Last diving trip of 2012 - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Last diving trip of 2012 - Reisverslag uit Pelorus Island, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Last diving trip of 2012

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

30 December 2012 | Australië, Pelorus Island

Het laatste weekend van 2012 begon hetzelfde als alle andere deze maand…
Zaterdagmorgen om 04.30uur bij RAD. Met Craig en Rat reden we naar Lucinda. We hadden een nieuwe accu bij voor de tractor, dus deze deed het gelukkig weer ;)
Tegen 08.00uur kwam Fabien (Sorry for spelling your name wrong Fabs!) met de bus vol gasten aan op Lucinda en verwelkomde we iedereen, inclusief Davy ;)
Na de boot briefing van Craig startte hij de motors en gingen we op weg naar Pelorus Island.
Dit weekend hadden we 2 Advanced cursisten aan boord en de overige 10 gasten waren allemaal funnies…wat een erg goed en relaxed weekend beloofde!
Nadat we zoals altijd eerst de spullen naar het eiland gebracht hadden, vaarde we uit naar Moon Pool’s, tussen Pelorus en Orpheus Island in. Hier maakte we onze eerste duik van dit weekend, ik leidde deze voor Dave en nog een ander stel. 2 van de 3 personen hadden een camera bij, dus het was een zeer langzame, relaxte duik. Nadat we in het begin de refresh skills hadden gedaan kwamen we bij de eerste bommie een anemoon met clownsvisjes tegen, erg leuk!
De tweede duik deze morgen maakte we op Chunder Point, aan de oostkant van het eiland. Dit was voor mij ook de eerste keer op deze plek, leuk om de andere kant van het eiland te zien, je kon vanuit hier ook de andere kant van Orpheus Island zien en je kon Fantome Island zien liggen, erg mooi uitzicht!
Hier mocht iedereen met eigen buddy op zichzelf gaan duiken, dus ging ik alleen met Dave wat ook weer zeer relaxed was!! Het was een redelijk ondiepe duik met niet iets specifieks bijzonders, maar zeker leuk om weer een nieuwe dive site gedoken te hebben.

Terug op het eiland maakte ik de lunch klaar en mochten de heren met tanks slepen :p
Iedereen was gelukkig weer hongerig en genoot van de Beef Fajitas!
Na de lunch had iedereen weer tijd voor een middag dutje…Rat en ik gingen opzoek naar hout voor het kampvuur, we kamen terug met een mega boomstam! Daar moeten we wel een vuurtje mee kunnen maken. Dave heeft zich de middag vermaakt met het zoeken naar schelpjes en heremietkreeftjes.
Een stukje verder op het eiland hadden bekenden zich een kamp opgezet, Fairy, Stolkes, Bruce, Cinders en nog een aantal. Ze hadden hier de kerst doorgebracht en gaan hier ook oud op nieuw vieren, hoe leuk is dat, op je ‘eigen’ eiland!!!

Tegen 16.00uur gingen we ons klaar maken voor de middag duik, er waren er een aantal die deze oversloegen en alleen de nachtduik wilde doen en er waren er een aantal die hun luchtvoorraad gingen verdelen over deze en de nachtduik, omdat we anders niet genoeg tijd hadden om te zorgen dat alle tanks weer gevuld worden. Het duurt ongeveer 15-20 minuutjes om 2 tanks te vullen, met 16 duikers per duik ben je dus wel ff bezig!
Ik maakte deze duik met Dave en Sando, hun deden allebei hun lucht delen, dus het was een beschaafd duikje…wel een erg mooie! AJ’s Rock blijft favoriet, hier is het koraal erg kleurrijk en hier zit ontzettend veel vis, verschillende en meestal is hier ook wel iets bijzonders te vinden :D Zoals deze keer een mooie murene die zijn tanden liet poetsen door een ‘cleaner shrimp’ – schoonmaak garnaal!! Heel erg cool om te zien!
Na de duik gingen we allemaal terug naar het eiland, omdat iedereen een redelijk korte duik maakte waren we al om 17.00uur terug en duurde het dus nog zeker 2 uur voordat de zon onder ging.
Tegen de tijd dat iedereen voor de nachtduik weer terug de boot op ging begon ik aan het avondeten. Jammer genoeg was ik deze keer degene ;) En het was voorlopig voor Rat zijn laatste weekend, en had hij mij vorige week de nacht duik laten doen, dus eerlijk delen…mocht hij deze doen!
Voordat ze gingen plaagde Fabien mij wat ik allemaal ging missen…hopelijk geen wobbegong haai. Deze hadden ze al een aantal keer gezien en ik heb hem iedere keer gemist. En ja hoor…tuurlijk hebben ze hem nu weer gezien :O wat Fabien natuurlijk erg leuk vond om mij mee te plagen!!
Voor het eten moest ik 1,5 kilo rijst koken, de Irish stew opwarmen en vegetarische spaghetti maken. Wat allemaal goed ging, netjes alles tegelijk klaar ;) wel lastig om 1,5 kilo rijst af te gieten in een plastic klein vergietje! Iedereen vond het lekker, wat toch wel leuk was om te horen!
Na het eten ruimde we alles op, maakte de marshmallows een rondje om het kampvuur en lag iedereen voor 22.00uur in bedje!
Met Rat, Fabien en Chris (Advanced cursist) hebben we als laatste nog naar het kampvuur zitten staren ;)
Fabien vertelde me dat ik de laatste duik met de Advanced de Search & Recovery duik moest duik, als een van de laatste onderdelen van mijn cursus. Dat was nog even snel mijn knopen oefenen dus :p
Gekke knopen hebben ze allemaal, werd er echt gek van in het begin! Zoveel verschillende…kun je niet gewoon een ‘knup’ maken, haha! Maar nu gaat het me redelijk goed af…oefening baart kunst hey ;)
Na het knoop-kwartiertje was het tijd om naar bed te gaan!
Op dat moment hoorde we een kei hard gesis vanaf het strand en was van de laatste tank de veiligheids chip gebroken doordat hij enigszins overvult was. Deze chip noemen de ‘burst-disc’, dit is een soort overdruk ventiel die barst als er teveel druk op de tanks staat, wat de mogelijkheid op het ontploffen van een tank wegneemt!
Nadat de tanks leeg geblazen was, was de stilte weer terug gekeerd en konden we lekker gaan slapen, heerlijk in de buitenlucht!

Zondagmorgen was ik zoals gewoonlijk weer als laatste crew lid wakker!
Nog half slapend stond ik op en begon ik met Rat en Fabien aan het ontbijt, brood boteren, worstje bakken, spek bakken, witte bonen in tomaten saus opwarmen, brood toasten en Craig maakte de gepocheerde eieren! Het was weer een goed stevig ontbijt, voor de laatste keer dit jaar.
Inmiddels waren Fabien en ik erachter gekomen dat dit ons laatste weekend samen op Pelorus Island duiken met RAD was!! Kei gaaf dat ik bijna klaar ben :) maar vreemd en jammer dat waarschijnlijk al mijn een na laatste weekend met RAD is. En mijn laatste weekend met Fabs, mijn instructeur ;) erg leuk, gezellig en leerzaam waren de weekenden met hem!
Na het ontbijt laadden we alle spullen aan boord en gingen we naar Scuba School voor de eerste duik. Met Dave, 2 anderen en Rat ging ik opzoek naar de Rainbow Princess, het beruchte wrak van Pelorus Island! Vond het erg leuk dat ik deze toch nog aan Dave kon laten zien, want hier was hij de vorige keer niet geweest. Na het bootje bewonderd te hebben zwommen we terug naar de koraalwand en maakte we daar de rest van duik. Hier kwamen we een heel apart slakje tegen, het was een soort nudibranch, deze zwom (vloog) door het water heen en lande subtiel op een stukje koraal, heel erg leuk en apart!!

De laatste duik van dit weekend, dit jaar en met Fabien was op Hurt Locker. Hiervoor mocht ik de briefing geven, inmiddels was ik hier al een aantal keren geweest, dus wist ik wel wat er te zien was…de grote anemoon met Clownsvisjes! Onder andere ;)
Ook voor mijn advanced studenten mocht ik de briefing doen en begonnen we met het maken van de knopen ‘bowline’, ‘two half hitches’ en ‘sheet bend’. Gelukkig had ik fantastische studenten en konden ze deze knopen gelijk maken ;) daarna briefte ik over het gebruiken van een hefballon, om een gevonden object mee terug naar de oppervlakte te brengen. Dit gingen we onderwater oefenen, wat voor mij ook de eerste keer was omdat ik deze duik niet gedaan heb voor mijn advanced.
Nadat alle funnies in het water lagen maakte wij ons klaar en daalde af langs de mooring lijn waar we op de betonnen blok gingen zitten om de oefeningen te doen. De knopen ging net als op de boot zonder problemen. Ook de hefballon ging prima, vond het best leuk om te doen ;) Je moet er voornamelijk op letten dat je er niet teveel lucht in een keer in doet waardoor hij naar de oppervlakte kan schieten!
Nadat ook ‘mijn’ studenten deze oefening uitstekend voldaan hadden nam Fabien de hefballon mee terug naar de boot en zette ik de duik voort met een leuke tocht door Hurt Locker. We kwamen een erg grote mooie nudibranch tegen, de Giant Clamb en allebei de prachtig grote anemonen vol met clownsvisjes!! De jongens hadden er erg van genoten, kwamen ze me na de duik vertellen :D
Terug bij de boot vroeg Dave me in paniek hoeveel lucht ik nog had, want hij had de anemoon niet gezien :O Dus gingen we nog snel even terug, want deze moest hij natuurlijk wel gezien hebben!

Terug aan boord ruimde iedereen zijn uitrusting op en zette we koers terug naar Lucinda. Hier was ik weer de ‘sjaak’ en mocht ik de lunch klaar maken, die bestond uit een broodje hotdog met gebakken ui en spek. Mooi getimed waren we klaar met de lunch en het invullen van de logboeken, toen ze de trailer gepakt hadden, klaar om te gaan!
Fabien bracht onze gasten met de fishbus, via de Frosty Mango terug naar huis. En ik stapte weer bij Rat en Craig in de Patrol, wij maakte een stop bij Maccas. Craig hoefde de hotdogs niet, dus nam hier een lunch. Ik een lekkere McFlurry en een Mocha koffie :)
Halverwege de terugweg moesten we stoppen omdat de weg afgezet was. Er stond een auto in de fik! Toen we aankwamen nog nauwelijks, maar binnen een paar minuten stond de volledige auto in brand!! Behoorlijk hoge vlammen en een dikke vette rookwolk. Ook was er een behoorlijk knal, waarschijnlijk van de benzinetank. Na een paar minuten kwam de brandweer met sirenes aanloeien en was het redelijk snel geblust en mochten we toen het vuur gedoofd was weer doorrijden. Op de motorkap was nog een beetje van de originele kleur te zien, de rest van de auto was koolzwart! Toen wij voorbij reden knalde een van de banden, schrik! Bijzonder om te zien.
Bij RAD aangekomen begonnen we met het uitladen van de trailer, het afhalen van de swags, het wassen van de uitrusting en het opruimen van het voedsel en servies.
Rond 18.00uur waren we klaar, Dave kwam zijn spullen halen en Fabien bracht ons naar huis toe.
Na een knuffel en een ‘tot volgend jaar’ namen we afscheid en was het tijd voor een frisse douche.
Daarna zijn we lekker fish & chips gaan eten aan het water naast het appartement.
Wat dit laatste weekend van het jaar 2012 tot een einde bracht ;)
Op naar heel veel mooie, bijzondere, spannende en gezellige weekenden in 2013!!

Wij gaan morgen naar Magnetic Island om daar oud en nieuw te vieren.
Ik hoop dat jullie allemaal leuke en gezellig plannen hebben gemaakt om het nieuwe jaar mee in te gaan!
Wij wensen jullie allemaal een heel goed uiteinde en alle liefde, geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar!!

See ya in 2013!!
xxx



  • 31 December 2012 - 01:26

    Tonny:

    Hoi mandy en dave ook ik wens jullie het aller beste voor het jaar 2013 bedankt voor de prachrige verhalen die je geschreven hebt en ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal
    Een hele dikke knuffel vanuit een winderig venl

  • 31 December 2012 - 01:26

    Tonny:

    Hoi mandy en dave ook ik wens jullie het aller beste voor het jaar 2013 bedankt voor de prachrige verhalen die je geschreven hebt en ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal
    Een hele dikke knuffel vanuit een winderig venl

  • 02 Januari 2013 - 17:27

    Oma:

    Hoi Mandy

    wat een leuke verrassing toen ik de post op pakte en zag dat er een kaart van jouw bij was.
    snel lezen natuurlijk, een traan hoord erbij, wat jij daar doet is geweldig. ik vind het fijn om de
    verhalen die jij schrijft te lezen.
    met mij gaat alles goed.

    ik wens jullie, Mandy en Dave, een gezond en veel geluk in 2013.
    Mandy heel veel dank voor de kaart

    Groetjes Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 79620

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: