Diving Renggis and Tomok - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Diving Renggis and Tomok - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Diving Renggis and Tomok

Door: Dave

Blijf op de hoogte en volg Mandy

20 Oktober 2012 | Maleisië, Pulau Tioman

Friday 19th of october Dive Day

’s Morgens om half zeven wekte m’n smartphone ons voor mijn eerste duik op Tioman Island en mijn hoop was toch echt om een ietsie pietsie meer te gaan zien dan in het koude Nederlandse water ;). Na een goed ontbijtje met al een prachtig uitzicht op de zee, wat alleen maar meer verlangen wekte, zijn we onze duikuitrusting gaan halen bij ons chaletje. Om negen uur stonde wij zoals afgesproken gereed bij Dive Resort: Diver’s Cove. Omdat wij beide toch wel al wat eigen uitrusting hebben was het een kwestie van een vest passen, de ademautomaat in handen nemen en een shorty passen ( met een beetje schrik van Mandy die bang was dat dit een beetje te koud werd :p ). Onze complete setje werd werderom in de zijspan van een brommetje geladen en “Of we go!!” Op naar mijn eerste WARME buitenlandse duik! :D Aangekomen op de steiger gingen de heren van het dive resort de boot halen, maar zoals jullie al in het vorige verslag gelezen hebben duurde dit wel even en dat was niet zonder rede. De bringer of bad news kwam de steiger op en zei “All boat not working!, one pipe broken, one power dead!” De accu verwisselen van de boot was te doen maar dit ging even duren en dus werd onze duik verschoven naar de middag en wel naar één uur.

Met inmiddels al een groot verlangen om het water in te gaan hebben we ter plekke besloten om snel terug naar het strand te gaan om te gaan snorkelen. Vinnen aan, bril op, snorkel in en snel de zee in! Wat begon met rotsen, zand en een enkele visjes werd later met steeds meer en meer en nog meer leven aangevuld! Voor degene die alle hierop volgende namen niets zeggen, kijk gerust naar de foto’s :p Prachtig koraal met daartussen doopvontschelpen, zee-egels, zeekomkommers met bijwonende papegaaivissen, lipvisjes en jufferjes! Ons doel was een rotsformatie vooraan in de zee. Hier werd het wel dieper maar dat weerhoudt je niet om eens diep adem te halen en de diepte in de duiken. Die paar seconden die je dan onderwater kunt blijven zijn heerlijk!! :D Prachtig koraal, zee-egels, anomoonvisjes ( nemo van de film :p ) en werden we eenmaal weer boven begroet door een vrolijk kwalletje dat sierlijk door het water “hopte”. Nog een laatste keer echt naar onder kwam ik oog in oog te staan met een ontzettend grote tandbaars en konden we het niet laten om deze even te volgen. Een prachtig gezicht! Inmiddels aan de terugkeer begonnen kom je nogmaals alles tegen wat je hebt gezien en ging ik met een dikke smile het water uit. En dan moest het echte duiken nog beginnen. My God…

Ondertussen was het helaas alweer gaan regenen en zagen wij onze duik al voorbij vliegen, snel checken bij het resort wat de planning was en werd verteld dat we nog een uurtje zouden wachten. Dus slippers aan en eventjes een stukje lopen. Toen kwam er een vraag vanuit Mandy of er misschien ook leguanen zouden zitten, maar voor zij de vraag kon afmaken maken lag er een levens grote varaan te wachten!! Ontzettend gaaf! :D helaas schoot deze er vandoor voor we een foto konden maken, maar gelukkig was de hele familie aanwezig want rondom de vijver van het resort lagen nog een drietal varaanen te relaxen! Mooie foto’s van gemaakt, maar helaas had de regen inmiddels plaats gemaakt voor een stortbui . Om twee uur terug naar het dive centre en was het gelukkig al een beetje opgeklaard en begon onze duiktocht dan toch echt!

Op naar de steiger waar onze uitrusting wederom naartoe was gebracht en konden wij eindelijk de boot op. Uitrusting in orde maken, aankleden, camera check en gaan! De briefing was kort “ max. 12 meters en max. 45 minutes, Let’s go!!” Duiken vanaf een boot was ook nieuw voor mij en dus wel spannend, je moet namelijk wel je moment uitzoeken om te water te gaan anders wordt je de verkeerde kant op gegooid door de golven :p Eenmaal in het water afgedaald naar ± 8 mtr begon duik 1 en wat voor een... Al dat wat ik met het snorkelen al had gezien kon ik nu nog beter bekijken!! En als dat nog niet genoeg was kwamen we een aantal grotere vleermuisvissen tegen die volgens het boekje toch echt niet groter worden dan 15 centimeter maar het kan dus toch!! Maar mijn mond viel toch echt open toen een van de meest prachtige zeedieren via het koraal omlaag kwam gezwommen: De zeeschildpad!!! Ik wist niet wat me overkwam.. m’n eerste duik, ik als broekie zijnde wordt direct verblijd met het sierlijke schouwspel van een sea turtle. Eenmaal verdwenen uit het zicht kon ik me weer terug richten op het koraalrif. Een aantal nieuwe gezichten waaronder de keizervis, vleermuisvis en vlindervissen. Het duurde even voordat ik het zag maar er lag ook een zeekat te wachten om zijn kunsten te vertonen!  Hij begon met een bruin stekelige huid maar veranderde in een fractie van een seconde naar een wit gave huid met blauwe stippen. Prachtig om te zien hoe deze diertjes dit doen. Met alle prachtige beelden nog vers in mijn gedachten draaide ik me even om, om zo nog snel eventjes te spieken. Maar het onderwaterleven vond ons blijkbaar leuk gezelschap want tientallen visjes zwommen namelijk vrolijk achter ons aan!! Toen werd het tijd voor de terugkeer en ook nu kwamen we weer oog in oog te staan met een zeeschildpad!! My luck! Ik voelde mij net een klein kind dat net een ijsje had gekregen van z´n ouders!! :p

Eenmaal aan de oppervlakte gauw de ademauto uit gegooid door een bescheide schreeuw van geluk met een dikke smile!! Zodra we aan boord klommen bleek dat de zee toch wat wild was geworden en begon het ook nog eens behoorlijk te regenen, wat maybe betekende dat wij onze tweede duik niet meer konden maken. Halverwege de terug weg moesten we wachten voor de storm ahead of us, deze had namelijk ons resort in z´n greep. Na even wachten kregen we positief bericht en wel dat we nog een tweede duik zouden maken!! YEAHH ! :D Snel de fles verwisselende en klaar maken for a second round. Deze duik begon met veel zand en rotsen maar maakte al snel alles goed toen er een reuze kogelvis aan kwam zwemmen, tussen een klein koraalformatie zaten twee murenes te wachten die er overigens best gevaarlijk uitzien ;) In het zicht vooruit kwamen een aantal kleine wrakken en rotsformaties te voorschijn. Bij deze rotsformatie kwam ik een beetje achter te liggen op de rest van de groep maar met een goede rede vond ikzelf :p uit het niets kwam namelijk een blauw gespikkelde pijlstaartrog aan zwemmen. De eer aan mij om deze geheel in m´n eentje te bekijken  Helaas niet alle tijd om foto´s te maken want ik moest een inhaalmanoeuvre van start zetten wat mij aardig wat lucht ging kosten! Onder onze duikgids kwam op een bepaald moment een geringde slang aal voorbij zwemmen en kregen wij ook nog een harpslak te zien ter grote van een basketbal. Her en der lage ook prachtige blauwe zeesterren een nog een zeekat die roerloos in het water zat de kijken. Nog een heel apart gezicht is de samenwerking tussen kreeft en vis, Symbiose genoemd. Het kreeftje graaft een kleine tunneltje en dit wordt vervolgens het huisje van een grondelvisje en het kreeftje zelf. Erg indrukwekkend!!

En zoals alle leuke dingen kwam aan deze duik ook een eind, maar jongens wat een dagje!!! Ik heb ontzettend genoten van mijn eerste twee duiken op het prachtige Tioman Island. Maar hopelijk is dit natuurlijk wel het begin van the beautiful things to come :D

Hope you enjoyed reading!!? en op mijn facebook/pagina komen nog meer foto´s te staan,

Signing out,

Dave

• 21 Oktober 2012 - 12:29

Ans En Vasek:

wauw wat mooi verhaal weer jullie genieten met volle teugen dat is over duidelijk heerlijk om te weten.
    Het is een genot om jullie verhalen te lezen.
    Met 2 duiken al zoveel moois gezien , pap zit hier te lekker bekken en is stik jaloers!!!
    Met die mooie foto's die je ook nog via watssapp gestuurd hebt had hij het helemaal niet meer. Maar echt kicken toch , en dan dadelijk nog het duiken in australie. geweldig !!
    Genieten maar .

liefs xxxx van ons

• 21 Oktober 2012 - 12:30

Ans En Vasek:

Het is een genot om jullie verhalen te lezen.
    Genieten maar .

liefs xxxx van ons

• 21 Oktober 2012 - 20:59

Milou En Dennis:

Wauw dave je hebt je ogen uitgekeken zo te lezen, en al die namen die je uit je hoofd weet haha.. De fotos zien er mooi en kleurig uit super! Hoop dat jullie al veilig geland zijn op australie.

Liefs xx

• 22 Oktober 2012 - 10:39

Lennie:

Ik zei toch dat je je ogen nog ging uitkijken! En weet je Dave het blijft leuk om te zien en mee te maken, dat gaat nooit vervelelen! Geniet! X