Start of our WA Trip, Katherine - Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Start of our WA Trip, Katherine - Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Start of our WA Trip, Katherine - Broome

Door: Mandy

09 September 2013 | Australië, Broome

West Coast Trip!

We verlieten de farm maandag morgen iets na 9 uur, dat was redelijk volgens planning.
In Katherine hadden we nog een aantal dingetjes te doen voordat we NT verlieten, maar eerst gingen we gezellig met Christoph ontbijten voordat we van hem afscheid namen.
Mallory en Eva wilde naar de pedicure voordat we gingen en ik ging naar het gemeente huis om een NT rijbewijs te halen. Mijn internationaal rijbewijs is bijna verlopen en dit NT rijbewijs is een stuk makkelijk te halen, betalen, foto, pasje, klaar :) Voel me bijna een echte Aussie nu!
Nog even de wifi van Maccas gebruiken, de tank vol gooien en dan konden we eindelijk gaan…inmiddels was het 3 uur in de middag voordat we Katherine verlieten. Een klein beetje later dan de planning :p
Maar goed, no worries, were not in a hurry!
We reden ongeveer 2 uurtjes en vonden een 24uur rest stop, hier bleven we voor de nacht en we zette onze tentjes op. Het was een gezellige eerste overnachting, heerlijk om weer buiten onder de sterren te slapen!

Dinsdagmorgen maakte we ons een kopje koffie op mijn camping gaspitje en pakte we daarna weer alles in. Het was bijna 10 uur toen we weer op de weg zaten. Na een tijdje kwamen we bij de grens naar West Australië, hier stond douane te controleren of dat niemand groente, fruit of dieren probeerde in te voeren, want dit mag helaas WA niet in. Anders hadden we de auto nog voller kunnen laden met watermeloen en pompoenen.
Na de grens reden we richting Lake Argyle, dit was een prachtig groot zoet water meer, omgeven door geweldig mooie bergen/rotsen. En ja, we konden hier ook zwemmen, er was verder niemand dus het was ons meer! Mal was bang voor de krokodillen die erin zwemmen, maar we kwamen er geen tegen…zoet water crocs zijn aardig btw ;) het water was heerlijk verfrissend!
Onze volgende bestemming van Kunnunurra. Dit is het eerste dorp wat je tegenkomt zodra je de grens over bent. Het was redelijk, een beetje als Katherine, hier deden we nog een beetje inkopen, oa wijn :)
Een paar kilometer uit het dorp was een plek langs de weg om te overnachten, hier had Mallory de vorige keer dat ze hier was ook geslapen. In WA is het 1,5 uur eerder dan in NT, wat ook wil zeggen dat het erg vroeg licht is maar ook super vroeg donker, om 17.30uur is de zon onder!
We zetten onze tentjes op en dronken gezellig en wijntje :) camping life is erg goed!
Ik had wat foldertjes verzameld in het informatie center en neusde een beetje over wat we de komende dagen konden doen. Het was een gezellige avond!

Woensdag 4-9 morgen maakte we ons weer een lekker kopje koffie en hadden we cereal met oplos melk, backpackers ontbijtje.
We besloten dat we nodig onze auto moesten her pakken en een aantal spullen moesten dumpen, Eva had nauwelijks plaats om normaal te zitten!
Het lukte aardig en we konden dan ook een aantal dingen weg doen, vooral kleren van Eva :)
Ook konden we ons eten en dergelijke beter in pakken en scheelde het redelijk in ruimte.
Terug in Kunnunura reden we naar een backpackers voor een douche die ons $5 koste, daarna reden we naar Kelly’s Knob om daar van een uitzicht over het dorp te genieten.
Terug in het centrum kochte we een aantal laatste boodschappen die we nodig hadden en bezochte we weer het tankstation.
On the road again….maakte we onze weg naar Halls Creek. Dit is nog een kleiner dorpje dan Kunnunura. Het informatie centrum vertelde ons dat er een free campsite was een paar km uit het centrum en gaf ons een boekje mee waar alle gratis kampeer plekken onderweg zijn, handig!
Het was 10 km unsealed weg, het leek alsof de auto uit elkaar trilde! Maar de plek was erg mooi met een water plas en een paar koeien. We waren de enige, dus het was ons plekje :)
Met een glaasje wijn naast onze tentjes besloten we om de Lion King te gaan kijken! Het landschap onderweg deed ons alle drie sterk denken aan deze geweldige Disney film en het was dan ook erg leuk om deze lekker in de open air te kijken. In het Engels was ook een leuke variatie, vooral omdat ik alles in het Nederlands mee kon zeggen en Eva in het Duits :)

Na weer een heerlijk nachtje slapen vervolgde we donderdag onze weg richting Fitzroy Crossing. Onderweg stopte we bij het bord ‘Wolfe Creek Crater’
Een tijdje terug op de farm heb ik met Mallory deze film gekegen, het gaat over backpackers die ontvoerd en half afgeslacht worden hier in Wolf Creek door een enge vent, het is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.
De meteoor krater is op een na de grootste ter wereld, dus dat zou wel cool zijn om te zien en om te kunnen zeggen dat we Wolfe Creek overleefd hebben :)
Maar helaas was de 150 km weg ernaartoe unsealed, hetzelfde als wat we gister na 10 km al moe waren, dus we besloten dat het niet z’on goed idee was om deze weg te nemen, want we moesten weer via deze zelfde weg terug komen. Helaas…
Wel konden we naar de China Wall, dit was een stenen ‘muur’ natuurlijk gevormd die een onbekend aantal kilometers door dit gebied liep, erg mooi.
Tegen 2 uur reden we Fitzroy Crossing binnen, uhm…bijna voorbij. Er wonen een paar honderd mensen, voornamelijk indigenous, het heeft een tankstation, postkantoor, supermarkt en informatie centrum.
Bij het informatie centrum liepen we naar binnen voor informatie over de Horizontal Falls, hierover had Bruce ons verteld. Ik had op internet al een beetje zitten neuzen, maar het is helaas heel erg duur, dag tripjes op internet waren $1000!!
Ze vliegen vanuit Derby of Broome en Derby was de volgende plaats vanaf hier daarom wilde we het vanuit hier evt boeken als we dit wilde….
Het is een hoop geld….maar we hebben er ook hard voor gewerkt…toch…
Helaas ging de trip vanuit Derby niet op de dag dat wij er zouden zijn en hadden we de keus om vanuit Broome te gaan wat volgens haar nog beter was! De trip koste $800 en zou een dag zijn van ruim 10,5 uur. Inhoud van de trip is; vliegen in een watervliegtuigje over de kimberley Buccaneer eilanden, daar ergens ter water landen, naar de horizontal falls gaan, die uitsluitend per boot te bereiken zijn, in een kooi ter water gaan met citroen haaien, nog een vlucht over de eilanden, en dan per big 4WD truck terug richting Broome rijdend door de Kimberleys. WAUW!!! Ik was verkocht!
Ik had er al een tijdje over lopen denken en besloot dat deze trip waarschijnlijk een van de highlights van mijn Australie avontuur zou worden en had het er voor over! Het hele Kimberley gebied is alleen toegankelijk voor 4WD, dus daar kon ik al niks van zien, had nog nooit in een watervliegtuig gevlogen en HAAIEN!! Jup, I’m in!!
Mal moest nog even denken maar besloot daarna ook voor YES, Eva zei dat ze niet mee gingen maar toen de lady in het centrum haar vroeg zei ze ook ja!!
Het was een feest in het informatie centrum en met z’n drieën sprongen we van blijdschap rond.
Helaas was dit van korte duur omdat Eva’s bank kaart blokkeerde en moest ze helaas cancelen. Mal en ik betaalde en waren mega blij met onze ticket! Jammer dat Eva niet mee kan.
Deze trip was voor zaterdag vanuit Broome, dus we hadden nog een dag om daar te komen, wat goed te doen was, gelukkig was er ook eigenlijk niks onderweg wat we graag wilde zien.
Vanuit Fitzroy Crossing reden we naar de eerst volgende rust plek langs de weg 87 km verder en kampeerde we daar voor de nacht.

Vrijday 6-9 morgen stonden we vroeg op en was het doel om rond 7 uur te vertrekken, wat ons lukte :) met zelfs tijd om koffie te drinken.
We reden naar Derby wat iets meer dan 200 km rijden was en ons eerste uitzicht op zee na een zeer lange droge periode.
Helaas viel dit uitzicht zeer tegen omdat het grauw en bruin was, ipv helder en blauw :(
Het was een soort industrieel dorpje wat we dus met een half uurtje gezien hadden. Maar hey, ook het plaatsje Derby kan ik nu met mijn rose marker afvinken in mijn Australië atlas, haha!
Vanuit Derby reden we naar Broome, vol verwachting! Dit is het plaatjes wat bekend staat om zijn pearl diving. Onderweg stopte we voor een mega grote Boab Tree en maakte we een 3 km wandeling door een botanical Trail, wilde bloemen en prachtige struiken waar we tussen door liepen, erg leuk voor Eva en mij om Macro foto’s te maken.
We kwamen halverwege de middag in Broome aan en gingen als eerste op zoek naar een caravan park waar we zo goedkoop mogelijk konden verblijven. Nummer 5 was de gelukkig, hier moesten we $30 voor ons drieën betalen wat best goed is, $10pp voor een tentsite.
Onze volgende stop was het informatie centrum, hier probeerde Eva of er nog een plekje was in de Horizontal Falls tour wat wij geboekt hadden, maar helaas was het vol….
Wij gaven ons adres door waar ze ons konden komen oppikken en boekte, om gek te doen, nog een trip!!
Zondag gaan we Whale Whatching!!! Yes, super blij hiermee, had zo gehoopt dat ik nog optijd in het seizoen zou zijn! Jammer genoeg had Eva in haar Whitsunday trip al mega veel walvissen gezien en gaat ze ook deze keer niet mee. De volgende trip moeten we echt met zn drieën gaan doen!
Mega enthousiast over de komende 2 dagen waar we amazing trips gaan doen reden we naar het strand van Broome. Wat geweldig was…ZEE!!!! OCEAN! HOME!!!
Het was heerlijk om het zoute water aan mijn voetjes te voelen, ik was mega happy om weer aan de kust te zijn!! Broome is awesome!
We liepen een stuk over het strand door het water en zagen een groep kamelen in een lijn over het strand lopen, je kunt hier een tocht boeken op een kameel over het strand. We hadden alle drie al eens op een kameel gezeten, dus we waren niet geintreseerd in een tocht, maar in de foto’s die we konden knippen van de kamelen op het strand tijdens de zonsondergang! Geweldig mooie foto’s, al zeg ik het
zelf :D I Love it here in Broome!

Nadat de zon in de ocean verdween liepen we terug naar de auto, we vonden gelukkig het caravan park in het donker en pakte al mijn spullen in voor onze grote dag morgen!
Na een heerlijke douche was het bedtijd en kon ik niet wachten om het geluid van mijn alarm te horen om 4.30uur zaterdagmorgen….

Dus lieve mensen…..lees please het volgende verhaal want dat was echt The Best Thing Ever!!!

Thanks for reading

xx

• 09 September 2013 - 08:21

Lennie:

Oké, nu snel naar het volgende verhaal! Ben blij dat ik in de juiste volgorde begonnen ben! Spannend!!!!

• 09 September 2013 - 16:09

Anita & Louis:

Hoi spetter (s).

Wat prettig te horen dat jullie het zo gezellig hebben met z'n drieen. Super.
    Dit is goed nieuws voor die oudjes thuis.
    We zijn reuze benieuwd naar jullie avontuurtjes.
    Gauw het volgende verhaaltje lezen.

Life is a dream, make it happened.

G'day

• 10 September 2013 - 10:32

Anita:

Now, de keuken wacht nog maar even,ff nog een kopje thee maken en op naar het derde verhaal yeehh :)