ff in de magnetron om de kaas te laten smelten :D heerlijk!!
De rest van de morgen heb ik besteed met een beetje internetten in het winkelcentrum en het maken van mijn Emergency Assistance Plan voor de DMC. Aan het begin van de middag hebben we nog een wat boodschappen gehaald bij de winkel en verse groente en fruit op de woensdag markt!!
Aan het zwembad lekker in de zon heb ik even een middag dutje gedaan en om 15.00uur ben ik me een omelet met ui, champignons en paprika gaan maken, als lunch en avondeten. Deze smaakte erg goed ;)
Om 16.00uur had ik afgesproken om bij RAD te zijn. Die avond ging ik voor de eerste keer mee voor een Pool sessie. Hiervoor moest eerst de trailer ingeladen worden met tanks en uitrusting. Om 17.00uur waren de cursisten er. Een echtpaar dat een refresher cursus kreeg. Deze cursus bestaat uit 1 poolsessie en die doe je als je langere tijd niet gedoken hebt om je skills op te frissen en je comfortabel met de uitrusting te voelen. Het echt paar was Divemaster en Instructeur gebrevetteerd en hadden beide meer dan 1000 duiken gemaakt!! Door een leven met kinderen hadden ze nu inmiddels al 9 jaar niet meer gedoken!
Nu de kinderen groot zijn wilde ze het duiken weer oppakken en kwamen de dus de refresher cursus doen. De vrouw was erg zenuwachtig en vond het een beetje vreemd om te vertrouwen op de lucht die je hebt vanuit je tank onderwater. Maar de oefeningen ging allemaal erg goed. Jase de instructeur deed ze allemaal voor en dan moesten hun ze na doen. Jase keek dan of de vrouw ze correct uitvoerde en ik moest kijken of de man ze goed uitvoerde. Dit ging helemaal goed! Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik voor mijn Divemaster de taak van Jase overneem en alle skills aan de studenten demonstreer. Het zijn er in totaal 20, dus dat wordt nog wel een beetje oefenen denk ik!
De skills opzich ken ik wel allemaal, maar je moet ze op instructeurs niveau doen, wat wil zeggen, overdreven, duidelijk, langzaam en stapje voor stapje ;)
Om half 9 waren we weer terug bij RAD en was het stel zelfverzekerd over het weer gaan duiken en bedankten ze ons hartelijk voor de les!
Op weg naar huis liep ik langs JAM en zag ik dat Davy lekker hard aan het werk was :D
Thuis ben ik nog even de video van de Rescue gaan kijken want hiervoor heb ik morgen een pool sessie met Fabian en een cursist. Al snel daarna ben ik weer heerlijk in slaap gevallen.

Donderdag morgen ben ik om 09.00uur weer naar RAD gegaan. Davy voor de rest van de dag alleen latend…wel moest hij ’s avonds weer werken bij JAM corner.
Bij RAD aangekomen begonnen we met alle uitrusting inpakken van alle gasten die dit weekend meegaan op trip naar Pelorus Island. Aan iedere tas komt een label met de naam van de persoon die je gepakt hebt, sommige huren volledige uitrusting, hebben alles zelfs en andere hebben een deel en huren de rest. Dus je moet per persoon kijken welke uitrusting je in moet pakken. Alle swags hebben we klaar gelegd met ook weer voor iedere persoon een tag eraan. De gevulde tanks moesten op inhoud gecheckt worden en klaar gezet worden voor in de trailer te gaan. De trailer zelf heb ik ingeladen voor de Rescue zwembad sessie voor die middag. De garage (zo zal ik het hok achter de winkel waar alle duik spullen liggen maar noemen) moest een beetje aan kant gezet worden en geveegd voor de Dive club BBQ die we donderdag avond hadden. Deze geven ze een keer in de maand! Al het personeel mag dan komen en alle leden worden uitgenodigd, wat er ongeveer 350 zijn.
Na de lunch had onze cursist zijn theorie voltooid en reden we naar het zwembad voor de poolsessie. Hier moest ik het slachtoffer spelen en werd ik gered door de Rescue Diver cursist. Dit ging hem goed af en ik vond het erg leuk om te spelen! Ook deze cursus zit nog vers in mijn geheugen, dus er kwamen genoeg flitsen voorbij over mijn reddingsacties en mijn slachtoffer die twee keer zo groot was als ik :p ik moest verschillende keren een bewusteloze duiker spelen en ook verschillende keren een duiker in paniek zijn, wat best een kunst opzich is maar erg leuk om te doen :)
Nadat hij alle oefeningen volbracht had moest ik ook een assessment doen voor het redden van een bewusteloze duiker aan de oppervlakte als onderdeel van mijn Divemaster cursus. Dit ging erg goed, Fabian was zeer tevreden!
Weer terug bij RAD heeft Fabian gekeken naar het Emergency Assistance Plan dat ik gemaakt had, na een kleine aanpassing was ook deze goed!
Yeeh alweer een blauwe sticker op het bord :D
In de namiddag kwam Craig (de eigenaar) naar me toe om te vragen of ik mee wilde dit weekend…uh JAAA, maar er was geen plaats meer :(
Ja nu wel een van de Divemaster cursisten had gecanceld, dus ik mocht mee in zijn plaats!! YEEH, HAPPY!! Going Diving Again This Weekend!!!
Helaas is Davy al ingepland voor te werken dit weekend anders had hij ook nog mee gekund :( maar ook voor hem zal er snel een weekend komen dat hij lekker mee mag duiken!!
Mijn duikuitrusting was nog ingepakt van het zwembad dus deze gelijk op de stapel erbij gelegd en een swag voor mezelf gepakt!
Toen we verder zo goed als klaar waren voor de BBQ hadden we nog wat tijd over en heeft Fabian me laten zien hoe je een tanks vult. Dit is niet moeilijk maar je moet even handigheid krijgen in de volgorde van het te opendraaien kraaien, want er zijn een aantal ;) we hebben 4 flessen gevuld en de rest laten we voor morgen.
Om 17.30uur begon de BBQ en kwamen de eerste mensen al binnen. Iedereen had zijn eigen drinken bij :) we hadden wat toastjes om mee te beginnen en Craig begon met het vlees. Tegen 19.00uur hadden we een hele schaal vol met worstjes en hamburgers met spekjes en gebakken ui. Er lagen broodjes en boterhammen, salade en sausjes. Het smaakte erg goed, maar is lang niet zoals de BBQ’s die ik van thuis ken :p
Het was leuk om zo verschillende mensen van het duikcentrum te ontmoeten. Ook hadden we een special guest die ons een presentatie over Re-breathers gaf! Dit vond ik erg interessant en leuk!! Een korte uitleg; dit systeem circuleert en filtert jou lucht, je blaast dus geen bubbels uit in de open zee zoals normaal en bent totaal geruisloos. Waardoor het onderwater leven niet voor je weg schrikt en je dus heel erg dichtbij kunt komen!! Wat natuurlijk ontzettend gaaf moet zijn :D ook kun je door de zuivering van de dit systeem veel langer met lucht doen en met gemak 3 uur onderwater blijven :O
Helaas ook een erg duur systeem…maar ik wil het zeker graag een keer proberen!
Tegen half 10 was zo goed al iedereen alweer naar huis en was het feestje afgelopen. Na een lange maar leuke en leerzame dag voor mij ook tijd om mijn bed op te zoeken!

Vanmorgen ben ik na ons ontbijtje nog ff voor een paar uurtjes naar RAD gegaan om te helpen. Met Dave had ik afgesproken dat hij om 12.00uur daar naartoe zou komen zodat we de middag nog ff konden relaxen.
Samen met Fabian heb ik de compressor banks gevuld met lucht, waarna we het resterende aantal scuba tanks nog konden vullen. Nog een laatste check op alle duikuitrusting. Helaas was de trailer niet bij de shop dus konden we hem nog niet inladen. Wel hebben we de bus gewassen en gecontroleerd en aangevuld met olie en koelvloeistof. Stoer werk hoor :)
Rond 11.30uur hadden we wel zo’n beetje alles klaar en heb ik nog ff bij Erin in de keuken gekeken, zij was alle catering voor het weekend klaar aan het maken.
Netjes om 12.00uur stond Dave binnen en heb ik iedereen daar nog een fijne dag gewenst en mocht ik gaan!
In het centrum hebben we een hele lekkere wrap gekocht voor de lunch en buiten op in een bankje in de zon op zitten eten.
Bij de bios zijn we langs geweest op te gaan kijken wanneer en hoelaat Twilight Breaking Dawn draait, want deze wil ik natuurlijk heel graag zien!!!
Nog ff snel naar de supermarkt, mijn verhaaltje aan jullie schrijven en toen moest ik alweer gaan douche en zijn we eten gaan koken, want vanavond moet ik weer werken. Zoals jullie dus begrijpen hebben we nog niet als collega’s weer samen gewerkt.
Het eten voor vandaag was roerbak groente met heerlijke gebakken aardappeltjes en een lekkere kip snitzel!! Smaakte verrukkelijk :)
Lieve dave was zo aardig om alle afwas te willen doen zodat ik nog ff mijn laatste zinnetjes voor jullie af kon schrijven.
Nu moet ik echt gaan, anders kon ik straks nog te laat op mijn werk :O
Hopelijk wordt het niet al te laat want ik moet om 04.25uur vannacht weer bij RAD zijn om te vertrekken naar Pelorus Island!!
Heel veel zin heb ik er weer in!! Na het weekend zal ik jullie verwennen met mijn belevingen en hopelijk weer mooie foto’s :)

Heel veel kusjes en een dikke knuffel voor iedereen…!!!

  • 16 November 2012 - 13:08

    Ans & Vasek:


    Hallo Luitjes,

    Wat weer een leuk verhaal .... Mandy, duik ze in het weekend !!!

    Ik zit nog steeds met mijn oor, hebben een kweek in het ziekenhuis gemaakt. Krijg volgende week de uitslag. Krijg dan vermoedelijk weer een nieuwe kuur. Kan dus nog niet aan mijn DMC beginnen. Beetje balen, maar ja, d'r is niks aan te doen. Wordt vervolgd.

    Groetjes en kusjes uit Baarlo

  • 16 November 2012 - 13:52

    Louis & Anita:

    Jullie zijn echt helemaal ingeburgerd daar, echt geweldig om te lezen hoe jullie leventje eruit ziet. en hoe jullie ervan genieten :)
    en weer op naar n top weekend, met duiken. hopelijk beter zicht als vorig weekend. enne denk aan het anker hé ;)
    ik moet eerlijk bekennen dat jullie verhalen me toch wel heel erg nieuwsgierig maken naar het land en naar de plaats waar jullie nu leven.
    geniet van het weekend en we kijken weer uit naar jullie belevenissen.

    heel veel knoevels en XXX van Ons <3

  • 16 November 2012 - 13:52

    Louis & Anita:

    Jullie zijn echt helemaal ingeburgerd daar, echt geweldig om te lezen hoe jullie leventje eruit ziet. en hoe jullie ervan genieten :)
    en weer op naar n top weekend, met duiken. hopelijk beter zicht als vorig weekend. enne denk aan het anker hé ;)
    ik moet eerlijk bekennen dat jullie verhalen me toch wel heel erg nieuwsgierig maken naar het land en naar de plaats waar jullie nu leven.
    geniet van het weekend en we kijken weer uit naar jullie belevenissen.

    heel veel knoevels en XXX van Ons <3

  • 16 November 2012 - 21:48

    Lennie:

    Geweldig om dit allemaal te lezen! Ik geniet er iedere keer van!
    Morgen komt bij ons Sinterklaas in het land! Spannend! De kids zitten er helemaal vol van. Kami vroeg vanavond: Ik kan toch best vanavond al mijn schoentje zetten? Ja, Kami dat kan wel maar sinterklaas is nog niet in nederland dus je krijgt zeker niets in je schoen. Na een hele diepe zucht kwam toen de opmerking, JA, MAAR DE LUISTERPIETTEN ZIJN ER TOCH????? ( zo van die kunnen toch wel iets in mijn schoentje doen!) Slim he!

    Verder loopt hier alles op rolletjes. En het al lang verwachte is vanavond ook uitgesproken vandaar dat ik deze vrijdagavond lekker vrij heb om samen met Bart de "klap" te kunnen verwerken!
    Wat kennen ze me toch slecht daar! Natuurlijk baal ik wel maar ik had het allang zien aankomen dus ik ben echt niet in shock. Oh en een ander bijkomend voordeel is dat ik voor het eerst in 24 jaar zowel kerst als oud op nieuw vrij ben! 24 jaar!!!!!

    Blijf schrijven, ik geniet!
    Dikke kus uit een steeds kouder wordent Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 79621

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: