1st dive as Divemaster on the Great Barrier Reef - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu 1st dive as Divemaster on the Great Barrier Reef - Reisverslag uit Townsville, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

1st dive as Divemaster on the Great Barrier Reef

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

15 Januari 2013 | Australië, Townsville

Het verhaal van deze week over hoe ik mijn opleiding met succes volbracht en mijn eerste duik op het Great Barrier Reef maakte als gekwalificeerde Divemaster…

De week begon erg rustig…
Iedere morgen met een aantal heerlijke baantjes in het zwembad op het dakterras.
Maandag en dinsdag hebben we achter de laptop door gebracht opzoek naar een auto. Nu dat het einde van mijn Divemaster opleiding in zicht komt wordt het tijd om verder te reizen :)
Dit was toch even iets lastiger dan we verwacht hadden. We hadden een aantal carsales sites bekeken en daar kwamen een hoop vragen uit over wat de auto allemaal moet hebben om in Australië de weg op te mogen. De auto moet geregistreerd zijn om op de weg te mogen. Van de meeste auto’s in onze prijsklasse is de REGO (registratie) verlopen, wat wil zeggen dat je een nieuw RWC (Road Worthy Certificate) moet hebben, voordat je hem weer kunt registreren. Dat is net als de APK in Nederland. Net als in Nederland is het vrij tricky om een auto te kopen die nog gekeurd moet worden, want je weet niet of er iets mis is wat je nog veel meer geld gaat kosten! Een aantal auto’s vonden we met nog een korte duur registratie, deze heb ik een mail gestuurd, want deze registratie kun je misschien gewoon verlengen, zonder een nieuw RWC te hebben.
Ook heb ik zitten zoeken hoe het zit met auto verzekeringen, wat ook nogal een lastig onderwerp in het Engels is. Bij alle verzekeringen moet je een offerte aanvragen voordat je een prijsindicatie kunt krijgen. Dus ik weet nu wel welke verzekering we moeten hebben, heb alleen nog geen idee van wat deze kost!
Hopelijk krijgen we snel een reactie terug van de auto’s die ik gemaild heb.
Dinsdag avond hebben we lekker pannenkoeken gegeten :) Deze waren erg lekker! We hadden er gemaakt met appel, als voorgerecht…eentje met spek en kaas voor het hoofdgerecht…en het heerlijke toetje om mee af te sluiten was een pannenkoek met banaan, choco pasta en vanille ijs :p

Woensdag middag hebben we een tijdje onder de brug gezeten langs ons appartement. Als het eb is wandelen hier heel veel kleine krabbetjes rond! Verschillende rode, groen/grijze, paars/groene en sommige met blauw. Ze schieten allemaal weg als je aan komt lopen, maar als je een tijdje stil blijft zitten komen ze weer allemaal terug, kei leuk!!
Terwijl wij hier gezelli onder de brug zaten kwam Mellissa de brug overlopen terug van werk en zag ze ons zitten. What are you doing :O Crazy tourists!! Haha lol!
Terug in het appartement begonnen we aan ons avondeten, we hadden heerlijke wraps gevuld met verse sla, komkommer, Ceaser dressing, kaas en gebakken kip, erg lekker!!
Mellissa en Kieran hadden intussen ook hun eten klaar en hebben we gezellig met z’n vieren gegeten en ondertussen de film ‘Horrible Bosses’ gekeken, best grappig :)
We hebben er maar een film avondje van gemaakt en nog 2 spannende horror films gekeken vergezeld door de heerlijke doos Maltesers die ik van Dave met kerst gekregen had!

Donderdag morgen ben ik na mijn zwemuurtje naar RAD gegaan om Fabien te helpen met het vullen van alle tanks. Het waren ongeveer 30 tanks die gevuld moesten worden, dus hier ben ik de hele morgen zoet mee geweest. Tegen lunch tijd had Fabien pauze en zijn we intussen de Knowledge Reviews uit het PADI Divemaster manual gaan nakijken. Er waren een aantal vragen die uitleg vereiste, maar de meeste waren duidelijk en had ik correct beantwoord.
Halverwege de middag waren we klaar en liep ik terug naar huis. Vanuit daar ben ik naar de supermarkt gelopen om een toetje te halen. Die donderdagavond gingen we bij Steve eten en film kijken, ik had gezegd dat ik een dessert mee zou nemen, dus kocht ik een heerlijke doos met Tiramisu, dit had ik niet meer gehad sinds we uit Nederland vertrokken waren en begon het langzaam te missen ;)
Om 18.00uur kwam Steve ons halen en reden we terug naar zijn huis. Een glas wijn schonk hij voor ons in en begon met koken. Hij maakte spaghetti met tomatensaus en een heerlijke zeevruchten mix! Het smaakte erg lekker, pasta met gamba’s, mosselen, coquilles, inktvisringen en stukjes vis!!
Het was erg gezellig, met z’n drieën zaten we aan tafel te eten en hebben we het gehad over de cursus, duiken, het kopen van een auto en nog van alles, erg gezellig!
De ongelofelijke lekkere tiramisu hebben we opgegeten tijdens het kijken van de film Anchorman.
De tweede Army week die ik met RAD op Pelorus ben geweest waren Hans en Jessica er ook. Hun hadden deze film al meerdere malen gezien en konden bijna alle hilarische stukken uit de film imiteren. We hebben ons er toen scheef om gelachen, alleen had ik de film nooit gezien, dus ik miste een stukje van de humor. Daarom had Steve met me afgesproken dat we deze gingen kijken voordat ik zou vertrekken uit Townsville. Hij was idd wel lachen, erg leuk om de stukken die hun deden terug te herkennen in de film :)
Na de film bracht Steve ons weer naar huis en bedankte ik hem voor de ontzettend leuke avond!!

Vrijdagmorgen begon weer met een aantal lekker verfrissende baantjes in het zwembad. Tijdens de lunch had Mellissa een film erop gezet waar we met z’n drieën naar keken, Kieran was alweer werken. Intussen had ik ook al mijn spullen klaar gelegd en nog even de skills voor mezelf door genomen want om 16.00uur moest ik bij RAD zijn voor het Dive Skill Circuit. Dit was het laatste deel wat ik moest doen voor de Divemaster Opleiding en dan ben ik geslaagd :)
Er zijn 20 Open Water skills die je op demonstratie niveau moet kunnen doen. Wat wil zeggen; langzaam, zeer overdreven en duidelijk op de kritieke onderdelen.
Bij RAD aangekomen was Steve er al en even later kwamen Buffy en Prince Harry ook binnen lopen. Met z’n vieren en Fairy als onze instructeur/examinator gingen we op weg naar het zwembad.
Nadat we hier onze spullen hadden uitgeladen begonnen we met het opbouwen van onze uitrusting terwijl we om de beurt de verschillende onderdelen uitlegde. Dit ging allemaal heel relaxed en we voelde ons zeer op ons gemak, wat ik erg prettig vond! De oefeningen die we aan de oppervlakte moesten doen deden we als eerste. Hierbij moesten we in een briefing vertellen wat we allemaal deden en waarom. Dit was anders dan Fabien mij verteld had, hij had me verteld dat ik op 2 oefeningen na helemaal niks hoefde te briefen. Fairy deed dit om te kijken hoe ver we waren met ons instructeurs niveau! En was ook zeer behulpzaam met verbeterpunten en waar we op moesten letten. Wat erg fijn en leerzaam was!
Na de oppervlakte oefeningen gingen we allemaal naar de bodem van het zwembad. Fairy ging op het ondiepe deel liggen zodat ze ons goed kon zien, wij zaten met z’n vieren in een rij en demonstreerde de oefeningen die Fairy ons zei te doen. Ik vond dit erg leuk om te doen!! Het ging dan ook erg goed, alle skills wist ik te volbrengen waarvan er een aantal met topscore waren :D
Tegen 20.00uur waren we terug bij RAD en waren we allemaal geslaagd voor ons Skill Circuit!! Van Fairy kregen we nog een de-briefing over hoe we de skills onderwater gedaan hadden. Wie een topscore waar voor had en waar we nog wat op konden verbeteren.
Ik vond het echt zeer prettig, Fairy was erg gericht op het helpen verbeteren van wat je minder goed deed. In plaats van je te bekritiseren op wat je niet goed deed, wilde zij je juist helpen om het wel goed te doen! Dat is in mijn ogen de juiste instelling voor een instructeur en vind het eigenlijk wel een beetje jammer dat ik niet meer van haar heb kunnen leren!
Maar nu ben ik dus geslaagd en Divemaster gekwalificeerd!! En mocht ik de laatste blauwe sticker op het bord plakken! In de afgelopen 6 weken heb ik alle blauwe stickers verzameld die ik nodig had om te kunnen slagen, zoals jullie op de foto kunnen zien. Alle namen aan de linkerkant (van boven naar beneden) zijn Divemaster kandidaten, toen ik begon stonden al de andere namen er al op en ben ik de eerste die sindsdien geslaagd is ;) Bovenaan het bord (van links naar rechts) staan al de onderdelen die je moet voldoen voor de Divemaster cursus. Ik zal nog even opsommen wat ik allemaal gedaan heb voor de opleiding;

- Medische keuring
- First Aid course
- Oxygen Provider course
- Knowlegde reviews Divemaster Manual
- Exam Part 1
- Exam Part 2
- Create a Emergency Assistance Plan
- 400 meter swim without fins
- 15 minute tread water (watertrappellen)
- 800 meter swim with fins
- 100 meter tired diver tow
- Stress test
- Diver rescue assessment
- Dive skill circuit (24 skills)
- Dive site set up and managment
- Dive site mapping
- Dive briefing
- Search and recovery scenario
- Deep dive scenario
- Scuba review in confined water
- 4 pool sessions / confined water (minimum)
- 1 pool session / demonstrating Open Water skills
- Snorkeling supervision
- Discover scuba diving program Open water (assisteren bij een proefduik)
- 4 Open water sessions (minimum)
- Guiding certified divers
- 60 logged dives
- Ability to fill tanks from Bank and compressor
- EXPO weekend (orientatie trip) in Bowen
- 4 weekend trips on Pelorus Island (minimum)

In totaal ben ik 9 weekenden en 2 Army weken met Remote Area Dive naar Pelorus Island geweest!
En heb ik 56 prachtige gelogde duiken gemaakt!!
Toen ik van Amanda de briefing kreeg voordat ik met de cursus begon, was ik nogal overdonderd wat ik allemaal moest gaan doen…
Maar ik vond het allemaal erg leuk en leerzaam om te doen! Het heeft mijn interesse alleen nog maar meer doen groeien en ik heb van ieder moment genoten!!

Vanuit RAD liep ik helemaal happy terug naar huis waar ik overvallen werd door Mellissa;
You passed??!!! Let’s have a drink then :p
Ze had een emmer met daiquiri mix (en vodka) in de vriezer staan, wat een soort crushed ijs cocktail is dan! Dit smaakte erg goed :D en gezellig om dit zo met Mellissa te vieren!
’s Avonds heb ik gezellig met pap en mam zitten skypen!! In mijn hempje op een bloedhete kamer zag ik hoe pap zich zijn jas, muts en handschoenen aantrok om te gaan werken :( bah jakkes zeg!
Inmiddels was het half 2 ’s nachts bij ons toen ik mam welterusten wenste na een super gezellige avond met haar gehad te hebben! I love skype!

