First diving trip as Divemaster student - Reisverslag uit Bowen, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu First diving trip as Divemaster student - Reisverslag uit Bowen, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

First diving trip as Divemaster student

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

12 November 2012 | Australië, Bowen

Lieve lezers!

Het weekend is alweer om en ik ben weer terug in Townsville van een erg leuk weekend in Bowen met Remote Area Dive!

Zaterdagmorgen om half 5 ging mijn wekker…hmmm heel erg vroeg zeg! Maar een leuke reden om op te staan, dus hopsa mijn bed uit, ff douche, spullen pakken, een boterhammetje en klaar om te gaan, nadat ik Davy natuurlijk nog even wakker had gemaakt om haije te zeggen :)
Om half 6 kwam ik lopend bij RAD aan en kwamen Fabian en Veronique ook net aan. Veronica a.k.a Boat Girl is ook in opleiding voor Divemaster. Achter hebben we ff de trailer gecheckt en onze tassen in de bus gelegd.
Tegen 6uur waren onze 3 Open water studenten ook gearriveerd en konden we vertrekken. Met z’n alle in de Fishbus gingen we op weg naar Bowen, een plaatje aan de kust ongeveer 1,5 uur naar het zuiden toe. Onderweg hebben we een pitstop gemaakt bij de MacCafe voor een lekkere koffie, die we allemaal we nodig hadden ;)
Prima op schema kwamen we aan in Bowen en begonnen we met het uitladen van onze duikuitrusting. Over de zee uitkijkend kwamen we helaas tot de conclusie dat het behoorlijk waaide, land inwaarts en dat er bruin spul in het water dreef. Dit bleek een of ander afscheidsel te zijn van een koraal soort, zag er best een beetje vies uit. Maar goed, spullen opbouwen en dan zien we wel hoe het eruit ziet onderwater. Veronica ging tijdens de briefing alvast het water in om het anker met boei uit te gooien. Toen ze terug kwam vertelde ze dat het zicht echt heel erg slecht was, hmm dat belooft niet veel goeds dus :(
Nadat Fabian aan onze cursisten de briefing had gegeven over welke skills ze moesten doen, werden we als buddy’s gekoppeld aan de cursisten en maakten we ons klaar om het water in te gaan.
In het water aangekomen kwamen we erachter dat het zicht door de ‘koraal-algen’ echt ontzettend slecht was. Maar goed, we hebben cursisten bij ons die hun brevet willen behalen in dit weekend, dus here we go!
Op de bodem aangekomen, wat maar 2/3meter was kon ik mijn buddy zien omdat ik vlak naast hem zat en Fabian op het moment dat hij bij ons kwam, onze mede duikers kon ik niet zien door het spul in het water!! Best heavy!
Bijna alsof ik terug in de Groene Heuvels in Nederland zat :p
Ondanks het zicht deden de cursisten hun skills prima! Daarna gingen we een kleine tour maken, om het toch een beetje een eerste duik voor hun te maken. Mijn buddy heb ik de hele tocht aan zijn BCD/trimvest vast gehouden en zwommen we vlak achter Fabian zijn vinnen om hem niet kwijt te raken, wat best wel een kunst was!
Soms was het net alsof het ontzettend sneeuwde :O en als je dan ook nog tegen de stroming in zwom was het net of je heel erg hard ging :D haha
Na 35 minuutjes kwamen we weer boven en hadden onze Open Water cursisten hun eerste duik gemaakt ;) hopelijk met het slechte zicht ooit!
Om positief te blijven zei ik; If you can dive in this condition, you can dive everywhere!

Terug op het strand aangekomen ging Fabian met de bus naar de baai naast ons om te kijken of het daar beter was.
Intussen moesten wij met de cursisten 200 meter gaan zwemmen, een van de skills die ze moeten voldoen om voor Open water te slagen.
Met onze vrouwelijke afstandmeter hebben we een inschatting gemaakt over wat dan ongeveer 200 meter zou zijn ;) en zijn we gaan zwemmen. Dit ging prima, zo gebeurd!
Na terug komst namen we wat te drinken en een van de overheerlijke Australische koekies de we bij ons hadden en kwam Fabian ook alweer terug. Helaas met het nieuws dat het aan die kant maar minimaal beter was en er niks te zien was buiten zand en rotsen, dus eigenlijk niet de moeite waard om te verhuizen.
Veronica en ik moesten een vermoeide duiker voor 100 meter slepen als onderdeel voor de Divemaster course. Dit zijn we gaan doen, Fabian ging met ons mee en vertelde ons ondertussen dat hij er zelfs over na zat te denken om de trip te cancelen en terug te rijden! De weersvoorspelling voor morgen was nog minder goed als voor vandaag, dus dat beloofde ook niet veel goeds :(
Hij had Craig (de eigenaar van RAD) al gebeld om te vragen wat te doen, die belde ons zo weer terug…
Intussen had Veronica mij in 3.10minuut 100 meter gesleept en ik haar in 2.15minuut, yeeh! Alweer een blauwe sticker erbij ;)
Toen we weer terug bij onze cursisten kwamen kreeg Fabian weer een telefoontje, en bleek een klein stukje verderop nog een baai te liggen die een beetje uit de wind lag momenteel, hopelijk dus ook minder aanvoer van het koraal-afscheidsel.
Daar dus snel even gaan kijken! Fabian is dit gaan doen terwijl wij de lunch gingen klaar maken, we hadden chicken kebabs met salade! Ideaal die BBQ’s overal :D
Net toen wij klaar waren met eten kwam Fabian weer terug, gelukkig met goed nieuws…het was een stuk verder lopen naar het water toe dan hier, maar het zicht daar was 2x zoveel als hier!! Definitely worth moving!
Ondertussen dat wij de trailer weer inlaadde genot Fabian snel van zijn lunch, voordat de meeuwen het bijna van zijn bord af kwamen eten!

Daarna gingen we op naar Rose Bay, onderweg ernaartoe zijn we eerst even gaan inchecken op de camping waar we die nacht gingen slapen. We hadden een staan-caravan voor 6 personen. Hier legde we onze tassen vast in en reden we door voor de tweede duik van vandaag.
Op Rose Bay aangekomen genoten we eerst even van het mooie uitzicht, een prachtig klein strandje!!
De trailer weer uitlaadde en onze duikuitrusting vlakbij het strand op het gras verzamelen. Alles weer in elkaar zetten klaar voor de duik. Ik had tijdens de eerste duik naar ¼ van de lucht in mijn fles verbruikt, dus ik kon deze voor de komende duik nog een keer gebruiken, cool he!! Daarna gaf Fabian weer een duik briefing voor deze duik en mocht ik dit keer het water in om het anker met boei uit te gooien. Een behoorlijk stuk uit de kust gezwommen was ik opzoek naar een redelijk diep stuk, het lastige hiervan was dat er overal koraal onder me zat, waar ik natuurlijk niet mijn anker op wil laten vallen. Zoekend vond ik uiteindelijk een stukje zand tussen de koralen, op goed geluk liet ik het anker vallen en gelukkig kwam deze ook nog precies in het zand terecht!
Na een behoorlijke zwem kwam ik weer terug bij de groep en was ik eigenlijk verbaast over de plek waar de boei dreef, dacht dat ik veel verder gezwommen had! Dit bleek uiteindelijk ook zo te zijn want tegen het einde van Fabian zijn briefing was de boei bijna naar de andere kant van de kust gedreven. Deze ben ik snel gaan halen en bleek dat het touw los gelaten had!!! Oh nee :( moet mij weer gebeuren! Nu ligt er ergens een anker met een stuk touw op de zee bodem…

De skills voor deze duik gingen ook weer prima. En ook de duik zelf was een stuk beter, deze keer kon ik mijn buddy gewoon los laten zonder hem kwijt te raken ;)
Zelfs voor Fabian was het de eerste dat hij hier op deze plaats dook, dus het was een beetje een ondekkingsreis :D
Onderweg kwamen we nog een pijlstaartrog tegen die ons sierlijk voorbij zwom!!
Ook zagen we wat nudibranches en zeekomkommers. En heel wat verschillende koraal soorten met allemaal hele leuke, grappige kleine visjes! Ook hier zat het ‘koraal-alg’ in het water, maar toch een stuk minder dan de andere baai. We hadden hier toch wel 5-8 meter zicht.
Terug gekomen aan de oppervlakte waren onze cursisten ook een stuk enthousiaster!! Erg leuk om te zien :)
Het is best wel cool om mensen voor het eerst mee de zee in te nemen en kennis te laten maken met de wereld waar je zelf zoveel passie voor hebt!!

