New Year's Eve in Australia - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu New Year's Eve in Australia - Reisverslag uit Magnetic Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

New Year's Eve in Australia

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

07 Januari 2013 | Australië, Magnetic Island

Maandagmorgen 31 december 2012 ging onze wekker om 07.00uur en stonden we op om ons klaar te maken voor een tripje naar Magnetic Island. We maakten boterhammen voor onderweg, hadden noodles bij ons en een thermoskan met heet water.
Iets na 8en liepen we aan naar de ferry terminal, hier kochten we een retour kaartje voor 32$ en konden we gelijk aan boord stappen voor de overtocht van 08.45uur. Deze duurde ongeveer 25 minuutjes, Magnetic Island ligt recht voor Townsville.
We hadden ons van te voren al een beetje ingelezen over wat er op het eiland was. Er zijn diverse wandelroutes en je kunt voor 7$ de hele dag gebruik maken van de bus die over het eiland rijdt. De ferry vaarde aan op Nelly Bay en hier was zover we gelezen hadden ook het meeste te doen voor oudjaarsavond, dus hier wilde we ’s avonds weer terug komen. We hadden besloten om als eerste de bus te pakken naar het bovenste plaatsje ‘Horseshoe bay’ en dan vandaar uit naar beneden te wandelen en terug te eindigen in Nelly bay.
De bus stond al op ons te wachten toen we het eiland opliepen, wij slimmeriken waren natuurlijk vergeten geld te pinnen en hadden dus niet genoeg cash om een bus ticket te kopen.
Dan maar een uurtje wachten op de volgende en eerst even pinnen. Er was een pin automaat in de supermarkt langs de bushalte, maar natuurlijk was deze buiten gebruik :O Nu moesten we dus pinnen in de winkel zelf, wat wilde zeggen dat we wel iets moesten kopen…of course! Het werd een heerlijke frisse appel! Genieten van deze lekkere koude, sappige appel hebben we een rondje om de haven van Nelly bay gelopen voordat de bus er was. Het weer was erg somber vandaag, het had al wat druppeltjes geregend maar hopende dat het droog zou blijven stapten we in de bus naar Horseshoe bay.

Onderweg zagen we al een klein gedeelte van het eiland, wat me erg enthousiast maakte om meer te zien! Het was een weg door de bergen en langs de kust, wat er beiden erg mooi uitzag.
Na een 25 minuutjes waren we het hele eiland over gestoken en arriveerde we in Horseshoe bay. Het was gelijk te zien dat dit het toeristische gedeelte was. Hier zaten verschillende winkeltjes en pubs en er waren heel veel watersport faciliteiten zoals; Jetski, waterfietsen, achter de boot met een band of banaan, peddelend door het water terwijl je op een surfplank staat (geen idee hoe ze dit noemen) en ook hadden ze hier een swim-enclosure.
Het drupte al een beetje toen we de bus uitstapte, toen we op een bankje gingen zitten voor een kopje koffie begon het iets meer te druppen…en net toen we verhuisde naar een bankje met afdak begon het mega hard te druppen!! Oke, hier zaten we dan onder een afdakje op het strand op Magnetic Island in de gutsende regen :( Toch genietende van de koffie hoopte we dat het maar een buitje was!
Inmiddels hadden we onze koffie al ruim op en zag het nog aan alle kanten even grijs en onvriendelijk. Omdat het er niet naar uitzag dat het spoedig zou stoppen met regen besloten we om de straat over te rennen naar de pub. Onze rugzakken hadden we voorzien van hun ‘regenjas’ en snel rende we naar de pub. Gelukkig was hier nog plaats en plofte we redelijk nat op een bankje neer.

Ik met mijn fijne positieve instelling had natuurlijk geen vestje meegenomen want de zon zou schijnen ;) inmiddels had ik het nu wel koud…en mocht ik gelukkig Dave zijn trui lenen, deze was mooi rosé, dus stond ook nog prima :p
Trek in nog een lekkere warme kop koffie mocht Dave weer door de regen naar de koffiebar twee deuren verder, want de pub zelf serveert geen koffie, maar we mochten hem wel bij hun opdrinken!
Gelukkig had ik mijn leesboekje ‘The Life Of Pi’ mee genomen want met uitzicht op het strand zag het er absoluut naar uit dat we hier nog wel even zouden zitten.
In de pub hadden ze verschillende borden hangen met diverse knopen op, wat ik erg leuk vond omdat de knopen die ik geleerd heb er ook op stonden :) Er stonden ook hele mooie op, die er dan ook erg complex uitzagen!
Aan het begin van de middag kregen we beide trek, waarschijnlijk ook wel omdat iedereen om ons heen zat te eten, wat er erg goed uitzag! Wij hadden onze eigen boterhammen bij, dus ik wilde alleen iets kleins eten. We bestelde een schaaltje aardappel wedges, lekker!

Halverwege de middag was het een heel stuk minder gaan regen en vonden we dat het tijd was om verder te gaan. We stapten weer op de bus en stapten na een paar minuutjes uit om daar ‘The Forts’ walking track te gaan lopen. Dit is een wandeling van 2,8 km en volgens het bordje 1,5uur durende. Wij als nieuwsgierige en alles goed willen bekijken deden er 2 keer zolang over :p
Het regende gelukkig niet meer heel erg hard, maar toch hard genoeg om nat van te worden dus heel charmant haalde we onze poncho uit de rugzak en trokken deze aan. Ook was het tijd voor muggenspray want er zwermde van alles om ons heen! Nadat we alles tegen de regen afgeschermd hadden begonnen we aan onze wandeling.
Het eerste wat we tegen kwamen was een klein bijen nest langs de weg. Verder lopend zagen we overal in de bomen een soort nestjes hangen waarvan we ons afvroegen wat het was. We kwamen er eentje tegen op ooghoogte en ontdekte dat het de nestjes waren van de ‘Green Ants’.
Onderweg hadden we prachtige uitzichten en was het heerlijk wandelen. Het stond er vol met Eucalyptus bomen die we afzochten naar Koala’s, deze komen op Magnetic Island voor in het wild dus wilde we die natuurlijk wel zien! Onderweg kwamen we een stel jongens tegen die terug liepen en ons vertelde dat ze koala’s gezien hadden :O Ze vertelde dat er pijlen op de weg gemaakt waren en dat we daar in de bomen moesten zoeken! Vol spanning liepen we verder en kwamen we de eerste pijl tegen, deze was van takken op de grond gelegd, hier liepen we een stukje het bos in turende naar de boomtoppen, maar zagen we helaas nergens een koala :(
Ondertussen kregen we trek van onze zoektocht en bikkelden we onze boterham op.
Bij de volgende pijl zagen we wel een koala! Yeeh, onze eerste echte wilde kaola :D Lag zeer relaxed boven in de boom te slapen!
Boven aan de top van de berg gekomen maakte we een rondje om het fort, hier waren nog resten van hutjes te zien en er lagen allemaal nep rosten, die ze maakt hadden voor camoflage, het was bijna niet te zien dat ze niet echt waren!
Op weg naar boven kwamen we nog een koala tegen, deze zat laag in de boom en best dichtbij!! Super leuk :D Hij had jeuk, dus moest zich even kratsen voordat hij weer een stukje verder de boom in kroop en er daar lekker in ging hangen!! Prachtig!
En zelfs op de terug weg kwamen we er nog een tegen boven in een Eucalyptus boom, deze was lekker aan het eten!
Ongeveer 3 uur later kwamen we terug bij de bus halte na een erg leuke en gelukkig redelijk droge wandeling ;)

De bus kwam redelijk snel en deze keer stapte we uit in Arcadia Bay. Hier zat een redelijk groot hostel waar al een hoop mensen met voordrinken bezig waren! Wij liepen een rondje door het centrum en over het strand. Het begon al behoorlijk donker te worden en door de wolken zagen we een paar strepen van de zonsondergang, deze waren rood, dus hopelijk een teken voor goed weer morgen!
Terug bij de bushalte kwamen we erachter dat de bus pas over 40 minuten kwam en zijn we ons gaan zitten om een cup-a-soup te eten. Dave schonk met zijn thermoskan water in het kopje met poeder toen hij erachter kwam dat zijn water ijskoud was :O Hmmm..vreemd, misschien is de thermosfunctie kapot?! Want in de mijne zat wel nog gewoon heet water.
Deze keer stapte we uit de bus op Kelly street, midden in Nelly bay om daar een restaurantje te zoeken voor ons oudjaarsavond diner en daarna een gezellige pub of iets dergelijks te vinden.
Dit viel even zwaar tegen toen we uitstapte want de twee dametjes die met ons mee uitstapte hadden gereserveerd in het restaurant wat er lag en dat zat helemaal vol en buiten een pizzaria was er in Nelly Bay niks te doen, vertelde ze!! Oh jee en nu??
Dave had in het boekje van Magnetic Island nog een restaurantje gezien een stukje terug, dus daar gingen we naar opzoek. Na een klein stukje lopen vonden we het. In het restaurant vroegen ze 57$ voor een 2 gangen menu :O niet normaal! Gelukkig hadden ze ook een bistro, dit was ook niet helemaal wat we eigenlijk in gedachten hadden, maar hey we hadden iets te eten ;)
Ons oudjaarsavond dinertje werd voor Dave een stukje vis met frietjes en ik nam een hamburger met frietjes, wel kregen we er een glaasje wijn bij!
Aan de serveerster vroegen we waar we het beste naartoe konden gaan om oudjaarsavond te vieren. Buiten de New Years Eve Full Moon Party bij Base Backpackers was er eigenlijk weinig te doen. Deze party koste 100$ voor alleen de entree, wat we echt absurd vonden!
Ze adviseerde ons om naar Picknick bay te gaan, daar zou een pub zijn die open was voor oudjaarsavond. Het viel ons een beetje tegen dat er niks te doen was. Dave had gekeken op internet en dacht dat er naast de Full Moon party nog meerdere tentjes op het strand waren waar je gezellig naartoe kon gaan…helaas niet dus :(
Voordat we naar Picknick bay gingen bestelde Dave zich nog Crêpes als dessert.

De bus zat prop vol met feestgangers die er bij Base uitstapte, het zag er erg gezellig en super gaaf uit, goeie muziek! Zou zeker een goed feestje zijn, maar nog steeds geen 100$ entree waard!
Wij stapte bij Picknick bay uit de bus en liepen naar de pub toe, hier speelde een soort rock band en gaf het echt een dorpse kroeg impressie. We bestelde ons een fles witte wijn en gingen ons lekker buiten op een bankje zitten. Gezellig hebben we hier zitten kletsen totdat we net voor twaalf uur onze fles op hadden en naar het strand liepen in de hoop op vuurwerk. Het vuurwerk van Base konden we helaas niet zien omdat dit precies om de hoek achter de berg lag, wel konden we het vuurwerk van Townsville zien, ook leuk!
Het is hier in Queensland verboden om als burger vuurwerk te hebben, dus het enige wat de lucht in ging was van bedrijven die het afstaken. Dus niet zoals in Nederland de hele lucht verlicht en alle straten rood!
De seconden aftellende tot middennacht….Happy New Year…!!!!
9 uur eerder dan jullie begonnen wij aan het jaar 2013, vreemd hoor! Maar ook wel erg gaaf om helemaal aan de andere kant van de wereld in Australië het nieuwe jaar in te gaan! En 2013 gaat zeker een super goed, gaaf, spannend, avontuurlijk, mooi, gezond en interessant jaar worden!!!
Om het nieuwe jaar te vieren hebben we ons nog een flesje wijn besteld en zijn we weer terug op hetzelfde bankje gaan zitten. Na een tijdje begon het te waaien en zijn we naar binnen gegaan. Om 2 uur kwamen ze ons vertellen dat ze gingen sluiten en dronken we ons laatste glaasje wijn leeg.
Ondanks dat ik me de oudjaarsavond anders voorgesteld had en dat de dag begon met heel veel regen, hebben we het toch erg leuk gehad!!
De eerste nacht van 2013 brachten we door op het strand, we zochten ons een mooi beschut plekje uit onder een overhangende rots om hier te gaan slapen! Toch er handig zo’n lakenzak pap ;)
Met het geluid van de zee vlakbij viel ik heerlijk in slaap en werd ik ’s morgens tegen 08.00uur wakker van de warme zon!! Fantastisch :D

Heerlijk relaxed zijn we opgestaan genietend van het uitzicht! Daarna gingen we opzoek naar ontbijt, hopende dat er iets open was! De pub waar we gisteravond zaten was nog gesloten, maar gelukkig vonden we verderop een zaakje waar ze ons ontbijt wilde serveren. We bestelden bacon & Egg met toast en koffie. Wat zeer goed smaakte!
Gelukkig scheen de zon lekker vandaag en was er geen wolkje aan de lucht! Gister toen het zo regende hadden we overwogen om weer terug naar Townsville te gaan ipv te blijven slapen. Maar nu was ik heel blij dat we toch gebleven waren, nu de zon scheen konden we vandaag dan nog een wandeling maken die we gister niet gedaan hadden vanwege de regen :)
Na het ontbijt friste we ons op op de wc en vroeg ik of ze mijn thermoskan wilde vullen met heet water zodat we straks noodles konden eten, No Worries! Thanks!
Vanuit Picknick bay liepen we de wandelroute ‘West Point’, hier zouden we langs de mangrove bossen lopen, deze had Dave nog nooit gezien. We hadden na een tijdje de verkeerde afslag genomen en kwamen uit op Cockle Bay, wat een erg leuke afgelegen baai was met uitzicht op Townsville. Maar je kon hier niet verder dus draaide we ons om en liepen we terug. Op de splitsing namen we nu de goeie afslag richting West Point, hier hadden we aan de zeekant wat Mangrove langs de weg, maar het echte Mangrove gedeelte was pas na 6 kilometer lopen, wat we erg ver en saai vonden over een verharde weg. Dus nadat we een stuk gelopen hadden draaide we ons weer om en liepen terug naar Picknick bay. Het was behoorlijk warm dus inmiddels hadden we ons water ook al op.
Terug in Picknick bay miste we net de bus en legde we ons heerlijk op het gras langs de zee neer om daar een uurtje te wachten op de volgende bus.
Na een lekker dutje en ff gelezen te hebben stapten we op de bus naar Arcadia. Hier begonnen we aan een walking track van 5 km naar Nelly bay dwars door het eiland heen.

De wandel route begon gelijk berg op en het was inmiddels al 2 uur, dus tijd om eerst even onze noodles te eten, midden in het bos :)
Tijdens de lunch hadden we het over Hinchinbrook Island, dit ligt vlak voor Lucinda, waar we opstappen naar Pelorus Island. Je kan wandel tochten maken over dit naar gehoord prachtige eiland! Maar dit zijn wandeltochten van een aantal dagen en je moet zorgen voor je eigen voorzieningen want er is niks op het eiland! Je moet dus je eigen tent en slaap spullen meenemen, je eigen eten en drinken. En je moet in mijn ogen dus ook wel een beetje weten wat je aan het doen bent!
Het lijkt me heel erg gaaf om te doen, maar ik zie me zelf als te onervaren om dit te gaan doen, zonder gids of hele goeie voorbereiding en meer wandel ervaring. Daar komt ook nog bij dat het nu zomer is en ze het afraden omdat het veel te warm is nu!
Dave vond het wel interessant en zei; Als je het niet probeert, weet je het niet!
Hmm…na dit gesprek begonnen we onze wandeling van 5 km om aan onze ervaring te werken ;)
Dit was een geweldige wandel route! Super mooi! Een fantastisch pad om over te wandelen met prachtige uitzichten onderweg en veel diertjes!!
Er liepen ontzettend veel Rainbow skinks en Striped skinks over het pad waar we liepen, deze schoten vlak voor onze voeten weg, erg leuk!
We kwamen ook verschillende spinnen webben tegen, sommige hadden een opgerold blaadje waar de spin in verstopt zat en er waren er met een super, schattige, krabachtige spinnetje die ze Jewel spider noemen. Van deze Jewel spiders kwamen we er eentje tegen die bezig was met het maken van zijn web, dit was hij aan het doen op ooghoogte, dus wij konden hem heel goed bekijken! Heel leuk en interessant om te zien hoe hij dit allemaal even doet :)
Nadat we weer rustig verder liepen zag ik boven ons in de rotsen iets weg springen :O Oh ja, iets hoger zat hij dan een Rock Wallaby!! Yeeh, super leuk een echte wilde kangoeroe gezien! Dave had deze helaas niet gezien en liep zoekend verder en niet veel later kwamen we er weer een tegen! Deze had een schattig baby’tje in haar buidel! Super cute :)
Helemaal boven op de berg aan gekomen vloog er een prachtige adelaar over ons heen!
Vanaf nu gingen we berg afwaarts en was er toch wel een verschil tussen deze en de andere kant van de berg kwa begroeiing wat erg mooi was om te zien. Het was echt een prachtig mooie wandeling, ik genoot er met volle tegen van! Geweldig om iedere keer weer een nieuw prachtig beestje tegen te komen :D
Zo hoorde we op onze weg naar beneden een apart geluid vanuit de bomen, hier zaten drie prachtige ‘Eclectus Parrots’ oftewel de Australische edelpapegaai tegen elkaar te zingen! Beautiful!
De weg naar beneden hebben we iets sneller voort gezet omdat we wel voor het donker weer terug wilde zijn! Het was ongeveer half 7 toen we terug in Nelly bay aankwamen en was Dave blij dat de wandeling erop zat want hij had het nu wel gehad, zei hij!
Maar goed dan dat we nog niet op Hinchinbrook Island zitten, haha :p
Terug richting het centrum lopend vlogen er een aantal Rainbow Lorikeets over, deze volgde ik en ze landde in een boom die helemaal vol zat met deze prachtig gekleurde vogels, erg leuk!!
Het mooie van de zonsondergang, behalve het uitzicht dan ;), is dat alle vogels terug naar hun nestje vliegen en je er dus heel veel ziet! Ze vlogen overal om ons heen! Zelfs een prachtige mooie Geelkuif Kaketoe! Deze vloog over ons heen en landde een stukje terug in een boom, waar ik natuurlijk terug naartoe liep om een foto te maken!
Ik vond het echt helemaal geweldig, zoveel prachtige dieren die we gezien hebben in deze ontzettend mooi natuur op Magnetic Island!! Amazing! Loved it!!

Terug bij de ferr y terminal hadden we zin in een ijsje, maar helaas was de ijskraam al gesloten. We liepen de winkel in om daar voor ijs te kijken. Hier hadden ze natuurlijk alleen maar verpakkingen met meerdere in. Ontzettend asociaal hebben we gewoon gek gedaan en een doos met Magnums Ego’s gekocht, waar er 4 in zaten. Dus hebben we allebei 2 dikke vette maar erg lekkere Ego’s gegeten!!
Op de ferry hadden we een plekje op het dak en genoten we van een prachtige zonsondergang om het heerlijke ‘weekend’ op Magnetic Island mee af te sluiten!!

Thuis hebben we lekker een douche genomen en zijn we met Melissa en Kieran de film Battlefield gaan kijken en bestelde we ons een pizza als avondeten, welke erg goed smaakte!
De film vond ik niet zo heel erg spannend en ben ik halverwege gaan slapen omdat ik moe was!

Ik hoop dat jullie thuis ook allemaal een leuke, mooie en gezellige jaarwisseling hebben gehad!
Wens jullie het allerbeste voor dit fantastische jaar 2013!!
Make all your dreams and wishes come true!
xxx

• 07 Januari 2013 - 10:08

Lennie:

Zo, dit was weer een mooi verhaal en ik heb er weer van genoten. Tevens een mooie onderbreking tijdens het schrijven van sollicitatiebrieven!!! BEHHHH!!! Verplichte kost!
    Keep on going!!!!
    Luve Joe!

• 08 Januari 2013 - 17:56

Louis & Anita:

Hoi Mandy en Dave
    Wat hebben jullie een apparte jaar wisseling beleefd.lijkt me heel gaaf om in de buitenluchtte slapen.
    Geloof dat ik t ook wel eng zou vinden, n beetje :-D
    Geweldig dat jullie zulke mooie wandelingen hebben gemaakt.
    Mandy ik moest aan la gomera en tenerife denken :-)
    Geweldig al die beestjes die jullie hebben mogen zien, genieten hè ♥
    We hebben alweer genoten van jullie avontuur en van de mooie foto's
    Enjoy 2013 love you ♥♥♥

• 08 Januari 2013 - 19:25

John:

hoi,wat zijn je gebeurtenissen toch altijd mooi om te lezen,ik ben geen boeken lezer maar jou verhalen vindt ik toch altijd weer mooi,ik heb veel waardering voor jou dat je deze droom in je leven uit laat komen.ik ben moeten stoppen met mijn zaak,moet teminste 1 jaar rust nemen de hartaanval en de nierkanker hebben meer met mijn lichaam gedaan als dat ik dacht.als ik jou fotos zie dan zou ik best even willen uit rusten op een van die mooie stranden met wat zon erbij hield ik het wel uit.maar ik lees verder jou verhalen wel,ik wens jullie allebei heel veel gezondheid voor 2013 en blijf genieten.Groeten john