The Horizontal Falls - Reisverslag uit Buccaneer Archipelago, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu The Horizontal Falls - Reisverslag uit Buccaneer Archipelago, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

The Horizontal Falls

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

09 September 2013 | Australië, Buccaneer Archipelago

The Horizontal Falls Tour
A.K.A
The Best Trip Ever

Zaterdagmorgen was het dan zover, mijn wekker ging om 4.30uur af en de grote dag begon!
Het was nog donker en iedereen lag lekker te slapen terwijl Mal en ik ons klaar maakte en vol excitement naar de receptie liepen om daar om 5.35uur opgepikt te worden door de Horizontal Falls Tour bus.
Deze bus bracht ons naar een kleine vlieghaven waar ons watervliegtuig/seaplane al op ons stond te wachten. Hier werden we verwelkomd door onze piloot Richard, hij gaf ons een korte uitleg over de planning van de dag en een safety briefing voordat we het vliegtuigje in mochten. Onze rugzakken werden opgeborgen in een van de ‘voeten’ waar hij ter water op landt. Als eerste wilde hij mij en Mallory in het vliegtuig en hij zei me zover als mogelijk naar voren te gaan en daar plaatst te nemen. Als grapje zei ik dat ik wel op zijn stoel wilde zitten :p maar dat was ook echt de bedoeling, ik mocht in de passagiers stoel naast hem zitten!! Dat vond ik natuurlijk helemaal geweldig :)
Omgeven door honderden knopjes en lichtjes keek ik mijn ogen al uit voordat we de lucht in gingen.
Nadat iedereen een stoel had en de gordels omgedaan had was het tijd om te vertrekken. Het was die morgen erg mistig en vochtig, dus we waren enigszins bezorgd dat de vlucht in het niet zou vallen. Maar de piloot vertelde me dat als het vroeg in de morgen mistig is het meestal een erg mooie heldere zonnige dag wordt!
En zo gingen we de lucht in, yeah!! We vlogen over het Kimberley gebied, het meest noordelijke deel van West Australië wat alleen met 4wd te bereiken is en dan grotendeels alleen in het droge seizoen. Door de mist leek het alsof we over wolken vlogen, gaf een zeer gaaf effect.
De vlucht duurde ongeveer 1,5uur en vooral het laatste half uurtje was erg mooi want dat was het gedeelte dat we het vaste land achter ons lieten en over het water met diverse eilanden vlogen. Richard de piloot wees me op een koptelefoon die ik in kon pluggen en zo konden we met elkaar praten door een microfoon, super cool :p Hij werkte voor dit bedrijf sinds 2 jaar nu en vond het nog steeds erg leuk, ja duh, zou ik ook vinden! Het werk was 6-8 maanden per jaar en in het regen seizoen had hij of vakantie of zocht voor tijdelijk ander werk, klinkt niet heel verkeerd!
Toen we er bijna waren maakte de piloot er ons op attent dat we nu over de Horizontal Falls gingen vliegen, dat was werkelijk AMAZING! Het was prachtig om eroverheen te vliegen, een geweldig uitzicht van bovenaf! En ik maakte dan natuurlijk ook honderden foto’s.
Nadat hij ons ruim de tijd gegeven had om ervan te genieten begonnen we aan onze landing in het water van Talbot Bay. Hier hebben ze een waterhuis gestationeerd wat prachtig ligt op geweldig blauw water tussen fantastische rotsen bergen.
De landing op het water was erg gaaf! Het voelt niet heel anders dan een normale landing, maar is toch wel meer bijzonder.

Op het waterhuis werden we door een ander deel van de crew hartelijk verwelkomt en konden we onze weg vervolgen naar het boven dek voor een verfrissend drankje. Halverwege mijn weg naar de trap liet ik mijn rugzak vallen en knielde ik neer over het water, want er zwom een HAAI langs!!! Oh yes, hij is prachtig!! En nog 2 anderen cirkelden rustig om ons heen. Het zijn citroenhaaien van z’on 3 meter lang!
Na een tijdje werd ik naar boven geroepen voor een briefing en moest ik de haaien verlaten, voor even ;)
Hier kregen we weer een korte briefing over de planning van de dag en gingen we daarna als eerste een boottripje maken naar de Horizontal Falls. Voordat we de boot in mochten moesten we life jackets aan doen. Natuurlijk was ik haantje de voorste en had ik een plekje vooraan in de boot. Mallory was zoals gewoonlijk de laatste, maar had het geluk dat ik haar een plekje vrij gehouden had ;)
De boot waar we in zaten was een 600hp ‘Jet Stream’, uhm ja, met andere woorden een snelle boot.
We vaarden tussen de bergen door naar de eerste van de twee horizontal falls, deze heeft een opening van 20 meter. De ‘falls’ wordt gecreëerd door de getijden wisseling die kan variëren tussen de 3 en 11 meter! Doordat het water zich tussen 2 rotsen door moet wringen tijdens de wisseling van de getijden krijg je een soort horizontale waterval oftewel stroomversnelling. Na genoeg foto’s geknipt te hebben van de opening en de waterstroom ertussen in was het tijd om erdoorheen te gaan. En het was erg gaaf!! Een goeie stroomversnelling en je voelt de boot op en neer schieten over de verschillende lagen waterstromingen, super vet!!
De schipper was een goeie kerel en nam zijn tijd voor ons, hij nam ons 2 keer door de falls, heen en terug, dus 4 keer?!
Daarna gingen we door naar de tweede horizontal fall, deze is alleen te bereiken als je door de eerste bent gegaan. Deze falls heeft een opening van 7 meter! Ik schat dat onze boot 4 meter breed was.
We vaarden er dicht naartoe en konden heel erg goed zien dat het water achter de fall een heel stuk hoger stond en dat het met grote kracht probeerde zich tussen de rotsen door de wurmen, zag er erg indrukwekkend uit! Helaas was dit verschil voor ons nog te groot om hier met de boot doorheen te kunnen, dat zou erg gevaarlijk zijn zei hij. Dus nadat we een tijdje van dit natuurlijke wonder genoten hadden keerde we om en maakte we onze weg terug naar het waterhuis en gingen we dus nog een keer door de eerste horizontale waterval.

Terug op onze basis werden we ontvangen door de geur van gebakken spek, breakfast was ready! We kregen heerlijke broodjes met gebakken ei en gebakken spek.
Ze hadden ons al verteld dat we na het ontbijt met haaien konden gaan zwemmen dus ik had eigenlijk weinig rust om te eten, al was het erg lekker.
Opgevuld met spek waren we klaar om haaien voer te worden ;) haha!
Ze hadden een kooi in het platform van z’on 3 bij 3 meter, schat ik. Hier konden we in gaan, als je wilde en dan zou de shark boy ze voor ons voeren. Deze haaien leven hier in het water van Talbot Bay, hij vertelde dat er z’on 20.000 haaien in de wateren van de Buccaneer Archipelago leven, niet echt waar je een duikje in wilt nemen dus!
Ik zat als eerste in het water en een beetje angstig werd ik gevolgd door verschillende dames, verrassend bleven de meeste heren langs de kant staan!
Hij voerde de Lemonsharks vis en binnen no time had ik er 6 vlak voor mijn neus! Met wat ijzeren tralies die ons scheidde. Ze waren prachtig!!! Ze hebben een niet hele grote mond opening en maar kleine tandjes, maar ze hebben een enorme zuigingskracht waarmee ze hun eten naar binnen zuigen. Ze kunnen ons dus niet opeten, maar ze kunnen serieus het vel van je bot afzuigen!! Handjes binnen boord dan maar…
Na een tijdje naar deze geweldige beesten gekeken te hebben gingen we naar een andere opening in het water waar hij in een kleine kooi boven water ging staan en wij langs de kant konden blijven. Ook hier voerde hij de haaien maar nu konden we ze veel beter in hun geheel zien, fantastisch!!
Er zwom ook een Grouper rond, tandbaars van z’on 2,5 meter lang, lelijke grote vette vis. Maar deze vis kan zijn mond wel ver genoeg open om er een mens in te laten verdwijnen!
Hij kende de haaien behoorlijk goed en nam er een bij zijn zij-vin om ons te laten voelen, voor de gene die wilde. Eigenlijk niet, want ik vind dat je ze met rust moet laten, maar hoe vaak krijg ik de kans om een haai aan te raken…en het te overleven…! Hij voelt heel ruw, bijna als steen, maar dan flexibel!
Dit was een heel erg gaaf onderdeel van deze dag, helemaal happy!!
En we gaan gewoon door met nog meer geweldige dingen, want inmiddels was het water een stuk gezakt en gingen we weer terug de boot in om nu ook de tweede waterval te kunnen bevaren.
De eerste leek een stukje rustig nu omdat het water wat kalmer begon te worden en de eerste was erg gaaf! Zeer indrukwekkend en tof om hier met een bootje op snelheid tussendoor te varen!!
Ook nu gingen we weer een aantal keer op een neer en was het super vet!! Deze trip kun je niet doen als je een ‘pacemaker’ hebt, of te oud :( is te heftig, dit geeft jullie hopelijk een idee over hoe vet gaaf dit is!!

Terug op ons waterhuis kregen we 20 minuutjes voor ons zelf en kon ik me omkleden nu ik mijn bikini niet meer nodig had. De mensen die een halve dag geboekt hadden gingen nu verder met het watervliegtuig en wij gingen in een andere boot nog een tour door de horizontal falls maken. Deze boot was kleiner en lichter dan de andere en was dus ook nog een beetje sneller :p Alleen had deze vreemde stoelen, je moest er op gaan zitten alsof je op een paard zat?!
Met volle snelheid lieten we het waterhuis voor de derde keer achter ons om door de geweldig mooie horizontal falls te varen, AMAZING!!
Mallory bedankte me voordat ik haar over gehaald had om deze trip te boeken, het was zeer zeker het geld waar en zeker een van de meest geweldige dingen die ik tot nu toe gedaan/gezien had!
En weer voor de derde keer was het geweldig gaaf! Het is net alsof je in een attractie zit, achtbaan ofzo, WHOEHOE, here we go again!!

Na deze geweldige ervaring vaarde we een klein beetje rond door Talbot Bay voordat we terug gingen naar ons waterhuis. Hier moesten we onze spullen verzamelen omdat het helaas tijd was om te gaan, zeer jalours op de crew die hier voor 12 dagen aan een stuk verbleven (en dan 3 dagen vrij hadden in Broome). Klinkt als een Mandy job, wie weet, next year!
Het was tijd om de tour voort te zetten en we namen allemaal weer plaats in de seaplane, zelfde plekken, dus ik mocht weer co-pilot spelen!
Dit was het mooie deel van de vlucht zei Richard, gelukkig had ik net mijn sd-card verwisseld omdat ik al z’on 500 foto’s gemaakt had :O
Allemaal veilig in de gordels was het tijd om te gaan. Opstijging vanaf het water! Mega vet!! Het koste de piloot aan wat ik zien meer moeite dan een opstijging van land. Het was erg vet om vanuit het water op te vliegen! En dan gelijk een fenomenaal uitzicht te hebben over de fantastisch mooie eilanden van de Buccaneer Archipelago! De Buccaneer Archipelago bestaat uit 1000 eilanden en ik keek mijn ogen uit terwijl we hier zeer laag overheen vlogen! Dit was absoluut ‘the best thing ever’ GEWELDIG!!!
Het is erg moeilijk om in woorden uit te drukken hoe super, mega mooi dit was!
Ik denk dat de foto’s erbij wel een beetje helpen, maar het was echt PARADISE!!
Deze prachtige vlucht duurde helaas maar een half uurtje en we landen dan ook, naar mijn mening veelste vroeg!

We landen in ‘One Arm Point’ het zuidelijke puntje van de Buccaneer Archipelago. Hier stapten we over in een enorme 4wd bus/truck genaamd Big Foot en namen we afscheid van Richard, super bedankt voor deze awesome vlucht!!
Dustin ‘Dusty’ bracht ons in zijn monster truck naar een Aquaculture Hatchery, hier hebben ze verschillende schelpen en vissen uit de zee, die ze proberen voor te planten. Het water in hun tanks wordt uit de zee getapt dus ze leven in hun natuurlijk water.
Ze eten/verkopen de slakken in de schelpen en dan polijsten de schelpen en verkopen deze.

Na een 20 minuutjes in One Arm Point vervolgde we de off road track naar Cape Leveque. Dit is in het Kimberley gebied genaamd Dampier Peninsula. Hier gingen we een mooi restaurant aan het strand binnen voor onze lunch, ze serveerde ons op de huis gebakken Barramundi filet met frietjes en salade, zeer goed, erg lekker!
Na de lunch gingen we met de truck het strand van Cape Leveque bekijken, het was prachtig, paradijselijk! Er waren prachtige rode rotsen als een soort klif die grensde aan het prachtige witte zand en omdat het halverwege vloed was kwam de zee redelijk ver en knalde tegen de rotsen omhoog!
Het water was heerlijk om in te lopen en ik wilde dan ook niet gaan. Ik vroeg Dusty of ze hier ook deden duiken, Shit Yeah! Was zijn antwoord en daarmee besloot ik om te blijven. Ik zei hem dat hij me maar van de lijst af moest strepen want ik ga niet meer mee :p I Wish!
Je kon op dit strand een plekje huren om je tent op te zetten en je hebt er dan een open air douche bij en een bbq, all you need, right! Klinkt echt super.
Volgend jaar hoop ik op een magische manier een 4wd te kunnen kopen en dan wil ik hier heel zeker terug komen!! Absolutely gorgeous!
Helaas was het snel alweer tijd om te gaan en moesten we terug de truck in en waren de highlights van de dag zo goed als over. En begonnen we aan de terug weg naar Broome over een 4wd track. De weg die we reden is in het regen seizoen een rivier, dit kon je goed zien aan de vorming van de weg, oplopend aan beide kanten. Het was een behoorlijk hobbelige rit van 90 km lang!
In Beagle Bay maakte we nog een stop om volgens planning in een kerk te gaan kijken waar het gehele altaar gemaakt was van zeeschelpen. Maar helaas hadden ze in de community een onverwachte begrafenis en konden we helaas de kerk niet in.
Onderweg speelde hij voor ons een dvd met informatie en prachtige beelden van the Kimberley’s!!
Aan het einde kregen we allemaal deze dvd en een dvd met beelden van de gehele tour die we vandaag gedaan hadden. Ook mede als excuus dat we de kerk niet in konden, erg aardig.
Het was een behoorlijk bumpy ride, de terug weg door de kimberley’s met onze Big Foot, maar het was erg gaaf!
Tegen 5 uur die avond bracht Big Foot ons netjes thuis en was deze geweldige dag voorbij!
Maar hey, het was bijna een dag van 12 uur, absoluut het geld waard!!

!!THIS WAS ABSOLUTLEY TOTALLY AMAZING!!


Snel zal ik jullie weer schrijven want ik de dag erna was geweldig, Mal en ik gingen Whale Whatching….

Stay Tuned!

xx


  • 09 September 2013 - 05:45

    Lilian Van Kilsdonk:

    Hoi Mandy,
    ff euver 5 in Venlo, wakker waere van onweer, bliksem en flinke raegen. Ik dach, gaon maar naor beneej, kieke wat dr op Facebook te zeen is. Dit prachtige verhaol van dich verplaatste mich ff in wermere oorden. Ik waas hiel beniejd naor de foto's, maar die motte nog komme. Ofse nog geniets, hoof ik neet te vraoge, det is duudelik. Rene en ik vertrekke zondaag met de camper richting Oestenriek, Italië en Kroatië.Auk heerlik maar un horizontale waterval zulle we neet zeen. As we erges in un berghutje zitte met un kop "goulashsuppe und ein bier" prooste we op dich en dien avontuur. Bin veurzichtig en kiek oet veur euverstaekende Skippy's! Xxx

  • 09 September 2013 - 08:30

    Lennie:

    Oeps, bijna te laat op school!!!! Boeien! Super verhaal! Geniet ze!

  • 09 September 2013 - 16:35

    Anita & Louis:

    G'day mate

    Reading this story i wish i would have been there. Awesome. Amazing.
    What a beautiful day you two have had. I am looking foreward to your next story.
    It is nice reading your stories. This is what you wanted.

    Enyoj it. Best regards to Mel and Eva.

    Love you. Many kisses and a big hug.


  • 10 September 2013 - 10:50

    Anita:

    Geen woorden voor, tranen in mijn ogen. geweldig meid dat je jezelf dit hebt gegund.
    Begin nu ook wel erg veel zin te krijgen in een tripje Australië :)
    Maar nog meer om de verhalen van jou gewoon te kunnen horen en je te kunnen knuffelen.
    XXX leeve schat

  • 11 September 2013 - 19:18

    Alda En Ard:

    Hallo,

    Wauw wat fantastische trip, ongelooflijk !
    Groot gelijk dat je dit hebt gedaan je hebt er hard voor gewerkt.
    Grappig dat je in Kununurra en Broome bent geweest Joep is daar vorig jaar ook geweest.
    Heeft zijn geld met meloenen plukken in Kununurra verdiend.
    Mandy geniet ervan groetjes

  • 12 September 2013 - 20:49

    Tonny:

    hallo Mandy

    Hier vanuit een nat venlo met de kachel aan heb ik 4 verhalen van je gelezen
    wat kun jij schitterende, gezellige en spannende verhalen vertellen je zou er zo
    een boek over kunnen schrijven.
    Wat heb ik ervan genoten en hopelijk komen er nog meer verhalen over de
    belevenissen vanuit het zonnige australie.
    en wat fijn dat je het niet alleen hoeft te doen want met z'n drieen is veel gezelliger toch.
    Via internet ben ik ook even gaan genieten van de plekjes waar jullie geweest zijn
    ben begonnen in de Talbot Bay waar ik het idee kreeg dat ik ook in een vliegtuig zat
    vandaar uit ben ik naar het Buccaneer Archipelago gegaan wat een prachtig blauw water en lucht
    ik kan me echt indenken dat het voor jullie iets geweldigs is wat je daar te zien krijgt en dat het dat
    geld dubbel en dwars waard is. vandaar uit ben ik verder gegaan naar Beagle Bay Wat is het daar prachtig en ik ben ook in de kerk geweest met het altaar van schelpen dus Mandy niet getreurd je kunt het nog altijd via internet bekijken want er staan heel veel foto's van die kerk en van de Beagle Bay op.
    ik zag ook dat het strand daar rode zand heeft had ik nog nooit gezien. Vandaar uit ben ik nog even met de vingers over het toetsenbord van de computer gegaan om de reis te vervolgen naar Kimberley's
    Geweldig wat jullie daar allemaal gezien hebben ook ik heb genoten en hoop dat we nog heel veel van je te horen en te zien krijgen vond het erg leuk om er eens zo in te duiken krijg je nog meer idee bij je super leuke verhalen geniet nog lekker ervan en morgen ga ik even lekker met je moesje bij kletsen en me lekker laten masseren want ze kan er wat van liefs en een dikke knuffel van Tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 2311
Totaal aantal bezoekers 79527

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: