1. Another day in Broome! - Reisverslag uit Broome, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu 1. Another day in Broome! - Reisverslag uit Broome, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

1. Another day in Broome!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

24 September 2013 | Australië, Broome

Vanuit de receptie waar Big Foot ons afzette liepen we terug naar onze camping plaats nummer 8. Wat voorbestemd is want Mal’s nummer is 8, altijd als ze iets in nummers moet aanduiden is het met het getal 8, 88, 8000 enz. lol
Eva lag in haar tent en we trokken haar eruit zodra we halverwege waren, EVA wake up!!
We hadden ons onderweg al bedacht om naar de zonsondergang te gaan kijken op het uitzicht punt hier in Broome genaamd ‘Gantheaume Point’.
Dit punt stond bekend om zijn mooie zonsondergangen en hier waren dinosaurus voetprinten te zien in de rotsen van 130 miljoen jaar geleden.
Aangezien we zondag op de Whale Whatching tour zonsondergang zouden hebben was dit onze enige avond. Na een fantastische dagtrip van ruim 11uur waren we behoorlijk moe, maar vonden we het toch de moeite waard om hiervoor nog wat tijd uit te trekken.
Het een erg mooie plek omgeven door prachtige rotsformaties aan de kust met een geweldig overzicht over de zee en de zon. We vonden een rots met 3 voetprinten van een dinosaurus in. Er zouden fossiel afdrukken van 6 verschillende dinosaurussen moeten zijn, maar wij konden ze niet vinden. Waarschijnlijk waren ze verder over de rotsen richting het water. Niet heel erg onder de indruk, maar toch ook wel heel bijzonder met de gedachte dat deze print 130 miljoen jaar oud is!
De zonsondergang was zoals gewoonlijk weer een geweldige prestatie waar we enorm van genoten en meer dan genoeg foto’s van maakte.
Terug bij de tent werd het tijd voor mij om aan mijn verhalen te werken, maar was het ook wel heel erg leuk om mijn foto’s van die dag te bekijken. Ze waren prachtig, al zeg ik het zelf. Eva zat mee te kijken en was erg onder de indruk, het zag er geweldig uit! Ik heb die dag van alleen de Horizontal Falls tour 1030 foto’s gemaakt!!! Crazy! But once in a lifetime trip!

Zondag morgen sliepen we redelijk uit omdat we ons beauty slaapje nodig hadden na z’on indrukwekkend dag. We werden om 2.50uur opgepikt voor de Whale Whatching tour dus we hadden nog de halve voor onszelf. We deden de was in de morgen en ik ging verder met het schrijven van mijn verhaal. Rond 11 uur besloten we om naar het centrum te gaan om China town te bezoeken. Onderweg ernaartoe reden we naast een markt en parkeerde we de auto om hier eerst een kijkje te gaan nemen. Het was een erg leuke, knusse markt vol met hebbe dingetje van allemaal wat alternatieve mensen die in de stalletjes stonden.
We kochten een heerlijke verse fruit smootie en liepen wat rond, Mal en Eva waren verkocht aan de kettingen die ze verkochten.
Na genoeg gestruind te hebben liepen we naar China town, dit was niet helemaal wat we van china town verwachten, het waren mee luxe winkels dan knusse huisjes. Veel was gesloten omdat het zondag is, helaas ook de duik winkel :(
Inmiddels was het tijd om terug te gaan en dropte we Eva op de terug af in het Shopping center.
Bij de tent verzamelde we onze spulletje en liepen naar de receptie waar de Absolute Ocean Charters bus al op ons stond te wachten.
We reden naar de ‘Jetty’ haven van Broome waar een behoorlijk strenge bewaking is en je dan ook niet zomaar naar binnen mag. Wij moesten als een groep bij elkaar blijven en mochten niet rond lopen, de crew moest een veiligheids shirt aan en een veilighiedshelm. Dit was allemaal omdat de haven grotendeels gebruikt werd voor olie handel en omdat ze bang zijn voor smokkelaars.
Met een ‘thingy’ een klein eenmotorig bootje werden we naar de boot gebracht. Het was een ijzeren boot en we waren met ongeveer 15 gasten aan boord.
Het was heerlijk om weer in een boot op het water te zitten, al was de zee redelijk ruw en werd Mallory er helaas zeeziek van. We hadden ons wat toastjes en een fles wijn meegenomen voor tijdens de zonsondergang op de terug weg, maar deze bewaarde we voor thuis in de hoop dat Mal zich beter zou voelen. Het is hier redelijk normaal dat je trips en dergelijke kunt doen op een BYO basis, Bring Your Own, best een geslaagde optie wat de trip ook een stukje goedkoper maakt.
Na een half uurtje op de boot stopte de motor en zagen we onze eerste Humpback walvis voorbij komen!! Magisch!! Deze prachtige dieren zijn gemiddeld 15 meter lang, dus je ziet een mega grote zwarte vlek dichter bij de oppervlakte komen en dan komen ze langzaam gedeeltelijk uit het water en blazen ze lucht uit hun ‘blaasgat’. Dit is vaak het eerste wat je van hun ziet, van redelijke afstand zichtbaar en dan vaarde we er met de boot naartoe in de hoop dat ze meer naar boven zouden komen. Het is een soort spelletje want je weet niet wanneer ze weer naar boven komen en welke kant ze uitzwemmen, dus we rende van de ene kant van de boot naar de andere ;)
We zagen er verschillende langs komen zwemmen, maar ze kwamen helaas alleen met hun ‘humpback’ rugvin boven water. Natuurlijk hoopte wij erop dat ze met hun halve lichaam het water uitzouden komen. Na een tijdje zoeken vonden we er een die met zijn zij-vin/pectoral fin aan het spelen was en deze boven het water uitstak om het daarna op het water neer te slaan. Super cool!!
Daarna vaarde we nog een stuk verder de open zee op in de hoop er hier nog meer te vinden. Amazingly vonden we een prachtige walvis die voor ons uitzwom en zijn prachtige staart voor ons uit het water tilde en deze daarna weer sierlijk in het water liet verdwijen!!!! YES! Dit is waar ik op hoopte :D
Voordat ik er erg in had was het helaas alweer tijd om terug te gaan en genoten we van een alweer een prachtige zonsondergang. Jammer dat ze niet voor ons het water uit wilde komen, maar super vet dat we toch Humpback Whales gezien hebben, en behoorlijk dicht bij de boot!
Op de terug weg begon Mal zich langzaam gelukkig wat beter te voelen en hadden we terug bij de tent een lekker glaasje rode wijn met wat toastjes, kaas en salami. Terwijl we naar de foto’s keken die ik gemaakt had en gelukkig zaten er een aantal goeie bij, als ook een hoop met alleen water ;)
Ook keken we Eva’s filmpje van de humpback whales die zij gezien had in de Whitsunday’s, die is helemaal geweldig, ze komen echt met hun halve lijf rechtop het water uit vlak voor hun boot!

Maandag morgen 9-9 was het tijd om Broome te verlaten, helaas, het is een erg mooie plek en ik had hier zeker nog een aantal dagen langer kunnen blijven. Ook de camping waar we verbleven was top voor $10 pp. Maar ik kijk ook al uit naar onze volgende bestemming, dus tijd om verder te gaan.
In het centrum tankte we de auto vol en bezochten we Maccas (McDonalds) om de wifi te gebruiken zodat ik mijn nieuwe verhaaltjes kon uploaden. Gelukkig had ik nog een beetje batterij over om wat foto’s op facebook te kunnen zetten.
Bye Bye Broome, you were beautiful!

Vanuit broome vervolgde we de Great Nothern Highway in zuidelijke richting en maakte we na z’on 300km een stop bij ‘Eighty Mile Beach’. Dit is een mooi, ontzettend lang strand vol met mooie witte schelpen. Het water was heerlijk en we gingen voor een verfrissende duik. Op de terugweg eruit zwom er een zee slang langs ons heen :O erg cool!
Helaas was het al redelijk laat op de dag en moesten we gaan opzoek naar een slaap plek voor die nacht. De rustplaats die ik ingepland had was helaas te ver weg om nog te halen voor het donker, door Maccas waren we iets later vertrokken dan we gehoopt hadden.
We reden tot de zon onder ging en we gelukkig bijna gelijk tijdig bij een parkeerplaats kwamen, deze plekken zijn niet echt gemaakt voor de kamperen, maar altijd beter dan rijden in het donker. We zetten hier onze tentjes op, aten als echte backpackers/kampeerders pompoen soep uit het blik, enigszins verwarmd door de gehele dag in de auto gelegen te hebben, haha!
We keken de film ‘He’s just not that into you’, jeez women zijn moeilijk zeg! Lol
Tijdens het kijken van de film stopte er een vrachtwagen en reed de parkeerplaats op…wat we allemaal een beetje creepy vonden, maar gelukkig reed hij na een tijdje verder en konden we rustig alleen op de parkeerplaats slapen. Heerlijk onder de sterren! Geweldig als je halverwege de nacht half wakker wordt je ogen opent en naar een prachtige sterrenhemel kijkt!!

Vanmorgen (dinsdag 10-9) stonden we rond 7 uur op en pakte we alle spulletje in om weer verder te rijden. Onze eerste stop was bij Pardoo Roadhouse, gelukkig hadden we geen benzine nodig want hier koste die $2,50 per liter. Wel waste ik mijn raam en haalde we koffie die we buiten op een bankje gezellig als ontbijtje opdronken met wat crackers. We werden verwelkomt door een schattige hond en natuurlijk werd hij door drie meiden dood geknuffeld. Nieuwsgierig graaiden we naar zijn naamplaatje en lazen dat hij ‘Chainshaw’ genaamd was!! Hahaha, super gaaf!! Chainshaw in a Roadhouse in the middle of nowhere!
Vanuit hier was het ongeveer 150km naar Port Hedland, de volgende stad op de kaart. Dit is een grote mijning stad met mega veel verkeer en dikke vrachtwagens. Ook doen ze hier zeezout filteren en reden we langs mega grote ‘coke hills’!
Inmiddels was het lampje van onze tank gaan branden en gingen we als eerste opzoek naar een tankstation en hadden we super mazzel met de prijs $1,61 per liter!! Dit is echt super goed, de goedkoopste die we tot nu toe gehad hadden! En we hadden en hele tank die gevuld moest worden :p
We maakte een kleine ronde door het centrum en reden daarna naar ‘Pretty Pool’. Dit was een prachtige plek aan de zee waar we gezellig een kleine picknick als lunch hadden en daarna het strand op liepen voor een zwem in het prachtige blauwe. Hmmm…totdat we de borden voorbij liepen met ‘recentelijk krokodillen gespot’! dit schrikte ons een klein beetje af en we besloten er toch in te gaan :p hihi, maar dan niet ver, lekker in het ondiepe in het water liggen.
Voor de volgende rust plek hoefde we maar een uurtje of 2 te rijden dus we hadden rustig de tijd om hier lekker een tijdje te genieten en uit te rusten. Heerlijk op het strand, in de zon, zee aan je voeten en een boekje om te lezen, LIFE IS GREAT!
Tegen 2uur liepen we terug naar de parkeerplaats en konden we lekker een douche nemen die in het toilet gebouw aanwezig was. Altijd goed, gratis douche!
Een uurtje later waren we alle drie weer fris en fruitig om verder te rijden, al wilde we eigenlijk ook dit mooie plaatsje nog niet verlaten. Het strand was prachtig, maar Port Hedland zelf is een grauwe stad met veel constructie werkers en mijnwerkers, wat ook wel weer betekent; mannen met veel geld :p haha, dikke huizen genoeg hier!

Voor onderweg hadden we weer een nieuw cd’tje gebrand met oude zomer hits als ‘Mambo number 5, Mysterious Girl, Summer of 69, Don’t worry Be happy! Erg lache :D
We reden eerst naar het info centrum om de weg en info te vragen naar Karijini National Park. Het was ruim 2 uur rijden naar de laatste rust plek voor Karijini NP, wat we precies voor de zonsondergang zouden moeten halen.
De weg was erg mooi, prachtig landschap onderweg, rijdend door openvlaktes en dan weer tussen de rotsen en bergen door. Ook wandelen er genoeg koeien rond, waarvan er af en toe ook een aantal verdwaald over de weg lopen. Het is nu dus opletten voor koeien ipv skippy’s!!
Helaas lagen er dan ook meer dan genoeg dooie langs de weg :( Sommige met prachtige horens…zou wel cool staan op mijn grill! :O
Vlak voor de zonsondergang reden we de rust plek Bea Bea op om de nacht door te brengen.
Nadat we ons tentje op gezet hadden namen we lekker langs de auto plaats. Eva en Mal zijn ‘Mulan’ aan het kijken, ik kan deze film mee dromen zonder te kijken :p erg leuke film! En pakte mijn laptop om jullie dit verhaal te schrijven, zittend op de grond tegen mijn auto onder een geweldige sterrenhemel!
Morgenvroeg rijden we Karijini NP binnen, we hebben van iedereen gehoord dat dit geweldig mooi is en zijn dan ook zeer benieuwd. We blijven hier waarschijnlijk 2/3 dagen om wat wandelingen te doen en in de watervallen te zwemmen.
Maar daarna gaan we snel weer terug richting de zee en wordt het toch echt tijd om weer een duik te gaan maken!! Ook daarover zal ik snel weer vertellen!

‘Till soon!
Xx

Ps.. thanks voor het lezen van mijn verhalen allemaal!!! Ik ben super blij met alle leuke en lieve reactie die jullie schrijven, dankje en vooral blijven doen!! Dan blijf ik schrijven :)

• 24 September 2013 - 13:59

Lennie: