Whitsunday Islands Sailing & Dive Tour - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu Whitsunday Islands Sailing & Dive Tour - Reisverslag uit Whitsunday Islands, Australië van Mandy Schouren - WaarBenJij.nu

Whitsunday Islands Sailing & Dive Tour

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

30 Oktober 2012 | Australië, Whitsunday Islands

Net terug van een paar fantastische dagen met Kiana - the WithsundayIslandsSailing& Dive Tour….

Vrijdagmorgen moesten we ons om 08.00uur melden op de haven Abel Point in Airlie Beach. Samen met nog 12 anderen mochten we allemaal maar een tas meenemen die we via het boekingsbureau gekregen hadden, dus het was duidelijk dat we bij elkaar hoorden.
Toen we compleet waren en alle papieren ingevuld en ingeleverd hadden mochten we mee lopen de haven op naar onze boot voor de komende dagen. Ze heet Kiana en is een prachtig zeilschip. Aan boord kregen we eerst een introductie briefing over de boot, hoe en wat, waar en waar niet. Kreeg iedereen zijn slaapplekje toegewezen en werd ons een beetje verteld wat het plan van de dag was.
And then…off we go, heading to the big blue ocean!!

Het was een erg relaxte sfeer aan boord, je kon bijna overal gaan zitten of liggen, plaats genoeg! Doordat we met niet zo’n hele grote groep zijn was het erg aangenaam.
Tijdens de tocht richting WhiteHaven Beach op de WhitsundayIslands begon iedereen een beetje met elkaar te praten om elkaar te leren kennen en bleken we in totaal met 6 Nederlanders te zijn! Verder hadden we een Duitse kerel, 2 Duitse meisjes, Engelse meisjes en een Franse jongeman aan boord, best een gezellige mix :)
Rond het middag uur kregen we een heerlijke lunch, broodjes met ham en verschillende salades. Het was goed verzorgd.
Even na de lunch kwamen we aan bij WhiteHaven Beach! Hier gingen we met de zodiac in 2 groepjes naartoe, omdat de boot te groot was om dichtbij te komen en de zodiac de klein om met z’n alle in een keer te gaan.
Springend uit de zodiac kwamen we tot halverwege onze bovenbenen in het prachtige heldere water te staan. Door het strand op te lopen met een half natte broek voelde ik met net een Robinson ;)
De eerste indruk was net een droom, het strand zo wit en het water zo blauw, ongelofelijk bijna!
Toen de groep compleet was gingen we een wandeling door het bos maken. Deze wandeling bracht ons naar 2 fantastische uitkijk punten over Whitehaven Beach. ….Thisplace is absolutelyamazinglybeautiful!!!!
Nadat iedereen ruim 2 rolletjes aan foto’s vol geknipt had :p gingen we weer verder. We liepen nu richting het strand waar we net foto’s van gemaakt hadden, volgens onze gids/duikinstructeurJessiezitten er roggen, krabben en haaien! Yeah right dacht ik, geloofde er nog niks van…
Voor 2/3 bleek hij toch gelijk te hebben ;)
Op het strand liepen duizenden kleine krabbetjes! Super leuk, je hoorde ze zelfs lopen! En als je te dicht bij kwam en ze niet meer lopend konden vluchten groeven ze zich overdwars de zand in. Ontzettend leuk om te zien :D
Ook zaten er in het water pijlstaartroggen, maar deze zwommen weg zodra wij aankwamen. En ja de haaien….die hebben we niet gezien…
Na deze bijzondere wandeling was het relax tijd en zijn we ons op het prachige witte zand gaan liggen en in de heldere blauwe zee gaan zwemmen!
Iedereen had een stingersuit gekregen voordat we aan land gingen, dit pak moesten we allemaal aan om de mogelijkheid op een kwallenbeet zo klein mogelijk te maken.
Na een ruime tijd van dit prachtige eiland genoten te hebben kwam Kiana de hoek om varen en was het tijd om verder te gaan.
Terug aan boord heb ik een heerlijke douche genomen, denk toch echt wel de beste douche die ik tot nu toe gehad heb!!! Hier kwam, na die laffe straaltjes van afgelopen hostels tenminste water uit de sproeier!
Op het voordek werden we lekker verwend met een snack; kaasblokjes, nachos en chips met dip! Met z’n alle zaten we hier gezellig omheen terwijl de schipper Stew(ard) koers zette naar het Great Barrier Reef – Outer Reef!
’s Avonds rond 19.30uur kwamen we aan op ’s Werelds grootste rif!
Helaas was het pikdonker en konden we er nog niks van zien. Wel handen we onderweg al een prachtige zonsondergang gehad!
Nadat ze het schip vastgelegd hadden kregen we avondeten. Dit had Nathalie, een zuid Afrikaanse meid, die in opleiding is tot Divemaster, voor ons gemaakt. Zij is de kok tijdens deze trip. Het was heel erg lekker, bijzonder goed verzorgd! We kregen lamsvlees met gravysauce, gekookte aardappelen, wortelen, erwtjes, pompoen en zoete aardappel. Het smaakte allemaal even goed, en vooral aan groente geen gebrek, heerlijk!!
Na het diner kregen van Stew een briefing over waar en hoe we vandaag gevaren waren. Dit was interessant en erg leuk om naar te luisteren, hij heeft een hele leuke manier van vertellen! Met een paar grapjes tussendoor had hij van iedereen de aandacht :p
Het rif waar we nu bij lagen heet Bait Reef. Het rif dat er langs/boven ligt is in de vorm van een omgekeerd vraagteken en heet Hook Reef. Dus wij liggen bij het aas, haha! Je moet het maar een naam geven he ;)
Na een ontzettend leuke en relaxte eerste dag gingen we om 22.00uur naar bed, voornamelijk omdat we morgenvroeg om 06.00uur gewekt worden :O

Wij hadden de laatste plaatsten op deze trip geboekt en kregen een bed in de lounge dat ’s avonds voor ons opgebouwd werd en overdag weer een zitje werd. Maar volgens mij hadden we toch de beste plekken, we hadden allebei verrassend goed geslapen! In tegenstelling tot de rest van de groep, daarvan hadden de meeste ongelofelijk beroerd geslapen :(
Toch was iedereen rond 06.00uur netjes op en kregen we ontbijt. Vers fruit (meloen, appel, kiwi, ananas), cornflakes, brood met toast ijzer en verschillende jams en boter voor erop. Koffie en thee hadden we de hele dag door tot beschikking.

Na het ontbijt gingen we ons klaar maken voor de eerste duik. We gingen met 7 gebrevetteerde als eerste duiken. Jessie de duikinstructeur gaf ons een briefing over het plan en de standaard signalen. Zeer alert was hij op de buddy check die we allemaal heel uitgebreid moesten doen, wat erg goed is!
Nadat we allemaal zover waren gingen we totaal uitgerust de zodiac in om naar de divesite gebracht te worden.
Hier aangekomen telde de schipper af en rolde we allemaal tegelijk achterover het water in. Bbrrr koud water!
We moesten eerst even checken of we genoeg lood hadden om naar beneden te komen en daarna daalde we met de hele groep af naar de bodem van The SteppingStones op Bait Reef. Onze eerste duik in Australia op het Great Barrier Reef!!
Helaas viel deze eigenlijk behoorlijk tegen….
Er waren best veel grauwe delen, ze hadden verteld dat er veel grote vis zou zitten, die heb ik helaas gemist. Jessie was heel rommelig als gids vond ik, hij was veel bezig met foto’s maken waardoor iedere keer de groep tot een opstopping kwam en het was bbbrrr echt koud!!
Er waren wel verschillende dingen te zien hoor, maar niet dat Whauw effect wat we eigenlijk verwacht hadden van het GBR.

Niemand was heel erg enthousiast en we waren ook nog maar met z’n drieën voor een tweede duik voor de lunch.
Tijdens onze oppervlakte-interval deed Jessie met de andere mensen hun introductie duik. Deze werden vanuit de grote boot gedaan, wat wel leuk was omdat hier wel een aantal grote vissen omheen zwommen!
Er was een meisje bij dat durfde niet en kwam weer het water uit. Super sneu vond ik, maar ze hoopte dat ze t straks nog een keer mocht proberen!
Op het moment dat wij ons weer klaar gingen maken voor de tweede duik was er een verandering in de zee en hadden we een behoorlijke stroming.
Deze duik begon vreselijk stuntelig…tijdens het varen in de zodiac wilde ik mijn masker omspoelen…toen kiepte ik achterover :O gelukkig had ik me vast dus bleef ik hangen, wat vast heel charmant uitgezien moet hebben! Maar ze konden me weer omhoog trekken. Op het moment dat we het water in rolde vanuit de boot, schoot mijn loodgordel los….voordat ik deze weer om had waren we door de stroming al te ver afgedreven en moesten we ons aan de zodiac vasthouden terwijl deze ons weer terugbracht naar het begin punt van Manta Ray Bay – Bait Reef.
Ppfff…na dit onhandige begin kon de duik beginnen, gelukkig hadden ze voor mij een shorty voor over mijn stingersuit waardoor mijn tempratuur een stuk aangenamer was.
De tweede duik – drift duik. En Jezus was een stroming zeg!
Met een drift duik is het de bedoeling dat je met de stroming mee vaart zodat je een lange afstand langs een rif kunt afleggen zonder zelf echt te hoeven zwemmen en dat de boot je dan aan de andere kant weer komt ophalen.
Hier stond zo’n sterke stroming dat we er achterstevoren tegenin zwommen, niet om tegen de stroming in te zwemmen maar om je snelheid met de stroming mee probeerde af te remmen!! Wat best lastig was want je niet kunt zien waar je naartoe gaat, omdat je achteruit gaat en je goed moet opletten dat je met het groepje bij elkaar blijft, gelukkig dat we maar met 4 waren!
Halverwege de drift duik gingen we een inham in waar we even rustig op de zandbodem konden zitten om ff wat rust te krijgen en weer een normale ademhaling. Daarna gingen we weer verder en ging het al een heel stuk beter voor mijn gevoel! Het koraal en de vissen waren ontzettend mooi!! En het voelde alsof we er overheen vlogen! Tegen het einde van deze duik zagen we op de bodem een witpunt rifhaai liggen!!!! Whoehoe!! Mijn eerste haai :D heel erg gaaf! Hij zwom wel gelijk weg toen we aan kwamen.
Na een half uurtje was de duik voorbij en kwamen we weer veilig terug aan de oppervlakte.

Terug aan boord kregen we een heerlijke lunch geserveerd, rijst met kip en wat verschillende salades. Dit was ook weer zeer geslaagd!
In de middag hebben we nog 2 duiken gemaakt. De eerste na de lunch gingen er nog 2 andere mee en waren we met 5 duikers. Deze duik was in een lagoon en erg relaxed, wat zeer prettig was na zo’n stroomversnelling van vanmorgen!
Na 40 minuten genoten te hebben van de onderwater wereld kwamen we terug aan de oppervlakte bij de zodiac, op dat moment zwom er over de bodem onder ons door een witpuntrifhaai!! Balen! Waren we net te vroeg naar boven gegaan :(
De vierde en laatste duik van de dag was ook weer heel relaxed en weer terug bij het kleine groepje van de 3 fanatieke duikers!
Tijdens deze duik hebben we ook wel weer veel verschillende vissoorten gezien, mooie koraal begroeiingen tegen de wand en heel veel staghorncoral. Dit zijn een soort takken die over de zandbodem groeien en bescherming voor de vissen bieden. Het oude gedeelte van dit koraal sterft na een tijd af en dan groeit er een nieuw stuk op verder. We hebben het gezien in de kleuren bruin met wit en blauw met wit. Mooie koraal soort en leuk om te kijken wat er allemaal tussen zit ;)
Na deze duik ging ik mijn logboek invullen en vroeg ik Stew naar de naam van deze dive site. Dat wist hij eigenlijk niet, gewoon Bait Reef zei die. Maar dat vond ik niet zo leuk omdat Bait Reef de plaats is waar we al de hele dag zijn en de andere plekken ook een eigen naam hadden. Nou, vroeg hij, wat heb je dan erg veel gezien tijdens deze duik? Uhm…staghorncoral. Oke dan noemen we deze dive site; Mandy’sStaghorn Coral Garden!
Haha hoe cool, m’n eigen dive site :D

Bij zonsondergang kregen we weer een heerlijk plateau met een borrelhapje op. Ook deze zonsondergang was weer erg mooi. Een strakke lucht en een zon die ondergaat in de Big Blue Ocean!
Rond 19.00uur kregen we lekkere Spaghetti Bolognese te eten. En als toetje een heerlijke warme appel crumble!
Na nog een tijdje met z’n alle “Monkey Sandwiches”(broodje aap verhalen) verteld te hebben zijn we om 21.00uur gaan slapen. Na een prachtige, maar ook vermoeiende dag vandaag waren we best wel moe en sliep ik dus ook vrijwel gelijk ;)
Wel had ik mijn wekker gezet voor de zonsopkomst. Deze kwam om 05.26uur op, wat dus maar een half uurtje eerder was dan we eigenlijk op zouden moeten staan.
Ik kwam als eerste aan op het dek, het was ontzettend bewolkt, het waaide en in de verte leek het te regenen!!
Na een paar minuutjes kwamen er nog een paar het dek op slaap-wandelen ;)
Langzaam kwamen de eerste zonnestralen van de zon boven de zee uit. Misschien wel juist door de wolken hadden we een hele mooie zonsopkomst, het gaf een erg mooi effect zo tussen de wolken door.
Om 06.00uur zat weer iedereen netjes aan het ontbijt en om 07.14uur lagen we in het water voor onze laatste duik met deze WhitsundayIslandsSailing& Dive Tour.
Maar het was dan ook overduidelijk de meest mooie duik die we gemaakt hadden!!
Een mooie koraal wand waar we langs zwommen, met aan de andere kant in de diepte kijkend zagen we 3 witpuntrifhaaien voorbij zwemmen! Na een tijdje lag er nog een voor ons op de zandbodem, die sierlijk weg zwom toen wij aankwamen. En tegen het einde van de duik, toen we nog over een prachtige koraal tuin heen zwommen kwamen we 2 schildpadden tegen, die zich rustig lieten bekijken :D
Van de 5 duiken die we gemaakt hebben hier op Bait Reef was dit absolutely de meest mooie en gave van allemaal! Super vet!! 4 haaien voorbij zien zwemmen in een duik!!

Na deze duik terug aan boord even lekker een snelle douche genomen, kregen we een lekker choco cakeje en zette we koers terug naar het vaste land. Het was inmiddels behoorlijk gaan waaien, wat betekent dat we ontzettend mazzel hadden gehad met het weer van afgelopen dagen. En nu weer heel veel geluk omdat we door de stevige wind terug konden zeilen!
De 3 grote zeilen werden uitgerold en daar gingen we dan! de wind was zo sterk dat we sneller gingen dan dat we met de motor zouden kunnen, wat dus ook wil zeggen dat de boot soms zo scheef in het water lag dat we ons goed moesten vasthouden anders zouden we er zo vanaf rollen ;)
Op ongeveer de helft van de terug weg, die in totaal bijna 6 uur varen was. Maakte we een stop bij de whitsundayIslands om rustig drijvend op het water te lunchen. Ook deze was weer heerlijk, salades, broodjes, ham en worst soorten en een erg lekkere groente schotel met kaas overbakken!
Rond 15.30uur waren we terug in de haven Abel Point bij Airlie Beach en was deze prachtige 3 daagse tour voorbij :(
Stew had een suggestie om een reservering te maken bij een restaurant voor vanavond om met z’n alle dit fantastische weekend af te sluiten! Erg leuk idee!
Na van de crew afscheid genomen te hebben liepen we met z’n alle terug richting het centrum van Airlie Beach en spraken we af om samen naar het restaurant te lopen ’s avonds.

Terug in Airlie Beach zijn we bij Base weer gaan inchecken, onze koffers uit de luggage storage gepakt en naar onze nieuwe kamer gegaan. Deze deelde we met 2 andere meisjes wat prima ging.
Het laatste deel van de middag hebben we besteed aan een douche, het kijken van de foto’s en het boeken van een bus kaartje van morgenvroeg naar Townsville.
Dave had nog een beetje het gevoel dat ie op zee was dus die is even gaan liggen, waardoor het daarna gelukkig wat beter ging.
Om kwart voor 7 kwamen we bij de receptie van een aantal andere bij elkaar en zijn we opzoek gegaan naar het restaurant Fish D’ivine waar ze de reservering voor ons gemaakt hadden. dit was niet het meest goedkoopste restaurant, maar het was wel erg lekker!! Ik had een combinatie van vier verschillende vissoorten die allemaal erg lekker waren :)
We hadden de hele cruise nog geen vis gehad, dus daar hadden we allemaal wel een beetje behoefte aan!
Na met z’n alle gezellig gegeten en gekletst te hebben zijn we naar een club gegaan, waar we met een aantal dames even lekker hebben staan dansen.
Dave was moe en is gaan slapen, terwijl ik de avond heb afgesloten met nog 4 andere dames bij een andere bar. Het was erg gezellig ;)

The Whitsunday Islands Sailing& Dive tour heb ik als bijzonder mooi ervaren en zeer zeker de moeite waard!!!

Thanks allemaal dat jullie de tijd nemen om mijn verhalen te lezen!
En nog fijner om te horen dat jullie er net als wij zo toch ook een beetje van kunnen genieten!!
Zal het volgende verhaaltje iets korter houden, om niet al jullie tijd in beslag te nemen ;)

• 30 Oktober 2012 - 09:11

Louis & Anita:

Hoi Mandy en Dave

Wat weer een amazing mooi verhaal en wat hebben jullie weer super gave dingen gedaan.
    Mandy, dive masters die moeten koken voor de groep ;)
    Als ik dit zo lees, wat jullie hebben gegeten de laatste dagen, loopt mij het water in de mond
    en ga ik maar eens een lekker boterhammetje eten ;)
    Hoe gaaf dat je eindelijk haaien hebt gezien tijdens het duiken.
    En je eigen dive site, hoe vet is dat, Mandy’s Staghorn Coral Garden, tja deze moeten wij natuurlijk ook gaan bezoeken ;)
    We hebben genoten van dit kei leuke verhaal en van jullie belevenissen.
    Veel plezier hvj XXX

• 30 Oktober 2012 - 09:11

Louis & Anita:

Hoi Mandy en Dave

Mandy, dive masters die moeten koken voor de groep ;)
    en ga ik maar eens een lekker boterhammetje eten ;)
    Hoe gaaf dat je eindelijk haaien hebt gezien tijdens het duiken.
    We hebben genoten van dit kei leuke verhaal en van jullie belevenissen.
    Veel plezier hvj XXX

• 30 Oktober 2012 - 09:20

Lennie:

Ha die Mandy en Dave!!! Super leuk om te lezen! Blijf zo door gaan en vooral niet je verhaaltjes korter gaan maken hoor!!!! Laat ons maar lekker lezen! Liefs Len

• 30 Oktober 2012 - 11:39

Fien:

hoi mandy en dave

wat een leuke verhalen
    en wat fijn dat jullie `t zo leuk hebben geniet er maar van ,ik ga `t in iedergeval volgen veel plezier en knuffels uit venlo

• 30 Oktober 2012 - 11:39

Fien:

hoi mandy en dave

wat een leuke verhalen

• 30 Oktober 2012 - 14:20

Ans & Vasek:

Hallo Dave & Mandy,

Wat een super mooi verhaal. Een geweldige ervaring zo drie dagen op de boot. Als we het verhaal lezen krijgen we de indruk dat jullie het super hebben en daar zijn we uiteraard heel blij mee. Ik word met de dag jaloerser op jullie duiken. Blijf vooral ( lange ) verhalen schrijven, dan kunnen we ons enigszins voorstellen hoe mooi het daar is.

Mandy ... jij succes met de komende Dive Master cursus.
    ( d'r zit wellicht een hoofdstuk koken bij voor de crew )

en Dave ... succes met het vinden van een bijbaantje.

Groetjes en kusjes,

uit Baarlo

• 30 Oktober 2012 - 20:10

Dennis En Milou:

Hey zus en dave.

Weer n super verhool huur.
    Klink eg super allemool.
    Eg vet gewuun haaien gezeen eindelijk he haha:-)
    Det duiken klink wal steeds leuker zu.
    Alse die cursus gehoold kense mig en milou dan auk oes geven:-p

Geniet drvan

Dieke kus en knuffel

• 02 November 2012 - 12:19

Leo&Nelly:

Ha meid.
    Laot dien verhaole maar komme. Weej genieten Waal ein bietje mei.
    Kieken nao dien verslagen oet, kins good schrieven . Hebs dien beroep gemist.hads schrijfster motten waeren.Is misschien iets veur nao .t duikavontuur.
    Maar ik bin waal blij det ik gen haaien taege kom met zwemmen .

Gruuskes XXX