Zaterdag hadden we bij RAD een verlate kerstmis party. Dat begon om 13.00uur met een scavenger hunt (soort speurtocht) en werd ’s avonds afgesloten met een BBQ bij RAD.
Voor de scavenger hunt moesten we zelf teams samenstellen en ook nog verkleed komen!! Best verkleedde team zou hiervoor een prijs winnen. Vorig weekend na Pelorus hadden Frank, Steve, Natalie, Dana en ik besloten dat wij een team zouden vormen en verkleed zouden gaan als piraten.
Gekke Australiërs met hun verkleden, nu moest ik dus opzoek naar iets piraat-achtigs.
Mellissa had ik gevraagd of zij misschien iets in haar overvolle klerenkast had ;) maar helaas, alles behalve piraat! Zaterdagmorgen ben ik dus nog ff snel het centrum in gelopen om daar iets te vinden. Uiteindelijk kwam ik terug met een bandana, gekleurde vlechtjes en veertjes om eraan te hangen, grote armbanden en wat piraten stickers om op mijn kleren te plakken…
Dat was het beste wat ik kon vinden, maar hey…ik had met vrij weinig toch iets gemaakt ;)
Bij RAD verzamelde we ons allemaal, kregen we opdrachten mee die we moesten volbrengen en toen begon de jacht! We hadden 3 check points waar we voor half 4 moesten zijn geweest en zo’n 25 opdrachten die we moesten doen, om 18.00uur moesten we weer bij RAD terug zijn. We moesten zo goed als alles fotograferen en als bewijs naar RAD sturen om zo punten te verzamelen.
Voordat we ons tweede checkpoint bereikte waren we al bij de Bottle shop langs geweest om lekkere alcoholische drankjes te halen :D
Paar voorbeeldjes van de dingen die we moesten doen;
- Wandelen met een puppy op het strand (5 punten)
- Koffie zetten in een restaurant (50 punten)
- Nagels roze lakken (25 punten)
- Ronald McDonalds knuffelen (25 punten)
- Mond volproppen met marshmallows (10 punten)
- Met een boerderij dier op de foto (50 punten)
- Een team lid met duck tape aan een plafond vastbinden (100 punten)
We hebben er ontzettend veel lol mee gehad en ons helemaal scheef gelachen! Was echt een geweldige dag!! Terug bij RAD gingen we gewoon verder met drinken en was het leuk om van iedereen de verhalen te horen over hun avonturen! Amanda verzamelde alle punten bij elkaar en maakte de winnaar bekend. Wij waren als derde geëindigd, van de 8 teams (denk ik), niet slecht he ;)
De prijs die we wel wonnen was voor best gekleedde team!! Frank, Steve en Natalie hadden echt alle 3 een leuk piraten kostuum aan!! Dana en ik hadden wat gemaakt van wat we hadden.
We wonnen een goodie bag met leuke kleine spulletjes in die we verdeelde en allemaal kregen we een RAD cadeaubon van 20$. Frank duwde zijn bon bij mij in mijn handen :) de aardige man!!
De rest van de avond genoten we met z’n alle van de BBQ, we hadden allemaal honger na de hele middag op en neer gerend te hebben :p
De badkuip waar we normaal de uitrusting in spoelen werd nu als esky/koelbox gebruikt en lag vol met ijs en drank! Ruim voldoende voor de hele avond.
Tegen half 10 begon de groep langzaam te slinken en vond ik het ook tijd om naar huis te gaan. Van een aantal mensen nam ik afscheid omdat ik hun waarschijnlijk niet meer zou zien, wat toch wel een vreemd idee is.
Een groot deel zou ik die zondag allemaal nog zien omdat we gingen duiken op het Great Barrier Reef, zoals Frank me beloofd had voordat ik zou vertrekken!!!
Nu snel naar bedje toe dus, want om 04.30uur moesten we ons weer verzamelen bij RAD.

Om 04.25uur kwam ik bij RAD aan en stond Steve al te wachten, de andere auto’s waren net vertrokken. Natalie en Dana kwamen vlak na mij aan. Met z’n drieën bij Steve in de auto reden we naar Lucinda om daar de Coral Gypsy het water in te laten voor een tripje naar Bramble – het Great Barrier Reef.
Bramble is de naam van het stukje (Great Barrier) Reef en ligt achter Pelorus Island, ruim een uur varen vanuit Lucinda.
We hadden de boot vol met 15 RAD crew/leden en het was ontzettend gezellig!! Heel erg leuk en fijn om een duik uitstapje te maken waarbij je gewoon kunt genieten en niet hoeft te ‘werken’, haha!!
Absoluut een mega big thanks voor Frank om ons mee te nemen!! Fantastisch om mijn eerste 2 duiken als gekwalificeerde Divemaster op het Great Barrier Reef te maken!!!
De eerste duik maakte we op de divesite genaamd 17,5. Hier zijn ze ooit een keer gaan duiken met Open Water cursisten en zijn ze behoorlijk wat dieper gegaan dan het 18 meter limiet voor Open Water. Dus na de duik was het; maximale diepte was 17,5 meter he ;) !!!
Ik ging met Dana als mijn buddy en we werden omringd door ontzettend veel eitjes-slingers aan de oppervlakte. Aan de ankerlijn daalde we af naar de bodem en begonnen we de duik. Gelijk vond ik dat je goed verschil kon zien tussen dit rif en het rif rondom Pelorus. Al was het niet mega kleurrijk hier, toch was er ander koraal en anders begroeid dan bij Pelorus. Onderweg zagen we een hele mooie knal gele nudibranch en een royale kreeft verscholen onder een stuk koraal.
De gemiddelde diepte van deze duik was rond de 20-22 meter en zaten we na 50 minuten ook redelijk dicht bij onze decompressie tijd. Tijd dus om een stuk ondieper te gaan zwemmen om de no-decompressie tijd weer wat te verlengen. Hierdoor kwamen we midden in het blauw te hangen en voelde ik me toch wel enigszins ‘bait’! Na onze safety stop kwamen we na 56 minuten weer veilig terug aan de oppervlakte en zat mijn eerste duik als Divemaster er al op!
Terug op de boot was iedereen enthousiast over de gemaakte duik en vertelde iedereen erover tijdens de oppervlakte interval.
Voor de tweede duik vaarde we nog een klein stukje verder het GBR op en lieten we het anker vallen bij ‘The Three Amigos’
Hier konden we vanuit de boot de bodem van de zee zien, wat ons erg enthousiast maakte over het zicht hier!! Na een uur oppervlakte interval mochten we weer het water in :)
Het was prachtig!! En deed me ontzettend veel aan Egypte denken…dit komt behoorlijk in de buurt van hoe ik me het GBR voor gesteld had! LOVE IT
Overal verspreid tussen het koraal lagen blauwe zeesterren. We zwommen om de 3 bommies die ze
‘The Three Amigos’ noemen en kwamen ontzettend veel anemonen met clownsvisjes tegen! Overal om ons heel was het vol begroeid met verschillende soorten prachtige koralen en zwommen er honderden verschillende visjes overheen, Awesome!!
Er waren 2 regels tijdens dit duiktripje, 1. Niet je decompressie limiet overschrijden en 2. Met een zuchtje lucht in je fles terug komen!
Dat hoef je mij dus maar een keer te zeggen he! Zolang we lucht hadden konden we lekker genieten van het onder water zijn! Toen we terug bij het anker kwamen had ik nog steeds 40 bar over, maar er stond 90 minuten op mijn teller, wat toch wel lang genoeg was, dacht ik zo!
Mijn laatste duik hier op het GBR bij Pelorus Island, met dank aan Frank, heb ik 1,5uur onderwater doorgebracht!!!! Gewoon echt geweldig :D :D :D
Terug op de boot vroeg Frank wat ik ervan vond! I promised I would take you out to the reef!!
Super goeie vent, die Frank, altijd vrolijk, maakt alles gezellig en fun, ga hem zeker missen!
Nadat iedereen zijn spullen weer opgeruimd had zette we koers terug naar Lucinda en genoten we op de terug weg in gedachten nog na van deze mooie duiken.

Op Lucinda spoelde we de boot af en laadde we alle uitrusting en tanks weer terug over in de auto’s. De volgende stop was bij de pub om de hoek! Het was inmiddels tegen 2uur en we hadden allemaal behoorlijke trek. De pub serveerde geen eten, maar we mochten bij de kraam verderop in de straat bestellen en het bij hem opeten. We bestelden voor iedereen Fish&Chips, die ontzettend lekker waren, de lekkerste die ik tot nu toe gehad heb! Met een drankje erbij was het erg gezellig met z’n alle in de pub.
De terug rit verliep soepel met de traditionele ‘bijna thuis’ stop bij het tankstation voor een laatste heerlijke Magnum Ego!
Bij RAD laadde we de auto uit, een aantal gingen gelijk naar huis toe, ik en nog een paar wilde op Frank wachten. Waarschijnlijk was dit de laatste keer dat ik hem zou zien, dus ik wilde hem wel ff bedanken en haije zeggen. We liepen naar de Australian pub om de hoek om daar te wachten, hier dronken Dana, Prince Harry, Marbles, haar vriend en ik een drankje. Toen Frank belde liepen we terug naar RAD. Hier hebben we nog even staan kletsen en vroeg hij wanneer ik ging…uhm, zodra ik een auto heb…
Call me tomorrow, I will find you a car…I know some guys…!!
Dat klonk me prima in m’n oren, een beetje hulp konden we wel gebruiken!
Nogmaals bedankte we hem voor de geweldige dag en happy dat hij me wilde helpen zei ik ‘see ya’ en liep ik terug naar huis.
Het was een fantastisch weekend, optimaal van genoten!
Nadat ik de foto’s op facebook gecheckt had kwam er een einde aan de dag en viel ik met een big smile in slaap!

Nu is het duiken hier in Townsville echt afgelopen en hoop ik dat we volgende week een auto gevonden hebben en zo voor het einde van deze maand verder kunnen reizen naar het noorden.
Opzoek naar een duikcentrum in Cairns ;)

I’ll keep you posted!
xxx







  • 15 Januari 2013 - 16:43

    Simone:

    proficiat meis met je divemaster kwalificatie. Knap gedaan! !!!

  • 15 Januari 2013 - 19:21

    Louis En Anita:

    Proficiat meid, super dat je zo snel geslaagd bent, knap gedaan.
    Hoop dat jullie een goeie en leuke auto vinden en nog een 'amazing time' hebben in Austalie.
    We duimen dat je n leuke job vind in Cairns en aan de slag kunt als dive-master, zou te gek zijn.


  • 16 Januari 2013 - 08:10

    Alda En Ard:

    Hallo mandy,

    Proficiat met je divemaster diploma, knap om dit zo snel te halen.
    Hopelijk vind je snel een goede auto en een leuk baantje.
    Veel succes ermee.


  • 17 Januari 2013 - 20:19

    Vasek & Ans:


    Hallo Mandy,

    Ben net terug van een 3 daagse cursus in Lisse. Zie nu op internet dat je bent geslaagd voor jou DM brevet. PROFICIAT !!!!!!!! Well Done.

    Groetjes uit Baarlo

  • 20 Januari 2013 - 22:59

    Leni:

    Ptoficiat met je divemaster diploma! Iets om trots op te zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 03 Aug. 2012
Verslag gelezen: 783
Totaal aantal bezoekers 79505

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 14 Oktober 2013

Exploring life in Australia

Landen bezocht: