Special Edition...BALI! - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Special Edition...BALI! - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Special Edition...BALI!

Door: Mandy

20 Januari 2014 | Indonesië, Komodo

Omdat mijn Working Holiday Visum afliep en de familie pas daarna naar Australie zou komen, moest ik een oplossing verzinnen om langer te kunnen blijven. Ik wilde nog niet mijn tweede jaar Working Holiday visum gebruiken, dus moest het een toeristen visum worden. Maar om dit te kunnen krijgen moest ik het land verlaten om daarna weer terug te kunnen komen. Zoals jullie weten is dit een eiland en moest ik dus even een vluchtje boeken. Het zou voldoende zijn als ik het land uit zou vliegen en daarna weer gelijk terug zou komen, maar ja, kan er natuurlijk ook gelijk een leuk tripje van maken :)
Bali it is! En nog wel voor 3,5 week.
Mal had besloten om met me mee te gaan en samen vlogen we half oktober 2013 Indonesië in om daar in Bali te landen.

We kwamen aan in Denpensar, de hoofdstad van Bali en hier was het bloedje heet. Met onze lange broek aan stapte we zwetend de taxi in die ons in Kuta afzette bij Warang Coco.
Dit was een guesthouse waar we onze thuis basis van maakte. Het was een leuk en redelijk goedkoop complex met grappig leuke meiden aan de receptie ;)
Kuta is het meest toeristische deel van Bali en het is dan ook ontzettend druk, duizende scooters die overal rond crossen. Grote shopping straten, voor alle toeristen wat wils, en een mega drukke uitgaansstraat met mega grote discotheken.
Niet echt ons ding dus, maar voor een dagje wel leuk en een handige plek om alle uitstapje vanuit te boeken. En dit deden we dan ook, we boekten diverse tripjes en kwamen dan tussen door voor een nachtje terug in Kuta. Omdat we steeds terug kwamen konden we dus ook ons koffer bij Warang Coco laten zodat we op onze uitstapjes alleen maar het nodige voor die dag(en) hoefde mee te nemen.
De eerste paar dagen verkende we Kuta en probeerde we verschillende restaurantjes die allemaal hun eigen charme hadden, maar Warang Malang bij ons om de hoek had toch wel iets speciaals en werd ons standaard plekje op de dagen dat we weer in Kuta waren. Ze hadden en grote kaart met heel veel lekkers en leuke jongens in de bediening die probeerde Engels te leren.

Onze eerste excursie was een twee daagse ‘ontdek Bali’ tour. We zagen een traditionele Barong dance en bezochten een kruidentuin die allemaal exotische kruiden hadden waar ze o.a. thee van maakte. Vooral de Safraan thee vond ik erg lekker. Hier hadden ze ook Luwak koffie. Luwak is een katachtige die de koffiebonen eet. Zijn lichaampje kan deze bonen neet verteren en worden weer mee uitgepoept. De Balinese verzamelen deze uitwerpselen en halen hier de koffiebonen weer uit. En zo krijg je dus een “Cat-Poo-Chino”! Tijdens het verteringsproces in het beestje ondergaan de bonen een chemische reactie en fermenteren ze waardoor ze extra aroma’s in de smaak overhouden.
Dit is een van de duurste koffies ter wereld!
Natuurlijk moesten wij deze wel proeven en was hij inderdaad lekker maar toch een beetje vreemd hoor, wel een mooi souvenirtje voor thuis dacht ik! Helaas door de absurde prijs maar een klein doosje.
Lunch hadden we onder het genot van een geweldig uitzicht in de bergen op de vulkaan in het midden van het eiland. Verder naar het noorden hadden we geweldige rijstvelden waar we onderweg over uit keken. Erg gaaf om ze nu echt te zien, ik had er al zo vaak foto’s van gezien.
We hadden een overnachting in Lovina, in het noorden van Bali. Het resort was erg mooi en luxe en had gelukkig wifi want ik moest wel even met pap skypen op zijn verjaardag :) Wat gelukkig erg goed ging en ik al het bezoek ook even hallo kon zeggen.
De volgende morgen moesten we voor zonsopgang aan het water staan om met een ‘Jukung’ (een traditionele vissersboot) de zee op te gaan om de dolfijnen een goeie morgen te wensen.
Dit was een heel bekend iets en er waren dan ook VEEL te veel boten met toeristen in. Het eerste kwartier was dan ook minder leuk, maar gelukkig haakte er een hoop af en bleven we met nog een paar bootjes over. De zonsopkomst was geweldig en de dolfijnen ook! Nadat iedereen weg was hadden we een geweldige show van wel 50 dolfijnen die om ons heen zwommen en allemaal even naar ons kwamen kijken. Zo vlak bij dat we echt hun ogen en alles boven water konden zien. We hadden zelfs een paar jonkies die als een schroevendraaier uit het water schoten, heel erg gaaf! Zoveel dolfijnen bij elkaar had ik nog nooit gezien, het was een wereldse ervaring.
Via een andere route door de bergen vonden we onze weg weer terug naar het zuiden van Bali. Onderweg maakte we nog een aantal stops bij o.a. een Hindu tempel en bij de Monkey’s in het bos.
Terug zuidelijk gingen we naar Tanah Lot, een erg mooie Hindu tempel waar we van de zonsondergang genoten (met duizenden andere mensen). En daarna bracht de chauffeur ons weer terug naar Warang Coco. Een leuke trip om Bali te leren kennen.

Op ons eigen houtje bezochten we de stad Ubud, deze ligt zuid oostelijk van Kuta en staat bekend om de Monkey tempel. En hier liepen ook echt veel aapjes rond in deze tempel. Ze zien er erg grappig uit, maar ook onbetrouwbaar ;)
Ubud was een leuk dorpje met wat winkeltjes en een tempel waar we langs liepen. Op de terug weg kwamen we nog langs een markt, helaas moesten we alweer terug naar de bus en konden we hem niet op ons gemak bekijken. Maar het was een erg leuke markt met heel veel leuke spulletjes. Hier kocht ik voor Kenjuro een hele mooie draken vlieger die ik hem voor zijn verjaardag opstuurde.

In Kuta boekte ik bij Pro Dive een 5 daags duikpakket en kon ik zelf de plekken en de dagen uitkiezen. Ideaal want zo kon ik het afwisselen met boven en onderwater tripjes :)
Mijn eerste duik was bij het eiland Nusa Penida. Het was een erg mooi eiland, het bootje was niet al te groot, maar met 6 duikers goed te doen. Het water hier was behoorlijk koud, maar zodra er een grote manta rog voorbij zwom was ik alles vergeten. WAUW wat een reusachtige maar gracieuze wezens! Met duiken nog indrukwekkender dan het snorkelen in Coral Bay. De rest van de duik was niet heel erg bijzonder en gelukkig zagen we tegen het einde nog een rif haai en kwam er nog een manta recht op ons af zwemmen, vlak voor ons maakte hij een bocht naar boven zodat we zijn buik konden zien en zwom hij relaxed verder, prachtig!

Op de volgende duiktrip ging Mal ook mee en gingen we samen duiken in Tulamben op het US Liberty wrak. Dit wrak is 125 meter lang, de bodem ligt op 27 meter en de bovenkant zit met eb maar 5 meter onder het water oppervlakte. Het wrak ligt gelijk vanuit de kust in het water. Toen de bemanning door had dat schip zou zinken konden ze het gelukkig nog hier in Tulamben aan land brengen, waar het een aantal jaren gelegen heeft. Totdat er een grote aardbeving kwam en die het wrak weer het water in leidde. Ideaal voor ons duikers, we konden gewoon vanaf de kant het water in lopen en naar het wrak zwemmen. Het was een erg mooi en indrukwekkend wrak met prachtige koraal begroeiing en een grote diversiteit aan marine leven.
Daardoor was het dan ook een erg druk bezocht wrak. Om de gasten niet te laten slepen met hun uitrusting van en naar de auto liepen er lokale vrouwen rond die onze duikflessen en uitrusting wel even op hun hoofd leggen en ze het zo wegdroegen! Ongelofelijk ze droegen gewoon twee flessen met uitrusting aan op hun hoofd…en hadden nog tijd om ondertussen een appeltje te eten!

De divecrew bracht ons naar een accommodatie in Amed een dorpje er langs waar we de volgende dag bleven. Ook dit was weer een erg leuk dorpje, heel erg lokaal, weinig toeristen, dat is wat ik leuk vind. Het strand was zwarte kiezel en hier waren de varkens ‘stallen’ ook te vinden met genoeg kippen die ertussen door renden. Het was een soort farmers dorpje iedereen had dieren of een stuk land waar ze iets op verbouwden. Met een chauffeur deden we een tripje door de omgeving van Amed en bezochten we een tempel, een water paleis en het huis van de koning.
De volgende morgen werden we weer opgehaald door de ProDive crew om te gaan duiken in Amed. Mal bleef lekker op het strand, een dagje duiken voor haar was genoeg. Ik ging met mijn gids mee en had prive duiken die dag, waardoor we dus ook duiken van ruim een uur konden maken, heerlijk! Vooral de eerste duik was erg gaaf, ze hadden hier een soort metalen piramides in het water gezet die als artificieel rif dienen. Erg mooie koralen groeide erop en vrolijke visje zwommen hier rond. Hier zag ik ook mijn eerste ‘frogfish’ en mijn eerste zeepaardje wat echt geweldig was! Een super mooi wezentje maar deze waren ooo zooo klein en namen de zelfde kleur aan als het koraal waar ze op zaten.
Het gedeelte dat we over zandbodem zwommen was ook gaaf omdat hier overal roggen onder de zand verscholen zaten die onder ons wegschoten zodra ze ons in de gaten hadden. Het leuke was dat je van te voren al de ogen boven het water uit zag steken.

Mijn vierde duik maakte ik op Menjangan Island wat west Bali is. Waar we dus ook een bus reis van 3 uur voor over moesten hebben, maar die was het zeker waard. Een mooi eiland waar we in onze oppervlakte interval overheen liepen en de tempel bezochten. De duiken waren er mooi, een wall duik die steil de diepte inliep, maar ook hier weer geweldig ongerepte koralen.
Het was een heerlijke relaxte dag.

De laatste duik met ProDive was op Nusa Lembongan een eiland ten zuiden van Kuta. Dit was een echte driftduik, een van de snelste die ik gedaan had. Helaas hadden ze me dit vergeten te briefen en was ik er niet op voorbereid. Het duurde even voordat ik in deze stroming mijn draai kon vinden, want je kunt niet stoppen he, je ‘vliegt’ als het ware over het koraal heen. Waardoor je dan ook wel een hele grote afstand kunt afleggen. De tweede duik was de stroming iets gezakt en ik was voorbereid, dus deze laatste duik met ProDive was ook weer een mooie. Thanks guys for the awesome dives.

Ons scooter avontuur hadden we zuidelijk van Kuta. We verbleven in het plaatsje Jimbaran in een guesthouse D.I.Y (Do It Yourself) genaamd. Wat van een ontzettend lief en aardig vrouwtje was. Christine kwam oorspronkelijk uit Hong Kong en woonden al voor een aantal jaren in Bali. Haar idee van het guesthouse was om er een thuis van te maken voor mensen die ver van huis zijn. En ze was hier al heel goed mee op weg. De kamers lagen in een vierkant met een mooie knusse tuin in het midden. De bedden waren lekkere matrassen maar heerlijk gewoon op de grond. Alle decoratie was natuurlijk of gerecycled. De kamer sleutel hong aan een kei leuk armbandje met DIY op, we vertelde Christine dat we deze erg leuk vonden en graag aan onze collectie armbandjes wilde toevoegen. Ze voelde zich vereerd hierdoor en maakte er graag voor ons.
Het is zo’n lieve vrouw met een hele goeie mind en een heel zacht hart. Vaak zaten we dan ook bij haar thuis aan tafel in de tuin gezellig te kletsen. Ze vertelde dat ze liefdesbrieven van haar bijzondere gasten vroeg omdat ze deze op de grote muur in de tuin bij de kamers wilde hangen. Deze werden dan deel van de schildering die ze erop aan het maken was. De tekst hier bij was ‘Heal the world, make it a better place’ wat ik erg toepasselijk voor haar vond.
Natuurlijk schreven wij met liefde voor haar een brief en inmiddels is deze aan de beruchte muur toegevoegd.
Bij haar huurde we ook de scooters en konden we op de binnenplaats eerst even oefenen voordat we de weg op moesten met dat gekke verkeer hier. Gelukkig ging het allemaal goed en had ik er op momenten ook wel plezier van, maar vond het toch spannend met al dat verkeer en dan was het hier nog wel rustig tegenover Kuta.
We reden met de scooter naar Uluwatu om daar de tempel te bezichtigen die erg mooi op een klif aan de oceaan ligt en ook vol met aapjes zat! In Nusa Dua gingen we Parasailen. De tocht duurde maar een minuut, wat jammer was. Maar het was erg gaaf om zo de lucht in getrokken te worden en aan een parachute boven een boot te hangen. Geweldig uitzicht over de mooie blauwe oceaan en aan de andere kant over het zuidelijke deel van Kuta. Cool om gedaan te hebben.
De morgen voordat we terug naar Kuta gingen hadden we een Balinese pannenkoek van Christine als ontbijt. Na een volle hap gebeten te hebben kwam Mallory er achter dat er pinda’s inzaten en hier is ze allergisch voor. Shit! Gelijk naar de wc om alles eruit te gooien maar het was al te laat en ze was er dan tot halverwege de middag goed ziek van. Gelukkig had ze medicijnen bij zich.
Na het uitgeslapen te hebben voelde ze zich weer wat beter en moesten we afscheid nemen van Christine, geweldige vrouw! Ik hoop dat het goed met haar en het guesthouse blijft gaan.

We zagen ook een stukje van Lombok omdat we een drie daagse trip naar de Gili Islands deden wat officieel bij Lombok hoort. Hier gingen we met de ferry heen. Gili Islands zijn drie eilanden; Gili Trawangan, Gili Meno en Gili Air. Gili T. is het grootste en ook het populairste en ook wij verbleven hier. Het geweldige van deze eilanden is dat ze auto vrij zijn, heerlijk rustig! De taxi hier is paard met wagen :) wij huurden fietsen om het eiland rond te fietsen wat erg leuk was om te doen. De fietsen waren niet met Hollandse maatstaven te vergelijken maar het had trappers en twee wielen. Onderweg vonden we een fantastische plek aan het water waar geweldige lounge bedden stonden, we besloten om hier te lunchen en hebben ook lekker zitten lezen. Later op de middag viel er een stortbui maar gelukkig had ons lounge bed een dak!
De tweede dag huurde we kajaks voor een halve dag en kajakten we naar Gili Meno. We roeide er zover omheen dat we Gili Air ook goed konden zien liggen, maar helaas hadden we niet genoeg tijd om hier ook naartoe te gaan. Langs de kust van Gili Meno maakte ik de kajak vast aan een boei en sprongen we het water in voor een verfrissende duik en een snorkel.
Daarna roeide we naar de andere kant van het eiland en gingen daar aan land. Bij een relax beach tentje hadden we lunch en daarna moesten we helaas alweer terug naar Gili T. om de kajak in te leveren. Het kajakken vond ik echt super leuk en wil ik zeker nog wel eens gaan doen, vond het leuker dan ik verwacht had!
Onze laatste avond op Gili gingen we allebei naar de kapper, met een hoop zenuwen liet ik mijn haar weer kort knippen. Ik was bang voor hoe het zou worden, maar vond het lang ook niks en het was echt veel te warm. Hmm…toch heel anders dan mijn mooie blonde gave kapsel van Ingrit, maar het was wel lekker fris (en makkelijk als backpacker).
Om het op z’n eilands af te sluiten hadden we bij een cafetje een waterpijp en gingen we ’s avonds naar de open air bioscoop. Deze was op het strand, we lagen in lekkere ligstoelen, hoorde het geluid van de zee achter ons en hadden Jason Statham en Jennifer Lopez in ‘Parker’ op een groot scherm voor ons. Inclusief een biertje was dit voor $3 :D
Gili Islands was prachtige mooi met een heerlijke eiland sfeer!

De beste trip die we maakte tijdens deze heerlijke Bali vakantie was die naar Flores & Komodo National Park. We vlogen van Bali naar Labuan Bajo een plaatsje op het eiland Flores. Labuan Bajo staat bekend om zijn toegang naar het Komodo NP, de enige plek ter wereld waar de Komodo varaan leeft. De enige overgebleven draak zoals ze zeggen. En dit was dan ook de reden dat wij hier waren.
Ik had wel ergens iets gehoord over dat je hier ook kon duiken, maar toen we er rond liepen werd al snel duidelijk dat het voornamelijk duiken was en de Komodo draak eigenlijk maar een bijzaak. Mijn duikvirus was weer snel door mijn bloed verspreid toen ik allemaal de duikscholen in een straat zag. We liepen bij verschillende naar binnen om te vragen wat ze te bieden hadden. We kwamen uit bij Komodo Dive een mooie duikschool met een manager die vol liefde en passie uitleg gaf over de duikplaatsen in Komodo NP wat er tientallen waren. Hij maakte ons een deal dat we één dag 3 duiken konden doen en de tweede dag 2 duiken met in de middag een stop op Komodo Island om te draak te kunnen zien.
Ik was hier natuurlijk gelijk voor in, Mal moest er nog even over denken maar ging er daarna ook voor. En ik ben ontzettend blij dat we dit gedaan hebben, had er zo willen blijven. Het duiken hier was echt ongelofelijk mooi, serieus een van de mooiste plekken waar ik tot nu toe gedoken heb!
We doken met Manta roggen, zagen schildpadden die voor je neus zwommen als je net een haai aan t bekijken was en we zagen zoveel meer en vooral ook bijzonder mooi koraal. De duiken langs de eilanden walls naar beneden waren geweldig, net of je door een aquarium zwom.
Ik kon er geen genoeg van krijgen en vond het dan ook helemaal niks om terug naar Bali te vliegen, dit zou een mega gave plek zijn om te kunnen werken als Divemaster. De gids waar ik voornamelijk mee dook was op dat moment zijn Divemaster aan het halen, erg leuke jongen uit Switzerland. De hele crew was geweldig, maakte plezier, gave goeie briefings en de boot was ook zeer relax. Bovenop hadden ze een zonnedek waarbij een gedeelte overdekt was met zitzakken onder, lekker dan!
Het waren echt wereldse duiken, maar oh ja…we kwamen voor de Komodo draak!
We gingen het NP met een gids in, hier kun je niet zelf in lopen. De gids heeft ook een stok bij voor het geval dat een draak te dicht bij komt. De eerste 6 die we zagen lagen in het dorpje en leken een soort huisdieren, wat ze natuurlijk niet zijn hoor, maar vreemd om ze zo onder de huizen te zien liggen. Verder het park in kwamen we er ook een in de natuur tegen, heel erg gaaf. Het beest is echt massaal en lelijk! Zijn bek zit vol met bacteriën en eigen gif, een beet hiervan kan een mens doden.
Op de terugweg richting de boot nadat we afscheid genomen hadden van onze gids kwam er nog een draak op zijn gemak vlak langs ons heen lopen, Mega vet!! Dit maakte het tripje een heel stuk beter. Het was erg bijzonder om hem echt gewoon hier te zien lopen, een draak, haha, gaaf!
Die avond gingen we met de groep van die dag bij de Italiaan uiteten, het was erg gezellig en daarom ook erg jammer dat ons Komodo avontuur er alweer op zat.

Bali was een erg leuke en mooie vakantie met als hoogte punt zeker het Komodo National Park!

De 3,5 week waren natuurlijk weer zo om, maar we hebben toch wel alles kunnen doen wat we graag wilde! En ja Komodo Island…daar kom ik nog wel een keer voor terug :p

• 20 Januari 2014 - 20:09

Anita:

Ik heb al zitten google wat n vakantie naar Bali kost :)