a Dream in Paronella Park - Reisverslag uit Mena Creek, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu a Dream in Paronella Park - Reisverslag uit Mena Creek, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

a Dream in Paronella Park

Door: Davy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

31 Januari 2013 | Australië, Mena Creek

G'day to you guys!

Dinsdag om half 8 werden we wakker na ons eerste nachtje slapen in een stortbui! Een beetje zenuwachtig hadden we het idee dat we snel weg moesten, want wat als de wegen zouden overstromen :p Aangezien ik die nacht in de auto geslapen had, moesten alle koffers en tassen weer terug geplaatst worden in de laadbak. Ik hoefde mij in iedergeval niet meer te douche, want de rain had z'n werk al goed gedaan! De auto in en Mandy ophalen, zij wachtte namelijk met haar swag bij de openbare tioletten. Via Luncinda reden we weer terug naar Ingham om daar te stoppen voor ontbijt en te tanken. We hadden onze eigen boterhammen en dergelijke bij ons, maar om nou in regen onze bammetjes te smeren zagen we niet zitten. Ook wilde we ook het internet checken voor enige nieuws-updates of het weer en roadclosures. Het werd Macca's voor in McMuffin Brekkie met een kop koffie en gratis WiFi. Helaas werkte het internet niet echt mee en moesten we maar hopen dat de wegen nog begaanbaar waren. Zodra we de Mac verlieten zagen we gelukkig een oversized bord staan maar daarop de melding dat de wegen naar Cairns open zijn!! Nog even tanken, de bandenspanning checken en off we go. Natuurlijk regende het weer of nog steeds, net hoe je het wil noemen, maar hierdoor moeste we helaas onze eerste sightseeing van vandaag cancellen. Dat waren de Wallaman Falls, een 300 meter hoge waterval die in één rechte lijn naar beneden komt. Het mag officieel niet, maar je kunt helemaal naar boven om zo over de rand in het diepe te kijken!! Helaas voor ons rede we the Wallaman Falls voorbij.. :(

Next up is Paronella Park, op advies van vele gingen we een bezoekje brengen aan dit park. Voor $38 krijg je toegang tot het park en mag je een nacht kamperen en dus ook het park 's nachts bewonderen. Eenmaal aangekomen op het park werden we vriendelijk ontvangen door een dame, met al 2 paraplu's voor ons, en zij vertelde ons dat het zeer zeker de moeite waard is om te komen kijken! Mits je niet bang was voor natte voeten vertelde ze erbij ;) Tevens mochten we naar binnen voor $38 in totaal, 2 voor de prijs van 1 dus! Dit konden we natuurlijk niet weigeren en besloten om Paronella Park te gaan bekijken en om een nachtje te verblijven. Op weg naar binnen werden we ook nog aangesproken door de eigenaar, hij vertelde ons vol vreugde over het park en dat veel mensen stoppen om een uurtje te kijken en vervolgens minimaal 4 uur later pas vertrekken :) dat belooft veel goeds! We kochten onze entree kaartjes en gingen mee met de eerst volgende tour om zo meer te weten te komen over de droom van José Paronella.

Everyone has a dream... De spanjaard José Paronella had als droom het bouwen van een kasteel, Paronella die inmiddels al 2x de wereld had overgereisd was verkocht aan North Queensland en besloot daar om zijn droom waar te maken. Na 11 jaar hard werken reizde hij terug naar Spanje om daar zijn geliefde Matilda mee te nemen naar Queensland. Maar spijtig genoeg was zij inmiddels getrouwd met een ander. Vervolgens trouwde hij met Matilda's jongere zus Margarita. In 1929 begon de bouw van het Paronella Landgoed. In 1933 bouwde José een Hydro Electrische Installatie en was hiermee Queenslands éérste om stroom op te wekken uit de kracht van water en zo het hele park te verzien van groene electriciteit!! Het park werd officieel geopend voor het publiek in 1935. Helaas was er een grote tegenslag in 1946 toen het park werd getroffen door een massale overstroming die ook nog een vernielde railwaybrug meenam en het park zo voor een groot deel vernielde. Na deze storm waren de Paronella vast beraden om het te park te her openen. Ze legde de tuinen opnieuw aan, repareerde wat ze konden en zo konden zo 6 maanden later de poorten waar openen voor het publiek. José stierf in 1948 en liet zijn legende na aan zijn kinderen. Zij verkochten het park in 1977. Het park kreeg nog meer catastrofes te voorduren want in '79 brande het kasteel uit en liet alleen de muren achter als herinnering van José's droom. Tevens werd het uithoudingsvermogen van het park weer getest in '86 toen Cyclone Winifred toesloeg. De huidige eigenaren Mark en Judy Evans herontdekte de vergane glorie van het Paronella Landgoed in '93. Ze kochten het en blaazde nieuw leven in de droom van José. Tevens vernieuwde zij ook het hydrolische systeem en op de dag van vandaag wordt het hele park hiermee voorzien van stroom!! José's dream continues...

Geloof ons als wij zeggen dat de huidige eigenaren een fantastische job hebben gedaan want het park ziet er gewoon weg uit als een droom. Je loopt midden in de prachtige jungle met een kasteel en anderen vertrekken die zo uit een sprookje konde komen! Wij begonnen onze tour in een de persoonlijke vertrekken van José die nu als musuem diende. Hier is nog equipment te vinden uit die tijd, o.a. werkgereedschap en nog een oude filmprojector met filmrollen! Super gaaf! Het leuke hieraan is dat de projector zo groot is als een gemiddeld persoon, terwijl vandaag ze vaak niet groter zijn dan je hand ;) Technologie ey? We liepen vervolgens door naar het kasteel en de ballroom van José. Deze man was een slimmerik en bouwde zijn kasteel van de grondstoffen die de omgeving te bieden had. Hij gebruikte oude trein-rails als skelet en beklede dit met klei gemengd met andere grondstoffen. Helaas wist José niet veel van metaalvermoeidheid want het kasteel begon langzaam maar zeker af te brokkelen door het uitzetten en roesten van de rails. Maar dan nog is het prachtig om te zien hoe deze man zijn kasteel had gebouwd van alles wat hij ter beschikking had. Vervolgens liepen we door naar de watervallen waar zich ook de Hydro Electric Plant bevindt. Vanuit de picnic plaatsen heb je een prachtig uitzicht op de Falls en hier kun je ook de vissen voeren :p niet alleen vissen maar ook aalen en schildpadden kwamen genieten van een hapje. Mena Creek, zoals de rivier genaamd wordt, is ook thuis voor krokodillen maar die hadden (gelukkig) geen honger. Waarschijnlijk hadden zij het niet bij het vissenvoer gehouden! Na het bewonderen van het feestmaal wandelde we verder naar de refresment-rooms met aanliggende fontein en (niet meer aanwezige) tennisbanen. Tevens ligt hier ook nog een voormalige keuken en toilettenblok. José had ook iets romantisch in zich zitten, iets verderop bouwde hij namelijk de "Tunnel of Love". Hij bouwde een tunnel van aquariums om zo +- 25 meter van onderwaterleven te kunnen genieten met z'n 2tjes. Maar helaas waren de grondstoffen die hij gebruikte niet helemaal waterproof en lekte de tunnel van alle kanten. De tunnel wordt nu al thuis gebruikt door tientallen kleine vleermuizen die gezellig op een hoopje 'hangen' ;). Aan het einde van de tunnel ligt Teressa Falls. Dit is een kleine waterval dat een replica is van de grote Mena Creek Falls. De kleine waterval heeft José naar zijn dochter Teressa vernoemt. Vanuit de Falls loopt een waterstroom via het rainforest naar Mena Creek. Dit zuivere water verkocht José aan lokale bierbrouwerijen en wilde het ook als bronwater gaan verkopen maar hier is hij nooit aan toe gekomen. De huidige eigenaren hebben dit 'droom'idee opgepakt en willen in de toekomst alsnog het water als drinkwater gaan verkopen. Zoals gezegt loop deze stroom water recht door de Jungle en hier loopt en hangt van alles dat leeft. Bij een kleine brug heeft zich tussen 2 bomen een Yellow Orb Spider een gigantisch web gebouwd! De spin zelf is ook niet al te klein :/ Kijk even naar je hand oke?... Dat is namelijk haar spanwijdte!! Best groot dus als je het mij vraagt. Er loopt vanuit de brug ook een trap naar boven naar het bamboo bos. Hier hebben we met de avond tour doorgelopen, maar op advies moesten we hier 's nachts nog een keer terugkomen. De laatste stop van de tour is Kauri Avenue. Dit is een ongeveer 100 meter lang pad met 20 meter hoge bomen langs de gehele route en met een uitzicht op de Mena Creek Falls!! Beautiful. Na deze tour mochten we op ons eige houtje het park verkennen en nu op ons eigen tempo want de tour duurde maar 45 min. Wij maakte onze eigen tour van 3 uur :p Het gehele park nog een keertje bekijken en nu vele foto's maken. Ook waren er nog delen van het park dat we nog niet gezien hadden. Zoals de turtle nesting area (schilpad broedplaats), we hadden nog wat extra visvoer gescoord in de hoop dat de schildpadden hier ook fan van waren! En ja hoor :) ze kwamen met een grote groep vrolijk kijken, maar omdat ze in het water zaten konden we hun niet geheel op de foto krijgen. Beetje visvoer op de oever deed wonderen en zo konden een aantal leuke foto's maken! er kwam ook nog een aal kijken en deze zwom/ kroop meer dan de helft uit het water ! Heel apart om te zien. Al laatste van onze dag tour zijn we nog over de suspensionbrug gelopen die over de watervallen hangt. Vanuit de brug hadden we een prachtige view van het kasteel en de picnicplaatsen. Om 6:15 pm begon de Darkness Falls tour, een avond tour door het park. Onze BBQ stelde we uit voor na de tour ;) De tour had vrijwel dezelfde inhoud als de daytour maar met uitzondering dat het kasteel, refresment rooms en de Mena Creek Falls nu verlicht waren, de vleermuizen in de Tunnel of Love nu zeer actief rond fladderden en het bamboo bos had nog een aangenamen verrassing voor ons in petto. De refresment rooms waren ontzettend mooi om te zien, de verlichting maakte van dit gebouw een magische plek om te zijn. Zeker even naar de foto's kijken dadelijk ;) En in het bamboo bos waren vuurvliegjes te zien!! Deze hadden wij beide nog nooit eerder gezien, dit zijn echt grappige beestjes! Het lijken net geel/ groene ledlampjes die zweven! Mooie wezentjes :) Hier staan ook nog glowing mushrooms (lichtgevende paddestoelen), maar het was nog te licht om deze te kunnen zien. Later op de avond nog een keertje terugkomen dus. Na deze zeer leuke avondtour kregen we toch een beetje honger en hebben we de BBQ aangezet. Kipspiesjes, Garnalen en geroosterd brood, jummie! Het begon wel helaas te regenen, dus gingen we met onze pluu 's nachts op een laatste verkenning door het park. De glowing mushrooms in het bamboo bos waren moeilijk te vinden maar we hebben ze gezien! Een natuurlijk lichtgevende paddestoel, how strange! Hetzelfde geld voor de vuurvliegjes die helaas door de regen een schuilplekje hadden opgezocht en niet meer rondvlogen. Er was aan de andere zeide van de Creek nog een plateau dat uitkeek op de watervallen en het kasteel. Super mooi, door de regen was het zicht minder goed maar nog steeds zeer zeker de moeite waard! Inmiddels kende we het park bijna uit ons duimpje en werd het tijd om onze swag alvast op te zetten. We hadden ons vóór de avondtour al ingeschreven om te kamperen en we mochten onder het afdak van het cafe slapen! Zo konden we gelukkig droog in onze swag weg dromen in het prachtige Paronella Park.

The Dream Continues...

Goodnight to all of you and we still hope you enjoy our stories :)

• 31 Januari 2013 - 14:39

Anita & Louis:

G'day mates

Wat een mooi land is dat toch. En wat kei leuk dat jullie dat allemaal mogen meemaken en zien.
    Ik moet zegge als k deze verhalen lees droom ik terug naar 1 jaar geleden. Wat kei gaaf.

Ben p internet gaan google naar Paronella park. Waanzinnig. Doet mij denken aan Katoomba, the blue mountains. Ook zo n waanzinnig mooi park.

Ben dan ok weer reuze benieuwd naar jullie volgende avontuur.

Heel veel hugs knoevels kusjes

Love you guys