Na deze duik zijn de cursisten terug aan land gegaan en zijn wij met z’n drieën gaan zoeken naar het anker. Zoals ik al zei was ik voor mijn gevoel best een stuk van de kust af gezwommen dus dat deden we nu ook. Onderweg werd Fabian gestoken door een kwal!! Op zijn hand en in zijn gezicht! Je zag rode vlekken op de plek waar de tentakels hem geraakt hadden en je kon aan hem zien dat het best pijn deed! Dus hij is het water uitgegaan om er azijn op te doen, dit neutraliseert het gif van de tentakels. Veronica en ik zijn naar de bodem gedoken in de hoop dat we het anker zouden vinden. Helaas tevergeefs en moesten we terug toen we door onze lucht heen waren.
Moet wel zeggen dat we tijdens onze zoektocht over prachtig koraal gezwommen zijn en verschillende soorten visjes tegen gekomen zijn, stiekem wel erg leuk ;)
Daarna pakte we alle uitrusting weer in en reden we naar onze cabin. Het was ongeveer 16.00uur, tijd genoeg nog voordat we gingen eten. En tijd dus voor een heerlijke douche!! Vooral nadat we door allemaal dat algen spul gezwommen hadden, wat trouwens ook erg apart rook, was dit erg lekker!
In de badkamer kwam ik een gekko en een wandelende tak tegen, hij was ook nog echt aan de wandel!
Lekker relaxed werd het avond en kregen de heren zin in een biertje, dus zijn we de auto in gestapt en naar de pub gereden waar we gingen eten! Hier hebben we met z’n 6jes een erg leuke avond gehad. Iedereen heeft zo toch wel z’n eigen verhaal met wat ze doen, of graag willen en waar ze vanaf komen, leuk om te horen :) ook het eten was erg goed! Heerlijke biefstuk (med)rood gebakken!!
Na het eten hebben we …natuurlijk… nog een potje gepoeld! En believe it or not…mede door mijn goede performance gewonnen!! Om het eerlijk te houden hebben we onze cursisten het tweede potje laten winnen :p
Inmiddels waren we allemaal ook wel toe aan een slaapje en zijn we naar ‘huis’ gereden. Hier aangekomen lag iedereen dan ook binnen no time in bed! Vermoeiend dagje he! Gelukkig ging het met Fabian zijn stinger beten ook vrij goed!
Ik kreeg het bovenste bed van een drie dubbel dekker! Ik had ongeveer een halve meter ruimte tussen de matras en het plafond ;) maar ik heb (zoals gewoonlijk) heerlijk geslapen!

Zondagmorgen waren we rond half 7 allemaal weer op en gingen we ontbijten. Ik mocht eerst de afwas van gister nog even afwassen en daarna de witte bonen in tomaten saus warm maken ;) intussen hadden de andere de rest klaar gemaakt en genoten we van een ontbijt dat bestond uit geroosterd brood met spek, worstjes, gebakken ei en de witte bonen in tomaten saus. Opzich best wel lekker, maar yeez echt een stevig ontbijt hoor!
Helaas hadden we behoorlijk wat over, dat allemaal weg gegooid werd…waar ik nogal wat moeite mee heb :(
Na het ontbijt ruimde we alles op, pakte we al onze spullen weer in, checkte we uit en reden we weer terug naar Rose Bay om hier onze twee duiken voor vandaag te gaan maken. Het was een prachtige zonnige dag en de wind was een heel stuk minder als gister, beter!
Weer laadde we alle uitrusting van de trailer en zette we onze scuba systemen weer in elkaar voor de duik. Fabian liet de controle hierover in onze handen en ging zelf alvast het water in om op zoek te gaan naar ongeveer 6 meter diepte, dit hadden we nodig voor een skill die de Open water cursisten moeten doen.
Toen we compleet waren en onze buddy check gedaan hadden gingen we het water in. Fabian was een behoorlijk stuk van de kust af en moesten we dus een heel eindje zwemmen. Daar aangekomen vroeg hij of we een kompas bij hadden…nee.. Veronica mocht weer terug zwemmen om deze te halen..pff
Ondertussen deed Fabian een voor een met de cursisten de opstijging waar hij de diepte voor nodig had en moest ik aan de oppervlakte bij de boei blijven en de andere 2 in de gaten houden.
Inmiddels had Fabian met alle drie de opdracht gedaan en zagen we Veronica nog steeds op het land rond lopen, hompelend… iets was er niet goed…
Helaas konden we schreeuwend niet verstaan wat er aan de hand was en is Fabian terug gezwommen om te gaan kijken. Zijn scuba uitrusting liet hij bij mij zodat hij sneller kon zwemmen. Ik mocht weer op de cursisten en de boei letten.
Ondertussen dat we in afwachting waren van wat er zich op land allemaal afspeelde werd ik ook geprikt door een kwal! Op mijn hand begon het opeens heel erg te tintelen, ik til mijn hand op uit het water, zatten er verschillende lange, glibberige soort draden op, leken wel lange haren ofzo. Uhmm..ja hoe haal ik die er nu af…niet met mijn andere hand natuurlijk!! Langs de boei afstrijkend en proberend in het water af te spoelen kreeg ik het volgens mij wel allemaal weg. Het werd niet rood of opgezet, het prikte wel behoorlijk, maar was niet ondragelijk, volgens mij toch wel geluk gehad! Maar ik had helemaal niks gezien, het kwalletje zelf niet eens, alleen zijn tentakel toen die op mijn hand zat. Gevaarlijke beestje hoor!
Na een behoorlijke portie geduld kwam Fabian weer terug om te vertellen dat Veronica gevallen was over de rotsen en op een oester was gaan staan waardoor ze nu een behoorlijke snee in haar voet had! Must be our lucky day or what!!
Gelukkig waren wij het zelf en niet onze cursisten ;)
Tijdens de derde duik moesten er nog 2 skills gedaan worden en kregen we daarna ook weer een deel ‘funduik’. Helaas hadden we op sommige stukken weer erg veel ‘koraal-algen’ en leek het weer te sneeuwen. Wel waren de koralen erg mooi en waren onze kleine visjes er vandaag ook weer. Ik had niet het idee dat hier veel gedoken werd want de visjes schrokken niet weg als wij aan kwamen, je kon dan ook behoorlijk dichtbij komen zonder dat ze wegschoten, wat erg leuk was!!
Terug aan op het strand aangekomen ging het met Veronica gelukkig redelijk goed en ging ze voor de laatste duik wel weer mee!
Eerst hadden we een oppervlakte interval met wat te drinken en wat koekjes. Er zaten Tim Tam’s bij, dit is het Australische koekje…en ook nog erg lekker!!
Ook hebben ze hier een soort choco biscuits met een laagje mint in :D een goeie vervanger voor de AfterEight, want die hebben we hier dan weer niet!

Voor onze laatste duik verwisselde onze cursisten hun fles weer voor een volle en kon ik de mijne gewoon nog een keer gebruiken. Fijn gevoel om zo te merken dat het best goed gaat met mijn zuinig ademen ;) (de duiken waren dan ook wel erg ondiep hoor)
In overleg met ons had Fabian besloten om deze duik aan de andere kant van de baai te doen om te kijken wat er hier te vinden was. Leuk zo op ontdekkingstocht!
Het is dan ook bijzonder om te zien dat het hier heel anders is, terwijl we toch gewoon in dezelfde baai zitten! Hier was niet zoveel koraal te zien, maar veel meer onderwater planten. Ook dit is apart om te zien, deze dansen mee op de deining van de zee! Hier zaten niet zoveel visjes, maar kwamen we wel weer 2 nudibranches tegen en wat zeekomkommers.
Na een 40 minuutjes waren we weer terug aan de oppervlakte, Fabian en ik bleven om nog een keer te gaan zoeken naar het anker en de rest ging terug naar de kant. We hebben nog ruim 20 minuten gezocht door op de kompas een steeds groter wordend vierkant te zwemmen, maar ook nu weer helaas niet gevonden!
Jullie snappen natuurlijk wel dat ik nu nooit meer vergeet om eerst ff de knoppen te checken voordat ik het anker laat vallen he!!
Intussen dat Fabian en ik onze uitrusting opruimde en ons omkleedde hadden de andere de lunch klaar gemaakt. Picknickend op de grond aan een prachtige baai genoten we van een broodje hamburger. En keken we terug op een leuk weekend, met geen fantastische, maar na omstandigheden toch leuke en leerzame duiken!
Na de lunch stapte we de Fishbus in en reden we terug naar Townsville.
Aangekomen bij RAD handelde Fabian alle papieren en dergelijke met de cursisten af en begonnen Veronica en ik met het uitladen van de trailer. Alle flessen eruit, alle uitrusting, deze moesten we allemaal spoelen en op hun plek terug hangen. En de kisten met eten, drinken en bestek moesten we opruimen. We hadden dit redelijk snel voor elkaar, maar we waren dan ook maar met 6 in totaal. Zweten was het wel want het is best een gesjouw en een behoorlijk warm, houten pand die garage!
Toen we helemaal klaar waren kregen we van Fabian een de-briefing over het afgelopen weekend, wat ik erg fijn vond!
Hij was erg tevreden, we hadden goed team work verricht, hij haalde verschillende punten aan waarvan hij vond dat we ze erg goed gedaan hadden en hij had wat verbeter punten! Ook had hij van alle drie de cursisten het beoordelings formulier dat ze op de terug weg ingevuld hadden. Dit was erg goed, ze waren erg tevreden over de professionaliteit, vriendelijkheid en leertechniek. De fishbus viel iets minder in de smaak, haha!
Beoordeling waar we best trots op mogen zijn dus :)
Na deze de-briefing waren we klaar en mochten we gaan. Terug naar huis lopend met een goed gevoel over mijn ‘expo’ (eerste) weekend voor de Divemaster cursus, was ik helemaal gaar toen ik thuis bij Dave aan kwam! Dit was dan ook duidelijk te zien, want daar gaf hij gelijk commentaar op ;)
Met de verse ananas die hij net gesneden had werd het weer een stuk beter!!
’s Avonds hebben we lekker Aziatische kip met groente en rijst gegeten en naar elkaars belevenissen van het weekend geluisterd!!



  • 12 November 2012 - 14:27

    Ans & Vasek:

    Hallo‘Maddog Mandy’,

    Wat "weer" een ervaring tijdens jouw Divemaster opleiding. Ha, ha, vond het wel leuk die opmerking van de Groene Heuvels. Doet me denken aan onze duiken in Oostrum tijdens onze Rescue Diver cursus, toen zagen we ook geen hand voor onze ogen. Het is inderdaad waar, als je in zo'n omstandigheden kunt duiken, kan je het overal .... en van dat "ankertje" ach ja dit is "collateral damage".

    Het is wederom leuk om te horen dat het goed gaat ....

    Groetjes van ons allemaal xxxxxx

  • 12 November 2012 - 17:21

    Alda En Ard:

    Hallo Mandy en Dave,

    Het gaat erg goed met jullie daar als we de verhalen lezen.
    Al veel gezien en gedaan en meteen werk gevonden , wat wil je nog meer ?

    Geniet ervan !

  • 12 November 2012 - 17:47

    Louis & Anita:

    Meid wat weer een ervaringen heb je opgedaan. Vindt het toch wel spannend wat je allemaal aan het ondernemen bent ;) Kei leuk om dit alles te lezen, lijkt net alsof ik er zelf bij ben geweest.
    van die tim-tam koekjes had ik toevallig op tv iets gehoord, bij n muziek programma waar een australiese band optrad. Fijn dat je vervanging hebt voor de after-eight :) echt iets voor jou....
    Dave had met de stormparaplu meer succes als jij met het anker, kan gebeuren hé. idd let je de volgende keer beter op, gelukkig maken we allemaal van deze foutjes.
    nu op naar een werk week at Jams? hebben trouwens een leuke web-site.
    have fun you 2 en we zien alweer uit naar the next story.

    knuffels van ons X

    bay the way, wij eten hier zuurkoolschotel uit de oven mmmmm

  • 20 November 2012 - 12:35

    Leni Rutzerfeld:

    Wat een fantastisch verhaal, je kunt leuk schrijven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 811
Totaal aantal bezoekers 79505

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: